Bästa kvalitetsstolen (RH, Kinnarps, Malmstolen m.fl.)

Permalänk

Bästa kvalitetsstolen (RH, Kinnarps, Malmstolen m.fl.)

Tjena. Ännu en dag och ännu en tråd kring dator-/arbetsstolar. Men när det gäller dessa kvalitetsmärken , vilket utav dem är egentligen bäst?

Tänker då mest på deras flaggskeppsstolar som är dem vi karlar vill åt. Höga ryggar, nackstöd, armstöd m.m. så som RH Logic 400/New Logic 220 / Malmstolen 4000 / Kinnarps 9000. Sett att dem flesta här på forumet rekommenderar Kinnarp, frågan är då ifall det är i brist på att ha testat dem andra, om det är en prisfråga m.m. de flesta i "branschen" jag talat med har rekommenderat RH över dem andra.

Någon med erfarenhet gällande flera utav dem?

Permalänk

RH har jag inte hört talas om förr. De jag brukar höra om är Kinnarp, SteelCase och Herman Miller.
Kan tyvärr inte uttala mig om dem, jag gick på något lite billigare men ändå rätt dugligt från AJ produkter senast.

Det finns annars en tråd om kontorsstolar här på forumet:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-av-datorstol-kontorsstol-3000-25000

Permalänk
Medlem

Kinnarps är nog populära för att dom är lätta att få tag på. Många företag och kommunanställda använder Kinnarps och därmed finns det mycket begagnat.

Vad som är bäst är nog svårt att avgöra, för inte tala om vad man menar med bäst. Finast material eller mest ergonomisk? Vi har alla olika kroppar som passar i olika stolar. Jag skulle dock anse den som är mest anpassningsbar, robust och hållbar vara bäst.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Du räknar upp generellt bra stolar så det är nog i princip omöjligt att svara på vad som är bäst just för dig av dem, de har små skillnader i design, funktioner och mått men eftersom ingen är dålig så behöver du prova vilken stol som har mest optimala mått och inställningar för just dig och vilken du anser har bäst design, Kinnarp är vanligast och mest tillgänglig men de andra stolarna är på samma nivå så du kan inte välja fel mellan dem utan möjligen bara inte optimalt rätt utan att prova dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gick från Kinnarps 9000 till RH logic 400 på jobbet för cirka 1 år sedan, veckan därpå köpte jag en likadan för att ha hemma vid datorn.

Stor skillnad mot Kinnarpsstolen, som visserligen hade ett par år på nacken.
Rekommenderas varmt!

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Jag har en RH extend 220, fick den på jobbet och är så nöjd att jag köpte en likadan hemma. Dom andra är säkert bra också, handlar väl mest om hur man är skapt som person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Tjena. Ännu en dag och ännu en tråd kring dator-/arbetsstolar. Men när det gäller dessa kvalitetsmärken , vilket utav dem är egentligen bäst?

Tänker då mest på deras flaggskeppsstolar som är dem vi karlar vill åt. Höga ryggar, nackstöd, armstöd m.m. så som RH Logic 400/New Logic 220 / Malmstolen 4000 / Kinnarps 9000. Sett att dem flesta här på forumet rekommenderar Kinnarp, frågan är då ifall det är i brist på att ha testat dem andra, om det är en prisfråga m.m. de flesta i "branschen" jag talat med har rekommenderat RH över dem andra.

Någon med erfarenhet gällande flera utav dem?

Jag har haft min Kinnarps 9000 i snart 20 års tid. Fick den begagnad av en kompis, originaltyget är fortfarande oskadat trots intensivt utnyttjande under alla år.

Permalänk
Medlem

Är själv inne på köptankar. Kinnarps har jag haft/har på jobbet, tror det är plus 8, men den kan jag tyvärr inte sitta på då den ger mig ryggvärk.. Så på föregående arbete hade jag RH logic 400 vilket fungerade bra för min rygg. Hade dock tråkiga armstöd/nackstöd. Just nu har jag en malmstolen 4000 på arbetet vilken jag tror fungerar rätt bra för mig men ännu inte bestämt mig. Den har mindre svankstöd men är väldigt mjuk och fjädrar bra på ngt konstigt sätt. Armstödet och nackstödet är bra på denna stol i min mening... Så låter ju som att jag borde köpa en malmstolen ändå... Svåra val...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Gick från Kinnarps 9000 till RH logic 400 på jobbet för cirka 1 år sedan, veckan därpå köpte jag en likadan för att ha hemma vid datorn.

Rekommenderas varmt!

Ja men grymt , just den typen utav jämförelse jag vill höra! Vad var de främsta fördelarna med RH:n? Mer komfortabel?

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga var ni hittar begagnat? Kollade bland annat på bbs möbler och det fanns ju inte mycket att välja på där.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Ludde551:

Är själv inne på köptankar. Kinnarps har jag haft/har på jobbet, tror det är plus 8, men den kan jag tyvärr inte sitta på då den ger mig ryggvärk.. Så på föregående arbete hade jag RH logic 400 vilket fungerade bra för min rygg. Hade dock tråkiga armstöd/nackstöd. Just nu har jag en malmstolen 4000 på arbetet vilken jag tror fungerar rätt bra för mig men ännu inte bestämt mig. Den har mindre svankstöd men är väldigt mjuk och fjädrar bra på ngt konstigt sätt. Armstödet och nackstödet är bra på denna stol i min mening... Så låter ju som att jag borde köpa en malmstolen ändå... Svåra val...

Har ju dock kommiten ny version utav Logic 400 som heter New Logic 220, som bl.a har något högre rygg, mer justerbart sittdjup, annat nackstöd, mjukare sits m.m kanske vore något för dig att investera i!

Permalänk
Skrivet av Roevskegg:

Ja men grymt , just den typen utav jämförelse jag vill höra! Vad var de främsta fördelarna med RH:n? Mer komfortabel?

Mer komfortabel överlag, var först inte så positivt inställd till bytet men efter att ha suttit i den ett par dagar så var jag såld.
Väldigt bra justeringsmöjligheter på stolen, fler inställningar än den Kinnarps 9000 jag hade innan. T.ex pumpbart svankstöd.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Har haft både Kinnarps och RH. Om jag ska jämföra dessa så tycker jag att RH stolen va mycket skönare att sitta i en längre stund.
Men som så mycket annat så är det jätte svårt att säga vilken som är bäst , det är ju en personlig smaksak.
Kinnarpsstolen hade bättre tyg som va lättare att hålla rent , men om jag skulle valt idag mellan dessa två så hade jag lagt mina pengar på en RH stol.

Permalänk
Medlem

Monterade ihop en SecretLabs Titan idag i tygutförande, även om det är sjukt subjektivt dag 1 så vill jag säga att denna sitter jag riktigt bra i.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har under drygt 20 år jobbat i miljö där vi behöver ha riktigt bra stolar, gärna så kallade 24-timmar stolar och min upplevelse av 2 märken är att Kinnarps bättre modeller är bekväma men att armstöden är den svaga delen, fick byta ut 6 st av 15 stolar efter 1 år på senaste jobbet (armstöden inte stolarna)

Min personliga favorit är KAB Seating exempel
Detta är en stor och bastant stol och kan upplevas som för stor om man är liten och nätt, för mig är det den bästa stolen jag använt på jobbet, men den har brister också om än små.

Jag skulle rekommendera att kolla upp Herman Miller, Embody och Aeron modellerna.

lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roevskegg:

Har ju dock kommiten ny version utav Logic 400 som heter New Logic 220, som bl.a har något högre rygg, mer justerbart sittdjup, annat nackstöd, mjukare sits m.m kanske vore något för dig att investera i!

Tack för tipset, blev faktiskgt en RH logic 220 ).. och är nöjd.. förutom att den gick sönder och fått kämpa med att byta ut delar vilket inte sköttes så bra.. Men nu verkar den fungera som den ska i alla fall :)...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Tack för tipset, blev faktiskgt en RH logic 220 ).. och är nöjd.. förutom att den gick sönder och fått kämpa med att byta ut delar vilket inte sköttes så bra.. Men nu verkar den fungera som den ska i alla fall :)...

Sorry att jag väcker en gammal tråd, men letar efter kontorsstol till både arbete och gaming. Vad tycker du om din RH Logic 220 efter att du har använt den ett tag nu?

RH Logic 220 är något som jag har tittat på och testat tillsammans med Malmstolen 4000. Jag har sjukt svårt att avgöra vilken som passar mig bäst då provning på plats säger egentligen ingenting jämfört om man suttit på stolen i 4-8h. Malmstolen var sjukt skön att sitta, RH Logic var något hårdare - vilket gör det svårt att veta vad som bli bäst för mig. RH Logic hade något högre armstöd vilket jag gillar. Så ja, många funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Rekommenderas varmt!

Priserna på RH Logic 400 har ju tyvärr ballat ur fullständigt. När jag köpte min första så kostade de ca 8000 kr med tygklädsel, såg nu att de ligger runt 18k för en likadan stol med armstöd/nackstöd. Håller med om att det är en bra stol, men absolut inte för det priset!

Permalänk
Medlem

Tycker RH stolarna är skönare än Kinnarps.

Har Kinnarps 9000 på jobbet, RH hemma och är inte ett fan direkt (främst nackstödet jag tycker är rent skräp).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabigobz:

Sorry att jag väcker en gammal tråd, men letar efter kontorsstol till både arbete och gaming. Vad tycker du om din RH Logic 220 efter att du har använt den ett tag nu?

RH Logic 220 är något som jag har tittat på och testat tillsammans med Malmstolen 4000. Jag har sjukt svårt att avgöra vilken som passar mig bäst då provning på plats säger egentligen ingenting jämfört om man suttit på stolen i 4-8h. Malmstolen var sjukt skön att sitta, RH Logic var något hårdare - vilket gör det svårt att veta vad som bli bäst för mig. RH Logic hade något högre armstöd vilket jag gillar. Så ja, många funderingar.

Jag är nöjd med min RH Logic 220 men även nyttjat Malmstolen 4000 ett tag på kontoret (vet ej årsmodell).

Jag upplever Logic som hårdare och ger därmed mer stöd till bl.a. rygg/svank medan Malmstolen är mjukare och därav ger mindre stöd men kanske kan upplevas som mer bekväm (men mindre ergonomisk?). För jämförelse så upplever jag klassikern Kinnarps plus 8 som för hård, så skulle i hårdhet sätta Logic 220 mellan Kinnarps och Malmstolen.

Armstödet och nackstödet passar mig betydligt bättre på Logic 220 än Malmstolen då inställningsomfånget upplevs som större på Logic.

Sammanfattningsvis föredrar jag personligen Logic 220 och tycker att Malmstolen är OK men ger lite lite stöd för mig och fel omställningsomfång på arm- och nackstöd. Förstår att det är svårt att välja..

Visa signatur