Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC

Permalänk
Medlem

@EvonS: Så det är anledningen att dom höjer om en månad, cashbacks?
Varit 100% säker senaste månaderna att dom skulle hitta ett sätt att både äta och behålla kakan men inte hur. Dom kan verkligen sin marknadsföring. Om några månader kommer de flesta att ha glömt detta ändå.

Det absolut äckligaste är att dom framställer sig först i goda dager, sedan går priserna upp lagom till att AMD skall börja släppa sina produkter vilket gör att om AMD levererar i prestanda och eller pris så finns det fortfarande utrymme att priserna kan gå nedåt. Men då är i så fall denna cashback tid över vilket gör att det antagligen är Aib parterna som bär största delen av dessa minskade marginaler.

Kort och gott så har dom med denna metod försökt sätta ett golv för priserna. Skulle det mot förmodan vara så att det blir någon form av priskrig så kan dom två sina händer iom att dom utgick med ett skäligt MSRP.

Permalänk
Medlem

På komplett kan ni se beräknad leveranstid på varan ni beställde. Bara gå in på orderöversikt sedan tryck på grafikkortet ni beställde så står det en bit under när det beräknas inkomma på just er order

"Beställd, förväntas i lager 26 september 2020, 1 st."

Permalänk
Medlem

Vilken hysteri...sitter lugnt i båten och avvaktar.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Määä...står att mitt kort skall skickas 26 september på komplett,.och nu har dom höjt priset på kortet med lol.
Tog zotac kortet.

Permalänk
Medlem

Det ser verkligen inte ut som att en upgrade är värd för de som har 2080 Ti. Det är något jag hade hoppats på.. Men men, får väl se vad AMD har för något på gång härnäst..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Håller "introduktionspriset" tills nästa runda kort kommer, tro? Det vette fan alltså. Dom flesta korten kommer väl i lager den 17:e (oktober) eller senare nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det ser verkligen inte ut som att en upgrade är värd för de som har 2080 Ti. Det är något jag hade hoppats på.. Men men, får väl se vad AMD har för något på gång härnäst..

Du får väl uppgradera 2080Ti med ett 3080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ursäkta men varför går priserna upp vid 16:e Oktober? Läste lite i all hast men hann inte riktigt med... Är det bara på just detta kort eller?

Det är bara detta kortet som är just 16:e -- men Gigabyte och MSI har samma sak bara att det begränsat till ett visst antal kort, så de lär väl ta slut först skulle jag gissa.
https://www.webhallen.com/se/campaign/8555-Nvidia-GeForce-RTX...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

På komplett kan ni se beräknad leveranstid på varan ni beställde.
"Beställd, förväntas i lager 26 september 2020, 1 st."

På min står det "Beställd, förväntas i lager 7 september 2020, 1 st". Mycket informativt.

Permalänk
Medlem

@Snoddas: Ordern är ”Behandlas”. Kolli id är skapat men ger ingen träff ännu.

Permalänk
Medlem

La en beställning. Vill egentligen vänta tills AMD släpper, men eftersom det är sån lång leveranstid har man ju alltid tid att ångra sig

Visa signatur

8700K@4.8GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 32GB CL14 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 2080 TI, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. Samsung oddesey G9 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

På min står det "Beställd, förväntas i lager 7 september 2020, 1 st". Mycket informativt.

Du är före alla andra helt enkelt

Permalänk
Medlem

der8auer
ASUS TUF Gaming RTX 3080 OC - Shunt Modding (unlock Power Target!) and First Look
https://www.youtube.com/watch?v=kEnkUFNi9A4

GPU-Z har detaljerad information om power draw för kortet.

Permalänk
Medlem

Angående priset så skulle väl det lägre priset gälla så länge det fanns FE.
Skall man jämföra mot FE borde man ju då jämföra det lägre nuvarande priset, tycker jag.
Tycker denna modell ser ut som en av de bästa i pris/prestanda iom det lägre releasepriset.

Köpte också av komplett, direkt det var möjligt, "7 sep batchen". och samtidigt ett reservkort av proshop och elgiganten (strix), får man se vad som skickas först. (förslavade min sambo att spam-refresha för simultanköp ).

Permalänk
Medlem

@JBE: Vad är "det lägre" priset?
De priser jag ser och som finns i prisjakts statistik är för ex Asus TUF Gaming ca 7825 kr, för OC 7990 kr.
Har det varit lägre tidigare idag??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@JBE: Vad är "det lägre" priset?
De priser jag ser och som finns i prisjakts statistik är för ex Asus TUF Gaming ca 7825 kr, för OC 7990 kr.
Har det varit lägre tidigare idag??

De är det lägre priset. Det "skall" kosta mer, enligt artikeln "När priset hamnar över 9 000 kronor finns det många modeller att välja på vilken inte gör TUF-serien ett självklart val för prisklassen."
"*7 990 kronor är ett introduktionspris under den första månaden"

Permalänk
Medlem

@Barsk66: Nej, de priserna du ser nu är de "lägre" priserna, dom kommer höjas efter 16 oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Määä...står att mitt kort skall skickas 26 september på komplett,.och nu har dom höjt priset på kortet med lol.
Tog zotac kortet.

Fast har du lagt beställningen så är det de priset du får betala som du la beställningen på.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

"Bakgrundsbruset i rummet ligger på 34 dBA och temperaturen på 25° Celsius."

Har ni det så jävla varmt på kontoret?!?!

Permalänk
Medlem

Och vart är tester med Ray Tracing - DLSS ?!? Vad är meningen med denna testmetod om man inte visar vad RT går för också... Och finner även testet väldigt snabbt ihop-grejjat och inte seriöst genomgått...

Och även hur OC går till där man inte lägger vikt på hur mycket man ökar core till utan snarare hur kall man kan få gpun så den klockar upp sig självt, genom t.ex undervolt eller högsta flås på fläktarna. Som om att den som skapat denna recensionen inte riktigt vet hur allt funkar och vad som är relevant, ursäkta mig för att vara rakt på sak. Men ser gärna att de är mer kunskap och relevans kring testerna, så som RT/DLSS prestanda vilket är hela grejjen med RTX-korten.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillz:

Och vart är tester med Ray Tracing - DLSS ?!? Vad är meningen med denna testmetod om man inte visar vad RT går för också...

Det är ju näst intill samma kort som FE i den aspekten, så det är väl bara att kolla in FE-recensionen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju näst intill samma kort som FE i den aspekten, så det är väl bara att kolla in FE-recensionen?

I så fall varför ens göra denna recension i så fall? Om allt är lika.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Finns inte betyget 'Meningslös produkt'?

Permalänk
Medlem

Beställde som sagt på Elgiganten. 7825 för TUF kortet. Allt gick smidigt tills det kom ett sms och mail att tyvärr så kommer inte kortet i tid. 30 September är det ändrat till. 😊

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Viking
Skrivet av marcusOCZ:

Ingen aning om det är en typo, men denna testare jämför Trio X med FE och kallar det totalt silent.
Så dyker en lista upp ungefär 5:10 in i videon som visar Gigabyte Eagle OC 3080 hela 10 grader bättre temps än FE, och bättre än Trio X.

https://www.youtube.com/watch?v=gVhfKAKni8A

Edit:

Stämmer. Kortet har en egen test.

https://www.youtube.com/watch?v=HAYxr19TY3w

Bästa kylaren hittils. Gigabyte Eagle OC.

Titta ljudnivån så ser du varför den kyler bättre. Med andra ord är Gaming X Trio bättre om man sätter fläktarna på högre RPM...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillz:

I så fall varför ens göra denna recension i så fall? Om allt är lika.

I skribenternas egna ord:

Citat:

Då vi redan gjort ett fullskaligt test av Geforce RTX 3080 väljer vi att skala ned antalet programvaror och spel rejält till recensionerna av partnerkorten. Genom att göra detta kommer vi ha mer tid att beta av ännu fler olika modeller under hösten, utan att för den delen tumma på det som är viktigt med en recension av denna typ – det vill säga konstatera hur mycket snabbare kortet är än Nvidias Founders Edition samt bedöma hur bra kyllösningen presterar.

Med tanke på att prestandan är så väldigt nära FE ser jag inget problem alls med att det är ganska få tester. Man lär kunna räkna med att ligga inom några procent oavsett. Det är ju samma antal CUDA/RT/Tensor-kärnor på alla 3080-modeller.

Kylning, ljudnivå och extra features är det viktiga för mig när det gäller test av olika grafikkort med samma GPU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Kenneth Tack för testet. En sak jag önskar för framtiden är att ni testar ljudnivå normaliserat. Dvs ställ in fläktarna så att samtliga grafikkort låter lika mycket och visa temperatur. Då jämför man faktiskt hur bra kylarna är och inte kortens fläkt- och temperaturprofil.

Se här för exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I skribenternas egna ord:

Med tanke på att prestandan är så väldigt nära FE ser jag inget problem alls med att det är ganska få tester. Man lär kunna räkna med att ligga inom några procent oavsett. Det är ju samma antal CUDA/RT/Tensor-kärnor på alla 3080-modeller.

Kylning, ljudnivå och extra features är det viktiga för mig när det gäller test av olika grafikkort med samma GPU.

Jag förstår dig helt klart!
Men det jag menar är att dessa kort borde man som standard dumma ner till RTX baserade spel i så fall!

Och vad gäller kylning, så testade han ju aldrig med 100% fläkthastighet utan bara med Q eller P lägena. Och kylningen overall är superviktigt för hur överklockning fungerar på dessa kort med dess olika features. Så med all respekt, så borde sweclockers visa vad namnet sweCLOCKERS kommer från

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Älskade heatpipes som stack ut på sidan

Själv har jag den 3 slotiga GTX 580.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dakke:

det lilla jag sett om tredjepartstillverkarkorten är att FE är bättre, varför köper man dessa när du får bättre kylare till samma pris direkt från nvidia, har jag missat något?

  • För att säljstarten för FE pushades utan notis om det.

  • För att vi på mejl listan inte blev notifierade när det väl gick live.

  • För att korten tog slut på under 2 sekunder - Bottar plockade allt, folk uppdaterade sidan och den gick från "notify me" till "out of stock" på tiden det tog för sidan att refresha.

  • För att Nvidia har dåligt rykte när det kommer till RMA av deras FE-kort.

Bara några exempel på varför man inte köpte FE-kortet, men den stora boven är kort och gott att Nvidias FE var inget annat än en papperslansering p.g.a. lågt lagersaldo och inget stopp för bottar/scalpers.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >