Permalänk
Inaktiv

Dör en CPU någon gång?

Givetvis dör den till sist men vad tror ni, hur länge håller en CPU? Folk är så jävla rädda att se 80+ celcius temperaturer känns det som. Snackar vi Intel så har dom ju TJmax på 100c med alternativ t.o.m på 115c med 9th gen i BIOS. Jag har svårt att tro Intel hade godkänt dessa temperaturer om de inte hade hållit garanti tiden ut och då även med marginal.

Så, har någon varit med om att en CPU dött till sist och i så fall efter hur länge och hur användes den och vad var det för CPU?

Sitter i skrivande stund och försöker tvinga upp klockfrekvens på 9900k (jag har ett riktigt skitexemplar) och har höjt gränsen till 115c, den ligger på 95-105c package temp i Prime95 small FFT och tänkte låta den gå över natten. Är bara nyfiken över detta överlag, är inte själv rädd att jag skulle förstöra min CPU (Nästan så jag hoppas dock så hade jag sluppit detta exemplar)

Edit: Vill tillägga att jag vet inget om AMDs processorer eftersom jag hittills nästan bara använt Intel. Men som jag förstått det så klockar AMDs CPUer ner sig med temperatur och då är det ju givetvis dåligt med höga temperaturer. Min 9900k däremot presterar lika på 25c och 114c

Permalänk
Inaktiv

@KorpiSavu: Vill själv lägga in en gissning på att 90+ celcius hade nog en CPU klarat många år, det är väl snarare stora temperaturförändringar som gör skada

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att en processor dött. Alla andra sorters komponenter har rykt vid något tillfälle men aldrig processorn. Överklockning är dock en annan femma, ingen av mina processorer har körts för varmt eller med högt uppskruven volt. Sånt orsakar degradering om inte annat.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragin Pig:

Jag har aldrig varit med om att en processor dött. Alla andra sorters komponenter har rykt vid något tillfälle men aldrig processorn. Överklockning är dock en annan femma, ingen av mina processorer har körts för varmt eller med högt uppskruven volt. Sånt orsakar degradering om inte annat.

Bra, tack! Det glömde jag skriva men inom "rimlig" spänning givetvis. Har själv försökt hålla mig under 1.4v på Intel CPUer den senaste tiden, ofta lägre eftersom kylning inte räcker till.

Permalänk
Moderator

Läste här på forumet för länge sen om en processor som dog när datorn hade starts om efter varit i gång konstant i en lång period, annars har jag inte hört om processorer som dör utan yttre påverkan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/zAEXuONMJCQ

CPU går oftast sönder snabbare vid högre temperatur, men...
Det är ofta datacenter som är så hårda med att temperaturer ska vara så låga.
Men dem får problem (vite eller bara mer jobb) om någonting går sönder, då är det motiverat att hålla ner tempen till utrustningen betalat av sig.
Men dem påverkar hur vi resten tänker och tycker...
Samt de var ett större problem innan cpuer klockade ner sig vid för hög temp, de dog on du tog bort kylaren. Idag klarar den sig bättre...
De flesta personer kommer inte påverkas om CPUn av högre temperatur, datorn byts ut snabbare än den dör iaf.
Överklockning är dock annorlunda, framför om man höjer spänningen mycket.

De iaf min åsikt...

Permalänk
Medlem

Har kört min 4670K på konstant 4.8GHz @1.25V i 6 år nu. 90 grader med AVX/AVX2 så nog klarar sig en processor längre än man tror.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sions:

https://youtu.be/zAEXuONMJCQ

CPU går oftast sönder snabbare vid högre temperatur, men...
Det är ofta datacenter som är så hårda med att temperaturer ska vara så låga.
Men dem får problem (vite eller bara mer jobb) om någonting går sönder, då är det motiverat att hålla ner tempen till utrustningen betalat av sig.
Men dem påverkar hur vi resten tänker och tycker...
Samt de var ett större problem innan cpuer klockade ner sig vid för hög temp, de dog on du tog bort kylaren. Idag klarar den sig bättre...
De flesta personer kommer inte påverkas om CPUn av högre temperatur, datorn byts ut snabbare än den dör iaf.
Överklockning är dock annorlunda, framför om man höjer spänningen mycket.

De iaf min åsikt...

Överklockning i sig tror jag har noll betydelse det är väl snarare spänningspåslaget som kan ha viss påverkan, precis som du skriver. Sen att det är just datacenter det må hända men jag ställer frågan eftersom jag ser så många på forum och inte minst Youtube som är rädda för vad i alla fall jag tycker är normala temperaturer.

Permalänk
Medlem

Mina äldre hårt klockade cpuer går än hos andra ägare(vänner,släkt, mfl). tror aldrig jag varit med om att en cpu havererat, moderkort och ett gäng grafikkort och några enstaka ram minnen, men dessa komponenter brukar jag aldrig klocka speciellt hårt. ofta kör jag stock volt och drar upp till de inte orkar mer på det.
cpun däremot brukar kunna gå rätt varm.

en annan vinkel på det hela är faktiskt att hur ofta utsätter du din cpu för laster som tex prime95 som är extremt brutalt. min cpu kommer upp i 90 grader i prime95 men i princip allt annat ligger den och tuffar på runt 70 grader...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mina äldre hårt klockade cpuer går än hos andra ägare(vänner,släkt, mfl). tror aldrig jag varit med om att en cpu havererat, moderkort och ett gäng grafikkort och några enstaka ram minnen, men dessa komponenter brukar jag aldrig klocka speciellt hårt. ofta kör jag stock volt och drar upp till de inte orkar mer på det.
cpun däremot brukar kunna gå rätt varm.

en annan vinkel på det hela är faktiskt att hur ofta utsätter du din cpu för laster som tex prime95 som är extremt brutalt. min cpu kommer upp i 90 grader i prime95 men i princip allt annat ligger den och tuffar på runt 70 grader...

Intressant, nej jag har aldrig hört en CPU dö som inte varit defekt så det blir intressant att se vad Sweclockers medlemmar har för erfarenheter. Vad gäller belastning så belastar jag min 9900k några timmar dagligen med AVX och vanligtvis blir den runtom 85-90c.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@anon201296:
Självklart dör halvledare, antingen genom elektronmigration (som beror delvis på spänningsnivån) men framförallt genom att ledarna pajar. Transistorerna i en processor är sammankopplade med metall, oftast koppar, denna metall expanderar och drar ihop sig vid temperatursvängningar. Detta mekaniska slitage sker som sagt när temperaturen förändras, att bara dra på full belastning och bibehålla en hög temperatur är rätt ofarligt.

@Sions Lägre temperaturer i servrar bidrar till lägre effektförbrukning då resistansen är lägre i svala halvledare.

Att man inte ska dra på allt för hög spänning är för att effektförbrukningen är sammankopplad med spänningen i kvadrat och allt detta blir såklart värme i kretsen. Att hålla kretsen sval bidrar dock till lägre resistans och således även lägre effektförbrukning.

TLDR:
Dör kretsar? Absolut.
Temperatursvängning är största boven.

Troligen är inget av detta ett nämnvärt problem för hemanvändare utan det är främst industriella laster.
Jag har dock varit med om en handfull processorer som har dött av olika anledningar. (Inte mina utan som butiksanställd).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade en AMD CPU som dog nån gång runt 2005-2006, minns inte exakt modell.

Upptäckte att den gick i låg frekvens i BIOS (ej värmerelaterat) och ändrade tillbaks den till sin stock-frekvens.
Bootade om datorn och *poff* sa det efter någon sekund.

Tekniskt sett så skulle man kunna säga att det var jag som dödade den genom att ändra tillbaks frekvensen till "rätt värde", men samtidigt så sjöng nog CPU:n på sista versen oavsett.

Annars har alla mina CPU:er överlevt tills det att de blivit kasserade eller övergivna.
Tror t.om. ersättaren till CPU:n ovan (en Athlon 64 X2 om jag minns rätt) fortfarande fungerar och användes som backup dator av en familjemedlem fram tills för bara 1-2 år sedan.

Den i7-2600 jag införskaffade 2011 tuffar fortfarande i en annan familjemedlems dator, och den begagnade överklockade i7-3930k jag införskaffade 2013 används för fullt dagligen i kombons dator, dock visar den tecken på degeneration.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

@KorpiSavu:
Självklart dör halvledare, antingen genom elektronmigration (som beror delvis på spänningsnivån) men framförallt genom att ledarna pajar. Transistorerna i en processor är sammankopplade med metall, oftast koppar, denna metall expanderar och drar ihop sig vid temperatursvängningar. Detta mekaniska slitage sker som sagt när temperaturen förändras, att bara dra på full belastning och bibehålla en hög temperatur är rätt ofarligt.

@Sions Lägre temperaturer i servrar bidrar till lägre effektförbrukning då resistansen är lägre i svala halvledare.

Att man inte ska dra på allt för hög spänning är för att effektförbrukningen är sammankopplad med spänningen i kvadrat och allt detta blir såklart värme i kretsen. Att hålla kretsen sval bidrar dock till lägre resistans och således även lägre effektförbrukning.

TLDR:
Dör kretsar? Absolut.
Temperatursvängning är största boven.

Troligen är inget av detta ett nämnvärt problem för hemanvändare utan det är främst industriella laster.
Jag har dock varit med om en handfull processorer som har dött av olika anledningar. (Inte mina utan som butiksanställd).

Bra skrivet. Jag skrev dock i första meningen att självklart dör dom, det är jag fullständigt medveten om. Är främst intresserad av hur länge det har tagit för folk att få CPUn att dö. Är det säg, 5 år++ så har det ju noll betydelse för då är den ju ändå så gammal och långsam imo

Permalänk
Medlem

@anon201296: Har bara haft en cpu som dött men det var ca 2 veckor innan garantin gick ut som tur va..
Men annars har jag flera gamla som tuffar på än varav 2 är klockade och går i 4.3ghz på 1.4/42v .
Det är inte ofta en cpu går och dör men kan ju hända.

Permalänk
Medlem

Hmm... undras vad det är för CPU som har längst ping via modermodemet just nu.

Den bör ju ha varit igång ett bra tag, under både rätt hårda men antagligen också väldigt stabila förhållanden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intressant, nej jag har aldrig hört en CPU dö som inte varit defekt så det blir intressant att se vad Sweclockers medlemmar har för erfarenheter. Vad gäller belastning så belastar jag min 9900k några timmar dagligen med AVX och vanligtvis blir den runtom 85-90c.

Jag spelar mest med min. Ska någon döda en cpu är det nog prime95 24/7 med 90+ grader. Är nog få som använder sin cpu fullt ut hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Givetvis dör den till sist men vad tror ni, hur länge håller en CPU? Folk är så jävla rädda att se 80+ celcius temperaturer känns det som. Snackar vi Intel så har dom ju TJmax på 100c med alternativ t.o.m på 115c med 9th gen i BIOS. Jag har svårt att tro Intel hade godkänt dessa temperaturer om de inte hade hållit garanti tiden ut och då även med marginal.

Så, har någon varit med om att en CPU dött till sist och i så fall efter hur länge och hur användes den och vad var det för CPU?

Sitter i skrivande stund och försöker tvinga upp klockfrekvens på 9900k (jag har ett riktigt skitexemplar) och har höjt gränsen till 115c, den ligger på 95-105c package temp i Prime95 small FFT och tänkte låta den gå över natten. Är bara nyfiken över detta överlag, är inte själv rädd att jag skulle förstöra min CPU (Nästan så jag hoppas dock så hade jag sluppit detta exemplar)

Edit: Vill tillägga att jag vet inget om AMDs processorer eftersom jag hittills nästan bara använt Intel. Men som jag förstått det så klockar AMDs CPUer ner sig med temperatur och då är det ju givetvis dåligt med höga temperaturer. Min 9900k däremot presterar lika på 25c och 114c

Jag körde min gamla 2600K på 4.8ghz konstant, kommer inte ihåg spänningen. Toppade runt 75 grader om jag kommer ihåg rätt. Den körde från 2011 till 2020 då den såldes vidare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag spelar mest med min. Ska någon döda en cpu är det nog prime95 24/7 med 90+ grader. Är nog få som använder sin cpu fullt ut hela tiden.

Hade varit intressant att veta hur länge den hade klarat denna typ av last, antagligen flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hade varit intressant att veta hur länge den hade klarat denna typ av last, antagligen flera år

Säkerligen, kan det bli du som testar tro 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

@Aka_The_Barf: Haha nej jag vill nog använda min PC till annat

Permalänk
Moderator

@DavidtheDoom: Fun fact: halvledare har ökad konduktivitet med ökad temperatur enligt min kursbok i oorganisk kemi (inorganic chem. Weller)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tror aldrig att jag har stött på eller hört om en processor från de senaste 10 åren som bara har dött. Jag har dock haft erfarenhet av processorer som blir instabila, så kallad "degradation"/"degradering".

Min tidigare 8700K började ge minnesfel efter ett tag, vilket löste sig när jag stängde av XMP. Några månader senare började datorn krascha med minnesfel så fort den började ladda Windows, även med minnet i 2133 MHz. Fick en ny på garantin, och när jag installerade den och kollade spänningarna i BIOS såg jag att mitt Asus-moderkort tyckte att det var en bra idé att köra Vcc-SA på 1.35 V i Auto. Inte konstigt att minneskontrollen gav upp.

En tumregel inom kemin är att reaktionshastigheten fördubblas för varje temperaturökning på 10 grader (K/C). Jag skulle gissa att det är en liknande situation för elektromigration och andra "skadliga" processer som ser i processorer. Jag minns att jag har läst om de som har kört 1.5+V in i sina Nehalem- och Westmere-processorer med custom loop vattenkylning (runt 60° C) utan några problem. Detta i kontrast mot rekommendationerna på många forum att hålla sig under 1.4 V.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vzano:

@DavidtheDoom: Fun fact: halvledare har ökad konduktivitet med ökad temperatur enligt min kursbok i oorganisk kemi (inorganic chem. Weller)

Se på fan! Förklarar ju varför datacenter vill hålla servrarna svala.
Högre through-shoot på transistorer vid switchning vid högre temperatur, vilket innebär högre switchade förluster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har under alla mina år av pillande bara varit med om en enda processor som har dött. Det var en kompis på ett LAN runt 2004 kanske. Vi visste rätt lite om överklockning då, men han hade läst nånstans att högre klock krävde högre volt.

Så när hans gamla Celeron inte längre gav tillräckligt bra fps I CS (tiderna har inte ändrat så mycket ) så drog han upp volten rejält, med följden att det sa *poff* och började lukta. I vanliga fall skulle jag gissa på att moderkortet skulle gå först, men processorn funkade i alla fall inte längre i ett annat moderkort.

Överlag har faktiskt väldigt få komponenter dött för mig. Mest billigare fläktar, och så en hel del hårddiskar i tiderna. Senaste åren har jag bytt för ofta för att märka av sånt, men ett R9 290 är antagligen senaste komponenten som faktiskt har dött.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@DavidtheDoom: Fun fact: halvledare har ökad konduktivitet med ökad temperatur enligt min kursbok i oorganisk kemi (inorganic chem. Weller)

Påminner mig om när jag gick i grundskolan och min fysiklärare påstod att metallers konduktivitet ökar vid högre temperaturer. Förlorade sedan ett poäng på provet när jag skrev att metallers konduktivitet ökar vid lägre temperaturer. Det var då jag lärde mig att lärare alltid har rätt, även om det de säger är inkorrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Givetvis dör den till sist men vad tror ni, hur länge håller en CPU? Folk är så jävla rädda att se 80+ celcius temperaturer känns det som. Snackar vi Intel så har dom ju TJmax på 100c med alternativ t.o.m på 115c med 9th gen i BIOS. Jag har svårt att tro Intel hade godkänt dessa temperaturer om de inte hade hållit garanti tiden ut och då även med marginal.

Så, har någon varit med om att en CPU dött till sist och i så fall efter hur länge och hur användes den och vad var det för CPU?

Sitter i skrivande stund och försöker tvinga upp klockfrekvens på 9900k (jag har ett riktigt skitexemplar) och har höjt gränsen till 115c, den ligger på 95-105c package temp i Prime95 small FFT och tänkte låta den gå över natten. Är bara nyfiken över detta överlag, är inte själv rädd att jag skulle förstöra min CPU (Nästan så jag hoppas dock så hade jag sluppit detta exemplar)

Edit: Vill tillägga att jag vet inget om AMDs processorer eftersom jag hittills nästan bara använt Intel. Men som jag förstått det så klockar AMDs CPUer ner sig med temperatur och då är det ju givetvis dåligt med höga temperaturer. Min 9900k däremot presterar lika på 25c och 114c

Nej, inte dött, men kan väl degradera, min dual-celeron 300A (300 MHz) som jag körde i 450MHz med 2.2 resp 2.3 Volt i stället för 2.0 som standard funkade stabilt i 4-5 år sen började det bli fel om jag inte sänkte till 375 MHz. Fick ungefär samtidigt ett par 550 MHz P-III:or från en kompis när de uppgraderat på hans jobb. Maskinen kördes ett par år till med dem, funkar fortfarande men körs bara ibland.

Har även en AMD K6-II som tuffat på 24/7 i 20 år nu och inte visat några svaghetstecken ännu.

Permalänk
Moderator
Skrivet av TMG:

Påminner mig om när jag gick i grundskolan och min fysiklärare påstod att metallers konduktivitet ökar vid högre temperaturer. Förlorade sedan ett poäng på provet när jag skrev att metallers konduktivitet ökar vid lägre temperaturer. Det var då jag lärde mig att lärare alltid har rätt, även om det de säger är inkorrekt.

Min professor, som är en fysiker, punkterade ut beteendet igår på föreläsningen

Här är även lite text från min kursbok, hoppas det inte är allt för förvirrande

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats döda en CPU! (den innan nuvarande i sign)
En 4790k inköpt 2014 som gick i stock speed första året, sedan överklockad till 4.9GHz @1.28V Med en max temp på ca 92C i Prime95
Kyldes av en Phanteks PH-TC14PE

Antar att alla tempsvängningar genom åren tog ihjäl den =/ Byttes ut Feb/2019

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Inaktiv

Jag kollar om en cpu kan tappa kraft efter tid men det verkar vara en myt.
Jag har kört min 1600x på 1.63v 24/7 men den presterar bättre nu än vid släpp men det kan vara drivers ochså.

Permalänk
Medlem

Hög volt ger mer strömläckage och värme. Strömläckage gör att atomer riskerar att flytta sig och fylla hål med lägre potential, men tror inte det är ett allvarligt problem vid dessa spänningar.

Värmen är som många andra sagt det stora problemet, och då snackar vi främst när värmen varierar. Koppar och kisel (och alla andra ämnen i en processor) expanderar olika snabbt och olika mycket för varje grad som ändras. Görs dessa cykler fort och med stora temperaturändringar riskerar ledare och annat att slitas av helt enkelt