Permalänk

Komma upp i stabil FPS

Hej!

Jag har varit en gamer hela mitt liv (är 31 nu) men helt ärligt så saknar jag väldigt mycket kunskap om hur teknik fungerar.
Jag kan köpa delar som passar och sätta ihop en dator utan problem, det är bara en nivå svårare än lego.
Men det spelar ingen roll hur mycket jag läser om hur saker fungerar det sätter sig inte och mitt förtroende går rätt ner i återvinningen. Jag är också den typiska killen som inte frågar tillräckligt med frågor om jag är osäker på saker utan försöker googla mig fram, till mitt förvar så lider jag av en personlighets störning som gör att jag inte gillar att kommunicera med människor.

Men to the point. Detta är min nuvarande dator, prisjakt lista.
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: AMD Ryzen 5 2600X 3,6GHz
Processorkylare: Noctua NH-D15
Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4
Minne: 1x16 G.Skill Aegis DDR4 2666MHz 16GB
Grafikkort: Asus Geforce GTX 1080
Hårddisk:Intenso 2.5 SSD 120GB (Windows), Samsung 860 500GB (Spel), Seagate Backup Plus Desktop Hub 4TB (Övrigt)
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 650W
Övrig kylning: 4x120mm Be Quiet! Shadow Wings
Skärm: AOC CQ32G1 (main), Benq GL2450 (Secondary)

Problemet med datorn är att jag inte lyckas utnyttja min 144Hz AOC CQ32G1 skärm. Folk pratar alltid om hur "lent" 144Hz är jämfört med 60Hz & jag kan märka det om jag rör runt en webbläsare på skärmen även om det inte är super lent så är det lenare än på min 60Hz men i spel märker jag ingen större skillnad.

Om jag förstått det rätt så är inte FPS och skärmens Hz samma sak, skärmens Hz är hur ofta en skärm ritar upp en bild på en sekund & FPS är hur många bilder grafikkortet lyckas rita upp per sekund. Dock så måste min FPS vara lika med eller högre än min skärms Hz för att jag ska kunna utnyttja min 144Hz skärm.

De spel jag spelar regelbundet är Hunt: Showdown, Vermintide 2 & Total War Warhammer 2 men spelar andra titlar när det släpps, t.ex Cyberpunk som släpps senare i år. I Vermintide 2 kommer jag upp i ca 60-80 FPS när inte så mycket händer och när skärmen är fylld med råttor 30-40 FPS. I Hunt ligger jag på mellan 40-80 FPS. Brukar köra på medium eller high settings och sätter skuggor och ljus på lägre settings för att få bättre FPS. Jag har provat med vermintide 2 lite och om jag sätter grafiken på lägsta så har jag 80-120 FPS & när hordes kommer 50-60 FPS.

Drömen skulle vara att kunna utnyttja min 144Hz skärm till fullo & komma upp i stadigare FPS. Vet dock inte vart jag ska börja.

  • Kan jag inte nå det målet med komponenterna jag har? I så fall måste jag skaffa en värsting GPU som 2000 series ti eller titan & Ryzen 9 Gen 3 CPU?

  • Borde jag utöka mina kunskaper om överklockning & inställningarna på Nvida kontrollpanelen och leka runt där? Något tips på en bra guide i så fall? Engelska eller Svenska går bra.

  • Har en 32 tum 1440p 144Hz skärm, borde jag gå ner till 27 tum 1080p 144Hz eller 24 tum 1080p 144Hz? Skulle det göra någon skillnad?

  • Eller är det bara så att mitt mål är orimligt och om jag vill spela med snygg grafik så får jag leva med att FPSen kan gå ner till 30-40 FPS när mycket händer?

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag spelar på en 1440p-skärm som du, som klarar 165hz.

När jag hade mitt GTX 1070 (steget under ditt 1080) så kunde jag inte spela så många spel i 1440p och höga FPS, utan jag landade runt 80-90 också.

Det absolut första du ska göra är att högerklicka på ledig yta på skrivbordet och gå till "Display setting" (eller motsvarande på svenska)

Skrolla ner lite till "Advanced display settings" (Eller igen, motsvarande på svenska). Det ska då se ut såhär för dig:

Min skärm är på 165hz men din ska visa 144hz. Gör det inte det, så klicka på "Display adapter properties for Display X", gå till "monitor"-fliken, och välj rätt uppdateringsfrekvens för din skärm, 144hz.

Jättemånga missar att göra detta och går miste om hela grejen med snabba skärmar

Vidare så mår AMD-plattformar mycket bättre av att köra sitt ram-minne i Dual-channel dvs stå minnesstickor monterade på moderkortet, du kör en singel i lägre hastighet och tappar kanske prestanda på det.

Din processor är ju en hyfsat modern 6-kärnig modell som jag inte tror agerar flaskhals i ditt system (bortsett från din minneskonfiguration).

Nvidias 3000-serie släpps ju när som helst, men då säkert bara topp-korten. Dom lite mer överkomliga korten trillar in senare. Du kanske ska investera i ett RTX3070 när det släpps? Det är det enda jag skulle uppgradera i din dator, förutom återigen en till minnespinne så du kör minnet i dual channel

Någon annan kan säkert svara mer precist på hur mycket prestanda man tappar på att köra Ryzen i single-channel.

Edit: någon gjorde ett test med Ryzen5 prestand i Single Channel (SC, det du kör) jämfört med Dual Channel (DC):
https://imgur.com/a/Awm6O

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Tusen tack för ett snabbt svar.
Ok, har du ett bättre grafikkort nu? I så fall hur är FPSen?
Ja Advanced display settings är på 144Hz, har kollat så inställningarna på skärmen också så de är 144Hz samt inne på Nvidias kontrollpanelen.

Ja ramen har jag tänkt att bytta, va inte meningen att köpa 1x16GB, planen va 2x8GB men beställde fel och fick inte tummen ur att bytta. Ram kostar tack och lov inte så mycket, vet du om det är värt att skaffa 2x16Gb (3200MHz) eller är det overkill & 2x8Gb (3200MHz) räcker?

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av akaLuckyEye:

@Printscreen: Tusen tack för ett snabbt svar.
Ok, har du ett bättre grafikkort nu? I så fall hur är FPSen?
Ja Advanced display settings är på 144Hz, har kollat så inställningarna på skärmen också så de är 144Hz samt inne på Nvidias kontrollpanelen.

Ja ramen har jag tänkt att bytta, va inte meningen att köpa 1x16GB, planen va 2x8GB men beställde fel och fick inte tummen ur att bytta. Ram kostar tack och lov inte så mycket, vet du om det är värt att skaffa 2x16Gb (3200MHz) eller är det overkill & 2x8Gb (3200MHz) räcker?

Jag skulle först och främst kolla så att skärmens Hz är rätt inställt i windows som @Printscreen så fint visade.
Sedan är det värt att tänkta på att man kan ställa in upplösning i de flesta spel, och även upplösning + refreshrate.
Alltså kan du i spel ställa in 2560x1440@60hz, 2560x1440@90hz, 2560x1440@144hz och allt däremellan.
Har du inte tittat på dessa inställningar kan det vara så att du kör spelen på 60hz.

Utöver det så är nog ram ett problem, och jag skulle helt klart köpa en till likadan 1x16Gb sticka som du har idag så att de går i dual channel. Se även till att ställa in XMP i BIOS så att minnena går i 3200Mhz också!

Din dator bör klara över 100fps i de flesta spel som den är dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle först och främst kolla så att skärmens Hz är rätt inställt i windows som @Printscreen så fint visade.
Sedan är det värt att tänkta på att man kan ställa in upplösning i de flesta spel, och även upplösning + refreshrate.
Alltså kan du i spel ställa in 2560x1440@60hz, 2560x1440@90hz, 2560x1440@144hz och allt däremellan.
Har du inte tittat på dessa inställningar kan det vara så att du kör spelen på 60hz.

Utöver det så är nog ram ett problem, och jag skulle helt klart köpa en till likadan 1x16Gb sticka som du har idag så att de går i dual channel. Se även till att ställa in XMP i BIOS så att minnena går i 3200Mhz också!

Din dator bör klara över 100fps i de flesta spel som den är dock!

DOCP heter det på AMD brädor, så TS hittar rätt i bios

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av akaLuckyEye:

@Printscreen: Tusen tack för ett snabbt svar.
Ok, har du ett bättre grafikkort nu? I så fall hur är FPSen?

Ja jag köpte ett 2080Super, men jag är inte i närheten av 165fps i dom spel jag spelar (GTA 5, The Division2, Flight Simulator, Forza Horizon4, Assetto Corza mfl). Jag är uppe och nosar på 100-120 FPS kanske, men jag gillar att köra med höga inställningar också

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av huttala:

Jag skulle först och främst kolla så att skärmens Hz är rätt inställt i windows som @Printscreen så fint visade.
Sedan är det värt att tänkta på att man kan ställa in upplösning i de flesta spel, och även upplösning + refreshrate.
Alltså kan du i spel ställa in 2560x1440@60hz, 2560x1440@90hz, 2560x1440@144hz och allt däremellan.
Har du inte tittat på dessa inställningar kan det vara så att du kör spelen på 60hz.

Utöver det så är nog ram ett problem, och jag skulle helt klart köpa en till likadan 1x16Gb sticka som du har idag så att de går i dual channel. Se även till att ställa in XMP i BIOS så att minnena går i 3200Mhz också!

Din dator bör klara över 100fps i de flesta spel som den är dock!

Jag har ställt in allt sådant i spelen.
Ramen jag har nu är 2666Mhz, går det ändå att ställa in den på 3200Mhz eller är det bättre att köpa 3200Mhz ram?

Är hemma hos min bror om dagarna och vaktar hans katt, spelar på hans dator då och han har en 1080p 144Hz skärm och Vermintide 2 flyter som smör på hans skärm, 120FPS utan hordes 80-90 FPS när hordes kommer.
Han har dock en generation bättre delar än mig, Radeon RX 5700 XT, AMD Ryzen 5 3600, 16 Ram & en ROG Strix B450-F Gaming

Skrivet av tingkan:

DOCP heter det på AMD brädor, så TS hittar rätt i bios

DOCP istället för XMP?

Skrivet av Printscreen:

Ja jag köpte ett 2080Super, men jag är inte i närheten av 165fps i dom spel jag spelar (GTA 5, The Division2, Flight Simulator, Forza Horizon4, Assetto Corza mfl). Jag är uppe och nosar på 100-120 FPS kanske, men jag gillar att köra med höga inställningar också

Ok, tack för info & hjälpen. ^^

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

DOCP heter det på AMD brädor, så TS hittar rätt i bios

Asus AMD-brädor, inte generellt.

Skrivet av akaLuckyEye:

DOCP istället för XMP?

ASRock kallar XMP för XMP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag har ställt in allt sådant i spelen.
Ramen jag har nu är 2666Mhz, går det ändå att ställa in den på 3200Mhz eller är det bättre att köpa 3200Mhz ram?

Då är det bara att köra det i 2666mhz och en sticka till så du får dual channel iaf.
Utöver det känns det inte som det finns så mycket att göra, jag skulle eventuellt nolla BIOS och installera om windows om det visar sig att de fortfarande strular.

Du borde få iaf 100FPS+ om du drar ner grafikinställningar så att det bara är CPU som aggerar flaskhals.

Med det sagt kan du googla på benchmarks till din CPU och GPU för att se vad du bör ligga på.
Det går även att googla "AMD Ryzen 2xxx memory performance" eller liknande för att få fram grafer på hur stor skillnad ram ska göra.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Då är det bara att köra det i 2666mhz och en sticka till så du får dual channel iaf.
Utöver det känns det inte som det finns så mycket att göra, jag skulle eventuellt nolla BIOS och installera om windows om det visar sig att de fortfarande strular.

Du borde få iaf 100FPS+ om du drar ner grafikinställningar så att det bara är CPU som aggerar flaskhals.

Med det sagt kan du googla på benchmarks till din CPU och GPU för att se vad du bör ligga på.
Det går även att googla "AMD Ryzen 2xxx memory performance" eller liknande för att få fram grafer på hur stor skillnad ram ska göra.

Okej, tusen tack för all hjälp. Ska köpa en till sticka och se om det hjälper. Hade planerat att formatera om datorn & nolla BIOS till cyberpunk så kan lika gärna göra det nu. Få saker slår en ny formaterad dator. ^^

Googlade snabbt benchmarks för min GPU & CPU, verkar som att på 1440p så tappar man väldigt mycket FPS. Så ska se om jag kan långa min brors skärm och prova med en 1080p.

Åter igen tusen tack!

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk

@LemonIllusion: Ah ok, tusen tack. ^^

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Okej, tusen tack för all hjälp. Ska köpa en till sticka och se om det hjälper. Hade planerat att formatera om datorn & nolla BIOS till cyberpunk så kan lika gärna göra det nu. Få saker slår en ny formaterad dator. ^^

Googlade snabbt benchmarks för min GPU & CPU, verkar som att på 1440p så tappar man väldigt mycket FPS. Så ska se om jag kan långa min brors skärm och prova med en 1080p.

Åter igen tusen tack!

Du kan ju välja att spela i 1080p även om din skärm är en 1440p

Som tidigare sagts så tror jag att en till ram-sticka samt en bättre GPU kommer göra susen. Ska du köpa ny GPU nu skulle jag satsa på denna: https://www.inet.se/kundvagn/visa/14067218

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Asus AMD-brädor, inte generellt.

ASRock kallar XMP för XMP.

Jaha okej.

Trodde det var standard på alla med AMD chip.

Jag har bara sett DOCP på dom systemen jag skruvat ihop åt folk

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk

@JohanFlodqvist: Har fått hem en till sticka nu och FPSen är mycket stabilare nu! Tusen tack för hjälpen.

Visa signatur

// Have a Good One

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

@JohanFlodqvist: Har fått hem en till sticka nu och FPSen är mycket stabilare nu! Tusen tack för hjälpen.

Skönt att höra! =D

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.