BSOD efter ny SSD (M.2) i slot 2

Permalänk
Medlem

BSOD efter ny SSD (M.2) i slot 2

Jag försöker installera en 970 EVO Plus NVMe m2 på mitt Asus Z370-G. Det gick bra till en början, då bios, windows och samsung data migration tool (och samsung magician) hittade disken. Sedan installerade jag också de senaste NVMe-drivisarna fr Samsung. Körde data migration tool (fr ett 960 EVO m2 på slot 1) och vid 99% så avslutades den dock. Tänkte testa starta och och då fick jag BSOD (med io1 initialization failed)... Enda sättet att boota tillbaka med mitt 960 var att ta bort 970 fr slot 2.

Tagit bort den nyare NVMe-drivrutinen, som jag först trodde var skurken, men det hjälper inte tyvärr. Får BSOD varje gång den nya disken sitter i.

Är det någon inställning i mitt bios/windows som jag missar? Tror win att det är en RAID-disk? Tycker den borde kunna boota fr den gamla disken utan att bry sig om vad som sitter i slot 2?

Permalänk
Medlem

Ok, lyckades boota med den nya SSDn. Dock så vill inte Samsung Data Migration tool genomföras. Får bara "data migration function has been interrupted for an unknown reason". Har någon tips på annat sätt att klona över min OS Disk (så jag slipper ominstallera windows etc) till min nya SSD?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att prova clona med Macrium Reflect.
https://www.macrium.com/reflectfree
Se bara till att samtliga partition klonas över.

Permalänk
Medlem

Jag körde med Macrium Reflect nä jag flytta över från 2.5" ssd till m.2 nvme. Snabbt å smidigt.

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan om det är värt att klona över systemdisken fr en 960 evo till en 970 evo plus? känns som att man kanske främst kommer se skillnaden i benchmarks? Finns det risk för strul med en klon?

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du ska ha diskarna till.
Ska båda bara installerade i samma dator, båda finnas tillgängliga i Windows, så skulle jag bara peta in M.2 nr2 disk i slot två, vara glad och fortsätta använda datorn.

Du kommer förmodligen märka större skillnad av att ha spelen på en disk och Windows på en annan, snarare än att klona över Windows till den nya och lägga in spelen på denna också.

Utan att veta mer specifikt användningsområde, så går det inte säga så mycket mer.
Har du däremot för avsikt att tex dualboota till Linux, med Windows på en disk och Linux på en annan, då ser jag en poäng med att sätta i den nya disken som systemdisk även om prestandaskillnaden förmodligen är väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Allt beror på vad du ska ha diskarna till.
Ska båda bara installerade i samma dator, båda finnas tillgängliga i Windows, så skulle jag bara peta in M.2 nr2 disk i slot två, vara glad och fortsätta använda datorn.

Detta är mitt use case Kommer nog att göra så att jag behåller mitt OS på 960 EVO och kör alla mina spel ifrån 970 EVO Plus, inte värt risken med OS strul i samband med kloning... Så kommer spelen att laddas marginellt snabbare iaf. Finns det prestandafördelar med att ha spelen på en egen disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Detta är mitt use case Kommer nog att göra så att jag behåller mitt OS på 960 EVO och kör alla mina spel ifrån 970 EVO Plus, inte värt risken med OS strul i samband med kloning... Så kommer spelen att laddas marginellt snabbare iaf. Finns det prestandafördelar med att ha spelen på en egen disk?

En fördel är att "Windows + swap(växlings-fil) (pagefile.sys)" ligger på en disk och hanteras på den disken och sedan att spelet laddas från en annan. Då och då sparas saker från RAM ner till denna "pagefile.sys", men denna "pagefile.sys" kan även användas om det blir brist på fysist RAM.

Med moderna SSD:er så blir den praktiska skillnaden förmodligen knappt märkbar men med äldre mekaniska diskar så kunde det göra stor skillnad att ha Windows på en disk, pagefile.sys på en annan och spelet på en tredje.