Oneplus Nord är en skandinavisk flört i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Oneplus Nord är en skandinavisk flört i mellanklassen

Oneplus Nord är ingen återkomst till budgetsegmentet, men det lägre priset nås utan att allt för stora kompromisser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut faktiskt, lagom pris för mig. Min nuvarande oneplus 5t kostade ungefär 5,5 och jag tycker gränsen för vad jag vill lägga på en telefon ligger där. Vill gärna se om Nokia kommer med sina nya lurar snart också men kanske blir det en sån här istället.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Är det välvd skärm eller inte? Har svårt att avgöra på bilderna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Oliver91: Det står i texten, men skärmen är platt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp från Amazon.de, Ingen mening att stödja copysteal.

Permalänk
Medlem

Känns som ett för litet steg upp från min Oneplus 5, som även efter flera års användning är hypersnabb i att öppna och använda appar. Hade förväntat mig någon mer form av sellpoint i specifikationerna.

OffT så undrar jag även varför Oneplus slutade med i min mening världens bästa flip covers. Dom var otroligt nätta och robusta!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Det är helt klart intressant för det priset. Inte för att det är något större fel på nuvarande förutom att batteriet börjar bli lite gammalt märks det. Men vill-ha-begäret är där kan jag erkänna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Blir nog ett köp från Amazon.de, Ingen mening att stödja copysteal.

Är väl ingen avgift till copyshit om man köper från oneplus heller?

Permalänk
Medlem

Detta känns som helt rätt riktning för OnePlus! Kommer rekommendera denna till familj och vänner tillsammans med iPhone SE

EDIT: Såg nu att ramen är gjord i plast. Inte alls imponerad längre...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ingen svensktalande som kört en korr på deras hemsida? https://www.oneplus.com/se/nord?from=head

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Jag har nyligen bytt från P30 Pro till OnePlus 8 Pro. Kameran och batteriet är inte i närheten av flaggskeppsnivå, P30 Pro förlöjligade nästan denna OnePlus. Att OnePlus Nord har en djupsensor kanske kan rädda kameran. OP 8 Pro har dessutom den bästa displayen i en smartphone just nu, så en lite sämre display i Nord kanske kan rädda lite batteritid. Satte ölet i halsen när jag läste att prislappen var 999:-, såg sedan att det var för hörlurarna... Dom har fått till en bra telefon till ett bra pris här, men jag misstänker att batteriet kommer suga röv. 8 Pro levererar inte ens en dags batteritid om jag streamar musik och pillar lite då och då. Fucking pinsamt och äckligt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Vinolik: Ehm, det kanske blir försvaret "oj det gick visst lite snabbt där"?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nice, ser inte alls dumt ut. Vi får se vad Pixel har att komma med. Dags att byta ut op5t nu.

Ett till bra exempel på roliga översättningar:

"Nords huvudkamera
– den är stulen."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

4500kr var nästan exakt vad jag väntade mig. Säkert superb mobil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns det någon risk att OnePlus drabbas som huawei?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Dom uppgav priset i nån kryptisk valuta. Typ indisk kanske? Översatt till svenska var det 3000:- vilket lät rimligt. För 4500:- kan man ju lika gärna köpa en iPhone SE och få smart HDR, 4K@60fps och bra bildstabilisering. Min smärtgräns går vid 3500:- för androidlurar. Får se vad den kostar på amazon.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Undviker köpa produkter från kinesiska märken, så min 6T blir min sista Oneplus.

Permalänk
Medlem

Sitter med en OnePlus 7T just nu. Jag köpte inte 8 eller 8 Pro för att dom har välvd skärm så den här är helt klart intressant. Men det känns inte precis som ett steg upp i från 7T heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Priset är väl inte sådär revolutionerande som det var med första OnePlus One, men de verkar ha ändrat inriktning sedan dess. Men det är väl ett helt OK pris för vad man får.
Har en Zenfone 6 från förra året som då kostade ca. 5500:-, med Snapdragon 855 som är bättre i alla lägen utom just när det kommer till 5G.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Gillar inte frontkameran. Men annars ser den ok ut.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Finns det någon risk att OnePlus drabbas som huawei?

Bara om dom blir lika stora som Huawei och stolpskottet Trump ljuger ihop nått!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Jag har nyligen bytt från P30 Pro till OnePlus 8 Pro. Kameran och batteriet är inte i närheten av flaggskeppsnivå, P30 Pro förlöjligade nästan denna OnePlus. Att OnePlus Nord har en djupsensor kanske kan rädda kameran. OP 8 Pro har dessutom den bästa displayen i en smartphone just nu, så en lite sämre display i Nord kanske kan rädda lite batteritid. Satte ölet i halsen när jag läste att prislappen var 999:-, såg sedan att det var för hörlurarna... Dom har fått till en bra telefon till ett bra pris här, men jag misstänker att batteriet kommer suga röv. 8 Pro levererar inte ens en dags batteritid om jag streamar musik och pillar lite då och då. Fucking pinsamt och äckligt.

Flaggskeppscpu:er drar mer. Detta är en midrange så den kommer ha bättre batteritid. Jag har en SD636 med 4000mah (när batteriet var nytt) och jag har inga som helst problem med batteritiden och räknar med att OP Nord är samma där

Skrivet av Chris_Kadaver:

Dom uppgav priset i nån kryptisk valuta. Typ indisk kanske? Översatt till svenska var det 3000:- vilket lät rimligt. För 4500:- kan man ju lika gärna köpa en iPhone SE och få smart HDR, 4K@60fps och bra bildstabilisering. Min smärtgräns går vid 3500:- för androidlurar. Får se vad den kostar på amazon.

Du har 4k 60FPS med OP Nord, du får också 90Hz skärm, vilket inte iPhone SE har, den har också OIS och samma huvudkamera som OP8.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Finns det någon risk att OnePlus drabbas som huawei?

Det kan nog inte uteslutas, om USA fortsätter att strama åt mer och mer på samma sätt som i dagsläget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Såg ut att finnas en fysisk knapp för ljud/vibration/ljudlös vilket är ett måste för mig. Väntar på lite tester innan jag köper en, så hinner priset sjunka en tusenlapp också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Det är ju helt sjuka priser på telefoner idag

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@talonmas: Det finns det, det är samma reglage som Oneplus använt i flera år nu där man kan dra reglaget i just de tre stegen (tyst/vibration/ring).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det enda som sticker ut var att OnePlus Nord skulle ha fått en huvudkamera med OIS, vilket är mer ovanligt i mellansegmentet. Det brukar vara en förutsättning för bra HDR, bra bilder i dåligt ljus och nattläge.
Bland nyare mobiltelefoner i mellanklassen är det är nästan bara iPhone SE (2020), Google Pixel 3a och 4a, Oppo Reno2 och någon Motorola-telefon med usel batteritid som har det.
En ultravid, bara 2MP fixed-focus Macro och en djup-kamera är inget säljargument.

En mobil-site skrev om telefonen:

Citat:

Neither [camera nor battery life] blew our mind in initial usage

Synd ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Flaggskeppscpu:er drar mer. Detta är en midrange så den kommer ha bättre batteritid. Jag har en SD636 med 4000mah (när batteriet var nytt) och jag har inga som helst problem med batteritiden och räknar med att OP Nord är samma där
Du har 4k 60FPS med OP Nord, du får också 90Hz skärm, vilket inte iPhone SE har, den har också OIS och samma huvudkamera som OP8.

Den har 4K60 på frontkameran men inte bak. Riktigt märkligt val.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Du har 4k 60FPS med OP Nord, du får också 90Hz skärm, vilket inte iPhone SE har, den har också OIS och samma huvudkamera som OP8.

4K60 har SE också, men kan hålla med om att skärmen är betydligt sämre gällande upplösning och uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den har 4K60 på frontkameran men inte bak. Riktigt märkligt val.

hmm märkligt. De skriver att Nord och OP8 ska ha samma huvudkamera, och OP8 har 4K60FPS så märkligt att de inte skrivit att den har 60FPS på bak kameran

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig