Intel avtäcker "Comet Lake-S" för stationära datorer – 10 kärnor i upp till 5,3 GHz

Permalänk
Medlem

Jag har sett spekulationer att 10900K kan komma att dra uppåt 250 Watt vid ihållande Turboboost i så fall så kommer det krävas en rejäl kylare främst AIO 2800 MM radiator eller bättre samt bra luftflöde i chassit för att hålla en sådan best under kontroll. Helt sjukt ifall det verkligen blir så att CPU'n kommer börja dra lika mycket ström som GPU'er traditionellt gjort...

Intels situation där de är fast på 14 nm är smått komiskt vid det här laget!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Intels i9-9900k är den starkaste när det kommer till spelandet. Så intel kommer vara starkast i spel och amd kommer vara starkast i allround användning. Så ligger det till nu ialla fall. Men jag har ju sett att amds processorer jobbar inte lika hårt i spel som intel gör. Amd ligger typ på max 70-80% medans intel ligger 80-90%. Så om amd fixade så att processorn jobbade lika hårt som intel så är det dött lopp i spel prestanda..

Permalänk
Viking
Skrivet av Shadow666:

Intels i9-9900k är den starkaste när det kommer till spelandet. Så intel kommer vara starkast i spel och amd kommer vara starkast i allround användning. Så ligger det till nu ialla fall. Men jag har ju sett att amds processorer jobbar inte lika hårt i spel som intel gör. Amd ligger typ på max 70-80% medans intel ligger 80-90%. Så om amd fixade så att processorn jobbade lika hårt som intel så är det dött lopp i spel prestanda..

Men det blir kanske mindre skillnad nu eftersom Ryzen förväntas få en ipc ökning på ca 15%, och Intel endast ca 7% (om jag minns rätt)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av klacko:

Så du tror seriöst att många som köpte första generationen moderkort kommer köra med dom till 4xxx-serien? Jag är skeptiskt till det!

Kanske inte, men jag kommer spara mitt x470, och då sparar man ju en slant.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Börjar känna lite "Prescott" med att skruva upp frekvensen och hoppas att allt inte fattar eld.

Matlagningskurs med din CPU, anno 2004

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se skillnaderna mellan Z490 och W480 chipsettet... 4x32GB känns ju lockande, gärna 1,2 Volt JEDEC/PnP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Förstår inte varför alla lipar som småbarn?
Intel kommer med en förbättrad version av sina prollar som redan ÄR bättre än AMD i spel vilket stor del av alla som köper använder dom till och säger endå endel om hur bra dom är. Nu kommer de alltså få ännu bättre prestanda och fler trådar och ge AMD en match i flera användningsområden. Och att alla klagar om att man måste köpa nytt moderkort... de flesta använder ju sina prollar så länge till det är läge att köpa allt nytt iaf. känns inte som många byter bara sina prollar iaf så varför detta klagande?

Det är väl klart att man inte byter moderkort om man inte behöver. Det är något de flesta tyvärr blivit invand med på grund av Intels girighet. Köper man att bra moderkort med bra strömförsörjning som man kan klara sig på i ett par år så byter man ju gärna processor oftare med om man slipper byta moderkort med. Att folk håller längre på sina processorer har ju med totalkostnaden att göra. Kan man räkna bort ~1.8-3.5k för att byta processor så är det ju klart mer lockande.

Hade jag inte kunnat köra 4xxx serien på min bräda hade jag inte bytt när den nu lanseras. Nu kommer jag garanterat göra det. Precis som att jag hade smackat i en Skylake istället för Haswell i min förra dator om det var möjligt. Faktum är att folk hade garanterat uppgraderat processorn klart oftare om man slapp byta moderkort.

Sen är skillnaden i spel mellan AMDs 3xxx och Intels Gen 9 ganska marginell i dagsläget. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om ZEN 3 kör om Intel även där. Intel behöver en ny arkitektur om de ska kunna mäta sig med AMD i framtiden. Skillnaden mellan Zen och Zen 2 är markant. Skillnaden mellan Intels 6000 serie och 9000 serie är ganska tam.

Jag hade aldrig köpt Intels Gen 10 innan jag såg prestandan på Zen 3. Därav känns denna lansering ganska meh.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Avstängd

Personligen har jag alltid bytt till senaste plattformen för att kunna njuta av nya funktioner.
Oavsett om i9 10900K hade varit kompatibel med Z390 så hade jag ändå köpt Z490.
Jag ser inget positivt med att sätta in en ny gen processor i förra gen moderkort.

Visa signatur
Permalänk

Lite trist att det inte nämns att Z490 (LGA1200) får stöd för PCI Express 4.0 mot GPU om du stoppar i Rocket Lake som kommer sent Q4 2020. Ska man jämföra 3900X och WiFi 6 (AX), 2,5G NIC moderkort mot Intel så gör då det med 10900KF, då ser Intel prisvärt ut då den slår 3900X i spel och multitråd Geekbench är väldigt nära oklockad.

Så här ser prestandan ut när Intel testar 10900KF mot 7700K (nedersta raden) övre raden är mot 9900K :

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Folk borde köpa 3600 istället eller nya 4600 om de är smarta.

Borde, ja det kan man tycka men tyvärr så har många skapat sig en tillhörighet till Intel över tid så tror denna är väldigt kompetent "billig gaming cpu"
Lär åka in en i brors pc pga konstant 5GHz + för gaming och lite feta ram.
Jag hoppar denna gen helt om inte överklock blir väldigt annorlunda

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 9800X3D OC @ 5.4GHz FCLK 2200MHz | Gigabyte X870E Aorus Pro Ice | Caselabs SMA8-A
Corsair AXi 1600W | G.Skill Trident Z5 RGB 32GB OC @ 6400Mhz CL30 DDR5
Asus 5090 Astral OC | Vattenkylning EK, Singularitycomputers, Hardware Labs, Bitspower | 2x SSD Samsung 980 PRO 2TB | Asus XG27AQM 270hz 1440p
Builds.gg Pcpartpicker.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För de som bygger budget-gaming så har ju AMD haft många intressanta delar, t.ex. Ryzen 5 1600 AF, och nu senast Ryzen 3 3300X. Den extra klockfrekvensen som en 7700K kan åstadkomma lär ju ändå inte göra någon skillnad med en budget-GPU.

Var det de du tänkte på? För i denna artikel så har inte Intel släppt några delar för $120 MSRP.

Tänkte på den billigaste i3an där, i3 10100. Absolut finns bra budget-cpuer för AM4 också. Får se hur de står sig mot varandra i det segmenetet. Tycker Zen och Zen+ har rätt enkeltråd prestanda, men det kommer ju Zen 2 cpuer nu i den prisklassen också som du nämner.

Edit: Sen har de ju gått och "refreshat" äldre modeller med nyare arkitektur inom Ryzen familjen också, för att göra det extra lätt att hålla reda på alla CPU:er

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag känner för egen del att jag väntar tills det är enkelt att hålla reda på Intels alla "nya" processorer. Tror de får överge sjöarna och till något annat först...

AMD kan man i varje fall hålla reda på. Ryzen 1, 2, 3 osv. Jag kan räkna till tio så det kommer vara enkelt ett tag framöver.

Tycker båda har rört till det endel nu. AMD har ju 3 versioner av zen inom Ryzen nu, med en fjärde på gång allt på samma socket. Zen, Zen+,Zen 2, Zen 3.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

När når comet lake processorerna butiker i Sverige tror ni? 27:e maj eller längre?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför bryr sig folk så mycket om PCI-E 3.0 VS 4.0? Visst är det imponerande på papper, men är det inte fortfarande samma debatt här som vi haft i flera år, man märker typ inte av den ökade bandbredden. Inte ens att gå upp från 8 lanes till 16 ger mer än enstaka FPS om man inte kör SLI

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att ha koll på angående priserna: Priserna som står i Intel-slidesen är i volymer om 1000 CPU:er. Styckpris i handeln kommer bli högre.

Permalänk
Avstängd

I5an blir intressant att se hur den presterar 😀

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Vangen:

Jag är mest intresserad över i3 - 4/8 och jämföras mot 7700k.

Samt jämförelsen mot Ryzen 3 3100 & 3300X! Kommer bli så spännande i budgetsegmentet!

Skrivet av Dinkefing:

att du får se 10 kärnor på Intels konsumentplattform får du tacka AMD för.

Men att vi ser 4C/8T R3 verkar vara något vi får tacka Intel för?!?! i3:an hörde vi om redan förra året medan R3:an hörde vi först om förra veckan.

Skrivet av LPG:

Lite rant men.. Har Intel kommit med en vettig förklaring till varför de envisas med ny sockel igen? 6xxx, 7xxx, 8xxx, 9xxx och nu 10xxx serien samma arkitektur bara 6 mer kärnor men vid minst 3 (?) tillfällen bruten kompabilitet.

6xxx, 7xxx, 8xxx & 9xxx har ju kört på samma sockel. FCLGA1151. Kolla på Intels hemsida bara! Det som de gjorde var att inte göra Coffe Lake kompatibel med 100 & 200 chipsets. Det finns dock BIOS till 100 & 200 chipsets att ladda ned som stödjer Coffe Lake!

Skrivet av pv2b:

i9-10900K - Pointless. För de som behöver mångkärnig prestanda så är Ryzen 9 fortfarande totalt överlägsen. För de som inte behöver dessa kärnor så är en 6-kärnig eller 8-kärnig ett klart bättre val. Det skulle ju vara klockfrekvensen i stock som är bättre, kanske.

De som redigerar i Premier Pro vill ju ha både kärnor och klockfrekvens. Där kommer den vara ett bra steg upp från i9 9900K. I extporten lär 3900X slå den, men i redigeringen är 3900X inte ikapp.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag noterar att ingenting nämns om säkerhetsproblemen som Intel dras med sedan en tid.
Vet vi någonting om detta? Finns det några ytterligare fixar sen 9th gen, eller är det same same?

Med tanke på att det verkar råda total tystnad på området i samtliga medier utgår jag från det sistnämnda, men det vore nice med ett förtydligande.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Personligen har jag alltid bytt till senaste plattformen för att kunna njuta av nya funktioner.
Oavsett om i9 10900K hade varit kompatibel med Z390 så hade jag ändå köpt Z490.
Jag ser inget positivt med att sätta in en ny gen processor i förra gen moderkort.

Jo, hade vi varit 20 år bakåt så. De nya funktionerna du suktar efter är sällan särskilt attraktiv i dagsläget. De fyller en funktion men de är sällan, mycket sällan revolutionerande. Att byta moderkort för att kunna kräma ur 5% mer prestanda ur processorn är något som är extremt oekonomisk och på gränsen till korkat. Men, är man en enthusiast som jagar dessa sista % eller verkligen suktar hårt efter att prova nya (få som de är) funktioner så är det ju något man uppskattar och därav inte ett dåligt val. Men för gemene man är det en synnerligen dålig uppgradering.

Skrivet av Dinkefing:

Intel har fortfande fördelar som spelprestanda, och bättre minneskompabilitet även om AMD med Ryzen 3xxx-serien har hunnit ikapp en hel del med minneskompabiliteten, det var värre med de första två Ryzen generationerna har jag för mig.

Frågan är om minneskompabiliteten är så pass illa i verkligheten. I min bekantskap har det varit plug and play med CL14 3200Mhz på Zen+ och Zen 2. Ena hade dock stora problem med första generationen. Jag hade markant mer strul med minnena på min Haswell. De vägrade fungera bra i stock, men fungerade fint med lätt OC, because reasons.

Men som du säger är det nog markant mindre strul med Intel vad gäller minnen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av mgsrex:

Är det verkligen redan fullbokat på Inet?

Självklart när priset är så lågt som 99 999 kr.
Skämt åsido, Inet har inga priser och datum än så det går inte att boka.
Gäller alla drygt dussintalet cpu med socket 1200.
Du får ge dig till tåls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

6xxx, 7xxx, 8xxx & 9xxx har ju kört på samma sockel. FCLGA1151. Kolla på Intels hemsida bara! Det som de gjorde var att inte göra Coffe Lake kompatibel med 100 & 200 chipsets. Det finns dock BIOS till 100 & 200 chipsets att ladda ned som stödjer Coffe Lake!

Sant men med avsaknad av hela bilden.
LGA1151 är i två revisioner, rev1 för SL+KL och rev2 för CL.
Rev 2 bytte plats på många pins, bland annat pins för ground och power men också för identifiering av CPU.
Det BIOS du nämner är från tredjepart och det är inte bara att flasha det och byta CPU utan du som användare måste in och modda hårdvaran.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Samt jämförelsen mot Ryzen 3 3100 & 3300X! Kommer bli så spännande i budgetsegmentet!

Men att vi ser 4C/8T R3 verkar vara något vi får tacka Intel för?!?! i3:an hörde vi om redan förra året medan R3:an hörde vi först om förra veckan.

De som redigerar i Premier Pro vill ju ha både kärnor och klockfrekvens. Där kommer den vara ett bra steg upp från i9 9900K. I extporten lär 3900X slå den, men i redigeringen är 3900X inte ikapp.

Verkar inte vara lätt att modda BIOS direkt. Men jag är väldigt nyfiken på att testa på mitt MSI B250I. PM:a gärna om du har gjort det tidigare och har lust att hjälpa till

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av LPG:

Sant men med avsaknad av hela bilden.
LGA1151 är i två revisioner, rev1 för SL+KL och rev2 för CL.
Rev 2 bytte plats på många pins, bland annat pins för ground och power men också för identifiering av CPU.
Det BIOS du nämner är från tredjepart och det är inte bara att flasha det och byta CPU utan du som användare måste in och modda hårdvaran.

På några ställen där de är powerpins på rev1 satte de ingenting på rev2 och vice versa. Så det är därför moddet bara rekomenderas för processorer med låg strömförbrukning. Inte allt för mycket man behöver göra i sockeln.
Men min poäng är att Intel gjorde ett medvetet val att inte stöda CL på rev1. Om det är på grund av PD som de skriver, om det var deras samarbetspartners som ville sälja fler moderkort eller om de själva ville sälja fler chipsets kommer vi nog aldrig att få veta.

Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar inte vara lätt att modda BIOS direkt. Men jag är väldigt nyfiken på att testa på mitt MSI B250I. PM:a gärna om du har gjort det tidigare och har lust att hjälpa till

Krångligt som bara den. PCIe & iGPU kan försvinna till exempel och då är datorn inte användbar till allt för mycket. Har inte gjort det och när jag funderade på att göra det så ångrade jag mig så fort som jag började läsa på.
Det skulle vara om man har typ ett Asus ROG Maximus VIII Formula och känners sig säker som det kan vara värt det. För oss vanliga dödliga som inte har ett moderkort för 5K eller sådan kunskap så är det nog mer prisvärt att bara köpa nytt, med tanke på vilken tid man kommer att lägga ned...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Undrar om det är lönt att byta ifrån 6700k@4.6ghz till 10700k.
Eller om man ska vänta på ryzen4 och se hur det blir.

Vill mest att allt ska fungera stabilt vid byte, att saker som mina Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz ska fungera felfritt i rätt hastigheter osv.

Vill inte heller ha fläktar och trams på moderkort även i prisklasserna runt 2-3000:-
Och ska kunna använda min noctua U14s för vettig kylning som idag.

Permalänk
Proffsmobbare

Det finns massor av professionella applikationer som än idag (och inom överskådlig framtid) enbart använder en tråd. I princip allt inom CAD-mjukvara och en hög med Adobe-applikationer (helt eller delvis).

Trevligt att se att det fortfarande satsas på single core boost, det ska bli spännande att se vad nykomlingarna går för i Solidworks.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag känner för egen del att jag väntar tills det är enkelt att hålla reda på Intels alla "nya" processorer. Tror de får överge sjöarna och till något annat först...

AMD kan man i varje fall hålla reda på. Ryzen 1, 2, 3 osv. Jag kan räkna till tio så det kommer vara enkelt ett tag framöver.

Haha!
Fantastiskt bra lägesbeskrivning och jag känner av igen mig så himla väl här!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Skylake i 4.8 GHz på alla 10 kärnor låter varmt, men det ska bli intressant att se prestandan.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att det inte är MRSP de visar i presentationen utan priserna vid köp av 1000st? Så det är mer än $488.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850