Permalänk
Medlem

DDR3 minnesguide

Inledning

Den här guiden är till för dig som antingen redan har DDR3-minne och är intresserad av att överklocka det eller som planerar att köpa eller uppgradera DDR3-minne och sedan överklocka det. Då den här guiden är fokuserad på praktiska användningsområden kommer jag inte att nämna 1 Gbit kretsar, eftersom dessa inte kan ge mer än 2 GB/modul eller 8 GB totalt på vanliga plattformar, vilket jag anser är för lite för de flesta mer krävande applikationer i dagsläget.
‎‎‎‏‏‎ ‎

Terminologi

Skrivet av TMG:

MT/s - Frekvensen för dataöverföring. Denna kallas vanligen inkorrekt för MHz (t.ex. 1600 MHz för DDR3-1600).
MHz - Klockfrekvensen för minnet. Halva överföringsfrekvensen. DDR3-1600 går alltså i 800 MHz och DDR3-2400 går i 1200 MHz.
SR/Single Rank - Minnesmodulen har en uppsättning av 8 minneschipp.
DR/Dual Rank - Minnesmodulen har en uppsättning av 16 minneschipp. Kallas även ibland "double sided" eller dubbelsidig då dessa moduler har minneschipp på båda sidorna av kretskortet
Gbit/densitet - Storleken på själva minneschippet. 8 Gbit = 1 GB. En DR 2 Gbit modul eller SR 4 Gbit modul har alltså en kapacitet på 4 GB. DR 4 Gbit har en modulkapacitet på 8 GB.
"Timings" - Tiden i klockcykler för olika minnesoperationer. Skrivs vanligen tCL-tRCD-tRP(-tRAS), till exempel 9-9-9-24 som är en vanlig XMP-profil för många 1600 MT/s minnen.
Minneskretsar - Den exakta varianten av chippen på modulen. Till exempel Hynix AFR eller Samsung B-die.

‏‏‎ ‎

Angående värmespridare

Skrivet av TMG:

Många ovetande konsumenter tror att snygga/stora värmespridare är fördelaktigt (typ bättre kvalitet, bättre överklockningsmöjligheter, längre livslängd mm). Detta är så gott som fullständigt inkorrekt. Värmespridarna säger ingenting om vilka minneskretsar som faktiskt sitter under dem, vilket är vad som är relevant när man överklockar. I många fall är värmespridarna inte ens i kontakt med minneschippen, eller så sitter de fast med ett lager häftande tejp som drastiskt försämrar värmeöverföringen.

De största värmespridarna jag har haft är de på OCZs Reaper-minnen, med värmerör och kylflänsar som gör minnet dubbelt så högt som många andra. På dessa var ena sidan av minnet inte ens i kontakt med resten av kylflänsen. Stora värmespridare säger alltså ingenting om minnet, och kan i värsta fall försämra kylningen genom att hindra luftflöde till minnet eller lägga till isolering i form av lim.

‏‏‎ ‎

Angående XMP-profiler

Skrivet av TMG:

XMP-profiler säger dig att minnet kan köra XMP-profilens specifikationer. Detta innebär så gott som ingenting för minnen med 1600 MT/s XMP-profiler, då nästan alla minneskretsar kan köra denna hastighet. För minne med en XMP-profil på 2933 MT/s säger det dock lite mer, då det nästan bara är Hynix MFR som kan köra dessa hastigheter, vilket därmed innebär att minnet med hög säkerhet är baserat på MFR. Detsamma gäller för andra minnen med mer extrema XMP-profiler, till exempel DDR3-2250 CL8, då endast en eller ett fåtal kretsar kan köra dessa hastigheter och timings.

Tro alltså inte att ett minne med en bättre XMP-profil automatiskt är bättre. Många av Corsairs 8 GB/modul 2400 MT/s minnen är baserade på Hynix 4 Gbit AFR, när vissa av deras 8 GB 1600 MT/s moduler är baserade på den betydligt bättre MFR-kretsen.

‏‏‎ ‎

Angående 4 Gbit kretsar och dual rank

Skrivet av TMG:

4 Gbit kretsar har ofta sämre prestanda vid samma primära timings, både med sekundära på Auto och manuellt konfigurerade. Detta beror på att 4 Gbit kretsarna inte kan köra lika låga sekundära timings som många av 2 Gbit kretsarna. Särskilt tRFC skiljer starkt (runt 100 för de flesta 2 Gbit jämfört med 200+ för de flesta 4 Gbit vid 1200 MHz).

Dual rank ger marginellt bättre prestanda än single rank vid identiska förhållanden. Detta beror på att mer minne (fler rader) kan vara aktivt (öppna) samtidigt i dual rank samt att vissa minnesoperationer kan utföras parallellt i dual rank.

‏‏‎ ‎

Angående plattformar

Skrivet av TMG:

Den maximala minneshastigheten är inte enbart begränsad utav minnet, utan även av processorn och moderkortet. Jag har själv testat allt mitt minne med toppmoderkort för plattformen och kan därför inte kommentera hur mycket sämre moderkort påverkar, men jag har läst om stora förluster i maxhastighet på sämre moderkort.

Sandy Bridge har ofta svårt att nå över 2133 MT/s minneshastighet. Vissa processorer klarar högst 1866 MT/s med 4 minnesmoduler installerade. Ivy Bridge är något bättre än Sandy Bridge. Vissa processorer är begränsade till 2133 MT/s med auto SA-spänning, men de flesta klarar 2400 MT/s, eller 2666 MT/s med hög SA-spänning. Haswell har generellt inga problem att köra minneshastigheter närmare 3000 MT/s, särskilt med höjd SA-spänning. Jag har hört att vissa processorer har jobbigt att köra 4x8 GB (och eventuellt 4 moduler generellt), men detta kan även bero på moderkortet snarare än processorn.

X58 och P55 tar stopp runt 1100 MHz. Jag har ingen utförligare erfarenhet av AMD-plattformar, men kunde köra 2400 MT/s på en FX-8350 en gång.

‏‏‎ ‎
‏‏‎ ‎

Minnestillverkare

Corsair
Corsairs minnen har en hjälpsam markering på minnets specifikationsklistermärke – versionsnumret. Detta indikerar främst tillverkaren av minneskretsarna men även densiteten och (med viss otydlighet) den exakta revisionen av minneskretsen. Se nedanstående tabell för information om vilka versionsnummer som korresponderar till vilka minneskretsar:

Ver 2.12 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Elpida 2 Gbit BCSE
Ver 3.1x ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Diverse Micron 2 Gbit
Ver 3.2x ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Micron 4 Gbit QBJ
Ver 4.1x ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Diverse Samsung 2 Gbit
Ver 4.13 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Samsung 2 Gbit D-die
Ver 4.21 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Samsung 4 Gbit B-die
Ver 4.23 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Samsung 4 Gbit C- eller D-die
(Ver 4.22, om det existerar, borde rimligen vara C-die, vilket lämnar 4.23 för D-die)
Ver 4.29 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Samsung 4 Gbit Q-die
Ver 5.11/5.12/5.13 ‎ ‎ ‎ ‎Hynix 2 Gbit BFR/CFR/DFR
Ver 5.20 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Troligtvis Hynix 4 Gbit AFR
Ver 5.21 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Hynix 4 Gbit BFR
Ver 5.23 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Kanske Hynix 4 Gbit AFR
Ver 5.29 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Hynix 4 Gbit MFR
Ver 8.1x ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Nanya 2 Gbit
Ver 8.2x ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Nanya 4 Gbit

Corsairs 1600 MT/s 4 GB/modul Vengeance (med stora värmespridare) och Vengeance LP (svarta) använder till övervägande del (runt 80-90%) Nanya 2 Gbit (Ver. 8.16) eller Elpida 2 Gbit BCSE (Ver. 2.12). Undvik dessa om du vill överklocka minnet. De färgade Vengeance LP verkar vara mer varierade i vilka minneskretsar de använder, men detta kan också bero på att jag har ett för litet urval av dem för att se helheten. XMS3-modulerna verkar till stor del (närmare 2/3) använda olika Hynix-kretsar. Jag skulle rekommendera dessa över de olika Vengeance 4 GB/modul om man vill överklocka. Bästa är dock att försöka ta reda på versionsnumret innan man köper och göra sitt beslut baserat på det.

De olika 1600 MT/s 8 GB-modulerna är mycket mer varierade i vilka kretsar de använder. Allt från värdelösa Nanya som knappt går över XMP till MFR som kan köra dubbla XMP-hastigheten. Försök ta reda på versionsnumret och använd tabellen ovan som referens innan du köper.
‏‏‎ ‎

Crucial
Allt Crucial-minne som jag har sett är baserat på Micron-kretsar. För lite bakgrund ägs Crucial utav Micron; det är deras konsumentmärke, så att säga. Jag har hört rykten om att Crucial i sällsynta fall har använt kretsar från andra tillverkare när Micron inte har kunnat producera tillräckligt, men jag har aldrig sett några Crucial-moduler med annat än Micron-kretsar själv. Alla 8 GB-moduler använder 4 Gbit QBJ. De 4 GB-modulerna som jag har haft har alla varit 2 Gbit DR men de kan i teorin även vara SR QBJ.
‏‏‎ ‎

Kingston
Kingstons 2400 MT/s 8 GB-moduler verkar vara baserade på uteslutande MFR utifrån vad jag har sett. Många av deras "standard" 4- och 8 GB-moduler i lägre hastigheter är baserade på olika 2- och 4 Gbit Hynix-kretsar som överklockar rätt så väl. Någon Micron här och där också. Deras ValueRAM verkar generellt vara baserat på skitkretsar som inte går mycket över specifikationen.
‏‏‎ ‎

G.skill, OCZ, Patriot och övriga
Det har gått över ett år sedan som jag senast stötte på ett G.skill-kit. De flesta OCZ-kiten har varit 2 GB/modul vilket inte är relevant för den här guiden. Övriga tillverkare har jag endast haft enstaka kit från eller inga alls.
‏‏‎ ‎

OEM-minnen
OEM-minnen är minnen som kommer direkt från tillverkaren av minneskretsarna, alltså Samsung, Hynix och Micron mm. Dessa är vanliga i OEM-datorer från tillverkare som Dell och HP, men kan även köpas direkt på marknadsplatser som Ebay eller Tradera. OEM-moduler är ofta ett bra sätt att få relativt bra överklockande minne till ett lågt pris, då man kan vara säker på vilka minnechipp som sitter på dem, till skillnad från tredjepartsminnen där kretsarna döljs av värmespridare och ofta varierar inom samma minnesmodell.

Många OEM-minnen överklockar generellt sämre än tredjepartsminnen med samma kretsar, troligtvis beroende på att OEM-minnena använder sämre kretskort. Då förstapartstillerkarna endast bryr sig om att minnena ska klara av JEDEC-profilerna investerar de därför generellt inte lika mycket som tredjepartstillverkare i att optimera kretskorten för högre frekvenser och lägre timings.

De OEM-minnen som regelbundet presterar betydligt sämre än tredjepartsminnen med samma kretsar är Micron och olika DR 2 Gbit från Hynix. Samsung-minnen och 4 Gbit Hynix är på genomsnitt bara lite sämre än ekvivalenta minnen från tredjepartstillverkare.
‏‏‎ ‎
‏‏‎ ‎

Minneskretstillverkare

Micron

2 Gbit
Jag är något osäker på om det finns två eller tre olika 2 Gbit kretsar från Micron. Det finns enligt min erfarenhet 3 "nivåer" av kvalitet på kretsar, men jag är osäker på om den andra och tredje nivåen är olika kretsar eller bara drastiskt olika kvalitet av samma. Jag har inte känt för att lossa värmespridarna från mina väl överklockande Crucial 4 GB-moduler för att kolla.

Den första nivån och kretsen är LGK, som har det jobbigt nog att köra 800 MHz. Den andra är PFJ, som kan nå upp till 1066 MHz med rätt så dåliga timings. Jag är osäker på om den tredje nivån är bra PFJ eller någon annan krets, men de kan hursomhelst köra 1066 MHz med helt okej timings (till exempel 9-11-10) eller 1200 MHz med oimponerande timings (till exempel 11-15-12).

4 Gbit
Den enda 4 Gbit Micronkretsen som jag har sett är QBJ. Kvaliteten på dessa varierar enormt. De bättre exemplaren kan köra 1200 MHz CL9 vid lite högre spänningar samt låga tRCD och tRP för att vara 4 Gbit kretsar. De sämre exemplaren kan köra 11-12-14 och de absolut sämsta (främst OEM-moduler) kan inte köra 1200 MHz oavsett timings och spänning. Jag kan tänka mig att riktigt bra exemplar skulle kunna köra CL8 vid 1.8+ V. De bättre exemplaren verkar se stora förbättringar från höjd spänning.

Bra QBJ-exemplar är nog de bästa 4 Gbit alternativen för Sandy Bridge, eller Ivy Bridge med svaga minneskontrollers.
‏‏‎ ‎

Samsung
Samsungs 2- och 4 Gbit minneskretsar är nog de mest pålitliga för att få generellt bra överklockande minne. Jag har endast stött på enstaka exemplar som inte når upp till 1200 MHz, och i de fallen misstänker jag att det beror på att dessa var OEM-moduler med dåligt optimerade kretskort, snarare än minneskretsarna själva. Jag har ännu inte stött på några 2- eller 4 Gbit Samsungkretsar från tredjepartstillverkare (Corsair etc.) som inte når upp till 1200 MHz.

2 Gbit
D-die är absolut den bästa 2 Gbit kretsen från Samsung. De brukar inte ha några problem att köra 1200 MHz CL9 vid låga spänningar (under 1.65 V). Jag har dock inte testat några OEM-moduler baserade på D-die.

De andra 2 Gbit kretsarna är också bra alternativ, men inte imponerande på samma sätt som D-die. Så gott som alla (även OEM-moduler) kan köra 1200 MHz 11-13-13 vid runt 1.65 V eller lägre. De bättre kretsarna och exemplaren kan köra 10-12-12 eller 10-11-11 vid 1200 MHz.

4 Gbit
Min favorit här är B-die, men även Q-die är ett bra alternativ. B-die brukar kunna köra 1200 MHz 10-10-12 med låg spänning (under 1.65 V) och många moduler klarar CL9 med runt 1.75 V. Q-die är lik B-die, men kräver högre tRCD och kan ibland köra 1 tick lägre tRP. Både B- och Q-die tar stopp runt 1300 MHz. Jag rekommenderar att köra 1200 MHz och pressa ner timings istället för att försöka få högre frekvenser stabila. B-die verkar ta stopp någonstans runt 1.8 V och Q-die vid 1.75-1.8 V.

C- och D-die går inte över 1200 MHz i min erfarenhet. Vissa OEM-moduler har svårt att komma över 1100 MHz. De brukar kunna köra tCL 11/12 som lägst vid 1200 MHz ~1.65 V.
‏‏‎ ‎

Hynix
Hynix 2- och 4 Gbit kretsar är generellt bra alternativ. 2 Gbit AFR och EFR är rätt så värdelösa, men de övriga 2 Gbit kretsarna kan oftast köra 1200 MHz med okej timings. Jag har inte stött på en 4 Gbit Hynixbaserad modul som inte klarar 1200 MHz CL11 under 1.65 V.

2 Gbit
Varierar beroende på krets, kvalitet och kretskort. Bästa kan köra 1200+ MHz med rätt så låga timings. De sämre exemplaren, generellt OEM-moduler, behöver höga timings för 1200 MHz eller klarar det inte alls. Själv skulle jag köra dessa i 1066 MHz med tCL 9/10 istället för att försöka komma upp i 1200 MHz. Detta exkluderar AFR och EFR som inte kom över 1000 MHz när jag testade dem för ett tag sedan.

4 Gbit
AFR är inte särskilt imponerande men är fortfarande ett okej alternativ. Brukar kunna köra 1200 MHz CL10 vid 1.57-1.7 V eller CL11 vid under 1.55 V. SR OEM-moduler och DR tredjepartsmoduler verkar vara rätt så lika på genomsnitt. Behöver generellt xx-13-12 vid 1200 MHz. Vissa moduler kan köra högre frekvenser, men timings blir snabbt riktigt höga vid över 1200 MHz.

BFR är ett rätt så bra alternativ. Tredjepartsmoduler når ofta upp till 1500 MHz utan några större problem. Brukar kunna köra 1200 MHz 10-12-13 vid 1.55-1.67 V. Bättre moduler kan till exempel köra 1466 MHz 12-14-15 1.6 V

MFR är som en något bättre version av BFR. Verkar kunna köra marginellt lägre tCL på genomsnitt och något lägre tRCD och tRP än BFR. MFR körs bäst med tRCD 1 tick högre än eller samma som tRP.
‏‏‎ ‎

Elpida
Elpidas 2- och 4 Gbit kretsar har inte imponerat mig. Jag har testat en hel del Corsair V2.12 som är baserade på 2 Gbit BCSE och det bästa dessa har klarat var 1066 MHz med värdelösa timings. Kan dock köra 1866 MT/s med liknande timings som på många DDR3-1866 XMP-profiler, vilket borde ge en mindre prestandavinst jämfört med stock XMP.

Den 4 Gbit baserade modulen som jag hade klarade precis av 800 MHz med JEDEC DDR3-K-timings (11-11-11).
‏‏‎ ‎

Nanya
Det bästa sättet att överklocka minnet om man har Nanya-baserade moduler är att sälja dem och köpa något annat minne. Jag skämtar inte när jag säger det. Jag har testat ca. 4 st. Corsair V8.16-kit (Nanya 2 Gbit) och det bästa de klarade var 933 MHz med värdelösa timings. Helt ärligt, kör dem i XMP eller sälj dem och köp något annat om du vill överklocka. Det 4 Gbit Nanya-kitet som jag hade verkade vara ungefär samma sak, men jag besvärade mig inte att testa utförligt.

Permalänk
Medlem

Skulle en överklockningsguide för DDR3 vara intressant också? Jag har tagit med en del rekommendationer för hastigheter, timings och spänningar här, men jag förstår om det kan bli mycket för någon som aldrig har överklockat minne tidigare.

Flytta gärna den här tråden till överklockningsdelen av forumet om den passar bättre där.