Permalänk
Medlem

Köpråd 5-10k

Min oneplus 6 börjar bli seg, ha dålig batteritid hänger sig ibland. Och dessutom gick skärmen sönder igår. Så nu börjar det bli dags för en ny lur. Frågan är vad man ska ha för telefon?
Krav är dubbla simkort, bra kamera är stort +.

Jag har kört oneplus 2,3,5 och 6 men börjar tycka att dom har gått upp lite för mycket i pris på slutet så frågan är om man ska börja kika på något annat. Men tyvärr har jag noll koll på mobiltelefoner nuförtiden, har ni några tips?

Permalänk

Vanliga iPhone 11 kommer med SIM + eSIM och du får 128GB-modellen ny för runt 9000 spänn utan bindning. Bra kameror, och Apples telefoner får säkerhetsuppdateringar i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vanliga iPhone 11 kommer med SIM + eSIM och du får 128GB-modellen ny för runt 9000 spänn utan bindning. Bra kameror, och Apples telefoner får säkerhetsuppdateringar i många år.

Hmm var länge sen jag körde iPhone, var inget stort fan av dom då men kanske är dags att prova igen. Gillar dock att allting är synkat med Google. Kan man köra Google drive osv på iPhone?

Permalänk
Skrivet av logrell:

Hmm var länge sen jag körde iPhone, var inget stort fan av dom då men kanske är dags att prova igen. Gillar dock att allting är synkat med Google. Kan man köra Google drive osv på iPhone?

Google påstår att det funkar, men jag måste erkänna att jag inte testat själv. Sen är det naturligtvis så med all teknik: Gillar du ett designparadigm är det inte nödvändigtvis någon idé att byta till något annat bara för att ruska om saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Google påstår att det funkar, men jag måste erkänna att jag inte testat själv. Sen är det naturligtvis så med all teknik: Gillar du ett designparadigm är det inte nödvändigtvis någon idé att byta till något annat bara för att ruska om saker.

Sant är nog kanske bättre att hålla mig till android, har kört det i många år och varit nöjd. Haha kanske för enkelhetens skull får fortsätta med oneplus också 😅

Permalänk

Huawei P40 ligger på ca 9k, riktigt grym. Övergick till den efter att ha ägt Samsungs flaggskeppsmodeller i flera generationer, och kan säga att jag är väldigt nöjd.

Sen är uppstickaren Xiaomi också värd att ses över. Deras Mi 9T Pro ligger på 5k och jag skulle säga att den är jämförbar med Huawei P40 i prestanda (köpte båda förra året och har testat dem parallellt). Lite risky kanske med selfie-kameran som har mekaniska delar (den skjuts in/ut ur telefonen) men hittills har jag inte haft något problem med den.

Visa signatur

Intresserad av personlig och digital säkerhet? Lär dig hur du kan skydda dig på https://skyddad.se

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi 10 är maximalt med telefon för pengarna (~8000 kr). Snapdragon 865, 108mbit samsung-kamera, osv. Efter att ha börjat köpa Xiaomi för några år sedan känns det otänkbart att gå tillbaka till de gamla dyra jättarna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Xiaomi Mi 10 är maximalt med telefon för pengarna (~8000 kr). Snapdragon 865, 108mbit samsung-kamera, osv. Efter att ha börjat köpa Xiaomi för några år sedan känns det otänkbart att gå tillbaka till de gamla dyra jättarna.

säkert bra mobil men tycka att 8000kr är lite är överdrivet.. hade gett max 5000 för en xiaomi oavsett hårdvara..

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Hur så? Hur jämföra telefoner annat än på hårdvara? Kan hålla med om att Xaiomi börjar krypa allt närmare gamlingarna rent prismässigt, men tycker ändå att de är mest prisvärda än.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar 🙂
Får kika lite närmre på både Xiaomi och Huawei.
Hur ser det ut med Huawei och bråket med USA? Kommer man få fortsatta uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Med P40 försöker de bygga sitt egna lilla ekosystem och det ser faktiskt ljusare ut än förväntat. Jag äger idag en Mate 20 pro och skulle rekommendera den ifall du är sugen på bra batteritid, snabb och bra kamera för runt 3,5k.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Med P40 försöker de bygga sitt egna lilla ekosystem och det ser faktiskt ljusare ut än förväntat. Jag äger idag en Mate 20 pro och skulle rekommendera den ifall du är sugen på bra batteritid, snabb och bra kamera för runt 3,5k.

Aa såg att dom kör sitt lilla egna race med appsystem. Då det är en jobbmobil vill jag bara att allt ska funka utan problem. Kan säkert funka skitbra men vågar inte chansa.
Lutar åt en ny oneplus

Permalänk
Medlem
Skrivet av logrell:

Aa såg att dom kör sitt lilla egna race med appsystem. Då det är en jobbmobil vill jag bara att allt ska funka utan problem. Kan säkert funka skitbra men vågar inte chansa.
Lutar åt en ny oneplus

Skulle rekommendera OP faktiskt. Jag har tidigare varit ett OP-fan där jag var på premiären när de öppnade deras första butik i Shanghai back in the days. Men nu tycker jag att deras priser har börjat komma uppåt mot konkurrenterna som gör att det inte är lika motiverande, tyvärr.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+