Har haft min Tesla Model 3 Long range i snart ett år.
Det är lätt att det blir lite smått religiöst när man pratar dels elbil/hybrid/fossil, samt märken Tesla mot resten när det gäller rena elbilar, men jag ska försöka vara sansad.
Jag har Teslan som tjänstebil, nettokostnad ca 4200:- per månad. Har laddbox hemma (Easee/Tibber) så behöver endast ladda publikt/supercharge på långresa. Alla kan ju inte ha tjänstebil, men det finns bra dealar även på privatleasing.
Nu har jag kört ca 2000 mil, och min totala "bränsle"-kostnad är dryga kronan per mil i snitt enligt elräkning och superchargerkvitton, trots ett antal längre resor och trots att jag får betala för min laddning hos Tesla på långresor. (har dock inte räknat med elnätsavgiften på elabonnemanget, så det tillkommer nåt litet där men lite svårt att uppskatta)
Ingen obligatorisk servicekostnad whatsoever för att garantin ska gälla (tror detta än så länge bara gäller Tesla). Jag har rätt många kollegor som har samma bil, vissa privat och andra som tjbil, och ingen har haft större problem än kassa torkarblad vad jag hört, så det är ingen direkt tillkommande kostnad där heller, även om jag skulle ägt den privat. De rapporter man kan läsa om att det är så mycket problem med lack och allt möjligt har i alla fall inte jag stött på. Vi är en familj med två barn och lastkapaciteten räcker till fint. Och så har den dragkrok vilket är trevligt när man har 400+ hästar på hjulaxlarna. Får dock inte dra mer än 1000 kg.
Hybrider går helt bort i min behovsvärld, att ha både en fossil och en elektrisk drivlina är enligt mig att be om trubbel med service och tillförlitlighet säger min kompis Murphy. Jag kan naturligtvis ha fel.
Angående räckviddsångest, så kom den på skam rätt fort för min del, det funkar jättebra även om jag några gånger i onödan oroat mig i förväg. Det har alltid hittills funnits möjlighet att ladda där man behöver, och jag har kommit längre än vad bilen sagt, även med 4 pers plus packning.. Men räckvidd kan jag förstå blir ett problem om man konstant långpendlar nånstans där det inte finns tillgång till åtminstone trefasladdning. Fossilbil blir det nog aldrig mer om jag inte måste.
Så Ja, Tesla och andra elbilar kan låta dyra i inköp men TCO (total ägandekostnad) är inte speciellt hög om man räknar på det. Kolla och jämför olika bilar (även fossila) på teslakalkylen.se.
De nackdelar jag samlat på mig efter ett år är tex att eftersom motorn är typ knäpptyst hör man vindbrus och vägljud ganska tydligt framför allt på motorväg, även om det aldrig är värre än att man kan föra en normal konversation. Detta tror jag att tex Polestar, Audi och Mercedes är något bättre på. En annan nackdel är begränsningen på dragvikt på 1000 kg, där är Audi och Polestar något bättre.
Jag hoppas själv mycket på Polestar 2, skulle vara kul om den gick bra. Eller vilken elbil som helst för den delen.
Min nästa bil är också en elbil, förmodligen en Tesla den med, kanske en 3:a igen eller model Y. Nu fattas bara solceller på taket hemma. Än så länge har Tesla enligt mig ganska långt försprång mot konkurrenterna på de flesta områden som betyder nåt för mig. Och så är den helt sjukt rolig att köra, det spelar ju in lite... Cheers.