Permalänk

Prishöjningar "Scream" ?

Jag har nu blivit erbjuden att uppgradera till "Scream" för samma pris som min nuvarande lina, en Xstream 398:- pga trogenkund rabatt.

Frågan är bara om man ska göra det? 8/1 eller 13/13 är betydligt mycket trevligare än 2.5/0.8, oavsett vad det blir.

Men det jag misstänker inte är så trevligt är säkert det faktum att det kommer en f-e-t- prishöjning när tjänsten väl etablerats. Typ i samma klass som de höjde Xstream förr, med 80%.

Då skulle alltså Screams nya pris bli 720kr/mån om de följer samma mall, och det är inte jag direkt så pigg på att betala.

Eller har de ny teknik som gör att de inte behöver hyra lika mycket bandbredd från Skanova/telia som de gjorde tidigare och således blir leveranskostnaden billigare. Som det är nu så är ju Xstream dyrare än Scream, absurt.

Vad tror ni? Det känns som det ligger en hund begraven här nånstans, enligt min åsikt.

//Grape

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det så att de nu hyr kapacitet av utfors, och har egen utrustning i utbyggda telestationer, för att undvika att skanova äter iväg på deras pengar Någon chockhöjning får vi verkligen hoppas på att man kan undvika iaf....

Troligtvis skulle ju detta betyda att BBB skulle chockhöja också, eftersom det i dagsläget är deras enda konkurrenter när det gäller den tjänsten.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Prishöjning kommer garanterat...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Prishöjning kommer garanterat...

Om jag har förstått rätt så är:
Anledningen till att BoStream Höjde sin avgift var att Skanova/Telia tvingade dem...något om monopolvarning, men eftersom det nu är flera leverantörer som levererar en liknande tjänst så tror jag att det är föga troligt att dem lyckas få både B2 och BoStream (Sydkraft har väl nåt liknande på intåg också?!) att höja sina priser.

Permalänk

Jag undrar också om deras nät kommer palla? Jag menar, de måste ju veta vilka personer det är som kommer köpa den här tjänsten. Det är inte tant märta som läser allers och aftonbladet på Internet, det är L33T H4XRZ Cr4w som tankar warez och streamar porrfilm 24/7. Bandbreddssugare med andra ord.

De har nämligen haft stability/capacity problems i nätet förr så jag är inte så hoppfull

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Jag undrar också om deras nät kommer palla? Jag menar, de måste ju veta vilka personer det är som kommer köpa den här tjänsten. Det är inte tant märta som läser allers och aftonbladet på Internet, det är L33T H4XRZ Cr4w som tankar warez och streamar porrfilm 24/7. Bandbreddssugare med andra ord.

De har nämligen haft stability/capacity problems i nätet förr så jag är inte så hoppfull

Vilka menar du? B2 eller Utfors?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Jag tror inte dem hade lanserat en tjänst om dem inte kunde få den att gå hyffsat stabilt, med ett fåtal undantag. Stabilitetsproblem kan man nog räkna med en del, förhoppningsvis så försvinner dem flesta barnsjukdomarna ganska snabbt. Jag tror dock inte att dem kommer ha Kapacitetsproblem...men å andra sidan så är "min gissning lika bra som din..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Jag undrar också om deras nät kommer palla? Jag menar, de måste ju veta vilka personer det är som kommer köpa den här tjänsten. Det är inte tant märta som läser allers och aftonbladet på Internet, det är L33T H4XRZ Cr4w som tankar warez och streamar porrfilm 24/7. Bandbreddssugare med andra ord.

De har nämligen haft stability/capacity problems i nätet förr så jag är inte så hoppfull

^^^^^
Det bästa jag hört på hela dagen... gillar speciellt denna del: "Det är inte tant märta som läser allers och aftonbladet på Internet, det är L33T H4XRZ Cr4w som tankar warez och streamar porrfilm 24/7."

on-topic:
dom erbjuder väl även 26mbit?? eller? om man bor typ 300-400 meter från stationen...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Tror inte de kommer bli några större idiothöjningar med tanke på att Bonets Adsltjänst köps från skanova.. Däras Vdsltjänst ligger ju på däras egna fiber.. De köper ju ingen tjänter som måste gå på skanovas kopparnät mer än från station till dig.

Min tanke..

Permalänk
Medlem

BoStream Hyr fiber. Dessutom så använder dem inte tekniken till fullt, det klarar ju hastigheter långt över 26mbps.

Permalänk
Medlem

Hyr de fiber? Okej.. har altid hört att de bygger ut eget därav såpass få platser som har det..

Jaja..

Permalänk
Medlem

Dem måste däremot bygga ut *dsl moduler (i detta fall vdsl), vilket kostar ca 200 000 för en modul som räcker till 96 abonnenter

EDIT: Sen måste dem hyra plats i telestationerna för sina moduler, vilket också kostar, och det finns inte alltid plats i telestationerna...kan tänka mig att det blir trångt nu när dem har både adsl och vdsl utrustning för varje leverantör i dem små jävla hyddorna.

Permalänk
Avstängd

fan ont om plats då ....

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Dessutom så använder dem inte tekniken till fullt, det klarar ju hastigheter långt över 26mbps.

Jovisst, du kan få maximalt 54 Mbit om du bor våningen ovanför stationen ;). De ligger i taket för vad VDSL klarar i nuläget.

Permalänk
Avstängd

återstår väl o se om anslutningarna kommer att exictera alls .

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Jovisst, du kan få maximalt 54 Mbit om du bor våningen ovanför stationen ;). De ligger i taket för vad VDSL klarar i nuläget.

På avstånd upp till 300 meter (osäker, rätta mig om jag har fel) kan man köra 56mbps, idag får du 26 om du bor inom denna gräns. Dem ligger på hälften av vad vdsl klarar, jag anser att 50mp+ är ganska stor skillnad från 26. Men jag förstår din poäng, Ethernet är ju att föredra då man vet att man är förbered för framtiden.

Hmm...osäker på om jag ska skriva ethernet eller fiber där, är ethernet korrekt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
På avstånd upp till 300 meter (osäker, rätta mig om jag har fel) kan man köra 56mbps, idag får du 26 om du bor inom denna gräns. Dem ligger på hälften av vad vdsl klarar, jag anser att 50mp+ är ganska stor skillnad från 26. Men jag förstår din poäng, Ethernet är ju att föredra då man vet att man är förbered för framtiden.

Hmm...osäker på om jag ska skriva ethernet eller fiber där, är ethernet korrekt?

Kan du visa ett dokument där det står att VDSL klarar 54 Mbit full duplex?

Permalänk
Medlem

har inte koll på om det är halv eller full. Men det asså...10mb Halfduplex går väl lika snabbt att tex tanka med som 10 full...eller?

Permalänk
Medlem

"Very high bit-rate DSL (VDSL) - An extremely fast connection, VDSL is asymmetric, but only works over a short distance using standard copper phone wiring."

Å de vi har fått lära oss är ju att asymmetric inte är full duplex..

Sen får jag inte ihop detta med att bonet lovar 26/26 överföring när VDSL är spec:at för 16 Mbps up 52 Mbps down
4,000 ft (1,200 m)

http://computer.howstuffworks.com/vdsl.htm <-- sen kan man ju ifrågasätta hur up to date det är och hur tillförlitligt det är..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
"Very high bit-rate DSL (VDSL) - An extremely fast connection, VDSL is asymmetric, but only works over a short distance using standard copper phone wiring."

Å de vi har fått lära oss är ju att asymmetric inte är full duplex..

Sen får jag inte ihop detta med att bonet lovar 26/26 överföring när VDSL är spec:at för 16 Mbps up 52 Mbps down
4,000 ft (1,200 m)

http://computer.howstuffworks.com/vdsl.htm <-- sen kan man ju ifrågasätta hur up to date det är och hur tillförlitligt det är..

Jag har inte full koll, men det senaste jag läste så kunde man anringen köra uppströms samma som nedströms, alltså synkront eller asynkront som du beskriver. Dock är vad jag läste VDSL-standarden inte fastslagen än.

Permalänk
Medlem

så 26/26 är alltså MAX för vdsl? Är BoStreams 26/26 tjänst Fullduplex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
så 26/26 är alltså MAX för vdsl? Är BoStreams 26/26 tjänst Fullduplex?

Det enda jag vet är att de ska använda Alcatel 7301 ASAM.

Permalänk
Medlem

Även 26Mbit/26Mbit utan full duplex (hastigheten går ner på DL om du kör mycket UL) måste ju vara fullt konkurrenskraftigt om man ser till BBB 10Mbit och Felia 0.5Mbit.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

*drömmer*
Ingen som råkar vara chef på ett företag som leverar detta till hyfsat pris?
Isåfall kan ni ju ha min ort som testort för hög hastighet
Bor mitt ute i ingenstans där man ens inte kan få xstream

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcneil
Det enda jag vet är att de ska använda Alcatel 7301 ASAM.

Sorry mcneil, om du vill att akius ska förstå vad du skriver måste du skriva "dem" istället för "de".

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Var det inte nån forskare som skapat VDSL+ eller nåt sånt som klarade av över 100mbit, eller har jag drömt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pandemon
Sorry mcneil, om du vill att akius ska förstå vad du skriver måste du skriva "dem" istället för "de".

Ska tänka på det till nästa gång

Permalänk
Medlem

hmm...fattar inte mkt nu...