Permalänk

Trasigt RTX 2080 Ti?

Hej!

Idag verkar mitt andra RTX 2080 Ti på runt ett halvår ha kastat in handduken. Windows vägrade boota upp efter en omstart och kastade mig bara till felsökningen, och jag trodde först att det var en hårddisk som havererat. Efter flera ominstallationer så märkte jag att det funkade att installera Windows om man samtidigt hade datorn frånkopplad från nätverket, för att helt plötsligt starta om. Jag började då misstänka grafikkortet, då det var när Windows Update gick igång och försökte installera grafikkortsdrivrutinerna som datorn startade om. Jag drog hem senaste drivisarna från Nvidia, och mycket riktigt, direkt när drivrutinerna aktiveras så bootar datorn om och jag kommer till felsökningen. Enda sättet att komma in i Windows är att fimpa drivrutinerna och köra på Microsoft Basic Video Adapter-drivrutinen.

Så, jag antar att det inte finns något att göra för att rädda grafikkortet och att jag antingen har valet att köpa ett nytt eller köra 20 mil upp till Stockholm och lämna in datorn hos GTSA där jag köpte den och hoppas på att ett tredje grafikkort ska fungera bättre? Är det vanligt att RTX 2080 Ti-korten går sönder (bägge mina kort har varit MSI Ventus)? Att två kort stryker med på sex månader (det första funkade i tre månader, sen tog det några veckor innan jag fick tillbaka datorn, och det nuvarande kortet höll i strax över två månader) känns väldigt extremt.

Jag har även läst en hel del negativt om GTSA, och har även haft lite andra småbekymmer med dom som visat att dom inte verkar vara helt seriösa. Finns det nån anledning att misstänka att dom tar in andrahandssorteringar eller liknande av grafikkort för att hålla nere priserna?

Permalänk
Medlem

@Nocternity: Många kort i RTX serien är dåliga tyvärr. Så du kan ha haft väldigt otur.

Kan du prova kortet i en annan dator? Så vi kan utesluta nätagget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Försök att radera drivrutinerna djupare med DDU (i signaturen) efter avinstallation av nuvarande, och installera senaste eller näst senaste igen från Nvidia.

De första tillverkade modeller av 2080 Ti havererade ofta pga deras stora kretsar samt ny teknik, och det är möjligt att ditt kort kan ha en sådan krets.

Här kan du se mer info: https://www.sweclockers.com/nyhet/30120-tysk-aterforsaljare-p...

Visa signatur

😑

Permalänk

@SCORPIUS: ska se om jag kan släpa med mig kortet till nån kompis och testa det.

@Aizu: Ska testa DDU även om jag inte är helt hoppfull om att det är drivrutinsrelaterat. Såg statistiken med, 5% failure rate är förvisso mycket, men att man ska råka ut för det på två olika kort måste vara definitionen av otur...

Permalänk
Medlem

@Nocternity: Tips låna ett grafikkort och kolla om din dator hoppar igång, ifall ditt grafikkort är så trasigt att det kraschar din polares windows installation oxå.

Eller köp nått billigt beggat grafikkort.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocternity:

Hej!

Idag verkar mitt andra RTX 2080 Ti på runt ett halvår ha kastat in handduken. Windows vägrade boota upp efter en omstart och kastade mig bara till felsökningen, och jag trodde först att det var en hårddisk som havererat. Efter flera ominstallationer så märkte jag att det funkade att installera Windows om man samtidigt hade datorn frånkopplad från nätverket, för att helt plötsligt starta om. Jag började då misstänka grafikkortet, då det var när Windows Update gick igång och försökte installera grafikkortsdrivrutinerna som datorn startade om. Jag drog hem senaste drivisarna från Nvidia, och mycket riktigt, direkt när drivrutinerna aktiveras så bootar datorn om och jag kommer till felsökningen. Enda sättet att komma in i Windows är att fimpa drivrutinerna och köra på Microsoft Basic Video Adapter-drivrutinen.

Så, jag antar att det inte finns något att göra för att rädda grafikkortet och att jag antingen har valet att köpa ett nytt eller köra 20 mil upp till Stockholm och lämna in datorn hos GTSA där jag köpte den och hoppas på att ett tredje grafikkort ska fungera bättre? Är det vanligt att RTX 2080 Ti-korten går sönder (bägge mina kort har varit MSI Ventus)? Att två kort stryker med på sex månader (det första funkade i tre månader, sen tog det några veckor innan jag fick tillbaka datorn, och det nuvarande kortet höll i strax över två månader) känns väldigt extremt.

Jag har även läst en hel del negativt om GTSA, och har även haft lite andra småbekymmer med dom som visat att dom inte verkar vara helt seriösa. Finns det nån anledning att misstänka att dom tar in andrahandssorteringar eller liknande av grafikkort för att hålla nere priserna?

Vad för övriga komponenter består din dator utav och speciellt vilket nätaggregat sitter du med just nu?

Permalänk

@Landy: Kortet ”funkar” så länge man inte försöker köra det med några Nvidia-drivrutiner (oavsett version), så det drar inte med sig Windows ner i en krasch som är omöjlig att återhämta sig från. Funkar även när jag kör på Intel-”kortet”.

@Puttefnasket: Följande specs (från minnet):
i9-9900K
Asus Rog Strix F-Z390 Gaming
Mitt krånglande MSI Ventus 2080Ti OC
64GB (4x16) Corsair Vegeance 3000mhz
EVGA-nätagg, tror det är 850w
2 st nvme-diskar och två SATA-SSD
Creative Sound Blaster Audigy Rx

Permalänk
Medlem

Vill minnas att RTX-serien hade väldigt mycket problem i början vid lansering där korten ofta gick sönder i tidig ålder.

Kolla med ÅF om dom kan skicka ett kort istället för att du ska åka 20 mil + göra extra felsökning. Att transportera datorn den sträckan skapar onödigt utrymme för problem (speciellt för ÅF att kunna skylla ifrån sig)

Hoppas återförsäljaren löser det på smidigaste möjliga sätt åt dig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@Pontooz: Hoppas med på att det ska gå att lösa genom att enbart skicka grafikkortet. När förra rasade så hade jag ärende i Stockholm (och hade dessutom kartongen kvar) så då kunde jag åka in med hela datorn, men nu har jag varken vägarna förbi eller kartongen kvar (stor kartong, flytt till ny lägenhet med litet förråd där valet stod mellan min tomma datorkartong eller kartongen med frugans julpynt). Jag behöver dessutom datorn till mitt företag.

Men ska maila dom imorgon, har ryckt ut grafikkortet nu och ska installera om Windows och enbart köra på Intel-kortet så länge och säkerställa att den funkar då

Permalänk

Det var inga problem att enbart skicka in grafikkortet så det verkar som att det kommer lösa sig smidigt. Jag blev även erbjuden ett byte till 3000-serien, troligen ett 3080 då 3090 ser ut att bli en dyr historia.

Hur hade ni gjort? Bytt till 3080 (vars nypris ser ut att bli något lägre än 2080Ti) eller betalat eventuell mellanskillnad för ett 3090?

Permalänk
Medlem

@Nocternity: Du har ju guldläge för uppgradering, återstår väl att se vad 3090 landar på, men med ditt utgångsläge hade jag nog siktat på det om du får betala mellanskillnad från nypris på ditt 2080ti.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk

Uppgradera!

@Nocternity: Jag hade inte tvekat en sekund! Den äldre generationens kort bör rimligtvis falla rejält så även om du får lägga några tusen extra så får ditt nya 3090 en längre hållbarhet och andrahandsvärdet blir bättre.

Permalänk

Jag skulle få räkna med att lägga ut ca 10.000 i mellanskillnad bid byte till 3090 så jag ”nöjer” mig med ett 3080 om det erbjuds 😅

Permalänk
Medlem

@nocternity
Låter som samma probem som jag hade då jag hade moddat firmwaren på mitt 980 fel. Jag och massvis med andra hade gjort samma sak. Vid en uppdatering av HAL sen nvidia drv på det så krahade alla och gick in i felsäkert låge. I gpu-z kan du läsa ut din bios. grafkortet startar om sig då. Minns inte vad nissen heter men om han inte finns här så svarar han i guru3d's forum.
Men han som fixade min bios var någon annan stans ifrån. Kan vara tekpowerup, tror inte det var redit. Han påpekade att våra biosar var felinställda då vi överklockat fler powerstats. P00 P02 P05 och P08 kan jag pilla på. Men jag som vissa andra hade satt volttabbeln för högt för P02. Han menade på att man inte skulle överklock den delen i gpun då den rörde CUDA prestandan för mycket. Rena beräkningar. för t.ex. adobe mm. och att ändringen var att den kollade det och då krasha drivruinen sen var man där man var.

Nissen som påpekade problemet. Var snäll att både till mig och andra. Modda båra biosar. Så han tog vad jag sa mitt kort klarade han sänkte hastigheten på minnene ännu mer för att vara safe. jag höjde dem igen samt att han tyckte att jag skulle köra biosen var nyare.

Edit:
Fanns inte så mycket. =(
https://www.techpowerup.com/vgabios/?manufacturer=NVIDIA&mode...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.