Permalänk

Klibbiga sidor på nytt msi z490

Hej
öppnade nyss mitt nya msi z490 pro carbon och märker att när jag lyfter upp det så är sidorna på moderkortet klibbiga! Är detta nått som är normalt? Hur är det på era moderkort?

Permalänk
Medlem

Hmm, kan inte hitta någonting om "sticky PCB" i specifikationerna...

Är kortet faktiskt klibbigt, alltså du blir klibbig om fingrarna efter att du tagit på det, eller känns det bara så?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

@twit:

Det känns bara klibbigt! Tycker inte jag varit med om detta på något moderkort innan

Permalänk

Där är även fläckar på moderkortet som okså är klibbiga skickar med en bild

Till höger om cpu fan

https://imgur.com/a/ObdOKcP

Permalänk
Medlem

fluxrester?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

@Blupparen:

Vad är det för nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Vad är det för nått?

Flussmedel används vid lödning för att ytorna inte skall oxidera, bättre resultat helt enkelt.

Jag tror inte det är rester av flussmedel, men uppenbarligen en del av tillverkningsprocessen eftersom kanterna är doppade i vad det nu är för något.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att dra iväg ett mail till MSI och fråga om det är något att oroa sig över.
Drar du iväg ett mail så har du även historik till din fördel, om det framöver skulle bli problem med moderkortet.
Det ser onekligen udda ut. Kan ju vara något som gått fel i tillverkningsprocessen, i värsta fall är det något korrosivt.
Lödtennet "silkskreenas" väl på moderkortet idag? borde inte finnas något på kanten. Sedan placeras komponenter ut på moderkortet innan det passerar en ugn där lödtennet smälter.

Vill minnas att kretskort förr kunde ha en kletig karaktär, då de kunde vara belagda med flammskyddsmedel.

Kan vara så enkelt att man bara lagt på en extra limsträng på kanten för att unvika att skikten moderkortet är uppbyggt av skall separera.

Permalänk

@Viita:

Har kontaktat msi!

Frågan är om man bara ska åka o byta den

Jobbigt o ta ut allt igen :/

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen försegling av kretskortskanterna för att hindra fuktinträngning eller annan orsak. Ser ju ut att vara konsekvent, hela vägen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Lödtennet "silkskreenas" väl på moderkortet idag?

Nope!
Det är texter/grafik/färger som "silkscreenas" på moderkort men har idag till i stort sett övertagits av printa istället=billigare.
För själva lödningen finns 2,5 processer.
1, Wave solder.
2, Reflow.
Och det finns då två sätt det reflow kan göras på.
1, En "CNC" maskin applicerar lödpasta sen monteras komponenterna in i en ung där lödtennet smälter.
2, En rostfriplåt används som stencil och lödpasta appliceras genom tex skrapa/roller/pensel sen komponenter/ung.

Denna film visar dom två olika och hand lödning.
https://www.youtube.com/watch?v=saOHrw4ezGw

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Fick svar från msi att det är normalt! Fick dock ingen förklaring varför det är så

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nope!
Det är texter/grafik/färger som "silkscreenas" på moderkort men har idag till i stort sett övertagits av printa istället=billigare.
För själva lödningen finns 2,5 processer.
1, Wave solder.
2, Reflow.
Och det finns då två sätt det reflow kan göras på.
1, En "CNC" maskin applicerar lödpasta sen monteras komponenterna in i en ung där lödtennet smälter.
2, En rostfriplåt används som stencil och lödpasta appliceras genom tex skrapa/roller/pensel sen komponenter/ung.

Denna film visar dom två olika och hand lödning.
https://www.youtube.com/watch?v=saOHrw4ezGw

Silkscreen Print, Tampotryck och vanligt "Printing" i all ära.

Eftersom du är så petig på ordval, så får du väldigt gärna ge mig namnet på processen där man placera placerar lödpasta på kretskort med en stencil.

I mina ögon så ser det precis ut som när man gör ett "silkscreeentryck", jag skrev aldrig att det var frågan om ett tryck, men jag vill väldigt gärna veta vad namnet på processen är så jag kan lägga till det i mitt vokabulär!

Jag have varit inne på att det hade varit frågan om en CNC-maskin som "pyttsar" ut en "dutt" lödpasta på moderna kretskort idag om det inte varit för GamersNexus besök på en av Gigabytes fabriker. https://www.youtube.com/watch?v=cnAFTMaS5R0