SweClockers uppdaterar testsystemen för grafikkortshösten 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mycket konstigt val. Ryzen 3950 är ett självklart val, med PCIe4.

Jonas säger " 5GHz över alla kärnor, inte varm osv..."
Jaha;
Men ett 3090 kommer behöva PCIe4.

Hardwareunboxed.com har förstått det.
Titta på deras tester @ 4k; (t.om i 1440p i vissa spel...)
5700XT v 2080Ti är en riktigt jämn match. Vilket det inte borde vara, men det handlar om PCIe.
Givet kommer ett 3090 behöva PCIe4...

Ni kanske har mer information än andra, d.v.s Intel kommer snart med PCIe4.
Om ni har den infon men inte Hardware unboxed blir jag förvånad...

edit:
Måste tillägga att först säger Jonas och Kenneth att "vi måste välja nu", vi kan inte vänta.
Ett par minuter senare säger samma personer "att de sitter i skiten" om de valde fel.

Vore det då inte bättre att välja det givna valet som finns idag? X570+Ryzen 3950 = PCIe4.

Jag är över 40 år och är inte fanboi över vare sig rött/grönt eller blått...
Men det här känns helt fel, tar för givet att ni sitter inne på insideinfo här, annars kommer ni behöva bygga om det där.

Exakt, därför är det fel att idag välja en plattform som saknar PCIe4.
Helt sjukt. Men som jag skrev, jag hoppas Swec sitter inne på insideinfo här....

Det är liksom 200% säkerhet att ett 3090 + X570 med PCIe4 kommer prestera bättre än dagens 10900k plattform(med PCIe3)
Vi ser det, tydligt, i ovan video...

Nu hänger jag inte med alls. Kollade videon nyss och ser inte alls samma sak som dig. Om man jämför FPS-staplarna 5700XT v 2080Ti i deras testar så skiljer det ju sig rejält även i 4K?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@wargreymon: Ja ibland behövs fakta koll .Tex när man pratar om prissättningen av 2000 serien .

Om du har problem med något jag tagit upp i en annan tråd så gör det där. Kan du skriva vad han säger i slutet eller tänker du bara dra upp andra saker?

Permalänk
Medlem

@Joppis: Titta på testet med 5700 xt i pci express 3 och pcie express 4 . Lyssna även till dom sista 2 minuterna vad han säger och vilka slutsatser han tar . Det kanske inte stämmer han gör som alla andra han gissar . Intel håller hårt i spelkronan med all rätt . Säg att pci express 4 ger 5 % i Nya spel med lite ipc förbättringar o 100 hz lär det räcka för AMD ( latensser måste ner dock ).

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att PCIE 3.0 x16 skulle agera flaskhals för de nya grafikkorten känns osannolikt med sin överföringshastighet på 16 GB/s. Det kan vara värt att testa PCIE 4.0 separat och då helst med kommande Zen 3-processorerna snarare än de Zen 2 som är ute nu.

Jag skulle säga dåligt optimerade spel som ofta måste vänta på att t.ex. nya texturer ska skickas till grafikminnet "on the fly" kommer säkert tjäna på PCIE 4.0 om t.ex. texturerna nu kan överföras snabbare. Men antagligen måste man leta efter specifika titlar i specifika scenarion för att ens hitta marginella skillnader. Normalt sett laddas detta in på förhand och ska aldrig behöva väntas på för att rendera en frame.

Valet av 10900K är helt klart det bästa med rådande situation. Det finns inget värre än CPU:er som begränsar test av GPU:er och anledningen "Många kör AMD" är totalt underkänd

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Fast är inte Far Cry spelen idag bland de mer udda exemplet att ta upp? De hör väl mer till de äldre generationens spel, med större beroende av singeltrådprestanda.

Inför nästa generations konsoler borde man väl snarare kolla på titlar bättre optimerade för CPUer med många kärnor och trådar? Fanns väl även spel med större påverkan mellan PCIe 3.0 8x vs 16x, typ Hell Blade. Vad är det som säger att den skillnaden inte kommer att öka i framtidens grafikkort och nexgenspel?

Just nu kanske det inte spelar så stor roll men inte alls säkert 10900k fortfarande presterar bättre mot ett PCIe 4.0 system framöver, speciellt då när Ryzen 4000-serien lanserar.

Deffinitivt, men ryzen 4000-serien finns inte och är fullständigt ointressant när Nvidia korten släpps vilket är själva grundproblemet. Sweclockers behöver testa ett 20-tal kort den kommande veckan och inte om nån månad när Ryzen 4000-serien släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Joppis: Titta på testet med 5700 xt i pci express 3 och pcie express 4 . Lyssna även till dom sista 2 minuterna vad han säger och vilka slutsatser han tar . Det kanske inte stämmer han gör som alla andra han gissar . Intel håller hårt i spelkronan med all rätt . Säg att pci express 4 ger 5 % i Nya spel med lite ipc förbättringar o 100 hz lär det räcka för AMD ( latensser måste ner dock ).

Jo men 5700XT som får sträcka på benen med PCIe 4 kommer ju inte i närheten av 2080Ti med PCIe 3 i speltesterna i samma video så jag reagerade på uttrycket "5700XT v 2080Ti är en riktigt jämn match."

Jag missar nog något i diskussionen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Ber om ursäkt naturligtvis är 2080 ti mycket starkare än 5700 xt . Trodde du menade att dom inte tjänade på pci express 4

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att Intel i9 10900K är ett bra val.
Kan nämna att jag anses vara en riktig AMD fanboy, av en del idioter här på forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Fast med det argumentet borde vi baserat testriggarna kring en Ryzen 5 3600, eftersom det är den processorn som är bäst representerad bland Ryzen 3000-ägarna. Vi försöker skapa bästa möjliga förutsättningar för att de nya grafikkorten ska kunna sträcka på benen, vilket i dagsläget inte är 100% möjligt sett till att Intel saknar stöd för PCIE4 samtidigt som AMD är mätbart långsammare än Intel i spelscenarion där processorn spelar roll.[/b]

Sant, men då är testerna faktiskt ointressanta för 99% av forumet om man inte tänker köpa en ny cpu samtidigt som GPU. Jag tror tester med en cpu som ryzen 3600 skulle intressera väldigt många.

Tror hur som helst att ni kommer få göra om allt när ryzen 4xxx släpps, som troligen gör Intel ointressant för en tid

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Sant, men då är testerna faktiskt ointressanta för 99% av forumet om man inte tänker köpa en ny cpu samtidigt som GPU. Jag tror tester med en cpu som ryzen 3600 skulle intressera väldigt många.

Tror hur som helst att ni kommer få göra om allt när ryzen 4xxx släpps, som troligen gör Intel ointressant för en tid

Varför är testerna ointressanta? Jag förstår inte. Det är väl GPUernas prestanda vi är intresserade av i detta läge och inte CPUernas prestanda? Och då måste vi väl använda den CPUn som är bäst för att visa just det. Om man intresserade hur en specifik CPU står sig så finns det ju tester på det redan och kommer komma nya när 4000-serien släpps. Visst om det nu blir så att amds 4000-serie slår Intel i spelprestada så vill man ju givetvis använda den för att se maxprestadan på GPUn men eftersom det inte är ett alternativ i dagsläget så är det väl onödigt att argumentera för det?

Eller missförstår jag dig?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robbankentor:

Sant, men då är testerna faktiskt ointressanta för 99% av forumet om man inte tänker köpa en ny cpu samtidigt som GPU. Jag tror tester med en cpu som ryzen 3600 skulle intressera väldigt många.

Tror hur som helst att ni kommer få göra om allt när ryzen 4xxx släpps, som troligen gör Intel ointressant för en tid

Skrivet av Banco:

Varför är testerna ointressanta? Jag förstår inte. Det är väl GPUernas prestanda vi är intresserade av i detta läge och inte CPUernas prestanda? Och då måste vi väl använda den CPUn som är bäst för att visa just det. Om man intresserade hur en specifik CPU står sig så finns det ju tester på det redan och kommer komma nya när 4000-serien släpps. Visst om det nu blir så att amds 4000-serie slår Intel i spelprestada så vill man ju givetvis använda den för att se maxprestadan på GPUn men eftersom det inte är ett alternativ i dagsläget så är det väl onödigt att argumentera för det?

Eller missförstår jag dig?

De har ju sagt att de kommer att testa en del även med en svagare CPU, för att se hur GPUn skalar med CPUn.
Möjligt att de helt enkelt kopplar bort några kärnor och/eller klockar ned de befintliga CPUa för sådan tester.

De flesta testerna kommer givetvis ske med fullt blås i testriggarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Önskelista;
Stäng av HT och allt i BIOS som kan stängas av. Kör ingen all-core OC, bättre om de snabbaste kärnorna kan boosta maximalt.
Stäng av hibernation, fast boot, memory dump, virtuellt minne mm i Windows.
Använd inte SATA öht och stäng av SATA i BIOS. Tyvärr måste ju nVME gå över PCH men det är inte mycket att göra med PCIe-snåla Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Varför är testerna ointressanta? Jag förstår inte. Det är väl GPUernas prestanda vi är intresserade av i detta läge och inte CPUernas prestanda? Och då måste vi väl använda den CPUn som är bäst för att visa just det. Om man intresserade hur en specifik CPU står sig så finns det ju tester på det redan och kommer komma nya när 4000-serien släpps. Visst om det nu blir så att amds 4000-serie slår Intel i spelprestada så vill man ju givetvis använda den för att se maxprestadan på GPUn men eftersom det inte är ett alternativ i dagsläget så är det väl onödigt att argumentera för det?

Eller missförstår jag dig?

Håller med intelcpun är den bästa när vi testar ett pcie 3 kort på en pcie 3 plattform men det ska vi inte göra.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Håller med intelcpun är den bästa när vi testar ett pcie 3 kort på en pcie 3 plattform men det ska vi inte göra.

PCIe 3 eller 4 gör ingen skillnad. +- nån % vilket är innom felmarginalen.
https://youtu.be/PAwIh1nSOQ8?t=457
(Nu använder jag en video ni AMD-fanboys har länkat.)

Tittar man också på skillnaden mellan Intel & AMD med samma grafikkort kommer Intel ut med högre FPS oftast men inte alltid.
Så varför ska man då använda en CPU som gör att grafikkort inte kan sträcka ut och köra fullt ut?
https://www.sweclockers.com/test/29837-amd-ryzen-5-3600xt-ryzen-7-3800xt-och-ryzen-9-3900xt/5#content

Tror inte PCIe 3 16x kommer vara en flaskhals för 3090. och med 24GB VRAM kommer hastigheten på PCIe vara än mindre avgörande.
Så att göra en testrigg med AMD idag är mindre smart då man vet att man har en flaskhals redan innan man börjar testa.

Sedan är jag 1000% säker på att @JonasT & @Kenneth kommer se om PCIe 3 är en flaskhals eller inte.

Permalänk
Hjälpsam

Ser fram mot testresultat i den nya riggen, skall bli intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

PCIe 3 eller 4 gör ingen skillnad. +- nån % vilket är innom felmarginalen.
https://youtu.be/PAwIh1nSOQ8?t=457
(Nu använder jag en video ni AMD-fanboys har länkat.)

Tittar man också på skillnaden mellan Intel & AMD med samma grafikkort kommer Intel ut med högre FPS oftast men inte alltid.
Så varför ska man då använda en CPU som gör att grafikkort inte kan sträcka ut och köra fullt ut?
https://www.sweclockers.com/test/29837-amd-ryzen-5-3600xt-ryzen-7-3800xt-och-ryzen-9-3900xt/5#content

Tror inte PCIe 3 16x kommer vara en flaskhals för 3090. och med 24GB VRAM kommer hastigheten på PCIe vara än mindre avgörande.
Så att göra en testrigg med AMD idag är mindre smart då man vet att man har en flaskhals redan innan man börjar testa.

Sedan är jag 1000% säker på att @JonasT & @Kenneth kommer se om PCIe 3 är en flaskhals eller inte.

Jag kan tänka mig att i HW unboxed:s val av 3950x som test system så sneglar dom säkert på att ploppa i en Ryzen 4000 när dom dyker upp.

Det är bara en teori, jag kan ha fel...oftast har jag fel

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu kära vänner har vi publicerat vårt test av Geforce RTX 3080 ihop med en omfattande jämförelse mellan PCI Express 4.0 och 3.0! Jag är så här i efterhand fortfarande nöjd med vårt val av hårdvara till testriggarna.