Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Har en polare som söker en portabel ac till sin lägenhet. En 4a.
Vad rekommenderar ni för maskin?
Han vet såklart att inte hela lägenheten kommer vara iskall, men iallafall någon skillnad.
Dubbelrör? Vilken isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Postar min lösning för hyreslägenhet, köpte en skiva, gjorde hål, satte fast i öppet fönster, tätade med random material, satte myggnät.

https://i.imgur.com/CP22sgw.jpg

Såhär gjorde jag. Kapade till skivor i 6mm mdf och målade med någon billig vitfärg. Klämde fast med det som funkade så det tätar mot fönsten. Tätar ljud väldigt bra faktiskt och ser bra ut utifrån om man nu bryr sig om det.

https://drive.google.com/file/d/1anyXoLmau-0PrUpU9YHCDHzrP6Jw...

https://drive.google.com/file/d/1TKptrauT3XVbzAFfqGwSM1ZaVsso...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Lite halvrelaterad fråga: Kan man installera luftvärmepump i en bostadsrätt? Brukar föreningar godkänna den typen av förändring på fasad/balkong?

De sommartemperaturer vi ser kommer ju bara fortsätta så det är för mig lite märkligt att man inte ens i nyproduktion tänker om kring aktiv kylning av lägenheterna. Jag bor idag i en nio månader gammal bostadsrätt och just nu är det 25.1 grader här inne.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

@Leffe_B: Ja du kommer njuta av din luftpump.Jag satte in min Juni 2014 och kan inte leva utan den längre.Sommaren 2018 hade dödat mig utan AC kan jag lugnt säga.
Hade som du portabel innan och det ljudet är skönt att slippa helt klart. Jag har min på vår och höst som värme
också föresten. Funkar mycket bra.

Har min LVP på nedervåningen och skulle heller knappt överlevt 2018 utan den. Funderade på en till på övervåningen att använda på sommaren men har nu lärt mig att vara utomhus på skuggsidan även om det är för varmt, om inte bönderna brötar för mycket eller gödslar grispink vilket de måste för att hålla landskapet öppet. Går in ibland till min AC och pustar ut varma dagar. Fast sova i värmen på övervåningen eller sitta vid den stationära eller se på TV är olidligt även om man kör korsdrag men ett normalt år händer det inte ofta.

Får se om jag någonsin skaffar mig en LVP även på övervåningen?

Skrivet av Arzei:

Lite halvrelaterad fråga: Kan man installera luftvärmepump i en bostadsrätt? Brukar föreningar godkänna den typen av förändring på fasad/balkong?

De sommartemperaturer vi ser kommer ju bara fortsätta så det är för mig lite märkligt att man inte ens i nyproduktion tänker om kring aktiv kylning av lägenheterna. Jag bor idag i en nio månader gammal bostadsrätt och just nu är det 25.1 grader här inne.

Färöarna har jag hört har ett behagligt väder året om. De tar emot invandring från Sverige (om det nu inte är Corona Stop på detta). Tror inte AC blir standard i nybyggen. Allt fler bosatta i Sverige är vana med ökenväder och de jag är goda vänner med tyckte att 2018 var rena barnleken.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Jag har med en Chillflex pro gold och i manualen står det tydligt att man inte behöver koppla tömningsslangen i kylningsläget.
https://i.ibb.co/pvz1mfR/foto-no-exif.jpg

Vi ska nog också vara noga att poängtera att Chillflex silver som jag har och Chillflex gold bara är en benämning på serien. Lite som AMDs Ryzen. Finns flera olika modeller inom serien.
Manualen för min EXP35U558CW (CW är kyla och HW i slutet är kyla och värme) är densamma för ca 8 olika modeller.

Utloppsslangen som det står och tömningslangen är också två helt olika ifall man är osäker.
Utlopp = stora luftslangen och tömning = vattenslang.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vi ska nog också vara noga att poängtera att Chillflex silver som jag har och Chillflex gold bara är en benämning på serien. Lite som AMDs Ryzen. Finns flera olika modeller inom serien.
Manualen för min EXP35U558CW (CW är kyla och HW i slutet är kyla och värme) är densamma för ca 8 olika modeller.

Utloppsslangen som det står och tömningslangen är också två helt olika ifall man är osäker.
Utlopp = stora luftslangen och tömning = vattenslang.

Manualen som jag refererade till gäller för,

EXP26U338CW
EXP26U538CW
EXP34U338CW
EXP35U538CW
EXP26U558CW
EXP26U758CW

EXP26U338HW
EXP26U538HW
EXP34U338HW
EXP35U538HW
EXP26U558HW

Nämnde luftkonditioneringen vid namn istället för modell då alla Electrolux portabla luftkonditioneringar dom har på marknaden just nu tar med sig kondensvattnet ut via utloppsslangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Lite halvrelaterad fråga: Kan man installera luftvärmepump i en bostadsrätt? Brukar föreningar godkänna den typen av förändring på fasad/balkong?

De sommartemperaturer vi ser kommer ju bara fortsätta så det är för mig lite märkligt att man inte ens i nyproduktion tänker om kring aktiv kylning av lägenheterna. Jag bor idag i en nio månader gammal bostadsrätt och just nu är det 25.1 grader här inne.

Ja det kan man få godkänt på, som regel verkar det dock vara lättare att få det gjort om man bor på vinden och kan ta hål i taket och montera enheten under taklinjen (därför jag själv köpte vind senast).

Att fästa i fasaden/synligt från gatan kräver dock vad jag förstått bygglov vilket gör det hela lite mer komplicerat och vad jag fått veta är det rätt svårt att få det godkänt i lägenhetshus. Det är också lite mer att ta hänsyn till om man ska borra i fasaden kontra taket från bostadsrättsföreningens sida.

Permalänk
Medlem

@Arzei: Kan vara enklare att installera utedelen på marken om du bara bor ett par våningar upp. Bara håltagning och dragning av rör/rörskydd/kanal som behövs på fasaden då. Att ha utedelen på balkongen kan gå bra också, väggmonterat brukar man bara se på kontor.

Att vi inte har värmepumpar i flerfamiljshus är ju för att det är så vanligt med fjärrvärme här, oljepannorna ersattes av fjärrvärme. Där det är vanligt med värmepump i lägenhet så används den även för uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Lite halvrelaterad fråga: Kan man installera luftvärmepump i en bostadsrätt? Brukar föreningar godkänna den typen av förändring på fasad/balkong?

De sommartemperaturer vi ser kommer ju bara fortsätta så det är för mig lite märkligt att man inte ens i nyproduktion tänker om kring aktiv kylning av lägenheterna. Jag bor idag i en nio månader gammal bostadsrätt och just nu är det 25.1 grader här inne.

Det finns luftvärmepumpar utan utedel och dessa behöver bara att det görs två hål i väggen, som te.x denna Olimpia Splendid Unico Inverter 12 HP

Det är troligtvis är mycket lättare att få tillstånd av föreningen att göra två hål i väggen än att montera en utedel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Lite dåligt med länkar i tråden. Vilken billig ac är bäst? Funkar den på Jula för 2500 kr? Vill kyla ett sovrum

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Lite dåligt med länkar i tråden. Vilken billig ac är bäst? Funkar den på Jula för 2500 kr? Vill kyla ett sovrum

Hur bra en specifik AC fungerar beror på rummets storlek, och det står alltid specificerat under specifikation vilken rums storlek en AC är avsedd för.

Den som du tänker på är för ett rum på 11-16 m² är det större så kommer den att fungera ändå men förmågan att kyla ner rummet minskar drastigt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Okej, något off-topic för detta egentligen men kommentaren inte var om hur affärsmodellen var utan hur den presenterades om man nu ska vara petig. Den presenterade inte riskerna till att börja med men gå du gärna och köp massor av små AC's till jul så kan du berätta för mig sedan hur det gick nästa höst

Menar mest att det inte finns några affärsmodeller som inte har någon risk alls så det är bra att göra antaganden om det oavsett vad någon beskrivit för affärsidé. Kanske skrev onödigt kaxigt, my bad.

Hehe inte nån plan jag har i alla fall! Lätt att vara efterklok dock, hade så klart tjänat grova pengar om man köpt in 500 enheter innan sommaren 2018 men nu är ju företagen mer förberedda + marknaden mycket mer mättad(antagande). Däremot verkar det som att man skulle kunna tjäna en hel del på en universell insugslösning med adapter för olika märken!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Lite halvrelaterad fråga: Kan man installera luftvärmepump i en bostadsrätt? Brukar föreningar godkänna den typen av förändring på fasad/balkong?

De sommartemperaturer vi ser kommer ju bara fortsätta så det är för mig lite märkligt att man inte ens i nyproduktion tänker om kring aktiv kylning av lägenheterna. Jag bor idag i en nio månader gammal bostadsrätt och just nu är det 25.1 grader här inne.

Det är inte många föreningar som accepterar detta då dessa pumpar låter en hel del och ser gräsliga ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det är inte många föreningar som accepterar detta då dessa pumpar låter en hel del och ser gräsliga ut.

Tom min hyresgästförening godkänner fast installation av luftvärmepump/AC, inklusive på yttervägg.
Dock var jag tvungen att göra det så "snyggt" som möjligt samt stå för kostnaden av installation osv själv. Jag misstänker även att samma gäller med borrning av hål genom yttervägg som vid tapet, att kunna återställa vid flytt. Så det var inte lika kul för min del då jag inte ens äger lägenheten. Vilket är därför jag har portabel AC, samt priset såklart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Moddat insug

Skrivet av acelol:

Moddat insug

Skrivet av skanepiraten:

Moddat insug

Flera nämner att dom moddat sina apparater med en extra slang för insug. Men vad är det för apparater ni kör med?

Permalänk

Japp, sommar igen och suget efter ac kommer på köpet. Jag bor i en student 1:a på bottenvångningen med aktiv-ventilation. Jag har en frånluftsventil på toan, tänk att detta är i en student 1:a på 24a kvm så toan är central i lägenheten, med ett ventilationsdon (120mm, kanske 125mm) som suger rätt kraftigt. Tanken är att koppla slangen i denna från ac:n.

Jag har inte hittat så många andra som har gjort på detta sätt, bara att vissa varnar med att den kan skapa problem för andra lägenheters ventilationssystem då det är centralt. Dock med tanke på att "alla" har fönster öppet under sommaren känns detta inte som ett problem? Och hur mycket kan en ac påverka hela systemet när det finns 100 lägenheter till i samma byggnad?
Största anledningen till att jag vill göra på detta vis är då jag bor på bottenvåningen och således får in mycket ljud när fönstret är öppet, och då mina fönster är ovanligt höga så finns det inte så många "fönsterkitt" som passar... Fönstren är också tjocka för ljudisolering så för att få plats med slangen behöver fönstret öppnas relativt mycket, på vid gavel skulle man kunna säga. Dock är detta också en lösning såklart om inte ventilationsknepet fungerar.

Så min fråga är egentligen, skulle det gå att koppla in slangen i frånlufts utsuget?

Vidare, så kollar jag in denna på jula; https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Vilket som har om man läser, ett tvångslags alternativ som skulle vara intressant i framtiden när man flyttar ifrån denna lägenhet. Vad tror ni om denna maskin? Erfarenheter?

Långt inlägg, men så får det bli. Hoppas någon tapper själ har några svar på mina frågor. Annars får jag önska en regnfri midsommar.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Jonas Sandström:

Oddsen är att dina närmaste grannar får det mesta av spilluften och att det längre bort fungerar som det ska. Här får gärna någon kunnig VVSare korrigera mig men så har mina erfarenheter varit med grannar som kopplat på aktiva köksfläktar till frånluftsystem anpassade för passiva fläktar.

Risken är följande scenario:
Om du bodde granne med dig, och du redan hade värmeproblem, sedan blåser grannen in 50-gradig luft in i frånluftsystemet som då gör att ditt eget frånluftsystem blir ett tilluftsystem med 50-gradig luft. Problemet är att du inte förstår varför det händer, och det krävs undersökningar hela sommaren om du inte har tur att ha en fastighetskötare som direkt vet vad som är på gång och knackar dörr i hela huset tills de hittar ACn.

Mitt tips är att du täcker frånluftshålet och fixar ett eget fönsterkitt. Det bästa när man måste ha på vid gavel är en skiva plexiglas som du helt enkelt "ersätter" rutan med och gör ett hål i stort som din ACs frånluftslang.
Då har du ett fönster samt en tät lösning.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas Sandström:

Vidare, så kollar jag in denna på jula; https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Vilket som har om man läser, ett tvångslags alternativ som skulle vara intressant i framtiden när man flyttar ifrån denna lägenhet.

Jag ser ingenstans att det står att den har något tvåslangsalternativ. Förutom att likt som för alla andra AC göra ett DIY hölje av kartong, frigolit etc och sätta dit en egen extra luftslang. Jula har en bild i AC-manualen som ser ut som två slangar men jag tror den i själva verket illustrerar vilken mini/maxi höjd över golv som borrhåll i vägg ska ha.

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

@Jonas Sandström:

Oddsen är att dina närmaste grannar får det mesta av spilluften och att det längre bort fungerar som det ska. Här får gärna någon kunnig VVSare korrigera mig men så har mina erfarenheter varit med grannar som kopplat på aktiva köksfläktar till frånluftsystem anpassade för passiva fläktar.

Risken är följande scenario:
Om du bodde granne med dig, och du redan hade värmeproblem, sedan blåser grannen in 50-gradig luft in i frånluftsystemet som då gör att ditt eget frånluftsystem blir ett tilluftsystem med 50-gradig luft. Problemet är att du inte förstår varför det händer, och det krävs undersökningar hela sommaren om du inte har tur att ha en fastighetskötare som direkt vet vad som är på gång och knackar dörr i hela huset tills de hittar ACn.

Mitt tips är att du täcker frånluftshålet och fixar ett eget fönsterkitt. Det bästa när man måste ha på vid gavel är en skiva plexiglas som du helt enkelt "ersätter" rutan med och gör ett hål i stort som din ACs frånluftslang.
Då har du ett fönster samt en tät lösning.

Hm värt att fundera på givetvis. Tack för inputen!
Ja det fungerar ju garanterar också att fixa lite med fönstret och köra ut slangen där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Beaver:

Lite dåligt med länkar i tråden. Vilken billig ac är bäst? Funkar den på Jula för 2500 kr? Vill kyla ett sovrum

Jag köpte den billigaste på Elgiganten för några dagar sen och är helnöjd, bor på bara 20 kvadrat så den tar hela lägenheten. Blir nog perfekt för ditt sovrum.

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Permalänk
Skrivet av omipoen:

Jag ser ingenstans att det står att den har något tvåslangsalternativ. Förutom att likt som för alla andra AC göra ett DIY hölje av kartong, frigolit etc och sätta dit en egen extra luftslang. Jula har en bild i AC-manualen som ser ut som två slangar men jag tror den i själva verket illustrerar vilken mini/maxi höjd över golv som borrhåll i vägg ska ha.
https://i.imgur.com/EgfDoSi.png

Haha, jaha det är så det är. Kollade inte så noga! haha. Förlåt för missvisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Jag ser ingenstans att det står att den har något tvåslangsalternativ. Förutom att likt som för alla andra AC göra ett DIY hölje av kartong, frigolit etc och sätta dit en egen extra luftslang. Jula har en bild i AC-manualen som ser ut som två slangar men jag tror den i själva verket illustrerar vilken mini/maxi höjd över golv som borrhåll i vägg ska ha.
https://i.imgur.com/EgfDoSi.png

Åter igen, kan du berätta vad du kör med för AC? Eller är detta hemligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Flera nämner att dom moddat sina apparater med en extra slang för insug. Men vad är det för apparater ni kör med?

Jag har en trotec PAC 4700, den är helt rektangulär så den var lätt att modda.

Permalänk
Medlem

@Curik: Chillflex Pro EXP35U538CW. Insuget gick runt hörnet på baksidan så var lite krångligt att modda, men gick med frigolit, lim och silvertejp.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Ni som moddat om till två-slangslösning. Upplever ni stor skillnad?

Permalänk
Medlem

@Deki90: Mycket. Framförallt är kompressorn bara igång i typ 30% av tiden jämfört med 60% av tiden innan.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Ni som moddat om till två-slangslösning. Upplever ni stor skillnad?

En-slangs lösning:
Om man inte har ett fönster/vädringslucka/balkongdörr öppen så lär man ha svårt att öppna vissa dörrar i lägenheten.

Problemet löses med två-slangs lösning.

Det andra(primär funktion) är just det som @Zoxx0 skriver. Det förutsätter att den luft man tar in är kallare än rummet som skall kylas. Kan vara ett problem med inglasad balkong mot öst(man får då köra till-luft slangen ut genom en öppning ut i det fria för att ta in kall-luft, men här i Malmö har det varit stundtals runt 23-26 grader i luften och balkongen har haft mellan 30-40 grader som mest).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni Precis, primärt är det att man med tvåslang koncentrerar insugsluften in i ACn medan om man bara har en slang drar in luft från alla skrymslen och vrån som finns och det garanterar inte att inluften åker in i ACn.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

hmmm, får fundera på om man ska köra på och göra en DIY.

Någon som gjort det på en EXP35, vilka delar ska man isolera för slang nr 2?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en EXP35 jag får hem imorgon. Tänkte modda.
Vad tusan ska man ha för slangmått? Finns 150, 152, 160. Tycker det är svårt att hitta "muff" eller "stos" som passar. Är måtten innan eller ytter.
Tycker vent grejer är dåligt förklarade.