Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Tack så mycket! Var nåt sådant jag behöver 🙂 Är det så att man alltid använder engelska förkortningar även i svensk tal och skrift?

Ja, det är det universiella "flygspråket", kanske något land såsom Frankrike undantaget, men även där har det gått mer mot att man använder de engelskat termerna.

Permalänk
Medlem

Sitter hemma från jobbet med en ordentlig förkylning... varför inte flyga en lite längre rutt när man ändå inte har något bättre för sig?

Arlanda - Larnaca med en Airbus A320neo

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jösses vilket äventyr, åtagande även skulle man kunna kalla det som jag har startat. Jag ska flyga jorden runt har jag bestämt mig för. Kommer flyga över land så mycket det går menjag kommer behöva göra mig feet wet.
Flygplan: Cessna Citation Longitude

Starten än så länge, klarat av Amerika, canada och över Alaska. Måånga timmar blev det och fler kommer det bli

Seattle (KSEA) ---> Ketchikan (PAKE)
Ketchikan (PAKE) ---> Fairbanks (PAFA)

Nästa lämnar vi Amerika och gå in över ryssland, kul grej

Får jag fråga vad för utrustning du använder dig av, flightstick, pedaler etc :)?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Det är heading dvs? Samt att man håller koll på tider, så att man ungefär efter 5min ska ändra heading till 306* sedan efter 10m 201* grader.

Har jag fattat rätt?

Hej, jag svarar igen för helt magiskt så dök det upp ett klipp på youtube i mittt flöde vad en VOR är. Väldigt bra förklarat vad detta är. Rekommenderas.

https://www.youtube.com/watch?v=wuLTppemEgA

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Får jag fråga vad för utrustning du använder dig av, flightstick, pedaler etc :)?

Absolut visst får du det. Jag har dessvärre inte så mycket GA utrustning ännu, det är ju något företag som har släppt en simulator så alla har bliit galna i detta och köpt allt som finns hahha.

Innan flög jag mer DCS och hade en X56 Rhino hotas men jag sålde av den då jag blev mer intresserad av att bara flyga och flyga GA så då köpte jag min Honeycomb Alpha Yoke som jag bara tok älskar och där står jag just nu. Jag har beställt throttle quadrant o den kommer väll någon gång och måste komplettera med roder med. Så en ganska fattig setup från min sida dessvärre

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Absolut visst får du det. Jag har dessvärre inte så mycket GA utrustning ännu, det är ju något företag som har släppt en simulator så alla har bliit galna i detta och köpt allt som finns hahha.

Innan flög jag mer DCS och hade en X56 Rhino hotas men jag sålde av den då jag blev mer intresserad av att bara flyga och flyga GA så då köpte jag min Honeycomb Alpha Yoke som jag bara tok älskar och där står jag just nu. Jag har beställt throttle quadrant o den kommer väll någon gång och måste komplettera med roder med. Så en ganska fattig setup från min sida dessvärre

joystickar med hotas är ju otroligt användbara och de bättre GA planen har joysticks

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tydligen ska man kunna hitta "aviators club" livery i marketplace men jag hittar inget där. Har jag missat något?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@oqvist: Jovisst e det så, så här i efterhand så saknar jag min hotas setup men väl jag har fått min throttle quadrant så kommer jag glömma bort allt sånt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Hur tar man bort sina sparade speldata i molnet (ni vet det som synkas när man startar ett spel i win eller xbox). Vill ta bort mina sparade data av FS2020. Tror något är....knas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Absolut visst får du det. Jag har dessvärre inte så mycket GA utrustning ännu, det är ju något företag som har släppt en simulator så alla har bliit galna i detta och köpt allt som finns hahha.

Innan flög jag mer DCS och hade en X56 Rhino hotas men jag sålde av den då jag blev mer intresserad av att bara flyga och flyga GA så då köpte jag min Honeycomb Alpha Yoke som jag bara tok älskar och där står jag just nu. Jag har beställt throttle quadrant o den kommer väll någon gång och måste komplettera med roder med. Så en ganska fattig setup från min sida dessvärre

Tack!
Tittade lite på honeycomb. Men du skulle föredra en sådan än en flightstick som du gick ifrån?
Jag är mest intresserad av att flyga små cessna/bushplanes

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tack!
Tittade lite på honeycomb. Men du skulle föredra en sådan än en flightstick som du gick ifrån?
Jag är mest intresserad av att flyga små cessna/bushplanes

De flygs ju med yoke i verkligheten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Save flight?

Jag har precis börjat testa FS2020 efter att i flera år kört med X-Plane 11 och jag är mycket imponerad av grafiken i FS2020. Det är bara en sak som jag saknar och det är att i X-Plane kunde man spara hela flygningen och sedan öppna upp den och se den som en film i efterhand. Man kunde skifta mellan alla kamera vinklar i filmen. Finns det någon liknande funktion i FS 2020 som jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tack!
Tittade lite på honeycomb. Men du skulle föredra en sådan än en flightstick som du gick ifrån?
Jag är mest intresserad av att flyga små cessna/bushplanes

Väl jag hade vant mig flyga med Yoke so är det oerhört bekvämt och ger en skön känsla. Honeycomb alpha yoke är den bästa enligt mig, finns ju dyrare men onödigt.

Jag håller mig mest till de planen också

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

De flygs ju med yoke i verkligheten.

Nåja, knappast alla! Savage Cub är väl typ bushplanet #1 och det har joystick, lika så X Cub och Shock Ultra. De tre är väl de bushigaste planen i spelet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nåja, knappast alla! Savage Cub är väl typ bushplanet #1 och det har joystick, lika så X Cub och Shock Ultra. De tre är väl de bushigaste planen i spelet?

Satt och funderade på det eller om jag hade sett fel, googlade lite på shock ultran och tänkte att de kanske bytt ut yoken

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

save flight

Skrivet av codegear:

Jag har precis börjat testa FS2020 efter att i flera år kört med X-Plane 11 och jag är mycket imponerad av grafiken i FS2020. Det är bara en sak som jag saknar och det är att i X-Plane kunde man spara hela flygningen och sedan öppna upp den och se den som en film i efterhand. Man kunde skifta mellan alla kamera vinklar i filmen. Finns det någon liknande funktion i FS 2020 som jag har missat?

Det är en efterfrågad funktion som inte finns ännu, jag hoppas det kommer i en update snart.
Än så länge är det väl nvidia exp. som gälller, där kan du spela in skärmen men inte byta kamera i efterhand.
Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De flygs ju med yoke i verkligheten.

Det är ju typ 50/50. Många av bushplanen flygs med joystick då det ger bättre kontroll

De lite större passagerarfärjorna som cessna 172 kör yoke nog mycket för att det är ergonomiskt och finkontroll är inte de viktigaste då de ska gubbflygas.

Alla akrobatflyg, fighters, helikoptrar använder flightsticks av en anledning.

Men som sagt yokes är trevligt ändå och vilsammare och bra nog om man inte ska flyga på gränsen men det tar betydligt längre att korrigera kurs för min del så blir en annan flygstil med mer krav på planering och trimning.

Apropå honeycomb yoke mini recension.

Plastkänslan är borta från logitech och CH yokes. Precisionen något bättre fast aileron är lite bökig. Har inget progressivt motstånd så väldigt svårt få en känsla för! Elevator är ok men lite för kort travel och kunde va än smidigare. Men jämfört med saitek och logitech mycket bättre den sticker inte på samma sätt!

Jag är ändå nyfiken på ex yoko plus som nog är bra mycket bättre sett till axlarna och den upplösning jag får ut men också 5 ggr högre prislapp. Bortsätt axlarna så har ju honeycomb några plus när det gäller buttonbox delen.

Du får throttle med Logitech och CH yokes dock vilket är viktigare egentligen. Saiteks throttle gillar jag alldeles för mycket med tanke på hur plastig den är. Men härlig längd på reglagen och bra motstånd.

Honeycomb throttlen verkar ju vettig också lär väl göra samma sak med denna som yoken gör mot logitech/saiteks.

Irritationsmomenten är få förutom den stora skillnaden i känsla mellan elevator och aileron vilket är svårt vänja sig vid så tycker jag de borde hittat en bättre kabel för att koppla mellan Nu förtar den lite med vinsten med att ha kabeln istället för den indragen i axeln. Den är så stel nu så den tar emot när man trycker in yoken och det påverkar hur mycket kraft man använder beroende på vilken vinkel den trycker emot. Det gnisslar en del om den. Har försökt tänja ut den men man kanske måste ha värmepistol eller något för att döda coilen helt. Den orsakar också en del stress på kontakterna. Nu kanske de har säkrat upp så att de ska kunna flexa lite inne i chassit men tycker de borde sett detta problem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Apropå honeycomb yoke mini recension.

Bra mini-rec! Håller helt med och det enda jag inte heller riktigt gillar är höjdrodret, alldeles för mycket motstånd, trist att de inte hittade en bättre lösning för det, men det kostar väl för mycket att få den självcentrerande med en bättre lösning utan fjädrar som ska ha lite livslängd också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@oqvist:
Ja jag kan också hålla med om att yoken är lite styv höjdleds. Det ena behöver ju inte utesluta det andxra och jag har varit intresseard av airbus setupen sen jag såg den. kan ju bli den också faktiskt och ser ju throttle quadranten där som ett nice komplement till Honeycomb yoke

Vi må se

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Känns som jag misslyckades jag försökte ju mest klaga på ailerons brist på motstånd. Elevatoraxeln har rätt okay progressivt motstånd när inte kabeln sabbar men skulle haft mer travel så man kunde få högre upplösning.

Throttlen lockar ju en del dock så vet jag inte hur lätt den är att integrera. Den skulle haft mittklämma inte sidklämmor som den har nu så måste fixa någon plankadapter eller något för att kunna fästa den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Aaaaa okey då missuppfattade jag dig men jag tycker fortfarande höjdaxeln är lite styv och resten jätteskön hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för info

Skrivet av lotsen:

Det är en efterfrågad funktion som inte finns ännu, jag hoppas det kommer i en update snart.
Än så länge är det väl nvidia exp. som gälller, där kan du spela in skärmen men inte byta kamera i efterhand.
Cheers

Tack för informationen.

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Hur tar man bort sina sparade speldata i molnet (ni vet det som synkas när man startar ett spel i win eller xbox). Vill ta bort mina sparade data av FS2020. Tror något är....knas.

Klart någon kan detta! =D

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur tar man bort sina sparade speldata i molnet (ni vet det som synkas när man startar ett spel i win eller xbox). Vill ta bort mina sparade data av FS2020. Tror något är....knas.

Hade också lite problem efter för mycket pillande i inställningarna.
Först så raderade jag allt tillhörande FS2020 i appdata-mappen:
https://www.howtogeek.com/318177/what-is-the-appdata-folder-i...

Sen så följde jag den här guiden:
https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/steam-cloud.ht...
Fick aldrig upp "Steam - Cloud Sync Conflict" fönstret i steg 4 men det behövdes tydligen inte, speldatan i molnet var borta och spelet helt nollställt.

OBS, det här raderar all din data för alla spel, jag tog backup av mina config-filer för mina andra spel. (finns i appdata)
Lite tråkigt att det ska vara så här krångligt och att man inte bara kan radera speldatan för ett specifikt spel.
(det kanske går och då får nån gärna flika in det, jag letade som fasen i Xbox live-appen och MS store innan jag tröttnade och gick på den där guiden)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Känns som jag misslyckades jag försökte ju mest klaga på ailerons brist på motstånd. Elevatoraxeln har rätt okay progressivt motstånd när inte kabeln sabbar men skulle haft mer travel så man kunde få högre upplösning.

Tror det är rätt bra aileron-ledes, det är elevator som är för hård. Jämför denna yoke-action i en 737a: https://youtu.be/Nyx4NyMrvOs

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror det är rätt bra aileron-ledes, det är elevator som är för hård. Jämför denna yoke-action i en 737a: https://youtu.be/Nyx4NyMrvOs

Går ju dra till med Cessna också. Går väl inte ha 1:1 med 737 då orkar ingen styra direct drive ffb yoke hade vart något så man kan välja själv och helt utan gummiband.

Har verkliga plan massiv deadzone och noll känsla är det inget jageftersträvar då har jag hellre larger then life.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Går ju dra till med Cessna också. Går väl inte ha 1:1 med 737 då orkar ingen styra direct drive ffb yoke hade vart något så man kan välja själv och helt utan gummiband.

Har verkliga plan massiv deadzone och noll känsla är det inget jageftersträvar då har jag hellre larger then life.

Ja tack, vettig ForceFeedback hade varit något det!

Ok, Cessna varianten:
https://youtu.be/v-Sm-X1ISPY

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag har precis börjat testa FS2020 efter att i flera år kört med X-Plane 11 och jag är mycket imponerad av grafiken i FS2020. Det är bara en sak som jag saknar och det är att i X-Plane kunde man spara hela flygningen och sedan öppna upp den och se den som en film i efterhand. Man kunde skifta mellan alla kamera vinklar i filmen. Finns det någon liknande funktion i FS 2020 som jag har missat?

Replay har även funnits i de flesta utgåvor av FS men av någon märklig anledning så togs det bort till 2020. Varför vet jag inte. Jag är ingen utvecklare men i min värld så känns det som en ganska enkel uppgift.

Hur mycket jag än älskar det visuella i FS så blir ibland "spel" känslan tydlig. Att många funktioner som är dedikerade SIM världen faktiskt helt är borttagna eller utvecklade stolpe in. Det lär ju bli ändring på det iofs, men kan inte rå för den initiala känslan.

Nåväl, grafiken är magisk så förutsättningarna framöver är helt enkelt lysande.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Nu mer än innan vill jag ha ett officiellt stöd av VR för denna simulator undrar undrar undrar?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nu mer än innan vill jag ha ett officiellt stöd av VR för denna simulator undrar undrar undrar?

Hade velat ha VR-headset för oss med glasögon först... visst, VR är skitballt, men jag har inte provat något headset än som fungerar bra ihop med glasögon. PSVR har nog kommit närmast, men riktigt bra är det inte.

Visa signatur

Dator: Mac