Permalänk
Medlem

Kamera bättre än mobil

Hej,

Jag har just köpt en Sony RX100 3 efter att ha läst mycket positivt om den.

Hur som helst har jag kommit fram till att jag vill ha en exakt likadan kamera som en mobilkamera men med bättre bild, alltså inga extrafunktioner överhuvudtaget. Jag vill kunna zooma bilden med fingrarna direkt på skärmen osv, endast ha något filter som på iPhones telefon men annars exakt likadant men med mycket bättre bild.

Den måste vara superenkel och inte ha några extrafunktioner. Kunna föra över bilderna direkt till mobilen (som mellan vanliga telefoner) och gärna kunna sparas direkt i någon molntjänst.

Och inte behöva fixa till den i någon app när den förts över.

Finns detta? Är det för mycket begärt?
Jag tycker att det låter som den enklaste kameran eftersom den ska vara som en mobilkamera men ha bättre upplösning så att bilderna blir skarpare.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frida:

Hej,

Hur som helst har jag kommit fram till att jag vill ha en exakt likadan kamera som en mobilkamera men med bättre bild, alltså inga extrafunktioner överhuvudtaget. Jag vill kunna zooma bilden med fingrarna direkt på skärmen osv, endast ha något filter som på iPhones telefon men annars exakt likadant men med mycket bättre bild.

Den måste vara superenkel och inte ha några extrafunktioner. Kunna föra över bilderna direkt till mobilen (som mellan vanliga telefoner) och gärna kunna sparas direkt i någon molntjänst.

Jag tycker att det låter som den enklaste kameran eftersom den ska vara som en mobilkamera men ha bättre upplösning så att bilderna blir skarpare.

Tack på förhand!

Skaffa en riktigt bra kameramobil.
Det finns ingen som gör en liknande kamera utan telefondel för det skulle troligen bli dyrare än en telefon men du behöver beräkningssätten som mobilerna har.
Den Huawei P40pro jag testade hade jag kunnat byta ut min RX100 mot och de har ju även P40pro+ som har ännu bättre kameradel, även Samsung s20 ultra har bra kamera, båda telefonerna är bra men på lite olika saker så prova dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det bör också poängteras ut att pinch-to-zoom nog inte kommer kännas vidare smidigt med analog zoom, där man måste vänta på att motorn snurrar. Mobiltelefonerna har ju inga rörliga delar, utan beskär och sträcker bara ut bilden.

I övrigt skulle jag också rekommendera någon kameramobil istället för en genuin kamera. Smartphone-marknaden har praktiskt taget tagit död på point-and-shoot marknaden.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Men jag måste bara fråga; hur kommer det sig att iPhone har så dåliga kameror i jämförelse med andra? Tror ni att det kan bli en superkamera på nästa modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Men jag måste bara fråga; hur kommer det sig att iPhone har så dåliga kameror i jämförelse med andra? Tror ni att det kan bli en superkamera på nästa modell?

Det är ju subjektivt, men tror att 95% av folk anser att iPhone kameror är fantastiska.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Deras kameror är väl likvärdiga t.ex S20 ultra, P30 pro(kanske P40 också?) bara det att den saknar "ultra" zoomen?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Kameran på Iphone tycker jag har varit skit hela vägen fram till 10an.
Kunde verkligen se pixlarna på min 4S/5S/6/7 Plus medans min Galaxy S6 Edge och S7 Edge samt S8 ser dom riktigt bra ut på.
Har idag en iPhone 11 Pro Max och jag märker ingen större skillnad mot min kusins S10 om han inte ändrar I en massa inställningar för att det skall se bättre ut som jag inte har men annars är det bara en massa fanboy snack idag kan jag tycka men då så gillade jag inte iPhones kamera alls
Edit: Jag tycker att dom flesta märken har bra kamera av vad jag sett mellan Samsung, iPhone,OnePlus,Huawei och sony var det jätte längesen jag hade och det var på den tiden det fortfarande hette Sony Ericsson så kan inte uttrycka mig om just deras men vet att några ifrån släkten har dom och det krånglar dock ej dom absolut nyaste mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

????

Googla lite snabbt "best camera phone" så kommer du hitta något i stil med detta:
DigitalCameraWorld: The best camera phone in 2020: which is the best smartphone for photography?: #1 iPhone 11 Pro
Techradar: The best camera phone 2020: #2 iPhone 11 Pro
Toms Guide: The best camera phones in 2020: #1 iPhone 11 Pro
Trusted Reviews: Best camera phones 2020: 11 top smartphone cameras: #1 iPhone 11 Pro
Digitaltrends: The best camera phones for 2020: #2 iPhone 11 Pro
PCMag: The Best Camera Phones: iPhone med i top 10
DXOMark: 117 poäng

iPhonens skärm är dock väldigt neutral i färgerna. Kan det vara att du kollar bilderna på en över-saturerad Samsung skärm som gör att färgerna poppar mer?

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Hmm, men jag kanske väntar några månader för att se vad iPhone kommer med i sin senaste version som ju brukar släppas på hösten. Förhoppningsvis har den blivit ännu bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

????

Googla lite snabbt "best camera phone" så kommer du hitta något i stil med detta:
DigitalCameraWorld: The best camera phone in 2020: which is the best smartphone for photography?: #1 iPhone 11 Pro
Techradar: The best camera phone 2020: #2 iPhone 11 Pro
Toms Guide: The best camera phones in 2020: #1 iPhone 11 Pro
Trusted Reviews: Best camera phones 2020: 11 top smartphone cameras: #1 iPhone 11 Pro
Digitaltrends: The best camera phones for 2020: #2 iPhone 11 Pro
PCMag: The Best Camera Phones: iPhone med i top 10
DXOMark: 117 poäng

iPhonens skärm är dock väldigt neutral i färgerna. Kan det vara att du kollar bilderna på en över-saturerad Samsung skärm som gör att färgerna poppar mer?

Jag tycker bara att bilderna blir så ”icke-skarpa” när man zoomar. Därför zoomar jag sällan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frida:

Jag tycker bara att bilderna blir så ”icke-skarpa” när man zoomar. Därför zoomar jag sällan.

Vad menar du med zoomar, optiskt eller digitalt vid fototillfället eller menar du i den tagna bilden ? Kan du visa någon exempelbild och förklara vad du är missnöjd med i den bilden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med zoomar, optiskt eller digitalt vid fototillfället eller menar du i den tagna bilden ? Kan du visa någon exempelbild och förklara vad du är missnöjd med i den bilden ?

När jag använder två fingrar och ”drar isär” (förstorar) bilden på kameran när jag ska ta bilden, ju mer jag zoomar/förstorar desto oskarpare blir det. Jag kan inte mycket om kameror

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frida:

När jag använder två fingrar och ”drar isär” (förstorar) bilden på kameran när jag ska ta bilden, ju mer jag zoomar/förstorar desto oskarpare blir det. Jag kan inte mycket om kameror

På vilken telefon då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På vilken telefon då ?

Jag har en iPhone 8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frida:

Jag har en iPhone 8

Den har inte optisk zoom utan du beskär egentligen bara bilden när du "zoomar"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Frida:
Xiaomi note 10 pro kanske kan vara något att kika på? om skärpa vid zoom är en viktig del.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@Frida:
Xiaomi note 10 pro kanske kan vara något att kika på? om skärpa vid zoom är en viktig del.

Tack, ska kolla upp den också. Jag förstår att det är en mobil och inte vanlig kamera som jag ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den har inte optisk zoom utan du beskär egentligen bara bilden när du "zoomar"

Jahaa, då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Föreslår att du köper en Samsung S20 Ultra då det är den mobilen med "periscope camera" (vilket ger bäst upphov till zoom-kapabilitet) som är bäst anpassad för den svenska marknaden. På mobiler så är den optiska zoomen endast ett bestämt antal gånger (t.ex. 3x) och resten sköts digitalt. Det gör att 3x zoom blir skarpt men 2x och 4x inte lika så.

förtydligande
Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Alltså optisk zoom (att bildkvaliteten inte blir sämre när du zoomar) får du inte på en mobil. Vissa dyrare mobiler har flera kameror där några har en annan "zoom", då växlar appen automatiskt till den andra kameran om du zoomar och du får bättre bild. Men någon steglös optisk zoom kan du tyvärr glömma i en mobil, den är för platt för det.

När du zoomar så som du beskriver det så förstorar du i princip bara bilden. Du hade fått exakt samma effekt av att ta ett foto och zooma in på det i galleriet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså optisk zoom (att bildkvaliteten inte blir sämre när du zoomar) får du inte på en mobil. Vissa dyrare mobiler har flera kameror där några har en annan "zoom", då växlar appen automatiskt till den andra kameran om du zoomar och du får bättre bild. Men någon steglös optisk zoom kan du tyvärr glömma i en mobil, den är för platt för det.

När du zoomar så som du beskriver det så förstorar du i princip bara bilden. Du hade fått exakt samma effekt av att ta ett foto och zooma in på det i galleriet.

/hulle.

Men jag läste det här när jag googlade på optisk zoom och mobil:

”Med 5x optisk zoom och upptill 100x digital kan Samsungs nya flaggskepp komma väldigt nära motiven. Men den är inte helt unik. Vi jämför den med två intressanta föregångare.”

Det avser Samsung Galaxy S20 Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Föreslår att du köper en Samsung S20 Ultra då det är den mobilen med "periscope camera" som är bäst anpassad för den svenska marknaden. På mobiler så är den optiska zoomen endast ett bestämt antal gånger (t.ex. 3x) och resten sköts digitalt. Det gör att 3x zoom blir skarpt men 2x och 4x inte lika så.

Ja, den verkar faktiskt ganska bra när jag kollade upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

”Med 5x optisk zoom och upptill 100x digital kan Samsungs nya flaggskepp komma väldigt nära motiven. Men den är inte helt unik. Vi jämför den med två intressanta föregångare.”

Det är exakt det jag skrev. De har flera kameror med olika zoomnivåer som de växlar mellan för "zoom". Men du får inte en steglös optisk zoom. Just 20 Ultra är väl en zoomnivå på 5 ggr som är äkta, resten är digital zoom (alltså bara en förstoring av bilden).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är exakt det jag skrev. De har flera kameror med olika zoomnivåer som de växlar mellan för "zoom". Men du får inte en steglös optisk zoom. Just 20 Ultra är väl en zoomnivå på 5 ggr som är äkta, resten är digital zoom (alltså bara en förstoring av bilden).

/hulle.

Okej då förstår jag, tack!

Men vad tror du om den mobilen som kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

5x kan S20 Ultra zooma in utan att förlora kvalite, efter denna tröskel börjar bilden bli mer och mer pixlig ända fram till 100x. Kolla online hur mkt mer inzoomat 5x är så kan du avgöra om det passar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Okej då förstår jag, tack!

Men vad tror du om den mobilen som kamera?

Kameran på S20 Ultra hör ju till toppskiktet av mobilkameror om det är det du ville veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Gå närmare ditt mål eller köp en riktig kamera med flera objektiv

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frida:

Hej,

Tack på förhand!

Kolla in om du hittar Samsung NX2000 med ett fast objektiv (Samsung NX 30/2,0 rekommenderas).
Den har pkskärm, peka för fokus osv. Det är ett system som Samsung gett upp så det finns inget nytt att köpa tyvärr.
Man kan föra över bilder direkt till telefonen, behövs någon app för det bara.
https://www.youtube.com/watch?v=QWAj2QbT3PM

Skärpan är knivskarp med det fasta objektivet (zoom-objektivet är sådär) och kameran presterar bra så länge det inte är mörker. Jag fotar i råformat.

Min kameramobil P20 Pro kommer inte i närheten om man "pixel-peepar". Går ju att få äkta kort skärpedjup med fasta objektiv också.

Jag hade en Sony A7R med ett Sony FE 50mm-objektiv i 2 års tid. Sålde alltihop och har gått tillbaka till Samsung-kameran nu.
Den är tillräckligt bra och går lätt ner i en jackficka.

edit: NX500 är en nyare modell med liknande egenskaper och fler pixlar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?