Permalänk

Anslutningsproblem

Hej,
Nu har jag kört fast rejält med felsökandet av mina anslutningsproblem.

Jag har en ny dator MSI GL65 Leopard, en ny router TP-Link Archer C9 och in till lägenheten finns det någon form av fördelare för fiber.

När jag har Wifi igång så hoppar datorn mellan vanliga och _5g vilket gör att jag tappar anslutningen då och då. Med kabel (ej från router) så ansluter den först och sedan tappar den anslutningen (enligt datorn så har jag då inget internet) vilket gör att jag inte längre kommer åt vissa program t.ex. Outlook medan jag kan fortsätta surfa på nätet precis som vanligt (ej cashade sidor).

Jag har uppdaterat alla drivrutiner, nollställt min router.

På mobilen har jag inte märkt något när jag är ansluten (men eftersom youtube och netflix buffrar kanske jag bara inte ser det) och sambon verkar inte ha problem med sin dator. Så nu vet jag inte ens vad som strular eller om det är flera saker eller om det bara är datorn?

*Uppgiven*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormsgard:

Hej,
Nu har jag kört fast rejält med felsökandet av mina anslutningsproblem.

Jag har en ny dator MSI GL65 Leopard, en ny router TP-Link Archer C9 och in till lägenheten finns det någon form av fördelare för fiber.

När jag har Wifi igång så hoppar datorn mellan vanliga och _5g vilket gör att jag tappar anslutningen då och då. Med kabel (ej från router) så ansluter den först och sedan tappar den anslutningen (enligt datorn så har jag då inget internet) vilket gör att jag inte längre kommer åt vissa program t.ex. Outlook medan jag kan fortsätta surfa på nätet precis som vanligt (ej cashade sidor).

Jag har uppdaterat alla drivrutiner, nollställt min router.

På mobilen har jag inte märkt något när jag är ansluten (men eftersom youtube och netflix buffrar kanske jag bara inte ser det) och sambon verkar inte ha problem med sin dator. Så nu vet jag inte ens vad som strular eller om det är flera saker eller om det bara är datorn?

*Uppgiven*

Du kanske redan provat detta, men har du någon brandvägg som du kan inaktivera? Såg att MSI bundlar med Norton Internet Security. Kanske prova att stänga av den en kort stund och se ifall det blir någon skillnad? Du kan också prova att starta Windows i felsäkert läge med nätverk och se ifall det blir skillnad.

Eftersom sambon och telefonen fungerar (wifi och kabel) så låter det som att din dator möjligen har lite "samarbetsproblem" med ditt nätverk.

Ditt wifi: Har du 2.4Ghz/5Ghz på samma SSID? Dvs, du har inte ett separat wifi för 2.4 resp 5Ghz? Att den hoppar kan vara så att signalen varierar i styrka och datorn väljer den starkaste. Du kan prova att skapa ett nytt SSID med bara 2.4 eller 5Ghz för att se om det gör skillnad.

Ditt LAN: Beroende på ISP, så kan det vara så att dem låser din IP-adress till MAC-adressen. Det gör att om du växlar lite snabbt mellan olika enheter, så tilldelas du inte en ny IP-adress. Ett tips här kan vara att kolla med din ISP om dem gör detta och hur du kan göra. Normalt brukar det gå om man väntar en tid efter du kopplat ut ex. routern och kopplar in datorn. Tiden kan variera, men ~ish 15min - 1 timme kan vara värt att prova.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.