Konflikten mellan Apple och Epic Games trappas upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Microsoft har redan gjort det med Windows RT och 10S som var låsta versioner av Windows 8 respektive 10 och som följde med deras egna enheter där du endast kunde installera appar i Microsoft Store, men det blev en flopp och skrotades och är numera ett valfritt alternativ som går under namnet "S Mode".

Nej, de har inte gjort det, det fanns alternativ.

Men du är okey om det skulle göra det? Stänga ner helt och förbjuda tredjepartsinstallerare, vilket då Steam är, Steam skulle aldrig tillåtas i ios. Tycker du inte om det så kan du ju installera något annat. Tills då Microsoft gör upp med AMD och Intel och låser x86-platformen till att man bara kan installera Windows. Sen kan Microsoft börja blockera vad de tillåter i sin installerare, varför tillåta saker som kan uppröra. Sen kan ju de som köper ARM kopiera vad Microsoft gjort. Men det är ju okey, tycker man inte om det så är det bara att skapa sin egna hård- och mukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Hoppas detta får Sweeney Tim att svettas lite grann. Finns nog ingen person jag avskyr mer än honom just nu inom gaming världen. Det känns ju som att det är monopol han själv vill ha på sin epic plattform med betalda utvecklare för exklusivitet och uppköp av utvecklare och sedan borttagning av spel från andra plattformar. Skönt att han fick en reality check till sist.

Epic Games Store är inte en plattform, de säljer spel till plattformarna Windows och macOS där de konkurrerar med många andra. Det låter också oerhört märkligt att säga att man ogillar att en affär har något andra affärer inte har samtidigt som man hejar på de som skapar en situation som säger till kunden att den bara får handla från en affär. Det är som att bli arg för att ICA är den enda matvarubutiken som har en viss vara, men det är helt okej om det bestäms att det endast får finnas en matvarubutik.

Visst är det så att exklusivitet inte gynnar kunden utan bara är ett konkurrensmedel, men att pga detta heja på något som är värre är svårt att begripa sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, de har inte gjort det, det fanns alternativ.

Men du är okey om det skulle göra det? Stänga ner helt och förbjuda tredjepartsinstallerare, vilket då Steam är, Steam skulle aldrig tillåtas i ios. Tycker du inte om det så kan du ju installera något annat. Tills då Microsoft gör upp med AMD och Intel och låser x86-platformen till att man bara kan installera Windows. Sen kan Microsoft börja blockera vad de tillåter i sin installerare, varför tillåta saker som kan uppröra. Sen kan ju de som köper ARM kopiera vad Microsoft gjort. Men det är ju okey, tycker man inte om det så är det bara att skapa sin egna hård- och mukvara!

Första och andra generationens Surface var ARM-baserad och hade bara stöd för Windows RT som var ett slutet OS som inte hade stöd för Win32-applikationer, utan du kunde bara installera appar från deras egna butik. Och inte gick det att installera Linux på dem heller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tycker såhär:

Apple har sitt IOS och därmed all rätt att göra som de vill med deras mjukvara och vilken mjukvara som får skapas mot denna plattform. Oavsett om jag eller du ser detta som rätt o fel, så är IOS /MacOS och tvOS deras mjukvara för operativsystem. Att vi gnäller mot apple och deras slutna mjukvara är rätt dumt, ingen tvingar oss använda det.
Vill man inte ha Apple och vet om deras krav och vinster de vill ha från mjukvarutillverkare så får dessa mjukvarutillverkare gå någon annanstans.
Jag hade gjort precis som Apple för att maximera vinsten om jag haft en sådan plattform. Då det är "min" plattform och jag vill tjäna pengar på det.

När de signar upp för dessa priser som tas ut i % vinster från andra bolags ingame köp, så har dem accepterat dessa villkor tillbaka i tiden. OM de inte vill ha de så, lämnar man denna mjukvaruplattform eller bolag.

Apple = vinstdrivande företag
Microsoft = vinstdrivande företag
Google = Vinstdrivande företag

Hos alla vinstdrivande företag vill man ha pengar. På allt där det går att få pengar.

SEN om jag hade haft en vinstdrivande spelstudio så hade jag absolut varit arg på dessa villkor med, men då har jag valet att antingen gå med på det och inte få pengar alls, eller gå med på och få 30% mindre vinst på de jag säljer. Då hade jag anpassat mig och kanske istället för att sälja ett skin för 30kr sålt det för 43kr och därmed fått samma vinst (30kr).
OM man inte är nöjd, höjjer man priser med 30%~ på denna plattform för att tjäna mer (även om Apple tjänar mer också).

Men men, folk kommer säkert tycka man är dum i huvudet som försvarar Appstore och Apple, men vafan, de är vinstdrivande. Och jag vet mycket väl hur jag skulle göra OM jag haft företag själv och driva mot vinst.

Man bygger inte ett hus för 3.5m och tjänar 35000kr (1%) på det om man kan tjäna 1.05m istället (30%) som byggföretag... Bara som exempel.. dvs du bygger inte för 3.535m när du kan bygga för 4.55m och få högre vinst när folk betalar detta...

Permalänk
Medlem

Någon borde sätta ljuset på Epic Games affärsmetoder med t.ex. långa exklusivitetsavtal istället för att spela med i deras hycklande rättviseargument. Det är inte en slump att de bara attackerar affärsidéer som kommer ge dem själva större intäkter samtidigt som de aggressivt försöker expandera sitt eget ekosystem EGS.

Permalänk
Medlem

Första och andra generationens Surface var ARM-baserad och hade bara stöd för Windows RT som var ett slutet OS som inte hade stöd för Win32-applikationer, utan du kunde bara installera appar från deras egna butik. Och inte gick det att installera Linux på dem heller.

Av någon anledning så väljer du inte att svara på frågan jag ställer och ställer...

Kanske är det trots allt så att du inte skulle vara okey med det om Microsoft gjorde det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Någon borde sätta ljuset på Epic Games affärsmetoder med t.ex. långa exklusivitetsavtal istället för att spela med i deras hycklande rättviseargument. Det är inte en slump att de bara attackerar affärsidéer som kommer ge dem själva större intäkter samtidigt som de aggressivt försöker expandera sitt eget ekosystem EGS.

Personligen tycker jag man kan tycka vad man vill om Epic. Jag undviker deras spelplattform så mycket jag kan då jag anser den vara undermålig och precis som du skriver binder upp titlar på ett dåligt sätt för oss kunder i längden.

Dock om man tar bort att det är Epic som står vid rodret denna gången så tycker jag det de gör är helt rätt.
30% i avgift för allt är horribelt och endast möjligt då varken Apple eller Google ser någon konkurrens utom möjligen i Kina. Någon nyare konkurrens ser inte heller hur att vara möjlig då det idag mer eller mindre inte handlar om hårdvara utan appar. För att ett nytt företag skulle kunna ge sig in i leken och rubba på sådan kolosser som dessa två företag idag är skulle det troligen krävas politiska beslut då marknaden helt enkelt troligen inte kan lösa detta själv.
De skulle rent tekniskt kunna sätta 60% och ingen skulle kunna göra något åt det.

Personligen tror jag att de borde kunna falla i rätten för vad de håller på med och det skall bli intressant att se om Epic kan köra detta hela vägen i mål.
Jag hoppas också att de lyckas

I byggbranschen finns det tex en vedertagen "regel" att man lägger på 15% för att förmedla tjänster som man själv inte utför men sköter kontakt med kund och utförande företag m.m.
För detta får man ofta göra ganska mycket mer handpåläggningen än vad tex Google behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, och det är ju inte som att Epic inte va fullt medvetna om att förändringen de gjorde i betalsystemen som erbjöds i Fortnite för iOS bröt mot avtalet de hade med Apple för att få distribuera spelet på iOS, det avtal som ALLA utvecklare måste följa. Valves app för streaming blev stoppad av i princip samma anledning, man kunde köpa digitala varor i appen via en extern butik (Steam) vilket rättades till av Valve genom att inte erbjuda att köpen görs om man streamar till en iOS/tvOS enhet. Här gjorde Epic tvärt om, de gjorde en app som va OK enligt avtalet och ändrade sedan på den genom att uppdatering när appen redan godkänts.

De hade kunnat välja att förhandla om avtalet på annat sätt, men istället bröt de mot det och fick betala för det. Det va ett väl avvägt val de gjorde, och de visste garanterat vad Apples reaktion skulle bli.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Av någon anledning så väljer du inte att svara på frågan jag ställer och ställer...

Kanske är det trots allt så att du inte skulle vara okey med det om Microsoft gjorde det?

Vill de göra det så får de väl göra det, men jag som så många andra skulle se mig efter ett annat OS om de skulle göra en total u-sväng efter över 30 år, vilket i slutändan skulle ha skadat Microsoft mer. Apple började med en stängd plattform, vilket är stor skillnad från att gå från en öppen plattform till stängd. Apple har haft en stängd miljö sedan första Iphone, och blir man upprörd nu, 13 år senare, så är man jävligt sen till festen.

Epic har bara sig själv att skylla. De var medvetna om reglerna, men valde att bryta dem istället för att bojkotta Apple. Att Apple har många kunder är ingen ursäkt till att inte bojkotta dem. Epic har många exklusiva spel i sin tjänst, men eftersom att de är rövhål som anser att jag måste ha deras klient för att spela spelen så bojkottar jag dem. Svårare än så är det inte. Tycker man att Apple är rövhål, bojkotta dem och välj något annat. Vill man inte välja något annat, sitt i båten och knip, för det är du som har valt en låst plattform från ett företag som är kända för att köra sitt eget race.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag tycker såhär:

Apple har sitt IOS och därmed all rätt att göra som de vill med deras mjukvara och vilken mjukvara som får skapas mot denna plattform. Oavsett om jag eller du ser detta som rätt o fel, så är IOS /MacOS och tvOS deras mjukvara för operativsystem. Att vi gnäller mot apple och deras slutna mjukvara är rätt dumt, ingen tvingar oss använda det.
Vill man inte ha Apple och vet om deras krav och vinster de vill ha från mjukvarutillverkare så får dessa mjukvarutillverkare gå någon annanstans.
Jag hade gjort precis som Apple för att maximera vinsten om jag haft en sådan plattform. Då det är "min" plattform och jag vill tjäna pengar på det.

När de signar upp för dessa priser som tas ut i % vinster från andra bolags ingame köp, så har dem accepterat dessa villkor tillbaka i tiden. OM de inte vill ha de så, lämnar man denna mjukvaruplattform eller bolag.

Apple = vinstdrivande företag
Microsoft = vinstdrivande företag
Google = Vinstdrivande företag

Hos alla vinstdrivande företag vill man ha pengar. På allt där det går att få pengar.

SEN om jag hade haft en vinstdrivande spelstudio så hade jag absolut varit arg på dessa villkor med, men då har jag valet att antingen gå med på det och inte få pengar alls, eller gå med på och få 30% mindre vinst på de jag säljer. Då hade jag anpassat mig och kanske istället för att sälja ett skin för 30kr sålt det för 43kr och därmed fått samma vinst (30kr).
OM man inte är nöjd, höjjer man priser med 30%~ på denna plattform för att tjäna mer (även om Apple tjänar mer också).

Men men, folk kommer säkert tycka man är dum i huvudet som försvarar Appstore och Apple, men vafan, de är vinstdrivande. Och jag vet mycket väl hur jag skulle göra OM jag haft företag själv och driva mot vinst.

Man bygger inte ett hus för 3.5m och tjänar 35000kr (1%) på det om man kan tjäna 1.05m istället (30%) som byggföretag... Bara som exempel.. dvs du bygger inte för 3.535m när du kan bygga för 4.55m och få högre vinst när folk betalar detta...

Fast problemet är marknadssituationen där Apple och Google genom sin dominerande ställning de facto har monopol vad gäller smarta telefoner.
Att man som företag vill tjäna pengar är självklart men när företag sätter samma priser och villkor och därmed inte konkurrerar så skapas en osund marknad.
Genom historien finns det många företag som befunnits sig i en dominerande ställning som jobbat med osund konkurrens genom kartellbildning, ett sådant beteende kan självklart inte försvaras.

Jag tycker Epic gör någonting mycket viktigt då de nu försöker utmana de oskäligt höga avgifterna och rent ut sagt konkurrenshämmande regler som exempelvis Apple sätter på sin appbutik där Apples egna tjänster gynnas.
Varför gäller vissa regler för Netflix, Amazon och Dropbox och andra för Spotify och Epic och som i det relativt aktuella fallet emailklienten Hey?

Känner också att Epic faktiskt också är konsekventa då man genom sin butik tar en mindre andel av utvecklarna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Det va ett väl avvägt val de gjorde, och de visste garanterat vad Apples reaktion skulle bli.

Bara det faktum att de hade en färdig video som parodierar Apples 1984-reklam är bevis för det.

Deras ägare Tencent är ju kineser, och det känns inte svårt att dra paralleller till det aggressiva patenttrollande vi börjat se (t.ex. mot Intels transistordesign) ta form på senare tid. Det känns inte avlägset att tro att det hela är en del av en koordinerad offensiv mot konkurrenter i västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Precis, och det är ju inte som att Epic inte va fullt medvetna om att förändringen de gjorde i betalsystemen som erbjöds i Fortnite för iOS bröt mot avtalet de hade med Apple för att få distribuera spelet på iOS, det avtal som ALLA utvecklare måste följa. Valves app för streaming blev stoppad av i princip samma anledning, man kunde köpa digitala varor i appen via en extern butik (Steam) vilket rättades till av Valve genom att inte erbjuda att köpen görs om man streamar till en iOS/tvOS enhet. Här gjorde Epic tvärt om, de gjorde en app som va OK enligt avtalet och ändrade sedan på den genom att uppdatering när appen redan godkänts.

De hade kunnat välja att förhandla om avtalet på annat sätt, men istället bröt de mot det och fick betala för det. Det va ett väl avvägt val de gjorde, och de visste garanterat vad Apples reaktion skulle bli.

1. För att kunna stämma apple här så gäller det att de faktiskt har haft ett avtal.
2. Klart de visste vad apples reaktion skulle bli, hade inte apple reagerat så hade det inte heller blivit någon stämmning då reaktionen är en del av stämningen.
3. Jag vet inte i vilken fantasivärld du lever i, apple har ingen som helst intresse av att förhandla. De anser att det är upp till andra att godta deras regler.

Permalänk
Medlem

Vill de göra det så får de väl göra det, men jag som så många andra skulle se mig efter ett annat OS om de skulle göra en total u-sväng efter över 30 år, vilket i slutändan skulle ha skadat Microsoft mer. Apple började med en stängd plattform, vilket är stor skillnad från att gå från en öppen plattform till stängd. Apple har haft en stängd miljö sedan första Iphone, och blir man upprörd nu, 13 år senare, så är man jävligt sen till festen.

Epic har bara sig själv att skylla. De var medvetna om reglerna, men valde att bryta dem istället för att bojkotta Apple. Att Apple har många kunder är ingen ursäkt till att inte bojkotta dem. Epic har många exklusiva spel i sin tjänst, men eftersom att de är rövhål som anser att jag måste ha deras klient för att spela spelen så bojkottar jag dem. Svårare än så är det inte. Tycker man att Apple är rövhål, bojkotta dem och välj något annat. Vill man inte välja något annat, sitt i båten och knip, för det är du som har valt en låst plattform från ett företag som är kända för att köra sitt eget race.

Så du skulle bara överge alla program och spel som du inte längre skulle använda? Och om framtida datorer bara skulle gå att använda med ett låst Windows eller ett låst ARM-system ägt av företag Y så skulle du bli luddit och flytta in i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Känner också att Epic faktiskt också är konsekventa då man genom sin butik tar en mindre andel av utvecklarna.

Ja det kan ju aldrig vara så enkelt som att de försöker styra över säljvolymerna till sin egen konkurrerande plattform, samtidigt som de erbjuder en nerbantad och undermålig infrastuktur med en rad kända problem kring hur kundernas data behandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så du skulle bara överge alla program och spel som du inte längre skulle använda? Och om framtida datorer bara skulle gå att använda med ett låst Windows eller ett låst ARM-system ägt av företag Y så skulle du bli luddit och flytta in i skogen?

Stöd för program och spel har kommit och gått genom åren, även på Windows, så detta bekymrar jag mig inte om. Om det var något viktigt så skulle jag bara köra dual boot med en gammal Windows-version som är öppen. Skulle Windows bli helt låst så skulle jag se ett ypperligt tillfälle att övergå helt till Linux, eller till och med MacOS. Men att Microsoft skulle få för sig att låsa Windows är inget jag oroar mig särskilt mycket över. Sen ser jag ingen anledning att flytta ut i skogen om det ändå skulle hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du själv valt att bosätta dig i Norge i stället för Sverige, väl medveten om att det bara finns Rema 1000, så ja, då är din jämförelse ganska korrekt. Men du kunde lika gärna ha flyttat till Sverige eftersom Norge inte är det enda valet av land. Alla länder har sina för- och nackdelar, och var du väljer att bosätta dig är ju ditt egna val där du själv har gjort en bedömning om vad som är bra och dåligt.

Visst vore det bra om man kunde köpa och installera appar hur man ville, inte bara för oss konsumenter men även utvecklare. Men det är Apples produkt, Apples tjänst och Apples beslut att inte tillåta det. Då är det bara att rätta sig efter villkoren eller välja något annat alternativ, som det finns gott om.

Faktum kvarstår dock att Rema 1000 har monopol i Norge och i mitt tyckte, om Apple vill ha kvar monopolet så bör marginalerna vara reglerade. Att Apple har ett stängt ekosystem har sina fördelar och givetvis bör Apple få fortsätta med det om man vill, fast under en reglering. Konkurrenshämmande lagar finns av en anledning och idag är Apple de facto undantagna från att följa dessa.

Ett annat problem är också att Apples villkor stör andra plattformar. Det är nämligen inte tillåtet att höja priset på produkten i just App Store för att täcka marginalen, utan att även höja priset på alla andra plattformar också. Hade så varit fallet, att slutkunderna av en Apple produkt faktiskt själva täckt marginalen så hade jag, åtminstone i större utsträckning kunna köpa ditt argument.

Tror ingen blir upprörd först nu utan problemet har uppmärksammas under en längre tid. Men det först nu som det faktiskt går till domstol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Orimligt? Varför? Det är ju en fri marknad där aktörerna själva väljer platform. Passar det inte får man skippa det.

Marknaden är inte fri om alternativen hålls ute.

Antingen får man släppa in andra aktörer, eller hålla sig till en mer rimlig nivå av skatt.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nej, det är inte deras telefoner. Det är kundens telefon. Kunden har betalt pengar och äger telefonen. Apple har bara tillverkat den, och det är inte längre deras telefon som de ska bestämma över efter de sålt telefonen.

Nope, fel. Apple säljer inte en telefon till dig, de säljer en tjänst. Du får sedan använda den tjänsten. Annars kan du gå och bygga din egen telefon med samma hårdvara, men då får du skriva ett operativsystem till den också. Du äger hårdvaran, men utan operativet och plattformen kan du lika gärna kasta frisbee med den.

Och varför ska de inte tjäna pengar på appar? De är inte så att de sitter och rullar tummar. De tillhandahåller alla API:er och utvecklingsverktyg som gör det möjligt för utvecklare att kunna skriva appar och tjäna pengar.

Har de skapat en plattform så är det självklart att de ska få bestämma vilka regler som gäller. De har ju skapat den. Vilket företag som helst skulle göra det såvida det inte är uttalat open source, eller generellt en öppen plattform.

Det Epic menar är att de ska konkurrera med Apples egna AppStore genom att använda API:er och utvecklarverktyg som Apple tillhandahåller. Vem skulle säga ja till det? Så Epic vill tjäna pengar på Apples plattform med de verktyg som Apple lägger pengar på för att utveckla. Logiskt? Njaa

Permalänk

Jag tycker fortfarande man kan jämföra iOS med Windows.
Hur sjukt är det inte om Windows skulle stoppa alla appar som inte går via deras egen butik med en avgift på 30%?

Det är dags för konkurrensverk världen över att sätta ner foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Vad är det för appleutvecklingsverktyg som epic inte skall få använda?

Jag är inte helt på det klara med det heller, men om jag förstår det rätt skulle de inte längre få tillgång till allt som behövs för underhålla Unreal Engine. Det i sin tur skulle innebära att motorn eventuellt inte fungerar i framtida iOS versioner. Och det skulle förstöra för tusentals (tiotusentals? hundratusentals?) utvecklare som använder UE på iOS.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst många knepiga inlägg så verkar det som det är få som förstår varför det finns lagstiftning kring konsumenträtt. För till slut handlar det om vad du får och inte får göra med dina ägodelar och att lagarna är stiftade så att man inte kan förhandla bort lagstiftning för även om ett avtal säger en sak och det strider mot en lag så gäller inte den saken och det finns inga tveksamheter att lagen alltid har företräde.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Vill de göra det så får de väl göra det, men jag som så många andra skulle se mig efter ett annat OS om de skulle göra en total u-sväng efter över 30 år, vilket i slutändan skulle ha skadat Microsoft mer.

Jag har sätt det nämnas i tråden men jag menar Microsoft har ju blivit dömda för just konkurrenshämmande verksamhet och fick både ändra i hur det funkade att installera webbläsare och sökmotor i just windows. Plus att dom fick dryga böter.

Kan någon förklara för mig hur detta inte skulle vara värre? I fallet microsoft så ägde dom inte hårdvaran så du hade full möjlighet att installera vilket operativsystem du ville och då köra vad du ville. I detta fall så finns det inte som helst alternativ och dessutom är det förenat med en 30% skatt någon som inte fanns för att installera en annan webbläsare det vara bara krångligt nog att en normal konsument inte ansåg benägen att göra det.

Så om Microsoft fick betala miljarder i böter för den konkurrens situationen så vore det ju väldigt lustigt om vi i allafall inte skulle ta upp det i denna situation. Nu ända anledningen till att Apple skulle kunna klara sig är att det finns 2 alternativ Ios eller Android det kan räcka för att inte bli dömd.

Men samtidigt så kan man ju fråga sig om detta räcker. I mitt fall så är jag små företagare 80% av våra kunder använder Iphone och idag har vi en hemsida där vi utför våra tjänster. Våra kunder vill att vi ska gå över till en app för att utföra våran tjänst. Nu är det ju så att 80% av kostnaden i vår verksamhet är lönekostnader för att utföra den tjänst vi gör åt kunderna. och vi har 15%-20% i vinst marginal. Så med andra ord skulle jag ge apple 30% så skulle vi gå minus. Så detta gör att precis som Linus från Linus techtips tog upp så begränsar det kraftigt vad vi kan erbjuda kunden. Vi kan inte låta dom hantera sina köp i appen, vi kan inte ens låta dom avsluta en prenumeration i appen. Nu har jag inte kollat upp det men verkar som vi inte ens kan låta dom prata med varandra i appen (vilket antagligen skulle räknas som ett forum, dvs lämna kommentarer) Så med andra ord så skulle jag då få säga till våra kunder tyvärr vi kan inte ge er det ni vill ha utan ni måste alla byta till android.

Hur kan det vara en hållbar situation?

Sen kan man tycka vad man vill om Epic games och deras metoder. Men det handlar väl i slutändan om att någon börjar ifrågasätta om detta är ok. Dom flesta människor spenderar numera i princip halva sitt liv på sina telefoner och nu skulle du ge dom 2 ända operativsystem tillgängliga 30% av allting dom gör i sina liv. Verkar som det är dags att kolla på om det är ok.

Speciellt om man kollar i situationen spotify dör 65-70% går till artisterna så om dom ger apple 30% på det så skulle det bli 0-5% kvar till dom själva och i samma veva startar apple en konkurrerande tjänst där dom själva skulle kunna betala 80% till artisterna och fortfarande gå med mycket högre vinst. Hur är detta inte en ohållbar situation?

Permalänk
Medlem

@Unicorn: är du säker på att du har tolkat apples riktlinjer rätt när det gäller de tjänsterna som ni erbjuder era kunder? Det är inte på något vis så att alla appar innebär att man betalar 30% till appple på köpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Jag har sätt det nämnas i tråden men jag menar Microsoft har ju blivit dömda för just konkurrenshämmande verksamhet och fick både ändra i hur det funkade att installera webbläsare och sökmotor i just windows. Plus att dom fick dryga böter.

Kan någon förklara för mig hur detta inte skulle vara värre? I fallet microsoft så ägde dom inte hårdvaran så du hade full möjlighet att installera vilket operativsystem du ville och då köra vad du ville. I detta fall så finns det inte som helst alternativ och dessutom är det förenat med en 30% skatt någon som inte fanns för att installera en annan webbläsare det vara bara krångligt nog att en normal konsument inte ansåg benägen att göra det.

Så om Microsoft fick betala miljarder i böter för den konkurrens situationen så vore det ju väldigt lustigt om vi i allafall inte skulle ta upp det i denna situation. Nu ända anledningen till att Apple skulle kunna klara sig är att det finns 2 alternativ Ios eller Android det kan räcka för att inte bli dömd.

Men samtidigt så kan man ju fråga sig om detta räcker. I mitt fall så är jag små företagare 80% av våra kunder använder Iphone och idag har vi en hemsida där vi utför våra tjänster. Våra kunder vill att vi ska gå över till en app för att utföra våran tjänst. Nu är det ju så att 80% av kostnaden i vår verksamhet är lönekostnader för att utföra den tjänst vi gör åt kunderna. och vi har 15%-20% i vinst marginal. Så med andra ord skulle jag ge apple 30% så skulle vi gå minus. Så detta gör att precis som Linus från Linus techtips tog upp så begränsar det kraftigt vad vi kan erbjuda kunden. Vi kan inte låta dom hantera sina köp i appen, vi kan inte ens låta dom avsluta en prenumeration i appen. Nu har jag inte kollat upp det men verkar som vi inte ens kan låta dom prata med varandra i appen (vilket antagligen skulle räknas som ett forum, dvs lämna kommentarer) Så med andra ord så skulle jag då få säga till våra kunder tyvärr vi kan inte ge er det ni vill ha utan ni måste alla byta till android.

Hur kan det vara en hållbar situation?

Sen kan man tycka vad man vill om Epic games och deras metoder. Men det handlar väl i slutändan om att någon börjar ifrågasätta om detta är ok. Dom flesta människor spenderar numera i princip halva sitt liv på sina telefoner och nu skulle du ge dom 2 ända operativsystem tillgängliga 30% av allting dom gör i sina liv. Verkar som det är dags att kolla på om det är ok.

Speciellt om man kollar i situationen spotify dör 65-70% går till artisterna så om dom ger apple 30% på det så skulle det bli 0-5% kvar till dom själva och i samma veva startar apple en konkurrerande tjänst där dom själva skulle kunna betala 80% till artisterna och fortfarande gå med mycket högre vinst. Hur är detta inte en ohållbar situation?

Jag tror att det i slutändan handlar om IOS inte är en produkt som du kan köpa, utan du köper Iphone eller Ipad, där operativsystemet är utvecklat specifikt för hårdvara, och att hårdvara och mjukvara täcks av olika lagar som är olika utformade.

Visa signatur

Permalänk

@Unicorn: Du har missuppfattat det hela ganska grovt. Apparna delas upp i följande kategorier:

Gratis appar = betalar inget till Apple
Gratis appar med reklam = betalar inget till Apple
Gratis appar med köp inuti appen = betalar 30% till Apple
Gratis appar med fysiska gods och service(dvs här skulle du hamna), men också Amazon, Airbnb, osv = betalar inget till Apple
Gratis appar som erbjuder nån sorts prenumeration, Spotify hamnar alltså INTE i denna kategori = 30% till Apple första året, därefter 15% till Apple
Appar som kostar pengar = 30% till Apple
Appar som erbjuder prenumeration utanför själva appen dvs Spotify, Netflix och andra = betalar inget till Apple
Cross platform appar = betalar inget till Apple

Allt finns på Apples principles and guidelines. Läs lite mer innan det kommer en massa spya om hur det inte är en hållbar situation för dig, Spotify och andra och får för dig att Netflix har på nåt sätt ett speciellt avtal med Apple för att inte betala nånting.

Just det, här har du länken: https://www.apple.com/ios/app-store/principles-practices/

Permalänk
Medlem

Nej jag känner till reglerna och du vet ju inte vad för tjänst jag säljer den är inte fysisk på något sätt. Men det är inte det som är poängen.

Poängen är att det finns redan fall sen tidigare i form av Microsoft som har åkt ditt för liknande metoder som apple och Google nu bedriver.

Skillnaden beror i hur man sen definierar marknaden. Apple och Google kommer försöka definiera marknaden som hela telefon marknaden för det passar dom.

Men i fallet Microsoft så definierade ju dom marknaden som windows datorer och därför räknades det som ett monopol och kunde straffas. Medans om man räknar linux och macOS så skulle situationen för internet Explorer sätt annorlunda ut.

Och som jag försökte belysa i mitt fall så har jag 80% av mina kunder på en marknad där Apple har 100% av marknaden. Där Apple kräver att få vara dom som tar betalt.

Om domstolen ser det som en sluten marknad så kommer dom i min mening fällas för monopol. Vilket kan tvinga dom att göra det lättare att välja bort dom. Vilket var exakt vad som hände Microsoft, men det är ju många år ditt. Men det finns ju väldigt tydliga likheter i båda fallen vore väl lustigt att argumentera för annat.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som är Tencents (som äger 40% av Epic) egentliga intresse i detta.
En spekulation är att de tillsammans med andra kinesiska intressenter som är mitt i handelskriget vill skapa förutsättningar för en starkare intern kinesisk mobiltelefonplattform. Det är notabelt att de gjorde sin aktion på mobilmarknaden, istället för på konsolplattformarna där Epic har en starkare position.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Apple har agerat helt i enlighet med sina ToS.
Det är självklart att om man bryter avtalet förlorar man naturligtvis sina liscenser. Knappast någon överraskning för Tencent/Epic. Epic fortsätter att manipulera allmänheten.

" 10. Term and Termination.Apple may terminate or suspend you as a registered Apple Developer at any time in Apple’s sole discretion. If Apple terminates you as a registered Apple Developer, Apple reserves the right to deny your reapplication at any time in Apple’s sole discretion. You may terminate your participation as a registeredApple Developer at any time, for any reason, by notifying Apple in writing of your intent to do so. Upon any termination or, at Apple’s discretion, suspension, all rights and licenses granted to you by Apple will cease, including your right to access the Site, and you agree to destroy any and all Apple Confidential Information that is in your possession or control. At Apple’s request, you agree to provide certification of such destruction to Apple. No refund or partial refund of any fees paid hereunder or any other fees will be made for any reason. Following termination of this Agreement, Sections 1, 3-5, 7 (but only for so long as the duration specified by Apple for such usage), 10-19 shall continue to bind the parties. "

https://developer.apple.com/terms/apple-developer-agreement/A...

Permalänk
Medlem

Det finns ju en officiell Cross-Platform Multiplayer tag i Steam Store....
Hur ska detta gå ihop med att man inte ens får nämna andra plattformar i patch notes?
"Cross-platform multiplayer stöd - spela tillsammans med dina vänner från [CENSURERAT]" ?
Eller är det ok att nämna konsoler och deras affärer fortfarande?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)