Dålig hastighet i lgh 72kvm - ny bättre router lösningen?

Permalänk

Dålig hastighet i lgh 72kvm - ny bättre router lösningen?

Hej!

Har idag Com Hem med Wi-Fi Hub C1 router.

Bor på 72kvm, betongväggar och upplever att jag i rummet längst bort tappar anslutningen och får dålig hastighet. Jobbigt när man jobbar hemma ifrån det rummet.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Bör jag köpa en ny bättre router (t.ex. Asus RT-AC86U) och köra "bridge mode" eller bör jag satsa på annan lösning?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du coaxial fiber via Comhem så måste du har deras modem först och isf brygga ett annat modem.

Det enklaste och billigaste för dig lär vara att köpa en repeater och sätta i hallen eller i rummet mellan modemet och där du vill ha bra wifi signal. Köp en 5Ghz som stödjer ac standarden och du kommer troligen bli nöjd.

EDIT:
Vi har comhem på en 66kvm lägenhet och jag gav efter en tid upp att försöka brygga modem, det bara strulade.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalailama:

Hej!

Har idag Com Hem med Wi-Fi Hub C1 router.

Bor på 72kvm, betongväggar och upplever att jag i rummet längst bort tappar anslutningen och får dålig hastighet. Jobbigt när man jobbar hemma ifrån det rummet.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Bör jag köpa en ny bättre router (t.ex. Asus RT-AC86U) och köra "bridge mode" eller bör jag satsa på annan lösning?

Tack på förhand

Köp Ubiquiti AP:s och sätt upp där du behöver wifi.
Du kan brygga comhemmodemet och köra förslagsvis Ubiquitis edgerouter lite.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tja,

Alla routrar mer eller mindre följer i dagsläget högsta tilltåtna effektiv utstrålad effekt enligt ETSIs regulationer.

Det betyder mer eller mindre att alla routrar har så "starkt wifi" dom lagligt kan ha.
Se att köpa en ny router för bättre wifi täckning lite som att köpa en ny otrimmad EU moped för att den ska vara snabbare än din nuvarande otrimmade EU moped.

I consumer segmentet fungerar är alla anternner uteslutande "omnidirectional", vad det betyder är att dom skickar ut signaler i form av en typ badring/donut.

För bästa täckning ska routern stå centralt i boningen och antennerna ska vara vinklade så att de/den skickar signaler horisontellt.

Är detta inte nog eller positioneringen inte fungerar av estetiska skäl är accesspunkter vägen frammåt, fler antenner ger en större täckningsyta.

Kabel är kung som alltid, fungerar inte detta av estetiska skäl så finns det "mesh" accesspunkter där enbart en har kabelupplänk, de/den andra får upplänk via wifi till den kabelanslutna accesspunkten.

Har du fler än en "mesh" accesspunkt som har upplänk via wifi så är det absolut att rekommendera att alla får upplänk via den kabelanslutna. Att ha en accesspunkt C som får upplänk via wifi till accesspunkt B som får upplänk via wifi till accesspunkt A som är kabelbunden är inte att rekommendera, i detta scenario ska båda C och B få upplänk via A. Detta är inte relevant för dig med 72 kvm men slängde med de om någon annan läser för råd

"Less is more" är fullt applicerbart på accesspunkter, har man för många inom arean så kommer dessa lida av "co-channel interference" och annat oönskat, vilket gör att täckningen blir grym men hastighet och tillförlitilighet blir kass.

Din router är förmodligen skräp och inte en dålig ide att byta ut, men är ditt problem täckning på wifi kommer det inte att hjälpa vidare mycket.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Köp två APs/mesh-routrar/WiFi-routrar som stöder handoff och ställ in i AP-läge samt dra kablar till dessa så behöver du inte köra bryggat. Stryk APs om du ska köra bryggat.

Permalänk

Tack för alla bra svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalailama:

@hakd: Tack! jag testar det snarare än att köpa ett dyrare modem

Spara kvittot om du mot förmodan inte skulle bli nöjd. Jag blev nöjd iaf.
Full surf hastighet i barnens rum och på balkongen som tidigare var en total katastrof.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalailama:

@hakd: Tack! jag testar det snarare än att köpa ett dyrare modem

Skulle rekommendera att köra något med handoff/roaming, annars blir det ofta att du tappar anslutning en stund när du rör dig mellan de två enheterna.

Asus Lyra Mini kostar fortfarande runt 1000 kr. Finns andra alternativ, men det behöver alltså inte vara dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Alla routrar mer eller mindre följer i dagsläget högsta tilltåtna effektiv utstrålad effekt enligt ETSIs regulationer.

Det betyder mer eller mindre att alla routrar har så "starkt wifi" dom lagligt kan ha.
Se att köpa en ny router för bättre wifi täckning lite som att köpa en ny otrimmad EU moped för att den ska vara snabbare än din nuvarande otrimmade EU moped.

I consumer segmentet fungerar är alla anternner uteslutande "omnidirectional", vad det betyder är att dom skickar ut signaler i form av en typ badring/donut.

För bästa täckning ska routern stå centralt i boningen och antennerna ska vara vinklade så att de/den skickar signaler horisontellt.

Är detta inte nog eller positioneringen inte fungerar av estetiska skäl är accesspunkter vägen frammåt, fler antenner ger en större täckningsyta.

Kabel är kung som alltid, fungerar inte detta av estetiska skäl så finns det "mesh" accesspunkter där enbart en har kabelupplänk, de/den andra får upplänk via wifi till den kabelanslutna accesspunkten.

Har du fler än en "mesh" accesspunkt som har upplänk via wifi så är det absolut att rekommendera att alla får upplänk via den kabelanslutna. Att ha en accesspunkt C som får upplänk via wifi till accesspunkt B som får upplänk via wifi till accesspunkt A som är kabelbunden är inte att rekommendera, i detta scenario ska båda C och B få upplänk via A. Detta är inte relevant för dig med 72 kvm men slängde med de om någon annan läser för råd

Fast din jämförelse är inte riktigt helt rätt. Utformningen och känslighet på antennen gör skillnad. Sedan är det en stor skillnad på hur bra Trasciver är och mjukvaran för avkodning.

Man får inte glömma datorn. Kvittar hur högt en router ”skriker” för att bli hörd om datorn ”viskar” tillbaka.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Testa med tex en TP-link extender, det gjorde nytta för mig. Satte den i rummet med sämst mottagning och nu får jag bra. Jag har en dyrare router men räckvidd är begränsad pga tjocka väggar mm.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande lägenhet med samma problem, repeater funkar utmärkt dock så kunde jag inte streama live TV via Teliaplay till min chromecast som nyttjade repeatern i sovrummet. Blev buffring och låg kvalité stundvis så fick bli ett mesh nätverk.

Fungerar utmärkt efter det

Permalänk
Medlem

Eller kanske nåt sånt här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3575632
Trådlöst i ett annat rum plus 3 st trådade enheter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Din router är förmodligen skräp och inte en dålig ide att byta ut, men är ditt problem täckning på wifi kommer det inte att hjälpa vidare mycket.

för mig hjälpte det enormt att byta från skräpet företag skickar med. men även seriösa routers har problem därför skulle jag vilja rekommendera unifi AP's.

För att spinna videra på din moped liknelse så har jag upplevt att den ena moppen stannar titt som tätt vilket inte är så bra.

så fort signalen på alla vanliga routers jag använt blev lite svagare så helt plötsligt tappade dom förmågan att kommunicera med min enhet. en lösning var att starta om wifi delen i enheten och så fungerade det...ett kort tag.
till exempel om jag befann mig i trädgården så hände det ofta trots mottagning. vid låg mottagning var det bara ge upp och slå på 4g istället.
unifin saknar helt detta problem, kan så på gränsen innan den tappar mottagning och det fungerar fortfarande, slött visserligen men den är användbar över hela tomten.
asus routern jag har är bättre på precis allt annat men den stannar och "låser sig" vid mellan/låg signa styrka. efter att ha testat lite olika routrar så började jag forska vidare och hittade min nuvarande unifi AP och kommer aldrig gå tillbaka.

spelar inte så stor roll hur stark utsignal routern ger om signalen i sig är trasig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.