Vilka tillverkare tillåter byte av kylare utan att garantin bryts?

Permalänk
Medlem

Vilka tillverkare tillåter byte av kylare utan att garantin bryts?

Jag planerar att köpa ett 3080 och sätta på ett vattenblock från EK när de släpps.
Som rubriken lyder är då min fråga vilka tillverkare man vågar köpa ifrån utan att riskera att bli sittande utan grafikkort om det skulle gå sönder och garantin inte längre gäller?

Jag vet att EVGA godkänner det men har inte kunnat hitta någon information om andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Finns det någon som säljer ett naket kort utan kylare?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Tarrgoth: Grafikkortstillverkarna själva säger sig erbjuda följande garantier men enlig gällande konsumenträtt i Sverige så har du rätt att nyttja garantin oavsett huruvida du vattenkylt eller inte så länge skadorna som garantiärendet gäller inte uppkom till följd av att grafikkortet vattenkyldes, vilket även gäller för EVGA.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simkev:

@Tarrgoth: Grafikkortstillverkarna själva säger sig erbjuda följande garantier men enlig gällande konsumenträtt i Sverige så har du rätt att nyttja garantin oavsett huruvida du vattenkylt eller inte så länge skadorna som garantiärendet gäller inte uppkom till följd av att grafikkortet vattenkyldes, vilket även gäller för EVGA.
https://i.imgur.com/dGm010R.png

Nej man kan ha rätt att använda reklamationsrätten om service och ändringar är fackmannamässigt utförda, garanti är en annan sak.
Att modda så mycket som ett kylarbyte vet jag inte hur det klassas för det är en gråzon för du får ju inte bygga om en vara hur mycket som helst men det är nog inte rättsligt provat vad som gäller för en så stor modifiering av ett grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.