Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Fortfarande microstutter när jag rör kamera osv... speciellt på flygplatser (även de med få byggnader och fordon). Låst till 57 fps via Nvidia, samt max performance för kortet där med. Vet inte vad jag gör fel...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Bara jag som får upp massa random stora träd överallt i storstäder? När jag flyger över exempelvis New York ser det ut som en dystopisk stad som naturen tagit över igen...

Har försökt googla fenomenet men inte hittat nån liknande tråd.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BostonGurkan:

Bara jag som får upp massa random stora träd överallt i storstäder? När jag flyger över exempelvis New York ser det ut som en dystopisk stad som naturen tagit över igen...

Hm, skumt att du inte hittat då detta varit ett av det vanligaste klagomålen, framför allt innan release.
De känner till det och jobbar på det, men det är nog inte helt lätt. Det låter som att de tagit hänsyn till vilka trädarter som bör finnas var, och kollat in hur stora de arterna blir IRL, med mera, men eftersom de går mestadels på satellitdata/flygdata så kan de ju inte se höjder för individuella träd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

@Thomas: Då var det nog bara jag som letat lite dåligt. Spelet kraschar regelbundet också. Oklart om det är min gpu dock. RX 5700XT är ju inte känt som det mest stabila kortet. Tydligen inte kommit några nya drivrutiner sedan april heller vilket jag tycker låter konstigt.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Nej inte bara du, har stött på fenomenet flertal gånger över hela jorden.

Permalänk
Medlem

Flygsimulator 2020.

Hur gör man för att få multipanel att fungera i spelet. eller fungerar inte dom gamla som man har ? En fråga till. kan man få instrumenten på en skärm och och se rakt fram i med en annan. det gick då på gamla flight simulator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziippen:

Hur gör man för att få multipanel att fungera i spelet. eller fungerar inte dom gamla som man har ? En fråga till. kan man få instrumenten på en skärm och och se rakt fram i med en annan. det gick då på gamla flight simulator

Är det en Saitek/Logitech multipanel? Officiella drivrutiner e på gång från Logitech, nu när SimConnect problemet är löst.

Är du otålig så finns tredjeparts applikationer såsom SPAD.next eller Lorbys AxisAndOhs, båda har demoversioner som e gratis för att se att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jorden runt

Jösses vilket äventyr, åtagande även skulle man kunna kalla det som jag har startat. Jag ska flyga jorden runt har jag bestämt mig för. Kommer flyga över land så mycket det går menjag kommer behöva göra mig feet wet.
Flygplan: Cessna Citation Longitude

Starten än så länge, klarat av Amerika, canada och över Alaska. Måånga timmar blev det och fler kommer det bli

Seattle (KSEA) ---> Ketchikan (PAKE)
Ketchikan (PAKE) ---> Fairbanks (PAFA)

Nästa lämnar vi Amerika och gå in över ryssland, kul grej

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jösses vilket äventyr, åtagande även skulle man kunna kalla det som jag har startat. Jag ska flyga jorden runt har jag bestämt mig för. Kommer flyga över land så mycket det går menjag kommer behöva göra mig feet wet.

Starten än så länge, klarat av Amerika, canada och över Alaska. Måånga timmar blev det och fler kommer det bli

Nästa lämnar vi Amerika och gå in över ryssland, kul grej

Kul grej! Du får rapportera hur det går sen.

Jag gjorde ett klart mindre äventyr, inspirerat av Noel Phillips rutt:

Flög med Daher TBM 930

Rutten var enligt följande: (som jag tog i delar)
Bodö - Andenes
Andenes - Tromsö
Tromsö - Hasvik
Hasvik - Hammerfest
Hammerfest - Honningsvåg
Honningsvåg - Mehamn
Mehamn - Vadsö
Vadsö - Kirkenes
Kirkenes - Alta
Alta - Sörkjösen
Sörkjösen - Tromsö

Fick öva på landingar iaf! Mycket fina vyer, Alta var fantastiskt och en hel del utmanande landingar längs vägen. Vid Kirkenes har det blivit något fel, man ser lite av landsningsbanan på marken, men själva flygplatsen finns inte, så där fick jag improvisera.

Permalänk
Medlem

Fairbanks (PAFA) ---> Ugolny (UHMA), landade med 6% soppa så där var det lite nervöst ett tag.
Ugolny (UHMA ---> ?

Resan går vidare. vilka vyer jag sett redan under denna "korta" flygning på sammanlagt ca 8timmar

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

@Don_Tool:

Häftig idé, varit så fokuserad på att lära mig planen att jag knappt tänkt på vart jag flyger. Haha :D.

Har du någon planerad rutt längs jorden eller planerar du stoppen allt eftersom ?

En annan sak, hade varit schysst med microsoft karta och flight planner i spelet tillgängligt i webbaserat format så man lättare kan ligga på kvällen och planera

Permalänk
Medlem

https://www.insider.com/longest-flight-routes-in-the-world

Vilka flygningar, hade man pallat det tro. Hur gör piloterna vid dessa monsterflygningar, turas de om att sova?

” Singapore Airlines' direct flight from Singapore to Newark, New Jersey, is currently the longest flight in the world, lasting around 18 hours and 30 minutes and traveling 9,534 miles.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

https://www.insider.com/longest-flight-routes-in-the-world

Vilka flygningar, hade man pallat det tro. Hur gör piloterna vid dessa monsterflygningar, turas de om att sova?

” Singapore Airlines' direct flight from Singapore to Newark, New Jersey, is currently the longest flight in the world, lasting around 18 hours and 30 minutes and traveling 9,534 miles.”

Man flyger i skift, så finns två besättningar ombord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@Don_Tool:

Häftig idé, varit så fokuserad på att lära mig planen att jag knappt tänkt på vart jag flyger. Haha :D.

Har du någon planerad rutt längs jorden eller planerar du stoppen allt eftersom ?

En annan sak, hade varit schysst med microsoft karta och flight planner i spelet tillgängligt i webbaserat format så man lättare kan ligga på kvällen och planera

Jag hade en uppfattning om hur, ska man hålla feet dry finns det inte så många alternativ. Iochmed det inte finns en persistent planner så måste jag göra den rutt för rutt samt skriva ner på lapp var jag landade sist så jag vet var jag ska starta igen. Hade varit bra om jag kunde gjort en lång rutt precis som de långa bush flygningarna. Nu när jag ska lägga upp rutt så utgår jag efter bränslemängden i mitt Cessna Citation Longitude och väljer lämplig flygplats längst vägen. Jag flyger alltid VOR till VOR navigering, live väder och mitt på dagen. Flög första rutten i helt mörker och var ju meningslöst för då såg jag ju ingeting haqhaha.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag hade en uppfattning om hur, ska man hålla feet dry finns det inte så många alternativ. Iochmed det inte finns en persistent planner så måste jag göra den rutt för rutt samt skriva ner på lapp var jag landade sist så jag vet var jag ska starta igen. Hade varit bra om jag kunde gjort en lång rutt precis som de långa bush flygningarna. Nu när jag ska lägga upp rutt så utgår jag efter bränslemängden i mitt Cessna Citation Longitude och väljer lämplig flygplats längst vägen. Jag flyger alltid VOR till VOR navigering, live väder och mitt på dagen. Flög första rutten i helt mörker och var ju meningslöst för då såg jag ju ingeting haqhaha.

Kolla in simbrief, är ett flightplanner program som gör att man kan få in realistiska flygninar med fler waypoints än i msfs 2020 flightplanner. Finns ochså alternativ att välja riktiga flyglinjer olika bolag använder, samt så får du upp massa data om ditt flygplan som kan vara värt att veta inför rutten osv. Vilka inställningar för takeoff/landning/cruise osv. Beräkna bränsleåtgång m.m.m VOR till VOR har jag faktiskt inte ens kollat på, vet inte vad det är. Är det att du flyger waypoints till waypoint?

Permalänk
Medlem

Vad fan skall jag med rodret till?!?

Jag har flygit simulatorer sedqn slutet av 90talet, född -88. Mest för skojskull och endast halvseriöst. Mrn jag undrar vad fan jag skall med rodret till? Jag tycker rodret "suger". Den gör bara så jag "driftar" som Vin Diesel i luften och tappar höjd direkt. Sedan tycker jag det "går lika bra" (haha) utan roder..

Självklart förstår jag ju innebröden att det är en bra o ha grej, men går det att flyga utan roder,eller jag menar vadhänder om man som jag, struntar i att använda det. Kan man stressa sönder planet att gira utan roder?

När jag rollar åt vänster, skall jag då svänga rodret åt höger?
Som ni förstår, detta med rodret är högst oklart. Tacksam för svar. Kan tillägga att jag mest flyger småplanen.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ynnoj:

Vad fan skall jag med rodret till?!?

Jag har flygit simulatorer sedqn slutet av 90talet, född -88. Mest för skojskull och endast halvseriöst. Mrn jag undrar vadfan jag skall med rodret till? Jag tycker rodret "suger". Den gör bara så jag "driftar" som vin diesel i luften och tappar höjd direkt. Sedan tycker jag det "går lika bra" utan roder.

Självklart förstår jag ju innebröden att det är en bra o ha grej,men går det att flyga utan roder,eller jag menar vadhänder om man som jag, struntar i att använda det. Kan man stressa sönder planet att gira utan roder?

När jag rollar åt vänster, skall jag då svänga rodret åt höger?
Som ni förstår, detta med rodret är högst oklart. Tacksam för svar. Kan tillägga att jag mest flyger småplanen.

Rodret behövs för att göra coordinated turns (samt vid takeoff/landning med crosswind). Det behövs ju mer IRL när man känner av att det är obekvämt utan, så jag fuskar också lite och kör bara det ibland.

En vanlig sväng gör man med både ailerons/roll och roder. Enbart roder fyller ingen funktion för att göra svängar.
Vissa plan sköter ju det automatiskt också, med yaw damper. A320 gör det alltid, 737 har det alltid påslaget men kan slås av, gissar att 747/787 är likadana. Vissa mindre plan som TBM 930 och liknande har också en YD-knapp vid AP-knappen, så med den på behöver man inte heller använda roder*.

* Jag TROR iaf att det även gäller manuell flight. Klart möjligt att det bara är för AP, men AP utan YD är nog inte så kul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Kolla in simbrief, är ett flightplanner program som gör att man kan få in realistiska flygninar med fler waypoints än i msfs 2020 flightplanner. Finns ochså alternativ att välja riktiga flyglinjer olika bolag använder, samt så får du upp massa data om ditt flygplan som kan vara värt att veta inför rutten osv. Vilka inställningar för takeoff/landning/cruise osv. Beräkna bränsleåtgång m.m.m VOR till VOR har jag faktiskt inte ens kollat på, vet inte vad det är. Är det att du flyger waypoints till waypoint?

simbrief är jag inte intresserad av, höll på med det innan då jag flög de stora flygplanen. Nu flyger jag mest GA eller som nu lite större business jet bara för att få räckvidd och hastighet.

VOR står för Very high omnidirectional range vilket är ett system(en antenn) som ger dig 360 graders navigering mellan alla ställen som du ska. Istället för att använda "Direct via GPS" kan du välja VOR to VOR och du får då ett mer realistiskt sätt att navigera mellan två flygplatser tex. Du väljer detta uppe till vänster under flygplanet där du väljer mellan och du ska flyga. Kör du IFR flygning så är detta sättet mer realistiskt och det kommer då leda dig till en ILS landning tex.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

simbrief är jag inte intresserad av, höll på med det innan då jag flög de stora flygplanen. Nu flyger jag mest GA eller som nu lite större business jet bara för att få räckvidd och hastighet.

VOR står för Very high omnidirectional range vilket är ett system(en antenn) som ger dig 360 graders navigering mellan alla ställen som du ska. Istället för att använda "Direct via GPS" kan du välja VOR to VOR och du får då ett mer realistiskt sätt att navigera mellan två flygplatser tex. Du väljer detta uppe till vänster under flygplanet där du väljer mellan och du ska flyga. Kör du IFR flygning så är detta sättet mer realistiskt och det kommer då leda dig till en ILS landning tex.

Det är heading dvs? Samt att man håller koll på tider, så att man ungefär efter 5min ska ändra heading till 306* sedan efter 10m 201* grader.

Har jag fattat rätt?

Permalänk
Medlem

Som ny i simulator-/flygvärlden är det underbart att kunna följa en sån här tråd och lära sig massa saker hela tiden, jag noterar dock att det används en hel del förkortningar som för en nykomling gör det svårt att hänga med.

Jag förstår att man i varje inlägg inte orkar skriva ut alla fulla förklaringar men finns det någon som kan tänka sig sammanställa en lista/hitta en färdig lista och typ klistra i i trådstarten?

Då har jag med flera alltid nånstans att gå tillbaka till för att hitta förklaringar på det som sägs i tråden 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Dator spec

Kör idag med:

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8M
Corsair Hydro H100i v2
ASUS ROG STRIX Z370-F GAMING
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz

Det kommer upp en varning att jag inte når kraven och det laggar när jag spelar.

Vad behöver jag uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostebo:

Kör idag med:

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8M
Corsair Hydro H100i v2
ASUS ROG STRIX Z370-F GAMING
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz

Det kommer upp en varning att jag inte når kraven och det laggar när jag spelar.

Vad behöver jag uppdatera?

Borde ju flyta på ganska bra för dig. Vad har du för fps ungifär? Laggar det så mycket att det är ospelbart?

I windows:
Gå in i kontrollpanelen och kolla så att "strömwparläge" inte är aktiverat. Gå in på valda profilen och kolla så att processorn har tillgång till 100%. Kolla så att allting se bra ut. Pci-porten osv..
Uppdatera alla drivrutiner. Gå in i bios när du startar datorn och kolla så det inte ligger någon "spärr" därutan stårtyp Profile Performance. Blås ut datorn från damm. Lyckatill.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem

@Badmondy: Nä, VOR är utspridda pejlmaster kan man säga och det blir på samma sätt som en GPS waypoint men du har det mer exakt med detta systemet då du blir direkt ledd på inflygningsbana med VOR medans GPS waypoint tar dig bara till platsen.

Att navigera sig med Heading och tid är bara ett annat sätt att navigera på och som är helt manuellt vilket man kan behöva använda om tillexempel det blir elfel eller om du inte har någon gps i ditt plan såsom enklare bushplan. Du har fortfarande waypoints i alla typer av navigeringar och precis som du säger du följer XX heading i YY min och därefter byter du till annat.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Som ny i simulator-/flygvärlden är det underbart att kunna följa en sån här tråd och lära sig massa saker hela tiden, jag noterar dock att det används en hel del förkortningar som för en nykomling gör det svårt att hänga med.

Jag förstår att man i varje inlägg inte orkar skriva ut alla fulla förklaringar men finns det någon som kan tänka sig sammanställa en lista/hitta en färdig lista och typ klistra i i trådstarten?

Då har jag med flera alltid nånstans att gå tillbaka till för att hitta förklaringar på det som sägs i tråden 🙂

Flygvärlden är hellt full av förkortningar. Jag har jobbat i flygvapnet i 9år och lär mig fortfarande

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Den här listan tycker jag är heltäckande! Ser man en förkortning är det bara kolla i listan

https://www.flightdeckfriend.com/become-an-airline-pilot/pilo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Borde ju flyta på ganska bra för dig. Vad har du för fps ungifär? Laggar det så mycket att det är ospelbart?

I windows:
Gå in i kontrollpanelen och kolla så att "strömwparläge" inte är aktiverat. Gå in på valda profilen och kolla så att processorn har tillgång till 100%. Kolla så att allting se bra ut. Pci-porten osv..
Uppdatera alla drivrutiner. Gå in i bios när du startar datorn och kolla så det inte ligger någon "spärr" därutan stårtyp Profile Performance. Blås ut datorn från damm. Lyckatill.

Jag kollar och testar igen, men är det något som är värt att uppgradera. Mer minne eller CPU?

Permalänk
Medlem

@Ostebo: >Låter konstigt att du inte skulle klara kraven. Vad har du för hastighet på din lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

@Ostebo: >Låter konstigt att du inte skulle klara kraven. Vad har du för hastighet på din lina?

100/100

Men det kommer upp en varning att jag inte klarar kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostebo:

100/100

Men det kommer upp en varning att jag inte klarar kraven.

Något är knas, kan det vara så enkelt att du glömt kolla om du har plats på hårddisken ? För dina specs klarar high/ultra inte i några 60 fps men spelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Den här listan tycker jag är heltäckande! Ser man en förkortning är det bara kolla i listan

https://www.flightdeckfriend.com/become-an-airline-pilot/pilo...

Tack så mycket! Var nåt sådant jag behöver 🙂 Är det så att man alltid använder engelska förkortningar även i svensk tal och skrift?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz