Nytt hus, behöver lite hjälp och guidning kring nätverk och wifi

Permalänk
Medlem

Nytt hus, behöver lite hjälp och guidning kring nätverk och wifi

Hejsan!
Vi håller på att flytta till hus, från att ha bott i en comhem-lägenhet. När jag började fundera på hur jag skall ordna med nätverket inser jag att jag inte riktigt har koll på läget eller ens vad det är för prylar jag letar efter 🧐

Bakgrund
Huset har två våningar (plus förmodligen en inredd vind längre fram) och har nätverk draget till så gott som alla rum. Fibern kommer in i ett litet undangömt förråd, där sitter också ett skåp med en patch-panel som går till de olika uttagen i huset. När vi kom dit gick fiber-kablen in i en sån här: https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/x...

Jag har beställt Bahnhofs villafiber (1000/1000), och dom har skickat en egen liten konverterings-box, så jag kopplade ur den lilla lådan ovan och satte fiberkabeln i Bahnhofs box istället. Därifrån drog jag ethernetkabel till ett av uttagen i patchpanelen, och satte sedan Bahnhofs Tilgin-router i motsvarabde uttag i vardagsrummet för att få lite wifi medan vi flyttar in. Det funkar nu, men vill ju såklart ha en lite bättre lösning framöver.

Mål
Jag har några enheter som jag helst vill koppla trådat; stationär dator, Synology NAS, Nvidia Shield. I lägenheten jag bor nu är det bara nasen som är trådad (till en Asus-router) och resten kör på wifi. Det funkar okej, men tänker att tråd är bättre.

Vi har också dom vanliga grejerna som skall kopplas på wifi: diverse surfplattor, smartphones, chromecast audio, osv. Inte några smarta-hem-prylar (ännu).

Jag skulle vilja ha allting på samma nätverk, och dessutom få snabbt och stabilt wifi i hela huset, och gärna ut på altanen också. Jag skulle också vilja ha samma wifi, idag kör jag med en repeater och har två olika nät som man måste växla manuellt mellan och det är meckigt.

Frågor och funderingar
Först och främst, behöver jag den där lådan som jag kopplade bort, eller gör Bahnhofs konverterings-box samma sak fast med färre lan-portar?

Min grundplan är att sätta en router i anslutning till patch-panelen, och dra kabel via patch-panelen till de ställen huset där jag vill ha trådade grejer. I min värld är dock fortfarande en router en liten låda med en massa antenner, så jag antar att jag letar efter nån slags trådbunden router? Tips på sådana mottages gärna!

Sedan tänkte jag sätta nån slags access-punkter på varje våningsplan för wifi. Jag har kollat lite på POE som verkar trevligt, innebär det att jag kan sätta AP direkt i nätuttagen utan att behöva nån ytterligare ström? Men att jag isåfall behöver en router som stöder detta, exempelvis https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ?

Och vad händer om man stoppar in en sådan strömförande nätverkskabel i datorn eller steaming-boxen?

Jag har heller inte riktigt kopplat vad det är för skillnad mellan moderna AP som https://www.dustin.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro eller en vanligt gammal repeater som körs i AP-läge?

Om någon kan hjälpa mig med lite tips kring hur jag skall tänka och på produkter som funkar bra tillsammans skulle jag bli väldigt tacksam

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

En router routrar trafik mellan ditt interna nätverk och internet. Många konsumentroutrar har inbyggt WiFi (antenner) men det måste det inte vara. Om du ska stoppa routern i en skuff kan det vara onödigt att betala för wifi-möjlighet som du inte kommer att använda. Om routern har för få portar kan en enkel switch vara lösningen om du har många prylar att koppla in.

PoE kan du få antingen via en switch som stödjer det (de är dyrare än dumswitchar) alternativt PoE-injektor till de enheter som ska ha det. Vissa APs säljs med inkluderade PoE-injektorer. Det finns olika protokoll för PoE, de vanligaste förhandlar fram PoE-läge och endast enheter som stödjer det kommer således få ström. Någon standard är passiv och har alltid 24V matning, där vill du inte stoppa in fel enhet.

Om du kan fälla in senildosor i taket och dra sladden på vinden blir det smidigt att montera en keystone-kontakt i dosan och sätta APn över.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Tänk på att Edgerouter POE bara har 3 portar för LAN. eth0 och eth1 har ingen switch hårdvara.
Det går att använda eth1 porten till LAN men då måste den switcha i mjukvaran och då kan den inte routa med någon fart.
Vill du har fler portar så är det bättre att skaffa en Edgerouter Lite och switch med PoE.

En fördel med Unifi AP är att det är diskreta så att man takmontera dem. Då är det mycket lättare att få bra täckning.
Jag skulle inte köpa en PRO. NanoHD om man vill ha fullfart, Lite om man vill spara pengar skulle jag välja.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
2 x Unifi Lite verkar vara ganska lagom för mina wifi-behov just nu.

Men jag förstår inte riktigt vilka prylar man vill koppla in till en router, och vilka man man vill koppla till en switch? Är det så att saker som behöver en egen ip skall in i routern, men att alla AP skulle kunna kopplas till en switch?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hejsan!
Vi håller på att flytta till hus, från att ha bott i en comhem-lägenhet. När jag började fundera på hur jag skall ordna med nätverket inser jag att jag inte riktigt har koll på läget eller ens vad det är för prylar jag letar efter 🧐

Bakgrund
Huset har två våningar (plus förmodligen en inredd vind längre fram) och har nätverk draget till så gott som alla rum. Fibern kommer in i ett litet undangömt förråd, där sitter också ett skåp med en patch-panel som går till de olika uttagen i huset. När vi kom dit gick fiber-kablen in i en sån här: https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/x...

Jag har beställt Bahnhofs villafiber (1000/1000), och dom har skickat en egen liten konverterings-box, så jag kopplade ur den lilla lådan ovan och satte fiberkabeln i Bahnhofs box istället. Därifrån drog jag ethernetkabel till ett av uttagen i patchpanelen, och satte sedan Bahnhofs Tilgin-router i motsvarabde uttag i vardagsrummet för att få lite wifi medan vi flyttar in. Det funkar nu, men vill ju såklart ha en lite bättre lösning framöver.

Mål
Jag har några enheter som jag helst vill koppla trådat; stationär dator, Synology NAS, Nvidia Shield. I lägenheten jag bor nu är det bara nasen som är trådad (till en Asus-router) och resten kör på wifi. Det funkar okej, men tänker att tråd är bättre.

Vi har också dom vanliga grejerna som skall kopplas på wifi: diverse surfplattor, smartphones, chromecast audio, osv. Inte några smarta-hem-prylar (ännu).

Jag skulle vilja ha allting på samma nätverk, och dessutom få snabbt och stabilt wifi i hela huset, och gärna ut på altanen också. Jag skulle också vilja ha samma wifi, idag kör jag med en repeater och har två olika nät som man måste växla manuellt mellan och det är meckigt.

Frågor och funderingar
Först och främst, behöver jag den där lådan som jag kopplade bort, eller gör Bahnhofs konverterings-box samma sak fast med färre lan-portar?

Min grundplan är att sätta en router i anslutning till patch-panelen, och dra kabel via patch-panelen till de ställen huset där jag vill ha trådade grejer. I min värld är dock fortfarande en router en liten låda med en massa antenner, så jag antar att jag letar efter nån slags trådbunden router? Tips på sådana mottages gärna!

Sedan tänkte jag sätta nån slags access-punkter på varje våningsplan för wifi. Jag har kollat lite på POE som verkar trevligt, innebär det att jag kan sätta AP direkt i nätuttagen utan att behöva nån ytterligare ström? Men att jag isåfall behöver en router som stöder detta, exempelvis https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ?

Och vad händer om man stoppar in en sådan strömförande nätverkskabel i datorn eller steaming-boxen?

Jag har heller inte riktigt kopplat vad det är för skillnad mellan moderna AP som https://www.dustin.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro eller en vanligt gammal repeater som körs i AP-läge?

Om någon kan hjälpa mig med lite tips kring hur jag skall tänka och på produkter som funkar bra tillsammans skulle jag bli väldigt tacksam

vad får det kosta?
och vad förväntar du dig kunna göra? tex vilken hastighet vill du nå trådlöst?/via lan? tänk även här på att sakerna måste stödja hastigheten
och hur framtidssäkert vill du ha det?, samt vilken hastighet stödjer det fasta nätverket i huset?
Personligen rekommenderar jag unifi till 99%, dom enda jag inte gör det till är en ytterst liten grupp som behöver vissa företagsfunktioner som är smidigare att gör på andra sortiment av ubiquiti.
otroligt bra och stabila nätverksprodukter till en lagom peng om man jämför vad man får. (men ja det kostar en del särskilt om du vill ha riktigt snabbt wlan) fördelen är dock att man kan uppgradera varje del för sig framåt i tiden (om man inte går på tex udm)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blitzer:

Tack för svaren!
2 x Unifi Lite verkar vara ganska lagom för mina wifi-behov just nu.

Men jag förstår inte riktigt vilka prylar man vill koppla in till en router, och vilka man man vill koppla till en switch? Är det så att saker som behöver en egen ip skall in i routern, men att alla AP skulle kunna kopplas till en switch?

Till routern kopplar du endera bara en managerbar switch eller en switch och internetanslutningen.
All annat kopplas i switchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vad får det kosta?
och vad förväntar du dig kunna göra? tex vilken hastighet vill du nå trådlöst?/via lan? tänk även här på att sakerna måste stödja hastigheten
och hur framtidssäkert vill du ha det?, samt vilken hastighet stödjer det fasta nätverket i huset?
Personligen rekommenderar jag unifi till 99%, dom enda jag inte gör det till är en ytterst liten grupp som behöver vissa företagsfunktioner som är smidigare att gör på andra sortiment av ubiquiti.
otroligt bra och stabila nätverksprodukter till en lagom peng om man jämför vad man får. (men ja det kostar en del särskilt om du vill ha riktigt snabbt wlan) fördelen är dock att man kan uppgradera varje del för sig framåt i tiden (om man inte går på tex udm)

Till dom trådade prylarna (dator, streamingbox, nas) vill jag ha så snabbt och stabilt som möjligt. Wifi behöver inte vara fullt så snabbt, men nånstans runt 100 mbit/s hade kännts bra.

Jag spelar inte så mycket, men håller på med foto/video och skickar ofta stora filer fram och tillbaka. I huset är det draget CAT-6 överallt. Det är viktigare att det blir bra än att det blir billigt, men vill inte köpa enterprise-prylar om jag inte behöver

Jag har kollat lite mer på Ubiquitis sortiment, och det verkar trevligt. Jag lutar åt:

  • Ubiquiti UniFi Switch 8p, 2 x

  • 2 x Ubiquiti Unifi UAP-AC-Lite

Sen behöver jag en router också, är smidigast att skaffa en Ubiquiti EdgeRouter X så det är samma tillverkare kanske?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Till routern kopplar du endera bara en managerbar switch eller en switch och internetanslutningen.
All annat kopplas i switchen.

Så är detta rätt tänkt?
Fiber > Konverterare > Router > Switch > dator | streamingbox | nas | AP1 | AP 2 | osv...

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Vilken router du väljer spelar inte så stor roll.
Edgerouter X är ett bra budget val. Billig och klarar 1Gbit/s ner.
Du har ingen större nytta av att de är samma tillverkare då de inte ingår i samma familj och har olika gränssnitt för administrering.

Själv har jag Telias router + 2 st Unifi switchar + 2x Unifi AP.
Eftersom jag har IPTV från Telia så är det enklast att behålla deras router.
Wifi är avstängt på den.
Har 500 Mbit/s på internet.

Huset är ett sekelskiftes hus med två plan á 90 kvm.
Har en AP på varje våningsplan som är placerad i taket ungefär mitt i huset.
Får 500 Mbit/s i samma rum AP finns och sämst 215 bakom en större skorsten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blitzer:

Så är detta rätt tänkt?
Fiber > Konverterare > Router > Switch > dator | streamingbox | nas | AP1 | AP 2 | osv...

Ja det är standardtopologin för hur det bör se ut om man inte har några speciella krav och om man har en "integrerad hemmarouter" är det också så allt är ihopkopplat internt i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Japp, det börjar klarna nu! Jag tror problemet är att jag bara har använt integrerade hemmarouters, och aldrig riktigt fattat att det egentligen är flera funktioner i samma chassi. Tack för förklaringarna!

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Till dom trådade prylarna (dator, streamingbox, nas) vill jag ha så snabbt och stabilt som möjligt. Wifi behöver inte vara fullt så snabbt, men nånstans runt 100 mbit/s hade kännts bra.

Jag spelar inte så mycket, men håller på med foto/video och skickar ofta stora filer fram och tillbaka. I huset är det draget CAT-6 överallt. Det är viktigare att det blir bra än att det blir billigt, men vill inte köpa enterprise-prylar om jag inte behöver

Jag har kollat lite mer på Ubiquitis sortiment, och det verkar trevligt. Jag lutar åt:

  • Ubiquiti UniFi Switch 8p, 2 x

  • 2 x Ubiquiti Unifi UAP-AC-Lite

Sen behöver jag en router också, är smidigast att skaffa en Ubiquiti EdgeRouter X så det är samma tillverkare kanske?

ok, ge mig svar på ett par frågor till.

1: när du säger maximalt trådbundet talar vi om standard 1gb eller vill du ha cat6 theoretiska max bandbredd på kortare avstånd dvs 10gb? (jäkligt dyrt särskilt om du ska ha rj45) Mikrotik har billigare 10gb fiber switchar som jag själv kör med men då är det fiber in i datorn)

2: vill du ha full kontroll över nätverket från en och samma app i telefonen?

3:formfaktor, förstod jag dig rätt har du en patchpanel till uttagen, sitter denna i ett rack? och vilken storlek är det på racket?
samt vill du att sakerna ska monteras i detta racket eller spelar det ingen roll?

4: skulle dock fortfarande behöva en pris punkt att basera rekommendationen på då det skiljer väldigt mycket i pris och prestanda mellan sakerna. dvs får det max kosta 2000-5000kr eller 20-30000kr
tex uap lite ligger på ca 600-700kr st och klarar att ge dig 100mbps utan problem, pro och nano hd ligger på närmare 1500-2000kr men är väldigt mycket bättre i både täckning och hastighet, HD ligger på strax över 3000kr men är ännu bättre osv
ska du ha allt i samma app, så är det , UDM,UDM pro, USG eller USG pro, ska du klarar 1gig i internet hastighet så blir det, USG pro eller någon av UDM enheterna osv behöver du inte ha allt i samma app kan du behålla tex telia routen och bara fokusera på en switch och ap. osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok, ge mig svar på ett par frågor till.

1: när du säger maximalt trådbundet talar vi om standard 1gb eller vill du ha cat6 theoretiska max bandbredd på kortare avstånd dvs 10gb? (jäkligt dyrt särskilt om du ska ha rj45) Mikrotik har billigare 10gb fiber switchar som jag själv kör med men då är det fiber in i datorn)

1gb räcker gott!

Skrivet av aragon:

2: vill du ha full kontroll över nätverket från en och samma app i telefonen?

Nja, det är en nice-to-have men inte nödvändigt. Planen är inte att hålla på och "trixa och fixa" med nätverket när det väl är uppe och rullar.

Skrivet av aragon:

3:formfaktor, förstod jag dig rätt har du en patchpanel till uttagen, sitter denna i ett rack? och vilken storlek är det på racket?
samt vill du att sakerna ska monteras i detta racket eller spelar det ingen roll?

Ja precis, detta sitter i ett medie-skåp bakom en lucka i ett förrådsutrymme. Planen är att få in allting där framöver, men just nu är det fullt av en massa antennkabel och bös. Så sakerna kommer förmodligen att få monteras på väggen brevid eller ligga på en hylla brevid ett tag. Men små grejer är bättre, jag skulle exempelvis inte få in Bahnhofs stora Tilgin-router som medföljde anonnemanget där.

Skrivet av aragon:

4: skulle dock fortfarande behöva en pris punkt att basera rekommendationen på då det skiljer väldigt mycket i pris och prestanda mellan sakerna. dvs får det max kosta 2000-5000kr eller 20-30000kr

Runt 5000 är ungefär vad jag hade tänkt lägga just nu.

Tack jättemycket för att du tar dig tid att hjälpa till

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

1gb räcker gott!

Nja, det är en nice-to-have men inte nödvändigt. Planen är inte att hålla på och "trixa och fixa" med nätverket när det väl är uppe och rullar.

Ja precis, detta sitter i ett medie-skåp bakom en lucka i ett förrådsutrymme. Planen är att få in allting där framöver, men just nu är det fullt av en massa antennkabel och bös. Så sakerna kommer förmodligen att få monteras på väggen brevid eller ligga på en hylla brevid ett tag. Men små grejer är bättre, jag skulle exempelvis inte få in Bahnhofs stora Tilgin-router som medföljde anonnemanget där.

Runt 5000 är ungefär vad jag hade tänkt lägga just nu.

Tack jättemycket för att du tar dig tid att hjälpa till

om du kan lägga ca: 5k så skulle jag nog säga UDM + 1 nano HD är bland det bästa du kan få.
mycket bra hastighet, bra säkerhet och du sköter allt från telefonen, möjligen behöver du införskaffa en extra switch om 4 portar inte räcker men det duger med vilken billig version som helt, D-link brukar många köra på, kostar några hundralappar.
nackdelen/fördelen beroende på hur man ser det är att du får switch,ap,router och controller i en och samma enhet nackdelen är om du vill uppgradera i framtiden då får du byta väldigt mycket på en gång. Dock kommer detta räcka väldigt många år om du inte har otur med blixtnedslag eller liknade.

MEN i med du inte tycks ha några jätte krav skulle du lika väl kunna gå på tex två lösa uap lite och använda den routern du har idag.
med en switch hamnar du runt 2200kr du kommer få helt ok täckning och den hastighet du nämnde. dock kan jag inte uttala mig om stabilitet gällande router delen,
Längre fram kan du byta ut router till tex USG och en controller.
Fördelen med detta är att inom en någorlunda snar framtid kommer wifi 6 saker börja trilla in till unifi och nya versioner av deras USG router så då har du inte lagt massa pengar samt kan du uppgradera enskilda saker om något mot förmodan skulle gå sönder (har aldrig varit med om det dock)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Protectera AB

Ett budgetalternativ kan vara edge router x sfp (24 passive PoE på alla portar) 2st AC lite och antingen edgeswitch eller någon ännu enklare som klarar 1Gbit. Om du ska ha samma nät behöver du inte managerbara switchar.

Har du dubbelkontakt i rummen? Isf hade jag nog ändå gått på UDM i något länpligt rum och sedan en unifi switch i kopplingsskåpet och förstärkt wifi där det behövs med AC lite eller Nano HD.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera och @aragon med flera, tack för inputen!

Jag tror jag har hyfsad koll på läget, men behöver fundera lite. UDM är ganska lockande, verkar ganska enkel att komma igång med men ändå tillräcklig för att "växa med". Det är dubbelkontakt i rummen, så kabeldragningen till stationär dator, nas mm borde kunna bli rätt smidig ändå. Samtidigt skulle det det skulle vara skönt att ha "allt" samlat i mediaskåpet och bara ha ett par AP ute i huset.

Jag skall googla runt lite mer och fundera, så uppdaterar jag tråden med resultatet (eller när jag inte får ihop grejerna 😅)

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

@tomas_protectera och @aragon med flera, tack för inputen!

Jag tror jag har hyfsad koll på läget, men behöver fundera lite. UDM är ganska lockande, verkar ganska enkel att komma igång med men ändå tillräcklig för att "växa med". Det är dubbelkontakt i rummen, så kabeldragningen till stationär dator, nas mm borde kunna bli rätt smidig ändå. Samtidigt skulle det det skulle vara skönt att ha "allt" samlat i mediaskåpet och bara ha ett par AP ute i huset.

Jag skall googla runt lite mer och fundera, så uppdaterar jag tråden med resultatet (eller när jag inte får ihop grejerna 😅)

Du behöver inte ha UDM mitt huset, (nästan sämre) den kan stå i "garderoben" eller där du har din patchpanel så länge som som det är isolerat och torrt
nano HD sätter du sedan på andra plan närmare andra väggen av huset för att få optimal täckning.
Något att tänka på, vanligen ska du INTE köra på auto på signalstyrka, särskilt inte med 2 ap och 2.4ghz bandet (dock vanligen inte ett problem ed uap lite)

exempel: nästan exakt denna lösning satte vi i ett två vånings betonghus på ca: 300m2, där fick jag sänka signalstyrkan till 17-18db på 20hz bandet (2.4ghz) för annars blev det riktigt stora anslutningsproblem samt dålig hastighet på alla 2.4 saker, efter sänkning är det ruskigt stabilt med bra hastigheter i hela huset och trädgården. på detta stället drog vi in en patchfiber från fiberuttaget till ett förråd på övervåningen där vi satte fiberkonverter. detta förråd låg i hörnet på huset, vi gick därifrån till pachpanel och ut till 4 uttag varav ett till en ap på nedervåningen i andra ändan av huset. den polaren valde dock unifi PoE switch för han ville prompt ha allt i appen med kontroll över uttagen, samt ville han inte ha injektor av någon anledning? (den låg i förrådet så det var inte så att han skulle se den)
Han har nu kört ett par månader och är väldigt nöjd.

//lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av aragon:

Du behöver inte ha UDM mitt huset, (nästan sämre) den kan stå i "garderoben" eller där du har din patchpanel så länge som som det är isolerat och torrt
nano HD sätter du sedan på andra plan närmare andra väggen av huset för att få optimal täckning.
Något att tänka på, vanligen ska du INTE köra på auto på signalstyrka, särskilt inte med 2 ap och 2.4ghz bandet (dock vanligen inte ett problem ed uap lite)

exempel: nästan exakt denna lösning satte vi i ett två vånings betonghus på ca: 300m2, där fick jag sänka signalstyrkan till 17-18db på 20hz bandet (2.4ghz) för annars blev det riktigt stora anslutningsproblem samt dålig hastighet på alla 2.4 saker, efter sänkning är det ruskigt stabilt med bra hastigheter i hela huset och trädgården. på detta stället drog vi in en patchfiber från fiberuttaget till ett förråd på övervåningen där vi satte fiberkonverter. detta förråd låg i hörnet på huset, vi gick därifrån till pachpanel och ut till 4 uttag varav ett till en ap på nedervåningen i andra ändan av huset. den polaren valde dock unifi PoE switch för han ville prompt ha allt i appen med kontroll över uttagen, samt ville han inte ha injektor av någon anledning? (den låg i förrådet så det var inte så att han skulle se den)
Han har nu kört ett par månader och är väldigt nöjd.

//lycka till

Vad jag menade med UDM är att accesspunkten i UDMen ska vara placerad bra. Den skulle jag inte låsa in om den ska användas. Annars håller jag med, optimera Wifi kräver både tid och kunskap.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en UDM och en AC Lite AP

Jag får laborera lite med placeringen av grejerna och se vad som funkar bäst när dom kommer. Väggarna är av trä/gips, så det är möjligt att det funkar att ha UDM lite mer undangömd. Annars är den tillräckligt snygg för att stå framme också, det är mest att jag vill slippa dra kabel tillbaka till skåpet och sätta en switch där om jag inte måste.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas_protectera:

Vad jag menade med UDM är att accesspunkten i UDMen ska vara placerad bra. Den skulle jag inte låsa in om den ska användas. Annars håller jag med, optimera Wifi kräver både tid och kunskap.

Absolut, jag förstod vad du menar, dock ville jag förtydliga då vissa tror att ap måste stå centralt oavsett hur nätverket är uppbyggt.
Jag har varit på ett par ställen där man satt två ap mitt i huset ovan varandra eller där man satt två ap i källan på trevåningshus osv.
det har inte varit jättebra täckning på dessa ställen

Så för att förtydliga till andra som läser, har du två ap, sätt dom så du täcker hela huset, dvs är det två våningar, sätt tex: den ena ap närmare höger sida på våning 1 och den andra ap närmare vänster sida på våning 2.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har stött på ett litet problem med att installera UDM. För att sätta upp dream machine krävs internet, annars kommer man inte vidare till själva konfigurationen. Som jag har fattat det är Bahnhofs villafiber låst, till mac-adressen på min nuvarande router. Första gången jag satte igång den fick jag logga in på dhcp.bahnhof.se för att verifiera mig.

Men nu kommer jag ju inte åt den tjänsten, utan hamnar bara på unifi-setupen om jag öppnar en browser. Moment 22 🤷‍♂️

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Mac låset brukar släppa efter ett tag. Så vänta ett dygn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Jag har beställt en UDM och en AC Lite AP

Jag får laborera lite med placeringen av grejerna och se vad som funkar bäst när dom kommer. Väggarna är av trä/gips, så det är möjligt att det funkar att ha UDM lite mer undangömd. Annars är den tillräckligt snygg för att stå framme också, det är mest att jag vill slippa dra kabel tillbaka till skåpet och sätta en switch där om jag inte måste.

jag måste fråga varför valde du lite? om du ändå köpte UDM? den har ju en nano hd i sig, nu kommer du köra halva nätet med en annan standard, visst det kommer säker fungera med det kravet du ställde på 100mb/s och du kommer kunna uppgradera den i framtiden.

Hmm jag har aldrig mixat olika standarder så jag undrar vad resultatet blir då du kör samma ssid.
den är begränsar både hastighet och har även en annan teknik (su-mimo vs mu.mimo).
det skulle vara intressant att få veta om hela nätet blir begränsat till den lägre standarden eller om den kommer skifta någon stans i huset, vilket rimligen borde orsaka en del konstiga anslutningsbroblem för sakerna om dom ska skifta hela tiden. (Men jag har ingen aning då jag inte gjort det själv så det kanske funkar kanon?)

du får gärna köra ett test när du är klar, det som jag skulle tycka vara inte sant att se är.
kör båda samma standard eller kommer dom köra olika? (kör ett tptest vid varje)
vad händer om du kör ett hastighets test när du går mellan ap1-ap2? tappar du helt anslutningen och tar det tid att ansluta igen eller funkar fastroomingen?

//Lycka till

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hmm, jag har stött på ett litet problem med att installera UDM. För att sätta upp dream machine krävs internet, annars kommer man inte vidare till själva konfigurationen. Som jag har fattat det är Bahnhofs villafiber låst, till mac-adressen på min nuvarande router. Första gången jag satte igång den fick jag logga in på dhcp.bahnhof.se för att verifiera mig.

Men nu kommer jag ju inte åt den tjänsten, utan hamnar bara på unifi-setupen om jag öppnar en browser. Moment 22 🤷‍♂️

det släpper om 30-60 minuter om du drar ur router och fiberkonverter och väntar, försöker man ansluta fler saker finns risken att det inte släpper (själv råkat ut för det, då fick jag ringa och be dom göra det manuellt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Blitzer Om du har startat om all utrustning och fortfarande inte får en uppkoppling i Setupen så kan du prova fabriksåterställa UDM (gem i lilla hålet) med kabel kopplad mellan WAN och fiberkonverter. Hårdvarureseten tvingar en begäran om IP om jag minns rätt.

Kul att du valde AP lite, mycket wifi för pengarna med den. Även om prestandan på AC Wave 2-enheter som den inbyggda AP:n i UDM är högre så går det bra att blanda med Unifi Wave 1 enheter. Om du ens märker skillnaden mellan dom i praktiken beror nog mycket på vad du har för klienter och hur dom används.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@Blitzer Om du har startat om all utrustning och fortfarande inte får en uppkoppling i Setupen så kan du prova fabriksåterställa UDM (gem i lilla hålet) med kabel kopplad mellan WAN och fiberkonverter. Hårdvarureseten tvingar en begäran om IP om jag minns rätt.

Kul att du valde AP lite, mycket wifi för pengarna med den. Även om prestandan på AC Wave 2-enheter som den inbyggda AP:n i UDM är högre så går det bra att blanda med Unifi Wave 1 enheter. Om du ens märker skillnaden mellan dom i praktiken beror nog mycket på vad du har för klienter och hur dom används.

har du testat att blanda själv? jag är lite nyfiken över dom praktiska sakerna som roaming mellan enheter, kommer man hoppa mellan standarder med klienter som stödjer högre eller kommer man köra på den längre standarden över hela nätet osv?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Aragon Man "hoppar" mellan accesspunkternas egenskaper, dvs hemma hos mig hoppar man mellan VHT80 på UDM AP och VHT20/40 på AP NanoHD. Men om du menar att en Wave 1 AP på nätet skulle degradera funktionen i en Wave 2 AP, så nej.

Jag använder inte 802.11r (fast roaming ikryssad i controllern) utan litar till Unifis "inbyggda" roaming som är mer förlåtande mot äldre klienter. Iphones och Ipads växlas över snabbt ändå om man går runt i huset. Vill man optimera handover får man se över avståndet mellan AP:s och vilken effekt AP:s arbetar med "Auto" är inte alltid bäst. Själv kör jag på Auto än så länge.

Man tappar alltid något paket när man växlar AP, men ofta inget man märker av. Jag har märkt det när strömmen till min fristående AP brutits under pågående videokonferens då blev det ett litet hack i A/V-strömmen när laptopen växlade över till UDM AP.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@Aragon Man "hoppar" mellan accesspunkternas egenskaper, dvs hemma hos mig hoppar man mellan VHT80 på UDM AP och VHT20/40 på AP NanoHD. Men om du menar att en Wave 1 AP på nätet skulle degradera funktionen i en Wave 2 AP, så nej.

Jag använder inte 802.11r (fast roaming ikryssad i controllern) utan litar till Unifis "inbyggda" roaming som är mer förlåtande mot äldre klienter. Iphones och Ipads växlas över snabbt ändå om man går runt i huset. Vill man optimera handover får man se över avståndet mellan AP:s och vilken effekt AP:s arbetar med "Auto" är inte alltid bäst. Själv kör jag på Auto än så länge.

Man tappar alltid något paket när man växlar AP, men ofta inget man märker av. Jag har märkt det när strömmen till min fristående AP brutits under pågående videokonferens då blev det ett litet hack i A/V-strömmen när laptopen växlade över till UDM AP.

nja jag tänker mer på om du har enheter som stödjer 4x4 antenner sedan närmar man sig den andra ap som bara har 2x2 hur beter sig klienten som varit på 4x4? samma sak åt andra hållet, tex håller den fast vid 2x2 eller kommer den använda hela bandbredden eller kommer det bli en brytning eller stabilitetsproblem osv.
dom ap du har är samma standard, dvs nano hd att dom kör olika hz spelar mindre roll, dock ska man veta att det brukar bli en del negativa saker av det med, (sett flera gånger att enheter som fått svårt att ansluta och tappar anslutningen, där av min nyfikenhet vad effekten blir om man även byter standard) i med du kör 80hz spelar det nog mindre roll att du kör på auto för du får en väldigt begränsad räckvidd med 80hz på UDM och bör därför inte upplever problem med att fastna i lägra hastighet fastän signalen visar stark signal som annars är ett vanligt problem när ap står på auto.
något du skulle testa är att sätta 20hz på 2,4 bandet på 18db och 5ghz bandet till 80hz med hög signal, jämför thruput och stabilitet, När jag gjort det är skillnaden massivs.
(har dock inte fått samma resultat med uap lite enheter, där verkar det inte spelar någon roll alls om enheterna står på auto eller inte, jag har dock inte testat det i stor utsträckning)

Tror jag ska testa att byta en av mina HD till en uap pro samt testar nog med en vanlig uap med för att se vad som händer med respektive när man rör sig mellan och ur det beter sig när man har flera saker som är mitt i mellan dom olika ap så dom byter titt som tätt. (har ett par olika versioner av ap liggande)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Aragon Jag vet inte varför det skulle bli ett problem med olika mimoförmågor på AP? Du menar att klienten skulle koppla upp sig på flera AP parallellt?

Angående effekt så är det klart att med en AP på hög effekt når den klienterna men dom kan då i vissa lägen sakna sändningsstyrka för adekvat uppsändning.

2.4 ställer man ned fördel ner och med 5G i auto märker jag att det i praktiken är konstant maxeffekt :-).

Nu ska det tilläggas att Unifi i nästan default setup växlar klienterna underbart snabbt jämfört med mitt tidigare Netgear Orbi (Usch!) som sög fast klienten typ tio minuter innan växling.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@Aragon Jag vet inte varför det skulle bli ett problem med olika mimoförmågor på AP? Du menar att klienten skulle koppla upp sig på flera AP parallellt?

Angående effekt så är det klart att med en AP på hög effekt når den klienterna men dom kan då i vissa lägen sakna sändningsstyrka för adekvat uppsändning.

2.4 ställer man ned fördel ner och med 5G i auto märker jag att det i praktiken är konstant maxeffekt :-).

Nu ska det tilläggas att Unifi i nästan default setup växlar klienterna underbart snabbt jämfört med mitt tidigare Netgear Orbi (Usch!) som sög fast klienten typ tio minuter innan växling.

Nä men klienter har en tendens att bete sig lite skumt om nätverk med samma ssid har olika förutsättningar särskilt om dom ska roma mellan dom. just i ditt fall är det inget problem då du har två ap av samma typ samt kör du som sagt med kort räckvidd på bandet som skiljer. det är inga jätteproblem, vanligen räcker det att stänga av wifi på enheten i 1sec ovh ansluta igen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.