Analytiker: "Nvidia når 80 procent marknadsandel för grafikkort"

Permalänk
Medlem

Jäkligt trist. AMD har väl väldigt bra kort i mellanklassen som ändå sägs vara det segmentet som det säljs mest av? Vad är problemet?

Är det p.g.a. att Nvidia har topp-segmentet för sig själva och att det leder till att folk antar att Nvidia är bättre i alla segment?

AMDs driverproblem med de senaste 2 generationerna har nog skadat dem en del men kan det verkligen ha gjort att de tappat så mycket?

Eller är det all marknadsföring för Gsync och Raytracing etc. som drivit folk till Nvidia? Känns som att AMD har haft dålig marknadsföring för sina grafikkort och funktioner.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

AMD har hamnat på efterkälken vad gäller grafikkort men jag har stora förhoppningar kring RDNA2 och det som kommer efter. Allt fokus för de på AMD som arbetar med grafik har nog legat på PS5 och XBSX de senaste åren men nu när den utvecklingen är "färdig" så har de tid att på allvar utveckla nya produkter för PC-marknaden igen, både stationära och laptops.

AMD är för övrigt överlägsna Nvidia på Linux och det enda alternativet för externa GPU:er för Mac.

Permalänk
Medlem

wow, 101% av GPU marknaden tillhör AMD, Intel, Nvidia Q2'20.. inte illa

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att alla som hoppas på att RDNA2 kommer bli återkomsten för AMD har rätt, annars har vi ytterligare en generation av ruskiga priser att vänta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

AMDs driverproblem med de senaste 2 generationerna har nog skadat dem en del men kan det verkligen ha gjort att de tappat så mycket?

More like problem med drivare de senaste 10 åren...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av enbom:

Jäkligt trist. AMD har väl väldigt bra kort i mellanklassen som ändå sägs vara det segmentet som det säljs mest av? Vad är problemet?

Är det p.g.a. att Nvidia har topp-segmentet för sig själva och att det leder till att folk antar att Nvidia är bättre i alla segment?

AMDs driverproblem med de senaste 2 generationerna har nog skadat dem en del men kan det verkligen ha gjort att de tappat så mycket?

Eller är det all marknadsföring för Gsync och Raytracing etc. som drivit folk till Nvidia? Känns som att AMD har haft dålig marknadsföring för sina grafikkort och funktioner.

Dra in på elgiganten och peka på valfri dator. Det sitter 1660, 2060, 2070, 2080 osv i varenda en. Det är en liten samling entusiaster på t.ex. Sweclockers som köper 5500 och 5700 från AMD, resten köper nvidia för det sitter i den färdigbyggda datorn på elgiganten.

Samma sak på laptops, finns ju knappt några AMD-laptops öht. Gör dom en dGPU till laptops?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Det är en liten samling entusiaster på t.ex. Sweclockers som köper 5500 och 5700 från AMD, resten köper nvidia för det sitter i den färdigbyggda datorn på elgiganten.

Samma sak på laptops, finns ju knappt några AMD-laptops öht. Gör dom en dGPU till laptops?

Eh, så antingen är man en entusiast eller så köper man en färdigbyggd dator på Elgiganten? Det kan inte vara så att entusiaster väljer grafikkort efter smak? Min speldator innehåller ett Geforce 2080 Super, men min laptop som är arbetsdator har ett Radeon 560.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Printscreen:

Samma sak på laptops, finns ju knappt några AMD-laptops öht. Gör dom en dGPU till laptops?

MacBook Pro 16" har Radeon 5300M och uppåt, om det nu är intressant.

Permalänk
Medlem

Är inne på mitt 3e RX 5700 XT nu och har nu fått undervolta kortet för att VRM'n inte ska överhetta, drivrutinsstrul har jag inte haft på cirka 6 månader men Asus borde dom ta väck som partnertillverkare för de har ingen aning om hur man bygger en grafikkortskylare verkar det som...

Skickar tillbaka mitt kort en 4e gång när RTX 3xxx serien släppts och jag införskaffat ett sådant istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Från att haft kort från båda läger så tycker jag nVidia har generellt haft bättre drivrutiner och gillar Geforce experience.

Gillar dock de nya AMD drivrutinerna rejält fast har en bugg med mitt system att det inte vill stänga av sig efter en GPUdr uppdatering för ett tag en.

AMD är betydligt mindre än nVidia på dGPU och även i laptops.

När det gäller nVidia är folk beredda på att lägga ut vilka summor som helst men när AMD släpper något ska det vara billigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sixpack2000:

Eh, så antingen är man en entusiast eller så köper man en färdigbyggd dator på Elgiganten? Det kan inte vara så att entusiaster väljer grafikkort efter smak? Min speldator innehåller ett Geforce 2080 Super, men min laptop som är arbetsdator har ett Radeon 560.

Ja, ungefär så. Är man entusiast så sitter man kanske och väger för/nackdelar mellan AMD och nvidias utbud och tar kortet som passar ens budget efter vad det presterar.

Eller så är man medelsvensson som köper en färdigbyggd dator hos elgigangen/webhallen/inet/komplett/whatever, och där är det nästan bara nvidiakort.

Det är väl inte så konstigt att det är så.

Skrivet av Nissling:

MacBook Pro 16" har Radeon 5300M och uppåt, om det nu är intressant.

Jo, Apple kör ju bekant enbart på Radeon-kort för dom har ett risigt förhållande med nvidia i bagaget. Men macos är vadå, 10% av marknaden eller nåt sånt? Det blir inte många dgpu sålda där. Instegsmodellen MBP 13" har ingen dgpu alls utan kör integrerad grafik också.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Kanske gjorde du som jag, och bara kollade på första bilden? Såg efteråt att det fanns två bilder där den andra visade 80% tydligare 😅

Nvidia har alltså 80% av marknadsandelen för dedikerade grafikkort.
För GPU:er rent generellt ligger de på 19% om jag förstår det rätt? Att intel ligger 1a där beror väl på att antalet bärbara enheter utan dedikerat grafikkort är väldigt högt.. men jag är inte heller någon statistiker 😆

Skrivet av wargreymon:

Kollade du på andra bilden? Första bilden är ju alla grafikkort (inklusive integrerade), medan den andra bilden har enbart dedikerade grafikkort.

Japp, jag kollade alla bilder, och på alla bilder tyckte jag det var samma minimala skillnader!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

More like problem med drivare de senaste 10 åren...

En klassisk myt. Trodde de flesta hade släppt den nu, tydligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Japp, jag kollade alla bilder, och på alla bilder tyckte jag det var samma minimala skillnader!

Du ser den där ljusblåa biten, det är Nvidia. Intel har 0%. Sedan har vi lite mörkblåa, det är AMD. Vet inte om du trollar eller läser fel på x-axelns värden och färgförklaringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

prestanda per krona

Skulle vara intressant att se om gruppen som bryr sig om detta sammanfaller med gruppen som kollar hur många procent per krona de får när de handlar på Bolaget.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ja, ungefär så. Är man entusiast så sitter man kanske och väger för/nackdelar mellan AMD och nvidias utbud och tar kortet som passar ens budget efter vad det presterar.

Eller så är man medelsvensson som köper en färdigbyggd dator hos elgigangen/webhallen/inet/komplett/whatever, och där är det nästan bara nvidiakort.

Fast det var inte det du skrev. Du skrev att "en liten samling entusiaster på t.ex. Sweclockers som köper 5500 och 5700 från AMD, resten köper nvidia för det sitter i den färdigbyggda datorn på elgiganten". Jag valde nvidia, men det var inte för att det sitter i färdigbyggda datorer. Du kanske inte menade det så, men man får vara försiktig när man använder ett ord som 'resten'.

Permalänk

Synd bara att Nvidia inte går att använda på nyare macos än high-sierra Då skulle nog de bli ännu större.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sixpack2000:

Fast det var inte det du skrev. Du skrev att "en liten samling entusiaster på t.ex. Sweclockers som köper 5500 och 5700 från AMD, resten köper nvidia för det sitter i den färdigbyggda datorn på elgiganten". Jag valde nvidia, men det var inte för att det sitter i färdigbyggda datorer. Du kanske inte menade det så, men man får vara försiktig när man använder ett ord som 'resten'.

Du kanske ville missförstå med flit, så jag skriver om:

En liten skara av PC-användare är entusiaster. Entusiaster sitter här på Sweclockers och andra forum och gör research på vilket grafikkort man ska ha. Därefter gör dom ett val. DÄRIFRÅN kommer AMD-försäljningen till stor del.

Dom som inte är entusiaster gör ingen research och går bara in och köper färdigbyggt. I dom färdigbyggda datorerna sitter det typ bara Nvidia-kort.

Jag säger inte att entusiaster *BARA* köper AMD, utan att det är därifrån som AMD får sales.

Blev det tydligare?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju visserligen en AMD-bild som avatar, men jag har inte haft Radeon på länge förrän nu i våras då det blev ett Gigabyte RX 5600 XT. Initialt en del strul med firmwaren, men nu funkar det faktiskt klockrent, inga som helst problem. Kan rekommendera det för alla mellanklasslirare därute.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Blomkungen:

Mindshare har ju varit Nvidias sedan urminnes tider och har inget att göra med vem som är bäst eller vad man får för pengarna eller bäst drivrutiner heller. Jag tänker tillbaka till HD5000 till exempel...

Skinnjackan har en viss dragningskraft dock, många ser upp till jensen som någon form av kapitalistisk förebild och kanske köper den ’resan’ eller nåt?

skulle tippa på att av alla som köper Nvidia så vet inte 95% av personerna om namnet "Jensen"

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

https://i.imgur.com/oNvtst0.png

Du ser den där ljusblåa biten, det är Nvidia. Intel har 0%. Sedan har vi lite mörkblåa, det är AMD. Vet inte om du trollar eller läser fel på x-axelns värden och färgförklaringarna.

Aha, jag trodde att företagen hade var sin kompletta stapel när deras namn stod så fint uppradade under var sin stapel. Men när jag kollade närmare så var det en förklaring till vilken färg de representerades av i staplarna.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

En klassisk myt. Trodde de flesta hade släppt den nu, tydligen inte.

Myt? Sluta trolla. Jag har haft röda lagets kort från 5 generationer. Det har alltid varit strul med deras drivare. Men visst, kul om det fungerat för dig. Jag vill gärna att AMD lyckas, det vore om inte annat bra för mina aktier.

Men att det skulle vara fake news att de har haft problem med drivarna är fanb0ispeak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hmm, jag trodde Navi hade gått bra och AMD var på uppgång... måste vara allt drivrutins-strul som påverkat i längden?

Har nog mindre påverkan på verkliga marknadsandelar.

Majoriteten är OEM och server, resten är bagateller, Nvidia dominierar konsumentmarknaden oavsett drivrutiner eller hur bra kort det är just nu.

Skrivet av Oliver91:

Är inne på mitt 3e RX 5700 XT nu och har nu fått undervolta kortet för att VRM'n inte ska överhetta, drivrutinsstrul har jag inte haft på cirka 6 månader men Asus borde dom ta väck som partnertillverkare för de har ingen aning om hur man bygger en grafikkortskylare verkar det som...

Skickar tillbaka mitt kort en 4e gång när RTX 3xxx serien släppts och jag införskaffat ett sådant istället

Är ju bevisat konstruktionsfel på kortet, tillräckligt för att återköp...

Varför går du med på reparationer när de uppenbarligen inte kan fixa felet permanent, det är det man får när man går efter brand.

Asus har varit rent skräp senaste 5-8 åren.

Obs är inte drivrutinsfel med Strix 5700xt... Det är hårdvarufel, fortfarande över ett år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Aha, jag trodde att företagen hade var sin kompletta stapel när deras namn stod så fint uppradade under var sin stapel. Men när jag kollade närmare så var det en förklaring till vilken färg de representerades av i staplarna.

Okej, var det andra då, puh

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har nog mindre påverkan på verkliga marknadsandelar.

Majoriteten är OEM och server, resten är bagateller, Nvidia dominierar konsumentmarknaden oavsett drivrutiner eller hur bra kort det är just nu.

Är ju bevisat konstruktionsfel på kortet, tillräckligt för att återköp...

Varför går du med på reparationer när de uppenbarligen inte kan fixa felet permanent, det är det man får när man går efter brand.

Asus har varit rent skräp senaste 5-8 åren.

Obs är inte drivrutinsfel med Strix 5700xt... Det är hårdvarufel, fortfarande över ett år senare.

Ja, jag skrev att jag inte har haft drivrutinsproblem på 6 MÅNADER nu.

Det är inte ett reparerat kort, det är ett plomberat utbyteskort med de nyare serienumret som jag fick i juli med "konstruktionsfixen" åtgärdad och kylaren glappar inte som på min andra 2 kort men problemen kvarstår ändå, kom tillbaka nu i slutet av augusti igen.

Denna gången kan inte Komplett komma undan med ännu ett utbyteskort nu är det dags för dem att ge mig en återbetalning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, jag skrev att jag inte har haft drivrutinsproblem på 6 MÅNADER nu.

Det är inte ett reparerat kort, det är ett utbyteskort som jag fick i Juli med "konstruktionsfixen" åtgärdad och kylaren glappar inte som på min andra 2 kort men problemen kvarstår ändå, kom tillbaka nu i slutet av augusti igen.

Denna gången kan inte Komplett komma undan med ännu ett jävla utbyteskort nu är det dags för dem att ge mig en återbetalning

Min poäng var mest att Strix-kortet är dynga, hoppas ingen köper ett till någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Min poäng var mest att Strix-kortet är dynga, hoppas ingen köper ett till någonsin igen.

Japp, Asus borde förbjudas att tillverka AMD kort, ägde ett https://www.inet.se/produkt/5411159/asus-rog-matrix-r9-290x-p... för många år sen nu och det här som står i beskrivningen: " För seriösa spelare – Matrix erkända status som de svalaste, tystaste och jämnaste grafikkorten som finns idag, skapar den perfekta balansen mellan spektakulär kraft och enkelhet direkt från lådan." stämmer absolut inte för det är mest högljudda kortet jag ägt som också låg och nuddade farligt höga temps.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig utveckling och det är inte konstigt att Nvidia kan prissätta som de vill. Det var illa med RTX2000 serien men när Ampere priserna ryktas ta ännu ett kliv uppåt, bra vet jag inte om jag kan kalla den utvecklingen.

Laptop sidan finns nästan fullständigt nvidia monopol på diskreta laptop GPUer(exkluderar integrerad grafik på Intel och Ryzen) även om 5500 och 5600 kan synas här och var. En 17 tummare med Ryzen 4800h och Radeon är något jag gärna skulle byta min nuvarande laptop mot.

Frågan är om Intels intåg på GPU marknaden blir mer en fight mot AMD än nvidia. Om Radeon korten har svårt att slå igenom nvidia mindshare bubblan så vete fasen hur Xe kommer klara det. Drivrutins problemen hjälper givetvis heller inte. 5700 serien är bra men lider av det. Har varit resident nörd åt folk med och fullständigt utan krångel här medan Vega och Polaris för mig är gjutjärn just nu. Enstaka driver krash vid launch men idag, inget.

Vet inte vad jag själv gör rätt då jag både har Nvidia och Radeon kort som är helt stabila men jag har även erfarit drivrutins problem i båda lägren. För närvarande anekdotiskt så är det min laptops 860m som inte accepterar senare än 378.92, kör inte ens och lämnar över till Intel IGP med varningsmeddelande direkt. Därav vill jag testa en laptop med en diskret Radeon i men... ja. Dessa är verkligen inte många idag.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Steam Hardware & Software Survey - Ja fast många sitter på gamla kort och skippade antagligen 2000-serien.

Ser ju faktiskt ut som andelarna i % sjunkit på många av Nvidias grafikkort från mars till juli. Medan t.ex. RX 570, RX 5700 XT ökat i andelar. Men det domineras helt klart av Nvidia :/

Mycket hänger nog på hur RDNA2 tas emot av marknaden. AMD som varumärke har stärkts sedan lanseringen av Zen och Zen 2. De lär få en boost av Zen 3 också nu. En effekt som delvis borde smitta av sig. Men det krävs fortfarande att RDNA2 blir någorlunda bra.

Känns ändå som det kommer bli ett eftersläp då CPU-sidan är prio ett medan Radeon Technology Group är prio två. Men Jag hoppas också RDNA2 blir riktigt bra!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som att det e HELT för svårt för AMD att någonsin komma ikapp Nvidia.....

Hoppet står till Intel. Dem har resurser att bråka med Nvidia o kan på allvar utmana deras ’mindshare’.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]