Permalänk

Kommer inte åt router längre?

Hej,

Jag har nu problemet att jag inte kommer åt min router.

Jag har under flera års tid alltid kommit åt min router via 192.168.1.1, vilket jag även gjorde för någon vecka sedan.
Jag har flyttat till hus med fiber där jag fick välja bredband själv, då valde jag Bahnhof. Jag har sedan beställt och fått en publik IP-adress av dem då man tydligen inte får det som standard av dem. För att ge mig detta behövde de min routers MAC-adress.
Som ni kan se när jag gör IP-config så är det fortfarande 192.168.1.1 som gäller.

Jag kom åt min router innan jag fick en publik IP.

När jag går in på 192.168.1.1 får jag att webbplatsen inte kan nås. Min dator är kopplat direkt mot routern.

Vad kan detta bero på? Har det något att göra att det hänt något när de kopplade på publik IP på min routers mac-adress? Först gav jag dem mac-adress till min fiber, men de skulle ha för min router skrev dem.

Tack

Permalänk

Det löste sig. Efter jag nu hade startat om routern 3 gånger så kommer jag nu åt den.
Mycket märkligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickykling:

Hej,

Jag har nu problemet att jag inte kommer åt min router.

Jag har under flera års tid alltid kommit åt min router via 192.168.1.1, vilket jag även gjorde för någon vecka sedan.
Jag har flyttat till hus med fiber där jag fick välja bredband själv, då valde jag Bahnhof. Jag har sedan beställt och fått en publik IP-adress av dem då man tydligen inte får det som standard av dem. För att ge mig detta behövde de min routers MAC-adress.
Som ni kan se när jag gör IP-config så är det fortfarande 192.168.1.1 som gäller.

Jag kom åt min router innan jag fick en publik IP.

När jag går in på 192.168.1.1 får jag att webbplatsen inte kan nås. Min dator är kopplat direkt mot routern.

Vad kan detta bero på? Har det något att göra att det hänt något när de kopplade på publik IP på min routers mac-adress? Först gav jag dem mac-adress till min fiber, men de skulle ha för min router skrev dem.

Tack

https://i.ibb.co/BN834fC/IPCONFIG.png

Du visar inte om du har dhcp aktivt i datorn.
Vad menar du med mac till din fiber ?
Vilken router har du ?
Hur är allt inkopplat ?
Kan du nå routerns interface om du koppar bort inkommande kabal på wanporten och sedan startar om router och dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.