Permalänk

Formatering och w10?

Hej!

Jag köpte windows 8 back in the days och uppgraderade gratis till W10 när dom hade den driven (läste någonstans att dom tydligen hade en I januari med..).

Hur som helst, behöver formatera och undrar då om jag kan få tillbaka 10an som jag har och hur allt isåfall går till väga?
Känns lite läskigt att bara köra och testa själv så tänkte höra med er om ni vet först!

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Bara att ladda hem ISO från Microsofts hemsida, eller använd deras verktyg för att skapa en USB-sticka. Du behöver 8GB från och med 2004.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ovan.
Och nyckeln borde gå på din hårdvara så du slipper hitta nyckeln.
För övrigt går det fortfarande utmärkt att installera W10 och aktivera med 7//8/8.1-nyckel.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SirMacke:

Som ovan.
Och nyckeln borde gå på din hårdvara så du slipper hitta nyckeln.
För övrigt går det fortfarande utmärkt att installera W10 och aktivera med 7//8/8.1-nyckel.

Det går till och med att skita i nyckel helt och hållet Till och med på deras server-OS så är enda nackdelen den där rutan nere till höger om att du måste aktivera Windows.

På klientsidan så skiter dom i pengarna, och på serversidan så är det ingen som vågar chansa, audits blir dyra

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tack så mycket, ska kolla direkt!

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Bara att ladda hem ISO från Microsofts hemsida, eller använd deras verktyg för att skapa en USB-sticka. Du behöver 8GB från och med 2004.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Går det på något sätt att göra utan sticka?
Tycks ha tappat bort mina och är rätt säker på att dom bara ligger på 4 ändå

Permalänk
Medlem

Jag installerade nyligen om windows 10 på en nuc (utan ändring av hårdvara) och då mindes inte windows nyckeln för aktivering, som det alltid gjorts alla gånger tidigare. Skrev in samma win8-key som första installationen o det gick bra. Vet inte hur ofta detta händer, men är ju störigt om man inte minns vilken key som använts tidigare.

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dark_Widget:

Går det på något sätt att göra utan sticka?
Tycks ha tappat bort mina och är rätt säker på att dom bara ligger på 4 ändå

Ptja, bränna en DVD om du har nån sån hemma? Det går med en 4GB-sticka om du laddar hem en äldre iso (1903)

Edit; Äh, jag tror du bara kan köra deras egna Verktyg och välj "behåll ingenting" så får du en clean installation. Liiite osäker men jag tror jag minns rätt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Ptja, bränna en DVD om du har nån sån hemma? Det går med en 4GB-sticka om du laddar hem en äldre iso (1903)

Edit; Äh, jag tror du bara kan köra deras egna Verktyg och välj "behåll ingenting" så får du en clean installation. Liiite osäker men jag tror jag minns rätt

Är ute efter en clean, har en SSD på 128 som windows hdd så förlusten är inte så stor haha
Har brännare lustigt nog men självklart inga skivor...
Det går inte köra ifrån en annan hdd? Eller om jag bara flyttar över ISOn till en extern hdd eller något??

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dark_Widget:

Är ute efter en clean, har en SSD på 128 som windows hdd så förlusten är inte så stor haha
Har brännare lustigt nog men självklart inga skivor...
Det går inte köra ifrån en annan hdd? Eller om jag bara flyttar över ISOn till en extern hdd eller något??

Om du startar installationen från datorn du vill formatera så kan den göra en ren installation åt dig, men det förutsätter att den redan har Windows på sig. Testa det först så slipper du åka till museum och leta dvd-skivor

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Om du startar installationen från datorn du vill formatera så kan den göra en ren installation åt dig, men det förutsätter att den redan har Windows på sig. Testa det först så slipper du åka till museum och leta dvd-skivor

Haha ja, lyckas den göra en ren då?
Hittade faktiskt ett par timma skivor, sjukt nog.. Så håller på att dra ner ISO för en sån.
Men går det att göra en clean via att köra den på datorn direkt?