Permalänk
Medlem

Fick ett sådant sms för några veckor sedan. Men kändes skumt då jag inte väntade på något paket. Så ignorerade det. Väntar dock på ett från Amazon.de de kommande veckorna så skulle inte förvåna mig om det kommer ett nytt snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahaha sjukt skumt, jag fick ett exakt idag och jag väntar ett paket från California. Därmed vart jag så förvånad.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis liknande SMS från +447749235735

"Forsandelse med ID-nummer: 467913. FraktID: SE352832 - Vantar på svar fran lagerterminal. Folj din bestallning: http://shrtplink.com/sett610kswt ."
Länken går till: https://se94838tps.blogspot.com/
SCAM.

Men det som var väldigt skumt är att jag precis ca 1,5h innan detta SMS fick ett riktigt SMS från Postnord ang ett paket som det skall betalas moms på.

Kan vara tillfällighet eller så har dessa scammers lyckats sniffa upp uppgifter från Postnords hemsida.

Permalänk

Trac n trace

Råkade ut för samma typ av bluff idag
som ovanstående i denna tråd
förökte hitta spårningsnummret genom en app jag har och som jag trodde nummret fanns ej
kollade tele nr som sms:et kom ifrån på hitta.se
där stod det att det är bluff
så se upp med detta

Permalänk

bluff sms track n trace

Hej idag försökte de lura mig
kollade upp nummret på hitta.se
och som jag misstänkte det stod varning för bluff
kollade även tracking nummret via en app jag har
(track17) och där fanns nummret inte
sidan du dirigeras om till är skickligt gjord men det finns vissa brister om man är observant
så se upp med dessa skojjare

Permalänk

Första gången jag fick ett sånt sms var i morse. Sidan man kom till via länken såg proffsig ut, men domännamnet var lite misstänksamt. Stod att jag skulle betala 19 kr. Väntar på ett paket från Kalifornien med DHL.

Eftersom jag vaknade av sms:t var jag nära på att betala det eftersom jag inte tänkte klart.