Snabbtest: Grafikkortsprestanda i Crysis Remastered

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Köpte det för 114:- på Epic Games, ska testa det med mitt 3080 i helgen. Jag har inga jättestora förväntningar, men det är förhoppningsvis värt pengarna iaf.

Hur fick du det så billigt? Kupong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ser ingenting som motiverar dessa siffror, bara ren inkompetens när det kommer till optimering. Spelet är 13 år gammalt och ser på flera håll sämre ut än originalet.

Känns mer som en cash grab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Överallt hela tiden? Nej. Och då bor jag ändå vid vattnet. Mitt på dagen när solen skiner? Nej det existerar inte. Det ser ut som skit helt enkelt.

Man är väl bara vid vattnet i början, när det är morgon? Och på morgnar är det ju inte helt ovanligt med dimma över vatten. Sen utspelas det ju på en tropisk ö, där det inte är ovanligt att luften är disig.

Permalänk
Medlem

@lusvig: Under rean, som nog håller på fortfarande, fick jag en kupong på 95:- som jag använde då. Dras av först i kassan, så om du testar kan du se om du också får det. Det kan vara så att du behöver plocka nåt av gratisspelen först, vill minnas att det var så förra rean (alla köp gav en kupong, även om det var på 0:-..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Snälla, snälla, rösta med plånboken och införskaffa inte den här dyngan. Spelar ingen roll om spelet kostar 114 på Epic med en kupong, eller om nån t.o.m. lyckas få tag i skiten gratis. Alla köp/nedladdningar bakas in och visas som dollarmärken i statistiken. Det är i såna här lägen folk måste säga ifrån och börja bojkotta.

Trenden med lata, skamlösa cash-grabs som enkom kapitaliserar på folks nostalgi har spårat ur nåt så in i satan. Det finns inte adjektiv så det räcker till i svenska språket för att beskriva hur urbota efterblivet och skamlöst det är att basera en remake av Crysis på en nerfad konsolport från förrförra generationen. Det borde inte kunna vara lönsamt att kränga skändade "nyversioner" av folkkära gamla klassiker på det här sättet. Kommer fan starta ett parti snart.

Puss och kram.

Tack! Gick faktiskt i tankarna på att köpa och spela igen för nostalgin men har läst mycket skit så avstår nu. Eventuellt kommer jag skaffa det via mer alternativa sätt, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

För dem som likt jag faktiskt gillade gameplay från Originella Crysis så är det lönt att läsa lite om vad som saknas i denna "Remaster" innan ni väljer att införskaffar spelet. Kopierar nedan en punktlista från ett annat forum.

Here's a list of problems outside of performance that are worth considering:

  • Leaning is gone, likely since in the console port they had no way to map it on to the gamepad along with everything else without conflicts. This feature was not restored for the PC version.

  • The game uses the "new" suit control scheme by default, which functions much like the scheme that Crysis 2 and 3 uses. Again, this is due to the remaster being based on the console port, where the classic control scheme would not be suitable.

  • The "classic" nanosuit control option is not the same as the controls found in the original PC release. You get the radial menu that lets you select each mode at will, but the hotkey mapping is gone and you can no longer seamlessly chain powers, like speed sprinting in to a strength jump. This sounds minor but it's actually a huge deal, especially when it comes to the harder difficulties where chaining powers like that is crucial. Plus, it's just fun to do and not having the ability to anymore is complete and utter bull shit.

  • The new armor mode was reworked to behave more like it does in the sequels. This means it slaps an intrusive overlay effect on the screen and there's a constant energy droning sound that plays while it's active. Additionally, it slowly drains your energy while active, but I suspect it tanks more damage to compensate for that. In my opinion this is one of the more egregious changes that only serves to disrupt the balance the original game had. Plus...armor mode is just plain annoying as fuck to use now.

  • If you're using the modern control scheme, you can't sprint normally unless armor or cloak mode is active. Since armor mode is now annoying as hell and drains your energy while idle and cloaking is costly thus meant to be used tactically, both options are less than ideal for when you just want to run around an area without becoming a human battering ram.

  • There's no idle strength mode available with the modern control scheme since you have to hold jump to strength jump or hold melee to strength melee.

  • Crouching is bugged to where the input is delayed in some manner and you basically have to stop moving in order to crouch reliably. It feels bad.

  • Quick grenade throwing no longer exists. Probably another holdover from the console port.

  • Apparently some of the foliage physics were cut back. I haven't tested this myself, but supposedly some physics interactions like when you walk through grass or when an explosion makes trees and bushes sway violently no longer exist. What's puzzling is that I'm pretty sure these things existed in the original port, but maybe I'm wrong about that.

With all of that said, even if this remaster was optimized properly and utilized mutlicore processors correctly, I still wouldn't play it with all the problems I listed above. There are some fixes people have found to address some of those issues, but some of the more critical ones currently have no solutions to them and likely never will without an official patch from Crytek and Saber Interactive.

Fan va' kul....inte!

Sist jag spelade Crysis 1 och Warhead satt jag på Win7 och nu rycker det bra i Crysis tarmen!
Fungerar Crysis på Win10 eller blir det ett nytt köp på GOG, någon som vet?

Permalänk
Medlem

När jag tittar Digital Foundrys video så undrar jag om det inte bara hade räckt med att patcha in Cryteks genuint coola globala ljussättning (SVOGI) i original-Crysis?

Det är en häftig lösning de fått till där med SVOGI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du skämtar?
Cryengine är ju uppe i 5.6. Undrar varför de inte gjorde remastern i den versionen. Släppt 2019.

Hade för mig att version 3 var den nyaste, men måste ha taget fel på spelmotor.

Man vill ju ha i den nyste version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade för mig att version 3 var den nyaste, men måste ha taget fel på spelmotor.

Man vill ju ha i den nyste version.

Jag tänkte ju också fel. Tror som det påpekades på annat håll. De kunde göra remastern p åursprungsversionen av Crysis (Cryengine 2?) eller på den senaste versionen av Crysis, dvs. konsolporten som gjorts i Cryengine 3. Att bygga om spelet från grunden i en ny spelmotor hade inte varit en remaster utan en remake. Så som det blev med Final Fantasy 7 t.ex. Man kan inte bara kiopiera över innehåll.
Leker själv med UE4 och kommer leka med UE5 nästa år. Blir antagligen till att göra om allt och inte kopiera vid bytet.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så har remastern utgått från den fördummade konsolverisionen som bas istället för den ursprungliga PC-utgåvan, vilket är en av anledningar att remastern suger så hårt för oss PC spelare.

Med andra ord, polish a turd, its still a turd.