Nybliven husägare. Vad ska man tänka på nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det gäller bara för amorteringskraven.

Så verkar det vara även om jag vet folk som fått andra besked hos banken (egna regler kanske?).

Men oavsett så är det ju fortfarande 85% som gäller och det amorteringskostnaden får inte räknas ned inom 5år varvid kalkylerna kan vara svåra att få ihop hos banken om man ligger nära sin beräknade rörelsemarginal redan.

Om kommunerna nu istället kunde ta och detaljplanera områden och sälja tomter i en rimlig takt och inte bara till de stora småhustillvetkarna hade vi inte behövt upprätta alla dessa förhållningsregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Hojta till om du blev nöjd med kyl & frys, vi står inför samma projekt nu i november när vi får tillträde till vårat hus. Var och tittade på samma modell nu i fredags fast på Elon - kul med vitvaror som faktiskt är snygga!

Här är en till som tittar på Samsung RR40 (kyl) / RZ32 (frys) kombon i just svart. Vi hoppas samma erbjudande kommer på Black Friday då det är lite närmare flytt för oss då Vi klämde och kände på dem hos Elgiggan i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Så verkar det vara även om jag vet folk som fått andra besked hos banken (egna regler kanske?).

Men oavsett så är det ju fortfarande 85% som gäller och det amorteringskostnaden får inte räknas ned inom 5år varvid kalkylerna kan vara svåra att få ihop hos banken om man ligger nära sin beräknade rörelsemarginal redan.

Om kommunerna nu istället kunde ta och detaljplanera områden och sälja tomter i en rimlig takt och inte bara till de stora småhustillvetkarna hade vi inte behövt upprätta alla dessa förhållningsregler.

Egna regler ja, men det är fritt fram för banken att när som helst godkänna utökat lån med ny värdering för att t ex peta in det där renoveringslånet med hög ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Kom ihåg att en omvärdering idag får ske först efter 5 år om det inte är "omfattande" värderingsförändringar som gjorts.
Detta är något jag ofta märker hos bekanta att man inte har koll på, det blir lätt att man köper in sig i för mycket renovering som man inte ha råd med utan dyrare privatlån i slutändan.

Vet ej vad du menar, har pratat med min bankhandläggare och hon sa att jag ska värdera om huset direkt när jag har använt upp mina 150.000 kr för att sedan lägga det på bolånet.

Kanske skillnad på nyckelkund etc? Men aboslut måste vara försiktig och inte slösa bara för att man har pengar.

Permalänk
Medlem

Sen till partyt och dessutom tänker jag vara lite party-broms

Lite mer seriöst så ta det lugnt och bo in er först. På så sätt hinner ni lära er huset och kan därmed ta välgrundade beslut på vad som ska ändras och varför. Ett fönster som ser jättebra ut kan ändå vara duktigt otätt eller som här hemma - det drog alltid kallt om ett golv. Ja fram tills dess att jag öppnade väggen och hittade en fem cm glipa i ångspärren alltså. Nu är den tät och 17 cm isolering tjockare ......

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vet ej vad du menar, har pratat med min bankhandläggare och hon sa att jag ska värdera om huset direkt när jag har använt upp mina 150.000 kr för att sedan lägga det på bolånet.

Kanske skillnad på nyckelkund etc? Men aboslut måste vara försiktig och inte slösa bara för att man har pengar.

Nej, det jag menade är det som Json_81 skrev. Att omvärdering endast får ske var 5:e år för att kunna räkna om amorteringsnivåer osv. Har inget med banken att göra utan är från regelverk alla måste förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Nej, det jag menade är det som Json_81 skrev. Att omvärdering endast får ske var 5:e år för att kunna räkna om amorteringsnivåer osv. Har inget med banken att göra utan är från regelverk alla måste förhålla sig till.

Som någon tidigare påpekat så är det endast sant gällande amorteringskravet. Banken får när som helst värdera om fastigheten för att utöka lånet, däremot får de inte värdera om fastigheten för att sänka din belåningsgrad. Kan låta krångligt, men det är två olika saker ni diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Men aboslut måste vara försiktig och inte slösa bara för att man har pengar.

Är det inte snarare så att du inte har pengar eftersom du blancolånar? Det är det man ska vara lite försiktigare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det inte snarare så att du inte har pengar eftersom du blancolånar? Det är det man ska vara lite försiktigare med.

absolut, men att slänga ut oljan och installera fiber är ett måste så det ser jag inga problem med att ta ett 3.45% blancolån. Vi kommer renovera "lyx" med våra egna pengar mest av allt.

Har nu haft en firma på plats som tittat på luft/vatten, ska få offert snart. De sa att oljan ska räcka ett år till men han var osäker finns så många olika svar på oljan

Under mäklarmötet
ägaren: Det finns olja kvar
När jag hämtade nyckeln för att kunna titta på pannan sa de att det finns jätte mycket olja kvar.

Firman såg på mätaren att det stod 2.5 kubik kvar i pannan men hela tanken ekade som bara den så han trodde inte på det.
Men jag får se vad som händer. Vill inte sitta med ett kallt hus i December.

Vad skulle hända om det inte finns någon olja kvar när vi flyttar in? Har dom eller vi ansvar att fylla upp x antal kubik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eketorpet:

lite pappersarbete är bra att göra. Se till att du har järnkoll på vilka servitut som belastar fastigheten liksom tomtgränserna utifrån de officiella kartorna. Leta upp de rör i marken eller vad det är som definierar tomten.

Vill slå ett slag för detta, vi fick hjälp av en granne så snart vi flyttade in. Bor i ett lite "omstritt" område när det kommer till markanvändning och det hade tydligen funnits problem mellan grannar tidigare, dock ej de vi köpte av utan de tipsade oss om en person med koll på läget.

Innan vi ens hann flytta in klart så hörde närliggande bonde av sig och frågade om vi kunde tänka oss att ta en runda för att se till att slippa bråka om markanvändning. Tog en halv dag att bara gå runt och prata om metallpinnar, höra historier om tidigare konflikter, titta på kartor, läsa gps, prata om traktortrafik och snöskottning etc. I slutändan har nog den tiden betalat igen sig tusenfalt och det känns som att alla är nöjda och glada, särskilt vi som fick veta mer om marken än någon mäklare någon kunde ha berättat.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla sidor, så vet inte om det nämnts. Luft/luft värmer inte vattnet i huset, så om er nuvarande panna värmer även vattnet i huset så är det absolut ingen ersättare.
Jag har både pellets och luft/luft och kör båda, där luftpumpen värmer undervåningen och pelletspannan övervåningen samt varmvattnet.

Stirra dig inte blind på att det står att värmepumpen värmer 175 kvm. Det beror helt på planlösning och du måste ha en mycket öppen planlösning i så fall. Inga dörrar till rum får vara stängda, då tar sig ingen varmluft dit.
Vår pump ska oxå värma 175 kvm, den värmer nedervåningen på 79 kvm, men inte mer. Övervåningen behöver pelletspannan köra med vattenradiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=fredrik=-:

Orkade inte läsa igenom alla sidor, så vet inte om det nämnts. Luft/luft värmer inte vattnet i huset, så om er nuvarande panna värmer även vattnet i huset så är det absolut ingen ersättare.
Jag har både pellets och luft/luft och kör båda, där luftpumpen värmer undervåningen och pelletspannan övervåningen samt varmvattnet.

Stirra dig inte blind på att det står att värmepumpen värmer 175 kvm. Det beror helt på planlösning och du måste ha en mycket öppen planlösning i så fall. Inga dörrar till rum får vara stängda, då tar sig ingen varmluft dit.
Vår pump ska oxå värma 175 kvm, den värmer nedervåningen på 79 kvm, men inte mer. Övervåningen behöver pelletspannan köra med vattenradiatorer.

Han pratar om Luft/Vatten vilket är en värmepump som värmer husets vattenburna radiatorer.
Ett system som i södra Sverige många gånger är ett bättre val än bergvärme.

Permalänk
Medlem

Byt alla låscylindrar till ytterdörrarna.
Man vet aldrig hur många nycklar det finns i omlopp och försäkringen gäller inte om de gått in med nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad skulle hända om det inte finns någon olja kvar när vi flyttar in? Har dom eller vi ansvar att fylla upp x antal kubik?

Det beror helt på vad du har avtalat med säljaren. Står det i kontraktet att ett specifik mängd olja skall ingå så skall det ingå. Du har inget ansvar att fylla på mer olja. SKall du använda oljepannan så kan det dock vara lämpligt att det finns olja.

Permalänk
Medlem

Kolla inkommande vatten så fort ni flyttar in. Var finns vattenavstängningen? Kolla då även aktuell förbrukning och mejla detta till kommunkontoret så att ni inte betalar för någon annans vattenförbrukning.

Nästa steg, när är vattenmätaren bytt, om det är länge sedan kan kommunen vilja komma och byta den. Då måste den befintliga vattenmätaren sitta på rätt sätt, annars blir det dyrt.

Råkade själv ut för detta igår. Fick brev från kommunen om att dom ville byta vår vattenmätare. Enda kravet som stod var att det måste finnas avstängning före och efter mätaren. Men igår när dom kom så visade det sig att mätaren måste vara monterad i en konsol för att dom ska få byta. Kostar oss 5000kr, mitt inne i en köksrenovering så det sved lite faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Han pratar om Luft/Vatten vilket är en värmepump som värmer husets vattenburna radiatorer.
Ett system som i södra Sverige många gånger är ett bättre val än bergvärme.

Jag vet vad en luft/vatten-pump är. Men det var inte vad han skrev i början, utan då var det sikte på en luft/luft.
En luft/vatten är givetvis ett bättre val än luft/luft, men våldsamt mycket dyrare i inköp. Luftt/vatten ligger ju på ca 80-100k med installation medan luft/luft ligger på 15-20k för en vettig pump med installation. Luft/luft är dock alltid bara ett komplement till annan värmekälla då den inte orka värma lika mycket när det blir kallare ute.
Här hemma har vi pellets, luf/luft och öppen spis med insats.
Luft/luft installerade vi för att minska förbrukningen på pellets, för att det är så jävla tråkigt att hålla på med (bära ner pellets till källaren samt sota nån gång i veckan). Luftpumpen sköter sig med bravur och var billig i både inköp samt drift. Men som sagt, bara komplement till befintliga värmesystem.