Permalänk
Medlem

Kompletts paket med 10700K

Är detta ett bra paket om man ska bygga sig en "speldator"?

https://www.komplett.se/product/1158480/datorutrustning/dator...

Permalänk

Följer med intresse då grabbens dator börjar bli dags att uppgradera.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Paketet är bra men vad ska du använda för grafik kort? Detta ingår inte paketet du har länkat tänk också på att till intel ska man bäst Nvidia grafikkort .

Permalänk
Medlem

@eniac64: Det är ett bra paket till ett bra pris men det beror ju helt på vad du tänkt dig för totalt budget och vilka delar du redan har eller tänkt para ihop det med.

Edit: och vad ska datorn användas till, vilka spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

Paketet är bra men vad ska du använda för grafik kort? Detta ingår inte paketet du har länkat tänk också på att till intel ska man bäst Nvidia grafikkort .

Varför skulle man helst vilja ha Nvidiakort till Intel?

Permalänk

@Chibariku: Intels CPU är gjorda för att samarbeta med nvidias Grafikkort och deras drivrutiner, likadant med AMD och deras Radeon grafikkort. Det är konkurrens mellan AMD och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

@Chibariku: Intels CPU är gjorda för att samarbeta med nvidias Grafikkort och deras drivrutiner, likadant med AMD och deras Radeon grafikkort. Det är konkurrens mellan AMD och Intel.

Måste vara därför Apple kör Intel med AMD grafik...

Permalänk
Viking
Skrivet av Mistlurker:

@Chibariku: Intels CPU är gjorda för att samarbeta med nvidias Grafikkort och deras drivrutiner, likadant med AMD och deras Radeon grafikkort. Det är konkurrens mellan AMD och Intel.

Nej, verkligen inte. Det spelar ingen roll alls om du kombinerar Intel och AMD, eller Intel och NVIDIA.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mistlurker:

@Chibariku: Intels CPU är gjorda för att samarbeta med nvidias Grafikkort och deras drivrutiner, likadant med AMD och deras Radeon grafikkort. Det är konkurrens mellan AMD och Intel.

Haha, ja visst är det bra att vissa sitter inne på sanningen..

Lägg ner sånt där trams

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

@Chibariku: Intels CPU är gjorda för att samarbeta med nvidias Grafikkort och deras drivrutiner, likadant med AMD och deras Radeon grafikkort. Det är konkurrens mellan AMD och Intel.

Suttit och googlat runt på det där och på alla sidor och trådar jag kan hitta om det så står det att det finns inget som heter att Nvidia är designat för Intel eller AMD.

Fanboys är dock designade att snacka dynga

Permalänk

Intel och AMD kör separata drivrutiner så detta spelar stor roll. Du får inte ut full optimering i spel om du blandar drivrutin sen vilka andra problem du kan få vill jag inte tänka på. Det fanns ett samarbete mellan AMD och Intel men det tog slut för ca 2 år sen? Dom kom inte överens om utveckling av teknik.

Permalänk

@ExcZist: är inte fanborg av endera Intel eller AMD gillar båda företag av olika skäl men detta är en spel dator som ska sättas ihop och du får inte ut full optimering i spel om du blandar drivrutiner mellan AMD och Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

@ExcZist: är inte fanborg av endera Intel eller AMD gillar båda företag av olika skäl men detta är en spel dator som ska sättas ihop och du får inte ut full optimering i spel om du blandar drivrutiner mellan AMD och Intel

Källa?

Permalänk

@Mistlurker:
Shit jag som har AMD propp och Nvidia GPU då är det kört för mig va?
Fanborg > Fanboy

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

@ExcZist: är inte fanborg av endera Intel eller AMD gillar båda företag av olika skäl men detta är en spel dator som ska sättas ihop och du får inte ut full optimering i spel om du blandar drivrutiner mellan AMD och Intel

Wait... What? Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

@ExcZist: är inte fanborg av endera Intel eller AMD gillar båda företag av olika skäl men detta är en spel dator som ska sättas ihop och du får inte ut full optimering i spel om du blandar drivrutiner mellan AMD och Intel

Ajjemän dags att hämta hammaren , min 3800X med 1080ti presterar nu sämre än min 5960x med ett RTX 2060 för det står AMD på den.👍😂

Permalänk
Medlem

Snacka om off-topic ovanför.
Ja uppgraderingspaketet är riktigt bra och väldigt prisvärt om man frågar mig

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Är det inte lite onödigt dyrt med tanke på att moderkortet som är i paketet kostar 3200kr?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk

För 600 spänn till så får du https://www.komplett.se/product/1156508/datorutrustning/dator...
50% fler kärnor som, allt annat lika, kommer hålla längre.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Något billigare, annat moderkort samt en luftkylare istället

Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-10700K (4 449 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS Prime Z490-P (2 090 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (749 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (929 kr hos NetOnNet)
Totalt: 8 217 kr

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Om vi ignorerar fighten mellan AMD, Intel och Nvidia så är det ett bra paket. Bra pris för allt det där!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

För 600 spänn till så får du https://www.komplett.se/product/1156508/datorutrustning/dator...
50% fler kärnor som, allt annat lika, kommer hålla längre.

600:- mer för ett paket som kommer prestera sämre i spel.
10700K ÄR starkare än 3900X i spel.
Ingen av oss kan veta om 3900X blir snabbare än 10700K i framtiden pga fler kärnor.
TS fråga gäller för en Speldator.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Senaste artikeln jag såg om intel, nvidia, amd var några år sedan men då visade det sig att intel var bättre med AMD grafikkort och AMD CPU med nvidia kort så tvärt om. Detta var dock innan Ryzen och anledningen var att AMD hade svaga processorer då och nvidias drivrutiner var mer optimerade och drog mindre av CPun. Jag har inte hört att det ska vara någon skillnad nu dock sedan Ryzen kom. AMD hsr dock även med Ryzen mer overhead än Intel (enligt Gamers Nexus) men det verkar gälla både nvidia och AMD grafikkort.

Paketet är helt ok. 240mm AIO är dock inte lika effektivt som 280mm gällande ljud/prestanda då 120mm fläktar generellt låter mer än 140mm. Men å andra sidan är det lättare att få in i fler chassin då den är lite mindre. Jag antar du kollat att der finns plats för vattenkylningen?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Är det inte lite onödigt dyrt med tanke på att moderkortet som är i paketet kostar 3200kr?

Bra moderkort är viktigt speciellt om man ska överklocka. Jag skulle inte köpa något billigare än Strix serien när det gäller ASUS. Jag har en Strix och det är redan på gränsen. ASUS Prime och andra billigare brukar ha väldigt klen VRM. Helst skulle man ha Asus Maximus korten som är steget över Strix men de är overkill för de flesta. För asus kan man säga Prime > TUF > Strix > Maximus.

Hardware Unboxed har bra guider gällande bästa moderkort i varje prisklass.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör själv med samma moderkort och CPU och jag är väldigt nöjd

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

Paketet är bra men vad ska du använda för grafik kort? Detta ingår inte paketet du har länkat tänk också på att till intel ska man bäst Nvidia grafikkort .

Alltså, nu får du nog lägga ner och börja läsa lite igen, så många fel här så det går knappt att räkna dom...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Mistlurker: Hej, jag har ett 2070S idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistlurker:

@Chibariku: Intels CPU är gjorda för att samarbeta med nvidias Grafikkort och deras drivrutiner, likadant med AMD och deras Radeon grafikkort. Det är konkurrens mellan AMD och Intel.

Vad pratar du om?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av eniac64:

@Mistlurker: Hej, jag har ett 2070S idag.

Vad har du för övriga komponenter nu?