Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xlr8:

Fick lite pyssel-feeling igår kväll och byggde en 2-slangs modd. Den är inte helt tät men fungerar förvånansvärt bra ändå. Undertrycket i sovrummet är nästan helt borta.
Nästa projekt blir att bygga en i ett mer hållbart material och hitta ett sätt att få den att sitta kvar och vara tät utan silvertejpen.

https://i.ibb.co/F34sTVq/IMG-20200605-082600.jpg

Ska försöka fixa till något liknande på min. Måste försöka såga till en skiva till fönstret också, det blev aldrig av förra året. Använde endast plastfilm och silvertejp.

Permalänk
Medlem

Är också på gång att skaffa AC och har kollat runt i denna väldigt nyttiga tråd Vill först kolla så jag hängt med. Har jag fattat detta rätt?

1. Portabel AC med två slangar eller "fönsterenheter" som ibland syns i amerikanska filmer finns inte att köpa i Sverige idag.

2. Portabel AC med en slang kan moddas till två slangar genom att göra ett hölje (kartong, tejp etc) över enhetens luftinsug och dra en andra slang från höljet till uteluften. Exempel från denna tråd acelol och xlr8 .

3. En fördel med tvåslangsmodd är att luften som redan nedkylts i rummet inte pumpas ut genom fönstret.

4. En annan fördel med tvåslangsmodd är att slippa undertryck. I enslangsläge skapar utpumpningen av luft från rummet ett undertryck som drar in ny luft, antingen utifrån (glipor i väggar/fönster) eller från andra rum/trapphus. Om nya inluften är varm så motarbetas kylningen. Resultat: AC:n måste kämpa mer och längre för att nå och hålla önskad rumstemperatur = högre driftskostnad, mer oljud.

5. Undertryck är dock bara ett problem när det drar in luft varmare än måltemperaturen. Exempel: Är det 30C ute mitt på dagen och vi vill få AC:n att sänka rummet till 22C så är det dåligt att undertryck drar in varm uteluft. Men är det 20C ute på natten men 28C inne så är det bara bra om undertryck drar in kall uteluft.

6. Om ens rum är som i exemplet i punkt 5 (uteluft över måltemp dag, under måltemp natt) så är det bra om hölje/extraslang lätt kan tas av/på, för att växla mellan icke-undertryck/undertryck.

Till sist en situation där jag är osäker och vill höra era synpunkter:

7. Anta att det är 30C utanför fönstret, 28C i rummet, måltemp 22C och 24C i trapphus och andra rum (för att dom inte är på solsidan). Vad är då bäst: tvåslang eller enslang/undertryck? Om enslang/undertryck skulle dra in uteluft (30C) så antar jag att det är bättre med tvåslang. Men om vi kan täta vägg/fönster så att undertrycket istället drar från trapphus och andra rum (24C)? Då borde väl undertryck som drar därifrån vara bättre, åtminstone ner till 24C? Eller?

Jag har ovan inte vägt in hur undertryck eventuellt påverkar luftflöden för andra i huset om vi pratar lägenhet, det får bli en senare fråga.

Permalänk
Skrivet av Jauger:

Jag har läst denna tråd, gjort lite research, läst lite reviews på olika produkter och står nu i valet och kvalet. Tanken är att kyla sovrummet i min Lägenhet i Stockholm då det blir hemskt varmt på nätterna. Min tanke är att köpa ett fönsterkit och installera i sovrummet, men vilken portabel AC ska jag välja?

Står mellan dessa tre i nuläget:

Alternativ 1: Electrolux stabil men inget extra ~5000 kr. Bra reviews: https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Alternativ 2: Woods silent 12K 5990 kr. Bäst i test Aftonbladet två år i rad. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5136321

Alternativ 3: Electrolux gold 5790 kr, bra och tyst enligt vissa reviews. https://b2c.cdon.se/hem-tradgard/electrolux-portabel-luftkond...

Det här verkar vara rimliga val, i ungefär den prisklass jag kan tänka mig att betala. Har de en vattentank man behöver tömma, eller "ångar" de ut vattnet med frånluften?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omipoen:

Jag har ovan inte vägt in hur undertryck eventuellt påverkar luftflöden för andra i huset om vi pratar lägenhet, det får bli en senare fråga.

På den punkten kan jag ifrån egen erfarenhet berätta att man kan få in grannarnas matlagningslukt. Någon gjorde bröd för några dagar sedan i fastigheten. Så jag tror inte att man lär sabba deras frånluft i köket, men man lär istället själv få den och förvisso så går den ut på balkongen som i sin tur lockar till sig flygande råttor.

Funderar på att modda min till två-slangs modell efter att ha sett hur vissa gjort i tråden. Just för att slippa undertryck och svårt att öppna stängda dörrar i bostaden när kompressorn är påslagen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har en Woods Roma som inhandlades i panik förra sommaren när det började hetta till och man hade 2018-sommaren i bakhuvudet. Den är rätt klen med sina 7000BTU, men använder den bara i sovrummet som inte är mycket större än 12-13kvm. Modifierade det nyligen till tvåslangs-lösning då undertrycket gjorde att den blev än mer ineffektiv.

Hade lite transportskydds-frigolit från en inköpt kompressor som passade perfekt! Köpte en billig ventilationsslang samt plastglasskiva från biltema och sågade till ett hål för slangkopplingen (den som egentligen ska sitta på utblåsslangen), och här är resultatet efter lite smältlim och vävtejp för att täta!

Tror dock att jag behöver införskaffa någon form av filter, för jag ser att insekter och annat skräp redan har sugits in.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Har just flyttat till 80m2 hörnlgh i söderläge. Spanar på ac främst för sovrum som är 13m2.

Hur går tankarna här kring Hornbachs maskin för 2-3000 ? Tycker den verkar intressant då som test för priset är lågt men hittade inte så mkt info i tråden.

Drömlösning i vårt fall f.ö. att ha maskinen på balkong med någon form av rör som skickar in kallluften till sovrummet (2-3m). Någon som försökt sig på en sådan mod?

Permalänk
Medlem

Det viktigaste att kontrollera är att den själv förångar upp kondensen (går ut som ånga med varmluften genom slangen - sådan information kan vara svår att hitta/få bekräftat). Nästa viktiga steg är att veta att maskin på 7000BTU/2000 Watt kyleffekt är för litet - 10000BTU/3kW kyleffekt är ett minimum även för små utrymmen.

Och slutligen - det finns ingen tyst portabel AC, de låter mycket båda av kompressorn själv men också fläktar och turbulens i luft som blåser runt i maskinen.

Maskiner inom 2-3000:- ligger i det farliga området både med för klen kylverkan och att kondensen måste tappas av till hinkar och byttor som hela tiden måste tömmas (det kan tillverka över litern med kondens per timme vi fuktigare luft som sensommaren och brittsommar)

Mär prislappen är över 4000:- så är det nästan alltid bättre designat inklusive kondensvattenhanteringen (dvs du behöver inte bry dig om detta)

Permalänk
Medlem

@xxargs: Portabla ACs är ganska enkla och byggs så billigt som möjligt, så det är egentligen ingen riktig skillnad på en maskin för 2500 kr och 6000 kr, förutom att den för 6000 kr kanske (vilket också kan hittas på maskiner kring 3000 kr) kan styras över WiFi. I regel förångar även de billigare maskinerna kondensvattnet sen några år tillbaka.

Permalänk
Medlem

möjligen att de blivit bättre idag men tidigare så var chansen stor att en 2-3000:- maskin vare en sådan sådan som inte hade egen förånging och man fick hela tiden tömma byttor och hinkar med kondensvatten om man inte kunde få till slangavlopp till golvbrunn.

Sedan att tekniken med kompressor, kondensor och evaporator är rätt lika principiellt men så mycket annat så är detaljerna som skiljer om maskinen upplevs bättre eller sämre och där är knappast WiFi-kopplingen den prisdrivande delen (sådant är billigt att få till i jämförelse med rent mekaniska detaljer, passning och finish) utan det är ljudnivå, blås och turbulens, hur man kan rikta luftströmmen, olika fart på fläktar, hur mycket luft som blåses ut genom slangen och om dessa kan reduceras med extra vattentillskott och lägre fläktvarv (vi pratar nu om AC med riktig skrubber och vattentank som kan sättas in för extra kylverkan under en tid) maskiner med 2 slangar etc.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Poängen var mer att det inte finns någon bra portabel AC, allt är billigt skräp även det som säljs för 8000 kr kostar någon tusenlapp eller två att producera. Du kommer hitta modeller som behövs tömmas, men det är inte svårare än att läsa manualen eller kommentarerna på butikens sida för att ta reda på vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@xxargs: Poängen var mer att det inte finns någon bra portabel AC, allt är billigt skräp även det som säljs för 8000 kr kostar någon tusenlapp eller två att producera. Du kommer hitta modeller som behövs tömmas, men det är inte svårare än att läsa manualen eller kommentarerna på butikens sida för att ta reda på vilket.

Räkna med att alla portabla ac som kommer från kända märken tex delonghi electrolux woods med mera i princip har den funktionen. De kinabaserade ac som aäljs under flertalet märken, tex andersson, tristar med mera inte alltid har den funktionen.
Vill man vara säker så är ca 4000kr brytpunkten.

Jag skulle inte alls säga att det är billigt skräp...
Jämför du med fast värmeväxlare med inne och utedel ja. Men hur många kan skaffa det i hyreslägenheter? De flesta som köper portabel ac i hus med mera gör det för att priset för en portabel ac ligger runt 5-7000kr medan en fast installation ligger på 15-20+.

Det är ganska onödigt med såna kommentarer när man har de förutsättningarna. Om jag fick välja mellan portabel ac för 6000kr och behagligt sovrum på ca 20c kontra ha 26c+ så är det ett val jag gjort. Du behöver inte göra samma. För övrigt tycker jag det skulle vara trevligt om de vore bättre men det är svårt att motsätta sig fysiken utan att priserna skenar iväg.

Kostnaden vid tillverkning av portabel ac med kondensation ligger på ca 100-150kr mer och slutkund får betala ca 4-500kr mer. Denna info kommer från Woods säljare och de har den funktionen på alla ac. Dock har jag inte sett en (ny) electrolux utan heller.

Jag önskar dock att det fanns ac med två slangar men det finns inte många idag för vårt klimat i norden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min electrolux AC för ca 5 lax har kämpat på två somrar nu och kyler lägenheten fint, ibland ner till 22-21 grader när det är 26 grader ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det viktigaste att kontrollera är att den själv förångar upp kondensen (går ut som ånga med varmluften genom slangen - sådan information kan vara svår att hitta/få bekräftat). Nästa viktiga steg är att veta att maskin på 7000BTU/2000 Watt kyleffekt är för litet - 10000BTU/3kW kyleffekt är ett minimum även för små utrymmen.

Och slutligen - det finns ingen tyst portabel AC, de låter mycket båda av kompressorn själv men också fläktar och turbulens i luft som blåser runt i maskinen.

Maskiner inom 2-3000:- ligger i det farliga området både med för klen kylverkan och att kondensen måste tappas av till hinkar och byttor som hela tiden måste tömmas (det kan tillverka över litern med kondens per timme vi fuktigare luft som sensommaren och brittsommar)

Mär prislappen är över 4000:- så är det nästan alltid bättre designat inklusive kondensvattenhanteringen (dvs du behöver inte bry dig om detta)

Skrivet av Petterk:

@xxargs: Portabla ACs är ganska enkla och byggs så billigt som möjligt, så det är egentligen ingen riktig skillnad på en maskin för 2500 kr och 6000 kr, förutom att den för 6000 kr kanske (vilket också kan hittas på maskiner kring 3000 kr) kan styras över WiFi. I regel förångar även de billigare maskinerna kondensvattnet sen några år tillbaka.

Skrivet av :

Räkna med att alla portabla ac som kommer från kända märken tex delonghi electrolux woods med mera i princip har den funktionen. De kinabaserade ac som aäljs under flertalet märken, tex andersson, tristar med mera inte alltid har den funktionen.

Jämför du med fast värmeväxlare med inne och utedel ja. Men hur många kan skaffa det i hyreslägenheter? De flesta som köper portabel ac i hus med mera gör det för att priset för en portabel ac ligger runt 5-7000kr medan en fast installation ligger på 15-20+.

Det är ganska onödigt med såna kommentarer när man har de förutsättningarna. Om jag fick välja mellan portabel ac för 6000kr och behagligt sovrum på ca 20c kontra ha 26c+ så är det ett val jag gjort. Du behöver inte göra samma. För övrigt tycker jag det skulle vara trevligt om de vore bättre men det är svårt att motsätta sig fysiken utan att priserna skenar iväg.

Kostnaden vid tillverkning av portabel ac med kondensation ligger på ca 100-150kr mer och slutkund får betala ca 4-500kr mer. Denna info kommer från Woods säljare och de har den funktionen på alla ac. Dock har jag inte sett en (ny) electrolux utan heller.

Jag önskar dock att det fanns ac med två slangar men det finns inte många idag för vårt klimat i norden.

Tack @xxargs för bra info som summerar det man bör tänka på och tack @PetterK & @Sh4d0wfi3nd för ytterligare bra info och tankar.

Kan då bekräfta enligt manual på de lite billigare varianter jag tänkte på från Hornbach (Hantech) behöver båda tömmas, även den dyrare varianten för nära 4000.

Får tänka om och kolla annat. Electrolux verkar intressant.

edit: beställt EXP34U338CW

uppdateringar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan man montera en split-kyla för dryga 10 papp så gör man det om möjligt - men det är inte detta den här tråden handlar om då denna alternativet redan är uttömd och man letar andra möjligheter att få acceptabel kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

De mer välkända märkena köper fortfarande in billigaste möjliga från låglöneländer i Asien, alltså utanför Kina. En Qlima P528 fungerar inte sämre än en Electrolux ChillFlex Pro EXP26U338CW, prisskillnaden just nu är ca 2000 kr. Vill du ha en DeLonghi för 10 000 handlar det bara om stilpoäng, du kan utan problem hitta en vanlig luft-luftvärmepump och installation för det priset, så det handlar inte längre om att du inte har råd med fast i den högre prisklassen.

När du väl fått att den förångar kondensvattnet och har några lägen för styrning av fläkten så finns det inte mycket mer att förbättra. Även om du lägger ut pengar får du leva med vad det är.

Varuhusens egna märken ska man som du säger undvika. Stor osäkerhet vad som skiljer från modell till modell där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det viktigaste att kontrollera är att den själv förångar upp kondensen (går ut som ånga med varmluften genom slangen - sådan information kan vara svår att hitta/få bekräftat).

Tyvärr verkar detta i flera fall svårt att kontrollera genom butikers produktinformation eller ens i tillverkarens egen information eller manual. Ta Woods Cortina Silent 12K som exempel.
- Prisjakts sida saknar info om maskinen förångar kondens eller inte. Prisjakt har inte ens det som en informationspunkt i sin kategori portabel AC.
- Jag kollade produktsidan hos några butiker som prisjakt länkar till och ingen av dom nämnde funktionen.
- Funktionen nämns inte ens på tillverkaren Wood's egen produktsida eller i produktblad (PDF) eller manual (PDF). Sida 20-28 i manualen är på svenska. Där beskrivs tömning av vattenbehållare och möjlig anslutning av vattenslang för kontinuerlig dränering. Men det förklaras inte vilka driftslägen som (inte) kräver vattentömning.

Överlag känns det mycket svårare att som konsument hitta information och välgjorda tester för produktjämförelse av portabel AC för hemmet jämfört med t ex moderkort eller processorer till en PC.

Guldläge för Sweclockers tänker jag! Jag tror många läsare skulle värdesätta ett tekniskt initierat och pedagogiskt skrivet test av Prisjakts populäraste portabla AC samt AC från kedjor som har många butiker runtom i landet (Elgiganten, Biltema, Jula, Clas Ohlson). Testet kunde sen uppdateras varje vår lagom inför sommarsäsongen. Inte datorer, jag vet, men Sweclockers har breddat sig förr. Varför inte också vara bäst på test av portabel AC?

Permalänk
Medlem

Apropå att sätta hölje över luftintag och sen en extra slang till uteluft så kollade jag bilder på två produkter som nämnts ofta i tråden, Wood's Cortina och Electrolux Chillflex. Luftintagen har på båda en ganska stor yta så bygget av ett hölje kan bli mer komplicerat, något att tänka på. Grönt på bilderna ringar in luftintag.

edit 2020-06-15: Jag hade fel, enligt @Petterk är det bara det undre grönmarkerade gallret som är luftintag, på båda produkterna. Se kommentar här och här.

electrolux chillflex pro gold EXP26U758CW

Woods AC Cortina Silent 12K

felaktighet rättad
Permalänk
Medlem

Just beskrivningen i hur det hanterar kondensen är ett jäkla öken då de som har det formulera på sådan sätt att det är nästan obegripligt, precis som om de är rädda för patent infringement eller försöker göra det till en varumärkseskyddad finess med begrepp som ingen begriper. Och de som inte skriver något alls om det - kan man anta har ingen hantering med förångning av kondens - och dessvärre är många som ändå har någon form av kondenshantering - så står det ändå inget om det eller vilka lägen det fungerar...

Hur eller hur skall man inte förutsätta att det finns kondenshantering med uppförångning som default/självklarhet när man tittar på portabla AC-maskiner i gubbdagis - ibland har dom antal uppställda och igång som demo främst när det är varmt och finns det hinkar och trasor och vattenspill på golven i närheten så skall man dra örona åt sig och vara PITA på personalen så att du får exakt besked i hur kondensvatten-hanteringen fungerar på just maskinen/modellen man tittar på. nöj inte med svepande svar utan att svaret gäller exakt för den modellen du tittar på och ingen annan.

Detta borde vara en stående punkt på alla produkttester och de som inte själv hanterar kondensen med uppförångning vid normalanvändning - borde har ett stort rött kors över sig

Permalänk
Medlem

@omipoen: Det är bara den nedre som är luftintag för kondensorn. Finns inget särskilt att tänka på egentligen, bygg med valfritt material. Frigolit, trä, metall, plast etc, allt funkar. Finns bilder i tråden för inspiration.

Permalänk
Avstängd

Delonghi, Electrolux, Woods, Trotec med mera kommer från TCL. Bara ommärkta i alla fall(kolla kretskortet) på utsidan och sedan kan vissa kravställare(t.ex. Electrolux) ställa krav som gör att dom avviker något ifrån grundmallen. Men det är TCL för ovan nämnda modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att det är samma 'byggare' insåg man snabbt när man följde en tråd tidigare här när en Elektrolux portabel AC plockades isär - även om det kanske är lite olika utfört i montering på detaljnivå så var lösningarna generellt i samma 'stuk' och tänk (tex. hur kondensvatten hanteras) på min delonghi som elektrolux med samma interna komponenter, motorer etc.

men det är inget nytt - så var det på tjock-TV apparater också och TV-reparatörerna pratade man bara om vilken chassi som var i dem (dvs. en B&O-teve för stor peng behandlades på samma sätt som en lågpris-Philips då det var samma chassi i grunden med samma standardfel, typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@omipoen: Det är bara den nedre som är luftintag för kondensorn.

Syftar du på Wood's eller Electrolux eller båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Syftar du på Wood's eller Electrolux eller båda?

Båda, den övre är för evaporatorn, luften du ska kyla.

Permalänk
Medlem

Köpte en Electrolux "Airflower". Hade helst köpt en kraftigare men det var enda som fanns kvar i lagret när det var slutsålt överallt under extremhettan för två år sen.
https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-ac/exp26v578hw/
Känns hopplöst att modifiera den här för 2 slang, är det EXP35 som gäller för moddning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Allt går, men där är väl halva fronten luftintaget. Kanske inte så praktiskt, går den att sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ZyntaX: Allt går, men där är väl halva fronten luftintaget. Kanske inte så praktiskt, går den att sälja?

Blir det varmt som tusan igen i sommar och slutsålt så kan jag nog sälja den med vinst
Men borde nog gå att sälja även ändå.
Funderar på att sälja denna och köpa en som går att modda till 2 slang lite lättare.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vill man tjäna lite pengar i dessa tider så är det att köpa billigt på vintern och hoppas på en varm sommar och sedan sälja dom via budgivning när det är tomt hos alla lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Köpte en Electrolux "Airflower". Hade helst köpt en kraftigare men det var enda som fanns kvar i lagret när det var slutsålt överallt under extremhettan för två år sen.
https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-ac/exp26v578hw/
Känns hopplöst att modifiera den här för 2 slang, är det EXP35 som gäller för moddning?

Om utseendet inte är så viktigt så kanske det skulle gå att ställa den i en större plasthink (eller hinken upp och ner och skära sönder botten så det blir tätt runt AC:n) och hål för slangen i sidan av plasthinken? Eller tänker jag helt fel som vanligt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

Om utseendet inte är så viktigt så kanske det skulle gå att ställa den i en större plasthink (eller hinken upp och ner och skära sönder botten så det blir tätt runt AC:n) och hål för slangen i sidan av plasthinken? Eller tänker jag helt fel som vanligt?

A for effort
Du tänker nog någorlunda i de banor man skulle behöva. Alternativt skära upp luftgallret och göra en kåpa.
Inget av alternativen är aktuella även om jag gillar DIY lösningar.
Lutar istället mer åt att sälja och köpa annan.

Visa signatur