Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Jag har isolerat slangen med lindade trasiga lakansbitar och det gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

https://www.bauhaus.se/flexibel-pvc-slang-vit-o150x2500mm

Skulle någon typ av isolering av slangen kunna hjälpa eller är det bara onödigt jobb? Är det något speciellt material ni skulle rekommendera isf? Tänkte man kunde linda runt några gamla badlakan eller motsvarande. Eller behövs det redigare grejer?

Jag skulle rekommendera denna:
https://www.ebay.com/itm/13-15cm-DIA-ExtrLong-Universal-Pipe-...

Men förvänta dig inte att få den innan sommaren är slut(men till nästa säsong).

D.v.s. något inte utav metall inne i bostaden då metallen utstrålar värmen i luften som slangen/röret överför.

Den Du har länkat till köpte jag nog hos Biltema istället p.g.a. priset men använder icke den mer. Den är alldeles för flexibel, d.v.s. den klarar inte av att hålla sig utdragen samt på plats utan någon form av hjälp. Den faller ihop helt enkelt. Den är absolut inte utav den typen som medföljer portabla luftkonditioneringsenheter. Åk iväg till butiken och känn efter så blir det tydligt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Ni som kyler ner sovrummet innan ni ska sova och som stänger av den under natten. Låter ni fönstret stå öppet under natten eller blir det inte väldigt kvavt? Upplever ni att det blir varmt under natten?

Permalänk
Inaktiv

Jag har en ac som står på i ett sovrum på 15kvm, har fönster och balkongdörr stängd, men det tar max 1timme i denna värnme så är sovrummet varmt igen efter att man stängt av ACn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag har en ac som står på i ett sovrum på 15kvm, har fönster och balkongdörr stängd, men det tar max 1timme i denna värnme så är sovrummet varmt igen efter att man stängt av ACn.

Även på natten när solen gått ner och det är runt 20 grader ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag skulle rekommendera denna:
https://www.ebay.com/itm/13-15cm-DIA-ExtrLong-Universal-Pipe-...

Men förvänta dig inte att få den innan sommaren är slut(men till nästa säsong).

D.v.s. något inte utav metall inne i bostaden då metallen utstrålar värmen i luften som slangen/röret överför.

Den Du har länkat till köpte jag nog hos Biltema istället p.g.a. priset men använder icke den mer. Den är alldeles för flexibel, d.v.s. den klarar inte av att hålla sig utdragen samt på plats utan någon form av hjälp. Den faller ihop helt enkelt. Den är absolut inte utav den typen som medföljer portabla luftkonditioneringsenheter. Åk iväg till butiken och känn efter så blir det tydligt.

jag skulle inte vara rädd för en slang i aluminium - metall som aluminium strålar väldigt lite värme (tänk hur värmefilt i aluminium jobbar) till skillnad från plast (som är svartstrålare i den infraröda domänen) medans konvektionen efter dess ytor skiljer inte så mycket - det kanske inte märks så mycket på dagens portabla AC med luft som knappt är över 35 grader i slangen - men äldre AC med typ 55 grader C i luften så märktes det och man kände värmestrålningen från slangen som en infravärmare nästan. Speciellt om man skarvade på slangen för längre sträcka (man få då gå upp i diameter) - medans med aluminiumslang var det helt 'kall'

Permalänk
Medlem

Jag köpte Woods nu https://woods.se/en/Produkter/airconditioner/woods-ac-cortina... eftersom den hade högre kylkapacitet än Electrolux gold. Prislappen blev 6000 kr men med "afrikavärmen" på ingång behöver man verkligen en AC i lägenheten.

Återkommer med en review.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är mer energieffektivt att köra avfuktning istället för AC läget? Det står i manualen att man får mindre förbrukning / mer effektivitet men det står inte varför.

Jag upplever att den kyler bra oavsett läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

jag skulle inte vara rädd för en slang i aluminium - metall som aluminium strålar väldigt lite värme

Jag tycker att aluminium flexibel slang är betydligt varmare när jag sätter handen mot den än den flexibla plast slang som medföljer AC:n. Jag har nämligen både och i drift i skrivande stund.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av puck:

Även på natten när solen gått ner och det är runt 20 grader ute?

Ja, det blir lixom aldrig svalt i den här lägenheten när det rä som varmast, tegelkåk, varmt som attan när det en gång blivit varmt.

Så länge acn går funkar det men det bir vamt fort igen så snart man slår igen den, den är för klen för att kyla hela lägenheten ochså, det hade kanske funkat bättre med en kraftigare ac.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för AC till ett rum på 9.2kvadrat med 1 fönster? Känns ju lite overkill med woods 12k eller Electrolux chillflex EXP35 men köper man någon billigare så kanske den är sämre på andra sätt än bara lägre kapacitet?
Funderar även på om det brukar kunna droppa från utblåset? Bor i lägenhet och kanske inte är så kul för grannen under om det droppar/rinner vatten.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, det blir lixom aldrig svalt i den här lägenheten när det rä som varmast, tegelkåk, varmt som attan när det en gång blivit varmt.

Så länge acn går funkar det men det bir vamt fort igen så snart man slår igen den, den är för klen för att kyla hela lägenheten ochså, det hade kanske funkat bättre med en kraftigare ac.

Därför att ni i princip bara bara kyler ner luften , det tar tid att kyla ner själva byggnaden , skulle väggar/golv/tak bli genomkalla så skulle kylan i rummet hålla.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Jag köpte Woods nu https://woods.se/en/Produkter/airconditioner/woods-ac-cortina... eftersom den hade högre kylkapacitet än Electrolux gold. Prislappen blev 6000 kr men med "afrikavärmen" på ingång behöver man verkligen en AC i lägenheten.

Återkommer med en review.

Klickade hem en likadan nyss. Kan bli kul och jämföra sen!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Oljud och portabel AC verkar ju vara en djungel minst sagt... Givet att man bor i lägenhet och har grannar, upplever ni något problem med oljud vid själva utblåset i fönstret?

Sett något skräckexempel bland recensioner att man var tvungen att göra sig av med den pga. klagomål från grannar. Kommer dock inte ihåg om det var själva maskinen eller utblåset.

Fastnat för tanken att göra en chansning och go all in på en 14000 BTU Andersson ARC 3.7 wifi från NetonNet - Någon som har ett konstruktivt omdöme att ge?

Vet att det är lågbudget, men hög prestanda på pappret, så hoppas att det jämnar ut sig. Sett t.ex. bland recensionerna att någon testat både den och Wood’s AC Cortina Silent 12K, där valet föll på Andersson. Alternativ två är Electrolux som verkar få gott omdöme här, men den känns ju lite tråkig.

Permalänk
Medlem

@d-man2003: Skulle säga att det du betalar för är ljudnivå. Jag har lyssnat på Andersson, Woods och Electrolux och Electrolux var långt tystare i mina öron. Förvisso lyssande jag i olika rum med olika akustik.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Fick till slut med frugan på tåget , nu står en sån här i sovrummet , ska se över tätningen i fönstret när det finns tid över.

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim...

Så här dagen efter , den låter men inte mer än att jag kunde somna med den igång , ok jag fuskade lite med öronproppar det medföljande fönsterkitet är imo ett skämt men med det + ett par filter så fick jag det hyggligt tätt "vickande fönster som får öppningen nertill" , den gör sitt jobb och kyler ner sovrummet , 25->20 grader på en halvtimme , jo jag vet , mest bara luften men ändå

EDIT:En Woods Cortina Silent 12K , ser nu att det framgår dåligt av länken som blir förkortad i tråden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag har tätat min utloppsslang med eltejp runt listerna då varmluft läckte ut där. Ni kan känna med fingrarna runt och om det blåser något så är det inte tätt. Det gör mycket!
Jag kylde mitt sovrum på ca 20-25 kvm till ca 18c nu när det var som varmast med 26c ute och i alla andra rum. Dock med stängd dörr och fönsterkit (airlock). Om jag ska vara i samma rum brukar jag inte gå under 21c då den kalla luften åker runt som en fläkt och då känns det svalare.

Edit.

Morsan ringde nu och frågade om tips för portabla ac, hon stod o kikade på en Woods cortina silent g (12k) samt deras egna fönsterkit i butik så jag sade "slå till". Om hon nu köper den så får jag installera och gå igenom och se vilken jag föredrar kontra min exp35u558cw.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Funderar på köpa Airlock 100, dock är jag osäker ifall dom passar mitt fönster, det är ett så kallat vridfönster och rätt stora. Hur fungerar det tillsammans med dom? Någon här som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tycker att aluminium flexibel slang är betydligt varmare när jag sätter handen mot den än den flexibla plast slang som medföljer AC:n. Jag har nämligen både och i drift i skrivande stund.

Aluminium är metall och leder värme bättre än plast just när du berör - men det är inte samma sak som att det automatiskt avger mer värme bara för att du känner att det är varmare med handen.

I slutändan så är alternativet som ge högst temperatur kvar på utblåsstussen ut i det fria (vid samma diameter på slangen för de olika alternativen) mätt med termometer som indikerar att det lämnat ifrån sig minst med värme i transporten från maskin till stussen.

Som nämnt min observation gällde en AC med lite varmare luft (ca 55 grader C) i utlopp än dagens kring 35-40 grader då värmestrålningen är lite mer vid 55 grader C.

Permalänk
Medlem

Hej på er

Ser att det diskuterats flitigt här om portabla A/C enheter och tänkte att någon kanske kunde ge råd. Fick igår kväll ett Signal-medelande av en bekant som, egentligen akut, behöver kyla i alla fall ett sovrum till en äldre. "Så dags att tänka på det nu" tänker jag åt mig själv, det är ju säkert slutsålt överallt.

I alla fall, jag funderar på en sådan där luftkylare som använder sig av en vattentank för att kyla luften. Någon erfarenhet av dessa? Något ni kunde rekommendera?

A/C med slang genom ett fönster är egentligen för krångligt att få till; ingen är händig nog för att ordna det och budgeten är tydligen också rätt stram.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej på er

Ser att det diskuterats flitigt här om portabla A/C enheter och tänkte att någon kanske kunde ge råd. Fick igår kväll ett Signal-medelande av en bekant som, egentligen akut, behöver kyla i alla fall ett sovrum till en äldre. "Så dags att tänka på det nu" tänker jag åt mig själv, det är ju säkert slutsålt överallt.

I alla fall, jag funderar på en sådan där luftkylare som använder sig av en vattentank för att kyla luften. Någon erfarenhet av dessa? Något ni kunde rekommendera?

A/C med slang genom ett fönster är egentligen för krångligt att få till; ingen är händig nog för att ordna det och budgeten är tydligen också rätt stram.

Alltså, jag har ingen erfarenhet men de luftkylarna med vattentank brukar bara skilja 1-3 celsius mot vanlig fläkt. Utöver det så ökar också luftfuktigheten i rummet vilket kan bidra till att det känns varmare.

En rejäl golvfläkt alternativt takfläkt är inte en tanke om budgeten och montering är stram.

Portabla AC finns fortfarande i lager vad jag vet och jag har sett högvis på tex city gross och kjell o company, även om det inte är de allra bästa har de jag kikat på haft en OK BTUh på 9000 och ett rimligt pris på ca 3-4000. Dock kan man behöva tömma vattentanken på dem så kanske inte riktigt värt kontra en "riktig". Men jag skulle inte riktigt rekommendera dem i första hand!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså, jag har ingen erfarenhet men de luftkylarna med vattentank brukar bara skilja 1-3 celsius mot vanlig fläkt. Utöver det så ökar också luftfuktigheten i rummet vilket kan bidra till att det känns varmare.

En rejäl golvfläkt alternativt takfläkt är inte en tanke om budgeten och montering är stram.

Portabla AC finns fortfarande i lager vad jag vet och jag har sett högvis på tex city gross och kjell o company, även om det inte är de allra bästa har de jag kikat på haft en OK BTUh på 9000 och ett rimligt pris på ca 3-4000. Dock kan man behöva tömma vattentanken på dem så kanske inte riktigt värt kontra en "riktig". Men jag skulle inte riktigt rekommendera dem i första hand!

Du får gärna förklara mer för en som är lite oinsatt. När du säger riktigt, menar du då en sådan som monteras på vägg? Alltså, luft-luft värmepump i omvänt läge? Att de är bättre än portabla kan jag förstå, om inte annat får man ju oljudet utomhus. Men är de portabla inte bra alltså?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du får gärna förklara mer för en som är lite oinsatt. När du säger riktigt, menar du då en sådan som monteras på vägg? Alltså, luft-luft värmepump i omvänt läge? Att de är bättre än portabla kan jag förstå, om inte annat får man ju oljudet utomhus. Men är de portabla inte bra alltså?

Jaha nej.
I detta fallet pratar jag om billiga portabla AC som är rebranded för olika butiker jämfört med märkes"AC" som Electrolux, Woods, Canvac, Delonghi tex. Alla dessa har portabla AC som man ställer ca 1 meter framför ett fönster med en utloppsslang ut. Lite liknande denna bild tagen från google.

Dold text

Man får oftast vad man betalar för, en lite dyrare(4-6000+) är ganska underhållsfri medan de billigare kan kräva att man tömmer vattentanken flera gånger per dag.

I slutändan så är ju frågan vad budgeten ligger på, och om en enhet som kopplas med slang ut ur fönster samt elkabel är för svårt. Vill man ha en effektivare kylningslösning kan man sätta fönsterkit på tex ett fönster i sovrummet eller rummet där man vill ha extra kyla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jaha nej.
I detta fallet pratar jag om billiga portabla AC som är rebranded för olika butiker jämfört med märkes"AC" som Electrolux, Woods, Canvac, Delonghi tex. Alla dessa har portabla AC som man ställer ca 1 meter framför ett fönster med en utloppsslang ut. Lite liknande denna bild tagen från google.

Man får oftast vad man betalar för, en lite dyrare(4-6000+) är ganska underhållsfri medan de billigare kan kräva att man tömmer vattentanken flera gånger per dag.

I slutändan så är ju frågan vad budgeten ligger på, och om en enhet som kopplas med slang ut ur fönster samt elkabel är för svårt. Vill man ha en effektivare kylningslösning kan man sätta fönsterkit på tex ett fönster i sovrummet eller rummet där man vill ha extra kyla.

Tack.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Någon som har Plus och som vill dela med av resultatet. Vilken av de 15 testade hamnar i topp?
Vad säger de i testet om maskinerna som producerar "kyld luft". Det som NodCommander hade frågor om.

https://www.aftonbladet.se/tester/a/0nmkAA/stort-sug-efter-flyttbar-ac--sallan-har-kylan-varit-hetare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Någon som har Plus och som vill dela med av resultatet. Vilken av de 15 testade hamnar i topp?
Vad säger de i testet om maskinerna som producerar "kyld luft". Det som NodCommander hade frågor om.

https://www.aftonbladet.se/tester/a/0nmkAA/stort-sug-efter-flyttbar-ac--sallan-har-kylan-varit-hetare

Ja detta vore intressant att se.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk

Nån som har något att säga om Electrolux Well P7 (WP71-265WT)? Den är snygg, och idén med utflödet låter helt rätt. Filterlösningen ser vettig ut också - viktigt för oss allergiker.

(Haka inte upp er på betyget på E-lux sajt, det är personer som fått helt döda maskiner vid leverans, och några som klagar på fönsterkittet som drar ned genomsnittsbetyget.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nån som har något att säga om Electrolux Well P7 (WP71-265WT)? Den är snygg, och idén med utflödet låter helt rätt. Filterlösningen ser vettig ut också - viktigt för oss allergiker.

(Haka inte upp er på betyget på E-lux sajt, det är personer som fått helt döda maskiner vid leverans, och några som klagar på fönsterkittet som drar ned genomsnittsbetyget.)

Snygg är den definitivt men för det priset kan man hitta betydligt bättre. Den är både dyr och kyler dåligt (endast 2600 W).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nån som har något att säga om Electrolux Well P7 (WP71-265WT)? Den är snygg, och idén med utflödet låter helt rätt. Filterlösningen ser vettig ut också - viktigt för oss allergiker.

(Haka inte upp er på betyget på E-lux sajt, det är personer som fått helt döda maskiner vid leverans, och några som klagar på fönsterkittet som drar ned genomsnittsbetyget.)

Den ska absolut vara bra, säkert runt samma kyla som vissa andra i EXP serien. Den är dock dyrare än dem. Man betalar lite för designen som såklart kan vara värt det. Vet inte nån här på rak arm som äger någon men kan ju mycket väl vara så att det finns.

9000 BTU om man vill jämföra. Den blåser dock på ett lite annat vis och enligt Electrolux kundtjänst som jag pratade med för nån månad sedan så skulle den vara mer effektiv på att få runt kylan. Men om det stämmer vet jag ej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Rolle2000
@Darkie

Woods populäraste modell är det av en anledning, tätt följt av deras större modell. Andersson ARC 1.3 och Canvac CPA3802V skulle jag titta lite närmare på, beroende på prisklass och vad ni är ute efter. Självklart inte kopplat till något som jag läst online.

De som avdunstar vatten kan endast sänka temperaturen med 1-2 °C och gör rummet väldigt fuktigt om fönster är stängda, så det skulle jag se som en sista utväg.