The Last of Us Part II lanseras 29 maj 2020

Permalänk
Medlem

@Mithras:

*genius

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nja! Du försöker låtsas som att det bara råkar vara utvecklaren som skulle bära på någon slags privat uppfattning och att alla är idioter som dömer ut spelet på grund av någon slags långsökt association till utvecklaren och hans uppfattning. Så är det inte och det förstår du mycket väl.
Hela spelet har skapats med mycket depraverade och motbjudande teman och budskap. Man gillar inte ett sådant spel bara för att det har fin grafik och bra ljud

Är spelet 0/10 rent tekniskt? Troligen inte. Men antagligen handling och budskaps -mässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Bra där. Där satte du mig allt på plats. Jag känner att alla mina argument bara föll nu, du krossade mig i vår diskussion totalt genom dina argument.

Först halmstrågubben med "SÅ DU MENAR ATT [insert BS here]" och nu stavning. Jag känner verkligen att du är ett argumentatoriskt geni.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Personligen så förstår jag inte resonemanget att ett spel måste få minst 5/10 om grafiken och miljön är bra.

Om ett spel är väldigt vackert och innehåller både rätt mängd våld och vatten, men är så fruktansvärt dåligt skrivet så man faktiskt önskade att man aldrig hört talas om spelet, kan det väl ändå inte förtjäna 5/10.

Med andra ord, enskilda attribut borde inte kunna vara en garant för en minimum-score när den sammanlagda bedömningen av spelet från just denna recensent är att det skall undvikas om möjligt.

Men jag är ju ingen SJW så min åsikt är väl ändå meningslös...

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av mellanslag:

Personligen så förstår jag inte resonemanget att ett spel måste få minst 5/10 om grafiken och miljön är bra.

Om ett spel är väldigt vackert och innehåller både rätt mängd våld och vatten, men är så fruktansvärt dåligt skrivet så man faktiskt önskade att man aldrig hört talas om spelet, kan det väl ändå inte förtjäna 5/10.

Med andra ord, enskilda attribut borde inte kunna vara en garant för en minimum-score när den sammanlagda bedömningen av spelet från just denna recensent är att det skall undvikas om möjligt.

Men jag är ju ingen SJW så min åsikt är väl ändå meningslös...

Det kan ju faktiskt vara så att de som ger det högt betyg inte tycker att det är dåligt skrivet, förstår inte varför folk hänger upp sig så mycket på det här SJW-tramset. Om man gillar helheten kan man sätta högt betyg, gillar man inte helheten kan man sätta lågt betyg. Svårare än så är det väl inte?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Det kan ju faktiskt vara så att de som ger det högt betyg inte tycker att det är dåligt skrivet, förstår inte varför folk hänger upp sig så mycket på det här SJW-tramset. Om man gillar helheten kan man sätta högt betyg, gillar man inte helheten kan man sätta lågt betyg. Svårare än så är det väl inte?

Jag vet inte om du misstolkade mitt inlägg med flit eller inte, men jag håller med dig helt och hållet: tycker man att spelet är bra ska man ge det högt betyg.

Däremot har jag den impopulära åsikten att om man tycker att ett spel är dåligt så ska man kunna få ge det ett lågt betyg. Att säga att ett betyg är för lågt för ett visst spel och argumentet för detta är att spelet är grafiskt vackert, är för mig helt främmande. Ett grafiskt fantastiskt skitspel kan enligt mig förtjäna ett väldigt lågt betyg, precis som ett otroligt underhållande, välgjort och fult spel kan få ett högt betyg.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av mellanslag:

Jag vet inte om du misstolkade mitt inlägg med flit eller inte, men jag håller med dig helt och hållet: tycker man att spelet är bra ska man ge det högt betyg.

Däremot har jag den impopulära åsikten att om man tycker att ett spel är dåligt så ska man kunna få ge det ett lågt betyg. Att säga att ett betyg är för lågt för ett visst spel och argumentet för detta är att spelet är grafiskt vackert, är för mig helt främmande. Ett grafiskt fantastiskt skitspel kan enligt mig förtjäna ett väldigt lågt betyg, precis som ett otroligt underhållande, välgjort och fult spel kan få ett högt betyg.

Det jag menade var att de som ger det högt betyg kanske uppskattar både grafik och berättelse, tror inte många recensenter skulle ge det högt betyg om det bara var snygg yta och taffligt innehåll. Smaken är som baken och förväntningar färgar hur mycket man uppskattar ett narrativ.

Självklart kan man ge både höga och låga betyg, men många kommentarer här inne handlar om en misstro mot recensenters betyg för att man inte kan acceptera att andra tycker annorlunda om spelets berättelse och karaktärer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Att folk hackar på SJW för att någon är lesbisk i ett spel är helt sinnes, så har man allvarliga problem man bör ta itu med först. Det är ingen SJW-propaganda i detta spel, storyn suger bara.

Att introducera nya karaktärer som gör fruktansvärda saker och sen ska spelet försöka vända det till att man ska "heja" på dem är ju helt galet. Varför skulle man vilja spela som en psykopat?

Att de dessutom släppt trailers som med flit har varit vilseledande är bisarrt, det är inget annat än falsk marknadsföring.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

Självklart kan man ge både höga och låga betyg, men många kommentarer här inne handlar om en misstro mot recensenters betyg för att man inte kan acceptera att andra tycker annorlunda om spelets berättelse och karaktärer.

Helt ärligt dock så är det väl ganska vedertaget att många av de stora sidorna som får reviews copies generellt ger för högt betyg? För slutar de med bra betyg så får de inte fler copies och då tappar de inkomst. Sen ska man inte dra alla över en kam, men ibland är det mer uppenbart.

Självklart kan folk tycka olika, men många gånger känns det som fel person har suttit och gjort recensionen. Till exempel den som testade Jurrassic Park Evolution och sågade det, det visade ju sig att han inte ens tyckte om park-simulation spel.

Eller personen som inte ens klarade tutorial för Cuphead och sen också klankar ner på spelet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Helt ärligt dock så är det väl ganska vedertaget att många av de stora sidorna som får reviews copies generellt ger för högt betyg? För slutar de med bra betyg så får de inte fler copies och då tappar de inkomst. Sen ska man inte dra alla över en kam, men ibland är det mer uppenbart.

Självklart kan folk tycka olika, men många gånger känns det som fel person har suttit och gjort recensionen. Till exempel den som testade Jurrassic Park Evolution och sågade det, det visade ju sig att han inte ens tyckte om park-simulation spel.

Eller personen som inte ens klarade tutorial för Cuphead och sen också klankar ner på spelet.

Lyckligtvis så fick de två recensenterna inte några mer spel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Lagerlöf:

Helt ärligt dock så är det väl ganska vedertaget att många av de stora sidorna som får reviews copies generellt ger för högt betyg? För slutar de med bra betyg så får de inte fler copies och då tappar de inkomst. Sen ska man inte dra alla över en kam, men ibland är det mer uppenbart.

Självklart kan folk tycka olika, men många gånger känns det som fel person har suttit och gjort recensionen. Till exempel den som testade Jurrassic Park Evolution och sågade det, det visade ju sig att han inte ens tyckte om park-simulation spel.

Eller personen som inte ens klarade tutorial för Cuphead och sen också klankar ner på spelet.

Precis som @filbunke är inne på ska inte enskilda fall av fel recensent på fel spel användas som motivering till att misskreditera alla recensenter från stora publikationer. Enligt min erfarenhet i egenskap av att ha recenserat för flera publikationer är att rätt personer söker upp och tilldelas de titlar de har allra bäst koll på och är mest engagerade i.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

... Det är däri det stora problemet ligger, folk som hävdar att spelet var dåligt baserat på saker som har absolut inget med vad som gör ett spel bra eller inte att göra. För att inte tala om hur många tusentals personer som gick in på metacritic samma dag den kom ut och gav den 0/10 utan att ha spelat den, eller för den delen ens sett mer än 10 minuters youtube-playthrough.

TLDR:
Säger man att den är dålig för att man inte gillar "politiken bakom" = irrelevant och idiotiskt, säger inget om spelet är bra eller inte
Säger man att den är dålig för att karaktärerna är dåligt skrivna = högst relevant och säger en del om spelet är bra eller inte.

Lite kluven, folk har ju ändå lite förväntningar på en sequel och om man tar beslutet att bryta mot dess på ett så brutalt sätt som ändå läckte innan release så kan jag förstå att folk bombar reviews utan att för den delen ha någon SJW agenda.

Det finns trots allt inte många lyckade exempel på en sådan transition i annan media, det som kommer upp är nog GoT men även där var det en hel del kontrovers/åsikter (tänker på böckerna mer än tv serien) och dess storyn är milsvitt bättre än TLoU.

Frågan är huruvida dom review bombs som finns skulle kommit ändå efter 3 timmars speltid. Tror faktiskt hela SJW aspekten är en aning överdriven från båda sidor och att folk för den stora delen inte egentligen bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Lite kluven, folk har ju ändå lite förväntningar på en sequel och om man tar beslutet att bryta mot dess på ett så brutalt sätt som ändå läckte innan release så kan jag förstå att folk bombar reviews utan att för den delen ha någon SJW agenda.

Det finns trots allt inte många lyckade exempel på en sådan transition i annan media, det som kommer upp är nog GoT men även där var det en hel del kontrovers/åsikter (tänker på böckerna mer än tv serien) och dess storyn är milsvitt bättre än TLoU.

Frågan är huruvida dom review bombs som finns skulle kommit ändå efter 3 timmars speltid. Tror faktiskt hela SJW aspekten är en aning överdriven från båda sidor och att folk för den stora delen inte egentligen bryr sig.

Gillar man inte brutaliteten, då är det ju en sak. Det kan jag förstå att vissa inte uppskattar.

Tror snarare du underskattar hur många tangentbordsryttare som "krigar" på detta sätt mot "SJW"-scenen. Det är inte första gången som den "rörelsen" har via sociala medier försökt "bevisa en poäng". Nya Star Wars, nya Ghost busters, nya Charlies Angels, Oceans 8, Captain Marvel etc. etc. etc.
Nu var de relativt ljumma filmer ändå, men diskussionen även där blev mycket mer om "de försöker pusha en feministisk agenda" istället för att prata om filmerna (som de såklart gav 0/10 istället för att ge ett ärligt betyg). Till och med Avengers: Endgame fick en jävla massa skit för att de hade en 5 sekunders lång klipp där tjejerna samlades.

Gällande just TLoU2:
Kan ju lägga min vänstra nöt på att det aldrig hade blivit detta resultat om spelets karaktärer var annorlunda; om fanatikerna var muslimer, sexet var heterosexuellt, och mördaren var en "cis white male". Visst hade många fortfarande reagerat på det som läckte, men följderna hade snarare varit en diskussion i huruvida det är bra eller dålig storytelling, så som diskussionerna gick efter ME3 och dess slut. Ingen hade överhuvudtaget sagt "0/10 worst game ever", svaren hade återigen varit samma som ME3: Good fucking Game, bad fucking ending. Nu handlar diskussionen endast om "WORST GAME EVER, STUPID POLITICAL AGENDAS".

Detta är vad jag tycker helt har försvunnit i "diskussionen" som konsekvens av detta anti-SJW-tåg (spoiler-alert) (edit: major spoilers):

Personligen tror jag definitivt att folk hade uppskattat hela "se det från andra perspektivet" mycket mer om Abby inte var en person som är kontroversiell i dagens sammanhang. Att Abby förlorade sin far, samt hela mänsklighetens sista hopp till medicin, och därmed tog stor njutning i att döda Joel (som de facto dömde hela mänskligheten för att rädda livet på en flicka), är något som de flesta helt plötsligt glömmer, eller missar, eller inte tycker är viktigt nog. Jag misstänker att folk hade tagit mycket mer hänsyn till det om hon inte var transa. Antagligen hade många sagt "Jobbigt att behöva se sin favvokaraktär dö, samtidigt förstår jag den andra sidan" om det vore en vit cismale istället för Abby.

Jag tror också att det hade varit en mycket mer mogen och intressant diskussion i att tvinga spelaren att helt plötsligt behöva styra den person som dödade ens favoritkaraktär. Att tvinga spelaren genom dessa känslor är i mina ögon ganska konstnärligt vackert, precis som "No Russian"-scenen i COD:MW2.

Att man sen inte dödar Abbie utan låter bli som den ultimata beviset på att människor kan överkomma sina hämndbegär är i mina ögon återigen väldigt vackert.

Dessa klassska teman som spelet behandlar; "If You Seek Revenge You Should Dig Two Graves", "Walk a mile in someone elses shoes", etc. etc. etc. försvinner helt i bruset av "OMFG DOM ÄR SÅ POLITISKT KORREKTA, REVIEWBOMBING 0/10 NU", vilket är otroligt tråkigt då det är ett i det hela ganska välgjort spel med lite brister här och där.

Dold text
Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Gillar man inte brutaliteten, då är det ju en sak. Det kan jag förstå att vissa inte uppskattar.

Tror snarare du underskattar hur många tangentbordsryttare som "krigar" på detta sätt mot "SJW"-scenen. Det är inte första gången som den "rörelsen" har via sociala medier försökt "bevisa en poäng".

Kan ju lägga min vänstra nöt på att det aldrig hade blivit detta resultat om spelets karaktärer var annorlunda; fanatikerna var muslimer, sexet var heterosexuellt, och mördaren var en "cis white male". Visst hade många fortfarande reagerat på det som läckte, men följderna hade snarare varit en diskussion i huruvida det är bra eller dålig storytelling, ingen hade överhuvudtaget sagt "0/10 worst game ever". Nu handlar diskussionen endast om "WORST GAME EVER, STUPID POLITICAL AGENDAS".

Detta är vad jag tycker helt har försvunnit i "diskussionen" som konsekvens av detta anti-SJW-tåg (spoiler-alert):

Personligen tror jag definitivt att folk hade uppskattat hela "se det från andra perspektivet" mycket mer om Abbie inte var en person som är kontroversiell i dagens sammanhang. Att Abbie förlorade sin far, samt hela mänsklighetens sista hopp till medicin, och därmed tog stor njutning i att döda Joel, är något som de flesta helt plötsligt glömmer, eller missar, eller inte tycker är viktigt nog. Jag misstänker att folk hade tagit mycket mer hänsyn till det om hon inte var transa. Antagligen hade många sagt "Jobbigt att behöva se sin favvokaraktär dö, samtidigt förstår jag den andra sidan" om det vore en vit cismale istället för Abbie.

Jag tror också att det hade varit en mycket mer mogen och intressant diskussion i att tvinga spelaren att helt plötsligt behöva styra den person som dödade ens favoritkaraktär. Att tvinga spelaren genom dessa känslor är i mina ögon ganska konstnärligt vackert, precis som "No Russian"-scenen i COD:MW2.

Att man sen inte dödar Abbie utan låter bli som den ultimata beviset på att människor kan överkomma sina hämndbegär är i mina ögon återigen väldigt vackert.

Dessa klassska teman som spelet behandlar; "If You Seek Revenge You Should Dig Two Graves", "Walk a mile in someone elses shoes", etc. etc. etc. försvinner helt i bruset av "OMFG DOM ÄR SÅ POLITISKT KORREKTA, REVIEWBOMBING 0/10 NU", vilket är otroligt tråkigt då det är ett i det hela ganska välgjort spel med lite brister här och där.

Dold text

Jag tycker att LOU2 är ett sjuhelsikes spel. Jag jag är glad att jag inte spoilade handlingen för mig själv.

- It's Lily!
Lev: Did you hear what they called me?
Abby: Yeah
Lev: Do you want to ask me about it?
Abby: No.

Dold text
Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig, jag är en sucker för en bra story och det betyder väldigt mycket för mig.
Detta är en av anledningarna varför jag älskar Halo eller te.x Suena: Hellblade. Jag gillade LoU främst för den upplevelse man fick med Joel och Ellie, Deras resa och deras olyckliga historia som jag fick vara med och uppleva.

Så för mig har LoU2 varit en enda stor besvikelse och ärligt talat så känner jag mig äcklad :/
Det som hade byggts upp i LoU valde man att bajsa på och nu försöker man tvinga mig som spelare att acceptera det nya?

Sedan kommer agerandet av Sony / Naughy Dog. Med sina censurer, missbruk av DMCA och missvisande Recension Betyg (SidAlpha: The Last of Us 2: Sony and Naughty Dog Accused of Review Manipulation ) innan spelet ens är släppt. Det skall noteras att jag INTE har kollat på det läckta materialet.

Och nu med deras manipulationer med recensioner för både det positiva och negativa.
Hela denna sjuka situation äcklar mig något enormt och visar bara på hur vriden spelmarknaden börjar bli när det kommer till agenda (först var det DLC/Microtransaktioner).

Det absolut roligaste jag finner med LoU2 (som jag tycker är bra) är deras simplicitet. Detta måste ju vara varför alla journalister sätter 10/10, för att dem klarar att spela spelet XD (/j)
SomeOrdinaryGamers: Last Of Us 2 Is Hilarious...
Narturligtvis så finns det bra saker med spelet men jag känner att det som påverkar mig var så stort och fortfarande är stort att jag känner agg bara jag tänker på det. :'(

korrigerar misstag, Dyslexi :)
Permalänk
Skrivet av Mithras:

Tror snarare du underskattar hur många tangentbordsryttare som "krigar" på detta sätt mot "SJW"-scenen. Det är inte första gången som den "rörelsen" har via sociala medier försökt "bevisa en poäng". Nya Star Wars, nya Ghost busters, nya Charlies Angels, Oceans 8, Captain Marvel etc. etc. etc.
Nu var de relativt ljumma filmer ändå, men diskussionen även där blev mycket mer om "de försöker pusha en feministisk agenda" istället för att prata om filmerna (som de såklart gav 0/10 istället för att ge ett ärligt betyg).

Det är denna retorik som är problemet. Det finns legitim kritik mot t.ex. nya Ghost Busters och nya Star Wars, men bara för att en liten grupp som är anti-SJW klagar på filmerna på ett visst sätt, så tolkar du och väldigt många andra det som att all kritik mot filmerna är högerkonvervativ och avfärdas som antifeministisk. Det går inte att föra en bra debatt i detta klimat, tyvärr.

Diskussionen handlar till överlägset största del om storyn, men eftersom alla avfärdar all kritik och hänvisar till att det inte hade varit några problem om en viss person hade varit vit man istället för stark vit kvinna, så blir det bara löjligt.

Att diskussionen endast handlar om att spelet försöker driva politiska idéer är ju befängd, om du lämnar reddit-circlejerken och läser andra gamingforum samt recensionerna på metacritic så ser du att i 95% av fallen är det TLOU-fans som är besvikna över dålig storytelling. Man får avfärda den kritiken som antifeministisk om man vill, men genom att göra det och vägra lyssna på saklig kritik så kommer troligtvis speldebatten bli ännu mer polariserad framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslag:

Det är denna retorik som är problemet. Det finns legitim kritik mot t.ex. nya Ghost Busters och nya Star Wars, men bara för att en liten grupp som är anti-SJW klagar på filmerna på ett visst sätt, så tolkar du och väldigt många andra det som att all kritik mot filmerna är högerkonvervativ och avfärdas som antifeministisk. Det går inte att föra en bra debatt i detta klimat, tyvärr.

Diskussionen handlar till överlägset största del om storyn, men eftersom alla avfärdar all kritik och hänvisar till att det inte hade varit några problem om en viss person hade varit vit man istället för stark vit kvinna, så blir det bara löjligt.

Att diskussionen endast handlar om att spelet försöker driva politiska idéer är ju befängd, om du lämnar reddit-circlejerken och läser andra gamingforum samt recensionerna på metacritic så ser du att i 95% av fallen är det TLOU-fans som är besvikna över dålig storytelling. Man får avfärda den kritiken som antifeministisk om man vill, men genom att göra det och vägra lyssna på saklig kritik så kommer troligtvis speldebatten bli ännu mer polariserad framöver.

Självklart finns det legitim kritik mot dessa, det är inte den kritiken vi pratar om. Om du missade det så skrev jag att dessa filmer i min åsikt var ganska ljumma, just för att det finns så otroligt mycket dåligt med dem inklusive handlingarna.

Det spelar ingen roll om det handlar om twitter, reddit, 9gag eller ens Sweclockers, diskussionen ser likadan ut.

Du får jättegärna visa var och när jag har vägrat lyssna på legitim kritik. Det är ett ordentligt antagande och anklagande du gör när du hävdar att jag avfärdar all negativ kritik. Sådana anklagelser utan grunder är absolut inte OK i en ordentlig debatt, som du låtsas att du försöker föra. Tvärtom har jag upprepade gånger skrivit att jag förstår de som tycker att storytellingen är dålig, och det är inte det vi pratar om.

Det är absolut inte "en liten grupp" av människor:
12 timmar efter release fanns det 5 000 användarbetyg på TLoU2 på metacritic, överväldigande många var 0/10 som gav scoren 3.3 i snitt. På ett spel som definitivt tar mer än 12 timmar att avklara. Vid skrivande stund har den 70 000 reviews.
Jämförelsevis har ettan fortfarande endast 10 000 användarbetyg totalt på metacritic.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslag:

Det är denna retorik som är problemet. Det finns legitim kritik mot t.ex. nya Ghost Busters och nya Star Wars, men bara för att en liten grupp som är anti-SJW klagar på filmerna på ett visst sätt, så tolkar du och väldigt många andra det som att all kritik mot filmerna är högerkonvervativ och avfärdas som antifeministisk. Det går inte att föra en bra debatt i detta klimat, tyvärr.

Diskussionen handlar till överlägset största del om storyn, men eftersom alla avfärdar all kritik och hänvisar till att det inte hade varit några problem om en viss person hade varit vit man istället för stark vit kvinna, så blir det bara löjligt.

Att diskussionen endast handlar om att spelet försöker driva politiska idéer är ju befängd, om du lämnar reddit-circlejerken och läser andra gamingforum samt recensionerna på metacritic så ser du att i 95% av fallen är det TLOU-fans som är besvikna över dålig storytelling. Man får avfärda den kritiken som antifeministisk om man vill, men genom att göra det och vägra lyssna på saklig kritik så kommer troligtvis speldebatten bli ännu mer polariserad framöver.

Skulle just skriva ett svar runt exemplena listade då inget av exemplena var bra filmer, iofs kan jag nog avvika lite o säga att det var inget stort fel på Cpt. Marvel även om hon som skådis var lite stony. Storyn etc. är ju inte så olik resten av MCU filmerna.

Det finns onekligen en minoritet som är anti-sjw som utnyttjar den nya mediaformen för att slå på trummorna men imo så är nyhets outlets/youtube feeds/online källor som vill ha klicks som lyfter den minoriteten till den nivån att den blir "relevant" samma gäller åt andra hållet också imo.

SJ är ett intressant koncept och iden är i teorin bra men måste baseras på fakta och att automatiskt klassificera folk i binära SJW/!SJW baserat på en åsikt är idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

... Det är absolut inte "en liten grupp" av människor:
12 timmar efter release fanns det 5 000 användarbetyg på TLoU2 på metacritic, överväldigande många var 0/10 som gav scoren 3.3 i snitt. På ett spel som definitivt tar mer än 12 timmar att avklara. Vid skrivande stund har den 70 000 reviews.
Jämförelsevis har ettan fortfarande endast 10 000 användarbetyg totalt på metacritic.

Den kritiska punkten där folk kan reagera sker mig veterligen inom de 3 första timmarna, om man utgår från en TLoU I spelare som kommer in och spelar Ellie/Joel och sedan dessutom spelar Abby så kan jag tänkta mig att skarpa reaktioner flyger och kanske t.om. slutar spela/dumpar negativ critic på metacritic.

När det gäller metacritic så har jag inget minne av att dom var lika stora i review/gaming världen när TLoU I kom, iaf inte som idag. Det kontroversiella story valen dom gjort i samband med fler reviews tror jag iaf täcker in mer av review scoren än !SJW.

Permalänk
Medlem

Jag har delat upp ditt svar i lite mer överskådliga stycken, du får ursäkta.

Skrivet av Mithras:

Det är ett problem för den enkla anledningen att dessa människor som väljer att inte gilla spelet pga. politiska skäl blir totalt blinda att kunna dömma spelet för vad den är - ett spel - och därmed missar också att döma den utifrån de kriterier som spela ska dömas efter

Mitt råd är att du slutar bry dig vad andra tycker och att du bildar din egen uppfattning. Läs recensioner och åsikter för all del, men låt dem tjäna mer som en fingervisning och så förstås, ta dem med en stor nypa salt!

Du blir nog gladare då.

Skrivet av Mithras:

Notera att vi såklart endast pratar om de människor som har gått korståg mot spelet och sagt att spelet i sig är världssämst samt reviewbombat den på metacritic med 0/10. De människor som förstår skillnaden mellan "jag gillar inte politiken som skaparen har" och "jag tycker att spelet är dåligt" har jag inga problem med. De människorna kommer inte heller att reviewbomba med 0/10 på metacritic och säga att spelet är uruselt bara för att budskapet och/eller politiken är fel för dem.

Visst. Men du måste inse att du kommer antagligen aldrig övertyga någon har bestämt sig att spelet X är minsann något som de inte gillar. Kontroverser kring spel är dessvärre inget nytt, Cuphead anklagades för att vara "rasistiskt" för att stilen var tagen från 1930 talets animerade snuttar. Ion Fury anklagades för att vara transfobiskt för det innehöll "okänsligt språk". Listan kan göras lång.

Skrivet av Mithras:

Som ett exempel finns det hur många spel som helst som byggger på amerikansk exceptionalism där USA alltid är "den gode" och alla andra är de onda. Inte fan håller jag med om det synsättet eller politiken, likväl tycker jag ändå att samtliga FPS som har denna politiska budskap är otroligt roliga att spela.

Men däri ligger också roten till problemet. Jag tror inte att jag är ensam med den här åsikten, men jag vill inte bli påtvingad politiska budskap eller politiska narrativ i de spel jag spelar. Har spelet en te.x. homosexuell karaktär så vill jag att karaktären ska ha kött på benen, ha en vettig plot och existera för ett syfte i spelet istället för att enbart finnas för skaparen är kåt på att tjäna så många brownie poäng som det bara går. Oavsett om det är en film, bok, tv serie eller ett spel som jag sätter tänderna i så vill jag känna engagemang.

Något som jag tror jag är knappast ensam om att tycka.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Självklart finns det legitim kritik mot dessa, det är inte den kritiken vi pratar om. Om du missade det så skrev jag att dessa filmer i min åsikt var ganska ljumma, just för att det finns så otroligt mycket dåligt med dem inklusive handlingarna.

Det spelar ingen roll om det handlar om twitter, reddit, 9gag eller ens Sweclockers, diskussionen ser likadan ut.

Du får jättegärna visa var och när jag har vägrat lyssna på legitim kritik. Det är ett ordentligt antagande och anklagande du gör när du hävdar att jag avfärdar all negativ kritik. Sådana anklagelser utan grunder är absolut inte OK i en ordentlig debatt, som du låtsas att du försöker föra. Tvärtom har jag upprepade gånger skrivit att jag förstår de som tycker att storytellingen är dålig, och det är inte det vi pratar om.

Det är absolut inte "en liten grupp" av människor:
12 timmar efter release fanns det 5 000 användarbetyg på TLoU2 på metacritic, överväldigande många var 0/10 som gav scoren 3.3 i snitt. På ett spel som definitivt tar mer än 12 timmar att avklara. Vid skrivande stund har den 70 000 reviews.
Jämförelsevis har ettan fortfarande endast 10 000 användarbetyg totalt på metacritic.

Om du slutar leta specifikt efter anti-SJW kritik och lyfter blicken så får du se att den stora debatten handlar om storyn, inte någon dold agenda hos utvecklaren.

Bara det faktum att din analys av kritiken är att den till övervägande del handlar om PC-kultur och anti-SJW, när det är så långt ifrån sanningen, visar att du inte tar till dig legitim kritik. Om 95% är legitim kritik men du tolkar de kvarvarande 5% som 95% så är det rätt tydligt. Att du ser detta som en så allvarlig anklagelse som du inte alls kan förstå är lite talande i sig självt.

Du försöker alltså också dra slutsatsen att en mängd dåliga userscores som postats på metacritic innan de kan ha spelat igenom spelet skulle tyda på att de är helt ogrundade och att majoriteten bara skulle vara från anti-SJW skrivbordstroll? Detta efter att hela storyn och flera timmars gameplay läckt ut långt innan releasen dessutom. Om inte det är ett skolboksexempel av "skygglapparna på", då vet jag inte vad som kan vara det.

Och jo, det är just dålig storytelling vi pratar om, det är andra (SJW-armén) som vill få det att handla om något annat. Halmdocka i ett nötskal. Nu ska jag fortsätta låtsas som att TLOU2 är en dålig fanfiction och att TLOU är det enda spelet i denna serie. Eller är jag transfob då?

Permalänk
Medlem

Spelade klart det igår, och måste säga att jag är otroligt imponerad över spelet. Jag orkar inte, och tycker heller inte att det är värt det att analysera det på varje punkt, så som gameplay, ljud, grafik, story osv, utan jag ser helheten, det vill säga upplevelsen. Och när det gäller det, så kommer jag nog alltid att minnas detta spel. Jag har nog inte varit så inne i ett spel sen Bloodborne. Dock så känner jag mig redan klar med Tlou2 eftersom storyn är det som driver fram spelet, inte gameplay.

Det finns en del jag kommer ta med mig från detta fantastiska spel:

När Joel blir dödad, jag blev genuint ledsen, uppgiven och fällde faktiskt en tår eller två. Det var så otroligt brutalt, och det kändes verkligen personligt.
När jag inser att spelets ton är otroligt mörkt, och visar på ett tydligt sätt hur våld föder våld. Sorgen i det..
Alla likheter mellan Ellie och Abby, hur de i grund och botten är samma person, och hur deras förhållanden med andra kan likställas med alla andras.
Jag kände mig bara ledsen över livet, när spelet var över.

Dold text

För mig handlar spelet om den enorma sorgen som finns i vår värld pga människans oförmåga att hantera trauma, och verkliga hemskheter i livet. Hur vi så enkelt och enspårigt kan förgöra för varandra. Hur mycket lättare det är att ge kontroll till det impulsiva och destruktiva i utsatta situtationer, än att bara låta saker vara och förlåta, och vilken otroligt styrka det finns i sådana människor.

-----------

Korta kommentarer om folk som inte vill spela pga politiska skäl:
Att låta åsikter, ideologi, eller dogma faktiskt hindra dig från att uppleva konst eller media, är ni säkra på att det är en god idé? Varför inte ge det en chans, trots er tydliga bias, och sedan komma med en åsikt? Det vore att faktiskt ha ett öppet sinne.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att dialogerna tagit ett stort steg bakåt i tvåan jämfört med ettan? Tycker inte alls det var lika naturliga och verkliga dialoger i tvåan utan satt och cringade mest när de väl snacka.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kommer aldrig köpa såna här spel. Interaktiva filmer....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Mithras:
Nej, jag valde att avsluta diskussionen.
Mest för att jag sett alla dina argument i tråden, samt att andra här har lyft samma saker som jag skulle, så det är inte i behov av att dra i tråden mer.
Sen att du svarar med att köra en "mansplain" och ett försök till någon dålig härskarteknik, så bryr jag mig inte mer.
Samma sak som att jag inte skulle diskutera religion med en religiös fundamentalist..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Spelade tillslut klart spelet ikväll! Mitt ex missade lanseringsdagen och kom aldrig riktigt in i spelet. Mycket annat samtidigt så lade inte ner den tid spelet behöver. Igår lördag fastnade jag tillslut för spelet.

På väg till sjukhuset med Ellie troligen. Vettefan vad mer exakt men någonstans på vägen blev spelet svårt att släppa. Än mer så när spelet flyttades över till Abby, gillade detta bättre än första halvan. Mycket pga att man får lite mer djup och associationer över saker som sker.

Dold text

Jag gillar spelet men har inte riktigt lyckas smälta upplevelsen riktigt. Mycket i början är grumligt då det tog en månad att komma igenom spelet. Drag från Uncharted 4 villas med öppnare ytor som går att utforska rejält.

Lite missnöjd med hur spelet faktiskt slutade. Hade gärna sett att i slutet av spelet så hade Ellie och Abby snackat om vad de upplevt och hur och vad de känner. Men istället får vi en plågsam fight. Ett avbrott på sorg och hämnd, kanske att livet kunde gå vidare.

Anser nog även än Abby bör anses vara mer oskyldig, Ellies hat driver henne genom spelet. Men hämndcirkeln började med Abbys pappas död.

Dold text

Värt min tid, bra spel som nog ändå inte kommer nå upp till föregångaren på en del punkter. Hoppas även PC ryktena stämmer, prestandan med PS4 Pro var plågsamt usel. Spelet förtjänas att spelas på PC där spelet kan ge allt den kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite missnöjd med hur spelet faktiskt slutade. Hade gärna sett att i slutet av spelet så hade Ellie och Abby snackat om vad de upplevt och hur och vad de känner. Men istället får vi en plågsam fight. Ett avbrott på sorg och hämnd, kanske att livet kunde gå vidare.

Dold text

Då har även jag kommit igenom spelet.

Håller med dig, ville knappt slåss i slutstriden, det räckte med våld då för min del.

Det som störde mig med spelet var inte eventuell pk som verkar stört internet utan hur otroligt våldsamt hela spelet är, detaljstudier och närbilder hela spelet igenom. De hade kunnat förmedla storyn med våldet nerdraget till 6-7 istället för 11 på våldsamhetsometern.

Dold text
Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag gillar ändå TLOU pt 2. Var helsåld på första. Varvat 2:an ett par ggr nu 😅

Hittade en cool Japansk cover om man gillar låten Ellie spelade i trailern. Typ en seraphite som sjunger eller nåt.

Här är videon

(No spoilers)

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa andras tankar. Har inte läst något om spelet innan jag spelade igenom det.

Jag är högerkonservativ och tycker att SJW får alltför stor plats i mediabruset, _men_, mina invändningar mot spelet har inget med dessa aspekter att göra. Vet inte riktigt vad folk stör sig på gällande det. Måste ha missat något i spelet eftersom jag inte reagerade.

  • Min främsta kritik är att stämningen från ettan är borta.

  • Interaktionen mellan Ellie och Joel saknas.

  • För lite humor etc etc.

  • Avgrundsdjupt mörker

  • Alldeles för fokus på slakt

  • På tog för många dödade hundar. Borde ha funnits andra sätt att jobba runt dessa.

  • För mycket konfrontationer. Borde ha gått att spelar spelet med mindre inslag av dödligt våld och genom undvikande av platser.

  • För uppenbart låst på sina ställen, terrängen vallar en fram

  • Att Ellie är lesbisk kanske lyfts fram lite omotiverat mycket för spelet i sig (dvs inte på ett naturligt sätt genom storyn), men inget jag störde mig på under spelet speciellt mycket.

  • Har inga som helst problem med starka kvinnor i spel/film. Mitt favoritspel är näst senaste Tomb Raider.

  • Känns som att många kapitel i spelet utvecklats på egna håll och att en bra röd tråd saknas.

  • Att spela som Abby var lite intressant men blev till sist mycket av en transportsträcka då jag började känna mig klar med spelet.

  • Spelmekaniskt och visuellt så tyckte jag att det var en kul vidareutveckling (bortsett från alla hundmord).

  • Kan likna det hela med hur TWD var fram tills jag slutade kolla på den. TLOU var som TWD fram till strax innan man stöter på The Governor och TLOU2 är som

  • Efteråt (slutade kolla på serien strax efteråt).

  • Lite mycket copy paste i miljöerna. Sakta Barbera undantag, synd att man inte fick spela mer där.

TLOU ger jag 10/10
TLOU2 ger jag 5/10

Uppdaterar de spelet med alternativa vägar så kan jag uppgradera till 7/10.

Spelar inte jättemycket men har bara tre 10/10 spel (TLOU, BOTW, Tomb Raider).

En fråga: vilken aspekt i spelet kritiseras där kritiken uppfattas som transfobiskt? Finns det ens trans med i spelet?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

En fråga: vilken aspekt i spelet kritiseras där kritiken uppfattas som transfobiskt? Finns det ens trans med i spelet?

Dold text

Folk uppfattar Abby som transexuell. Jag undrar nog också vad de rökt, absolut vältränad, men kom igen lever man i en postapokalyptisk värld och dödar zombies höger och vänster så utvecklar man nog en och annan muskel.

Sen röstskådespelas Lev av en trans-person, men vem bryr sig, han uppfattas ju inte som trans i spelet. Seinfeld quote ”Not that there’s anything wrong with that”.

Dold text
Visa signatur

Dator: Mac