Permalänk

Nvme ej tillgänglig för boot

Hej! Har precis byggt färdigt en ny dator och har problem att starta windows. I min tidigare dator hade jag windows (fungerade utmärkt) installerat på en kingston a2000 500gb vilken jag flyttade till min nya dator. Under bios dyker denna inte upp som boot-alternativ. Däremot syns den under lagringsenheter. Någon som vet hur jag fixar detta? Moderkortet är ett MSI MAG B460M MORTAR WIFI och ssdn sitter i m.2 slot 2

Obs: Har min GPU i bios läge då jag fick följande meddelande: "There is no GOP support detected in this graphics card. Recommend to replace with a gop/uefi compitable graphics card or using itegrated graphics from cpu for having normal function"
Kan detta ha något med saken att göra?

Spec: Ryzen 5 3600
MSI MAG B460M MORTAR WIFI
2x8 gskill trident z 3600mhz ram
Radeon Saphirre rx 580 4gb
psu fractal ion+760w
m.2 Kingston a2000 500gb (windows)
m.2 Corsair force mp600 1tb

Bifogar bilder:

Permalänk
Medlem

Hade du möjligtvis mer än en disk i gamla burken? Isåfall skulle det kunna vara så att boot sectorn hamnade på den andra disken vid installation. Inte helt ovanligt att Windows gör så.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabexperten:

Hej! Har precis byggt färdigt en ny dator och har problem att starta windows. I min tidigare dator hade jag windows (fungerade utmärkt) installerat på en kingston a2000 500gb vilken jag flyttade till min nya dator. Under bios dyker denna inte upp som boot-alternativ. Däremot syns den under lagringsenheter. Någon som vet hur jag fixar detta? Moderkortet är ett MSI MAG B460M MORTAR WIFI och ssdn sitter i m.2 slot 2

Obs: Har min GPU i bios läge då jag fick följande meddelande: "There is no GOP support detected in this graphics card. Recommend to replace with a gop/uefi compitable graphics card or using itegrated graphics from cpu for having normal function"
Kan detta ha något med saken att göra?

Spec: Ryzen 5 3600
MSI MAG B460M MORTAR WIFI
2x8 gskill trident z 3600mhz ram
Radeon Saphirre rx 580 4gb
psu fractal ion+760w
m.2 Kingston a2000 500gb (windows)
m.2 Corsair force mp600 1tb

Bifogar bilder:
http://www.bilddump.se/bilder/20200922131554-188.148.254.169.bmp

När du säger att du flyttade disken från gamla- till nya datorn. Gjorde du en ominstallation av windows eller flyttade du disken rakt av?
Jag installerade mitt windows på en nvme ssd-disk utan problem. Endast en HDD i datorn. När windows var färdiginstallerat satte jag i den andra disken. Vet att det kan blir problem när man installerar WIN på en disk när båda är i, som ovan nämner.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

@macmann1: Jag hade en disk till, men innan jag bytte testade jag att starta datorn med den urpluggad vilket fungerade.

Permalänk

@griid: Om detta skulle vara fallet, hur löser jag detta? Sålt den andra datorn med den disken... hehe

Flyttade ssdn rakt av

Permalänk
Medlem

@Kebabexperten: Om det vore problemet tycker jag det skulle ha strulat redan när du kopplade ur disken i gamla datorn. Annars finns lite info här https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-do-...

Hade själv föredragit att blåsa om helt, speciellt om du har gått från Intel till AMD-tex. Det går oftast bra ändå, men skönt att ha det rent.

Du kan testa att ändra bootinställningar mellan UEFI/Legacy osv. T.ex på ditt screenshot skulle du kunna testa att slå över CSM/Uefi till off (eller vad alternativet blir, lite svårtolkad knapp). Jag blir inte riktigt klok på inställningarna, men jag vet att jag bråkat med dem i tid och otid.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabexperten:

@griid: Om detta skulle vara fallet, hur löser jag detta? Sålt den andra datorn med den disken... hehe

Personligen har jag aldrig flyttat en OS-disk rakt av pga att det kan bli en del problem =/
Jag tror ominstallation av win på den nvme ssd du vill ha OS:et på och plocka ut alla andra diskar.

men avvakta om någon annan har något bättre förslag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Tack för hjälpen, installerade om och nu fungerar allt som det ska!

Permalänk

@griid: Efter nyinstallationen startar inte datorn utan usb:n med installationsprogrammet ipluggat