Litet mATX-chassi som inte behöver stöd för mer än någon enstaka ssd.

Permalänk
Medlem

Litet mATX-chassi som inte behöver stöd för mer än någon enstaka ssd.

Är på jakt efter ett ganska litet mATX-chassi där peioritet är litet fast med bra kylningsförmåga. Ska bygga nytt med ett B550. Såg en annan tråd där någon var på jakt efter mATX-chassi fast med plats för många diskar vilket jag absolut inte behöver. Kommer troligen bara använda m2-platserna direkt på moderkortet.
Chassit ska helst ha glassida/glassidor, men inget krav. Har en del RGB som man ju vill ska synas i så fall..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett in win 301. En av de minsta mATX chassin på 25 liter. Inte hunnit bygga i det än dock men det ser lovande ut.
Lite begränsad ventilation men fungerar bäst med en 240 rad i fronten....vilket jag inte kommer köra med om det inte är värme problem med en tornkylare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag är också lite intresserad av detta. Trenden verkar vara att sluta med mATX chassin, flera serier som NZXT h400 och Phantek evolv har tagit bort sina mATX chassin och kör bara ATX och mITX, corsair verkar inte heller ha speciellt mycket kvar.

Hittar LD01 och PS15 på silverstones hemsida som ser intressanta ut, men verkar inte säljas (kanske också utgått). Lian Li har säkert några, men där är det verkligen hit n miss när det kommer till funktionalitet.

Fractal Design Define Mini C TG finns dock kvar, nog det enda jag hittar som ser intressant ut med hyfsat traditionel layout.

Antar att de nya kompakta ATX-chassin som är populära nu inte är så mycket större och att försäljningen vart dålig på mATX lådor som bidragit till detta. Men ser ut som att det fasas ut på chassi-fronten.

Skrivet av infigo:

Jag köpte precis ett in win 301. En av de minsta mATX chassin på 25 liter. Inte hunnit bygga i det än dock men det ser lovande ut.
Lite begränsad ventilation men fungerar bäst med en 240 rad i fronten....vilket jag inte kommer köra med om det inte är värme problem med en tornkylare.

Tror inwin 301 också är på väg ut, men kanske går att hitta något ex kvar. Vart/när köpte du?

Permalänk
Medlem

Corsair 280X låter som det du söker. Den har dock stöd för 3st SSD platser.
Men svår att få tag på och är rätt dyr.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:
Jag hade megatur. De finns ju på computersalg för 1500 (versionen med usb c) men msrp var 90 något dollar så det kändes lite saftigt. Av en tråd här som klagade på att folk var sega på svara på blocket, marketplace etc så fick jag impulsen att kolla Facebook marketplace. Förväntade mig noll resultat men där såldes en begagnad, upplagt bara timmar tidigare. Så jag hade tur att få tag i en för några få hundralappar
Jag hade nog köpt ifrån computersalg för hutlösa 1470 om jag inte hade hittat denna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Kör också InWin 301. Lätt att mecka med och inga problem med luftkylning om man kör på med fläktar, finns plats för 5x120mm + 2x120 på CPU cooler. Chassit är av de smalare slaget så inte jättemånga coolers att välja på dock.
Värt att nämna är att om man tänkt vattenkyla så kan radiatorn endast monteras framtill med en 2 fläkts GPU som maxlängd.

Permalänk
Medlem

Proshop verkar ha slutat ha enormt överpris på vissa Silverstone (t.ex PS15 utan rgb finns nu för 600kr) RL08 finns där med men lite väl dyrt jämfört med typ Phanteks p400a.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Ja det var sannerligen inte lätt det här. Som ni säger så verkar det vara rätt dåligt med utbud.
Jag som precis beställt ett MSI MAG B550M Mortar som är mATX. Egentligen mest för att det var en del billigare än dess storebror som är fullstort ATX.
Jag har ett tomt Fractal Design Meshify C TG (vitt) ståendes här hemma som är ganska kompakt ändå, men skulle ända vilja utnyttja formfaktorn på moderkortet till fullo genom att ha ett så litet chassi som möjligt. Mini-versionen av samma chassi är ju marginellt mindre bara när jag jämförde.

InWin 301 såg ju lite trevligt ut, men verkar vara lite svårt att få tag på..
Får kolla på Silverstone med..
Jag byggde en dator till min far ganska nyligen i ett Phantek P300 (ej a) och det var ju trevligt för prislappen måste jag säga. Ett P300A med meshfront kan ju funka med, för de är ju jäkligt små även fast de tar ATX..
Men kom gärna med fler alternativ

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Ja det var sannerligen inte lätt det här. Som ni säger så verkar det vara rätt dåligt med utbud.
Jag som precis beställt ett MSI MAG B550M Mortar som är mATX. Egentligen mest för att det var en del billigare än dess storebror som är fullstort ATX.
Jag har ett tomt Fractal Design Meshify C TG (vitt) ståendes här hemma som är ganska kompakt ändå, men skulle ända vilja utnyttja formfaktorn på moderkortet till fullo genom att ha ett så litet chassi som möjligt. Mini-versionen av samma chassi är ju marginellt mindre bara när jag jämförde.

InWin 301 såg ju lite trevligt ut, men verkar vara lite svårt att få tag på..
Får kolla på Silverstone med..
Jag byggde en dator till min far ganska nyligen i ett Phantek P300 (ej a) och det var ju trevligt för prislappen måste jag säga. Ett P300A med meshfront kan ju funka med, för de är ju jäkligt små även fast de tar ATX..
Men kom gärna med fler alternativ

Jag kör med ett Fractal Design Define Mini C TG och tycker faktiskt att även om det har någorlunda stora mått, så ser det ganska litet ut.

https://www.inet.se/produkt/6902385/fractal-design-define-min...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag har ett Silverstone RL08 som jag gillar väldigt mycket, fast det är nog kanske ganska stort för att vara mATX, bra kylning har det dock.

Bitfenix Phenom är ju väldigt kompakt med duglig kylning ifall man bygger på rätt sätt, har dock ingen glas sida för det är ett ganska gammalt chassi.

Raijintek Styx, Thetis, eller Ophion M kanske kunde vara nåt för dig?

Permalänk
Medlem

Jag har ett fractal design core 1000, ser fint och retro ut. Bra kylning. BILLIGT.

Permalänk
Medlem

@BirdPeople:
Hur är din setup med fläktar och kylare i chassit?
Sitter och planerar hur många och var jag ska sätta fläktar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Jag har ett fractal design core 1000, ser fint och retro ut. Bra kylning. BILLIGT.

Jo har ett sånt till brandväggen i källaren. Söker ett chassi som skiner lite mer kvalitet Core 1000 lämnar lite att önska samt att det har en jättebur med hårddiskar jag inte vill ha 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

@infigo: Har luftkylt med statiskt tryck på alla fläktar. Nuvarande konfiguration är två intag i botten, går rakt in i GPU (ett par mm imellan). Två utblås fram. Intag bak emot push/pull på coolern som kör luften till utaget fram.

setup

Körde tidigare ovänt luftflöda på cooler med utblås bak vilket resulterade i ca 10 grader kallare CPU (~30c på vanligt desktop användande). Bytte kylare och passade på testa den konfig som är nu vilket ja, är betydligt sämre (~40c). Värmeskillnaden har antagligen mycket att göra med att PSU's varmluft går rakt in i coolern :P.
Har inte riktigt kommit till skott att ändra tillbaks ännu då temp ändå maxar ur på 60-65 i båda fall så eh. GPU ligger på 40, når up till 70-71 under load.

Mer utblås än inblås fungerar bäst i detta chassi är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:
Ja men buren går att ta ut ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

@-=fredrik=-:
Ja men buren går att ta ut ju!

Förvisso, men plåt m.m. känns lite billigt ändå. Nu är det ju ett billigt chassi och det är ju prisvärt, men jag vill nog ha ett annat

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |