Det här är AMD Ryzen 5000 "Vermeer" och Zen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja det var ju inte kul när mina Intel aktier sjönk 16% för några månader sedan. Nu har de gått upp men jag tror AMD kommer komma ikapp mer och mer och hamna över 100kr aktien snart.

Vad menar du med lika svårt?

Det har ju relevans om du köpt aktier för en bestämd summa hos någon av dem och den ena låg säga AMD procentuellt gått upp mer än Intel.

Att en nyhet, tex en kvartalsrapport, måste vara lika mycket över marknadens förväntningar för att aktien ska stiga 200% oavsett hur många kronor eller ören en aktie kostar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Du glömmer X-faktorn! Det är 5600X som faktiskt bara är marginellt dyrare än vad 3600X var vid lanseringen ($289, om jag minns rätt utan att verifiera).
Vänta ett par månader och du kan nog köpa en Ryzen 5 5600 (utan X) till lägre pris.

3600X kostade 249$ vid launch ( https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-5000 )

De flesta av 5000-seriens CPU:s ser prisvärda ut, men just 5600x är iaf i mina ögon mindre prisvärd & har fått en oproportionerligt stor prisökning jämfört med t.ex. 5950x.
20% prisökning för 5600x jämfört med 3600x (50% jämfört med den 3600 (non x) som alla köpte).
5950x har å andra sidan bara fått en prisökning på knappt 7% jämfört med 3950x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Det som förvånade mig lite är att man tydligen kör på samma I/O chip som Zen 2 på 12nm, memorycontroller ska vara identisk med den som Zen 2 har, undrar om detta borgar för en framtida refresh (Zen 3+?) om 9-10 månader med en upphottad I/O, förbättrad memorycontroller och bättre binnade varianter?

Hur som helst är jag mest intresserad av att se om det är någong nackdel i spel med en 5900x vs 5800x. Har tänkt att uppgradera min 3600:a till en 5900x då jag upplever att youtube och annat ibland "laggar" då jag spelar och något laddas i dagsläget (kör dubbla monitorer) och misstänker att en 5800x kan ha liknande problem om något år då spelen lär bli optimerade för 8c16t.

Lagget på youtube har nog mer med din hårddisk och internetuppkoppling än med din processor att göra... men visst en uppgradering till 8C kan ju vara värt.

Kan ju mycket väl vara så att AMD släpper en "XT-refresh" av 5000 serien till våren som ett svar på Rocket lake från Intel. De skulle ju teoretiskt kunna tillverka "XT-varianterna" på 7nm+ istället för 7nm de kör på med nu för att få en boost i prestanda innan de släpper ZEN 4 på 5nm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Borde jag använda öppet köp på min 10900k som ligger här i en obruten förpackning och köpa en 5900x ist? Det är någpt jag verkligen vill ha hjälp att avgöra har byggt helt ny rigg och väntar på 3090. Skicka gärna PM

Permalänk
Medlem

Efter 20 år med Intel är det nu dags att gå över till AMD då dom helt klart tagit över taktpinnen.
Det blir 5950x i November. undra vilket chassi man ska ha till Big Navi/3080

Har sneglat på 10900 men den drar så otroligt mkt mer effekt och kräver abnorm kylning samt om man ej lyckats med kylningen så sänks klockfrekvensen. Så 5950x känns som givet val nu när den är snabbare och effektivare samt till bättre teknik. Helt rätt av AMD att ta lite extra betalt då dom måste lagt hur mycket forskning som helst att komma dit dom är idag. Dom slåss mot jätten Intel som för många år sedan sparkade alldeles för många teknikforskare som dom får betala dyrt för idag. Ska bli spännande att gå över till AMD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fac31:

Borde jag använda öppet köp på min 10900k som ligger här i en obruten förpackning och köpa en 5900x ist? Det är någpt jag verkligen vill ha hjälp att avgöra har byggt helt ny rigg och väntar på 3090. Skicka gärna PM

Det är nog svårt att avgöra innan vi sett oberoende prestandatester och tillgänglighet för AMDs nya processorer.

Permalänk
Medlem

Hur är läget med AM4? Är 5000 serien sista innan ny sockel? Tänker om man ska vänta tills nästa för att senare kunna uppgradera utan nytt mobo igen? Vet int vart jag hört det, men stämmer det? Usch, jobbigt när det nya alltid är runt hörnet, haha 😂

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

@Tony32 Vad jag vet så finns inget officiellt om det ännu. DDR5 är ju på gång, vilket definitivt blir ny sockel. Jag skulle inte bli förvånad om nästa AMD-chipset är för ny sockel och DDR5.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Tony32 Vad jag vet så finns inget officiellt om det ännu. DDR5 är ju på gång, vilket definitivt blir ny sockel. Jag skulle inte bli förvånad om nästa AMD-chipset är för ny sockel och DDR5.

Tackar 👍😊

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Konstigt ändå. Det enda man kan klaga på angående Zen3 är ju priset, men det borde knappast dra ner aktien. Är väl bara bra för företagets lönsamhet att AMD vågar ta betalt på ett annat sätt.

Iom att aktien varit så högt värderad en längre tid (vissa hävdar övervärderad) hade det nog krävts något extra särskilt för att röra kursen. Men ändå, lite konstigt är det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

"Min <insert random CPU> får tuffa på ett tag till."

Är det bara jag som är fruktansvärt trött på liknande inlägg? Vad är ens meningen med att posta något så meningslöst. Ingen bryr väl sig. Eller måste man rättfärdiga beslutet på något sätt? Eller lura sig själv att man inte vill uppgradera men vill egentligen fast inte kan pga budget eller nåt?

Detta förekommer i varenda artikel om ny hårdvara...tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Har inte sett streamen själv. Men tyckte mig läsa här att man inte får med kylare till denna generation cpu's? Inte för det gör mig något, men det har ju varit en väldigt bra grej som AMD har haft tidigare.

Någon som vill klargöra?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Äh, det är väl bara som att säga att produkten inte imponerande tillräckligt för att personen ska öppna plånboken.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem

Min 1600 får tuffa på ett tag till

Tror ni att man får se ett härligt prisdropp på 3600 nu? Fan när 2000-serien släpptes tror jag att man kunde få en 1600 för tusenlappen efter ett par månader.

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. 4,7. Närmast kom 5950X som boostade "upp till" 4,9.

ca 18% IPC samt 200 MHz mer i klockfrekvens. Så skillnaden blir ganska stor.

Om man, som jag har ett 1060 som GPU och bara spelar i 1080p 60Hz, finns det någon mening då, eller klarar min 3600 av allt utan problem?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Om man, som jag har ett 1060 som GPU och bara spelar i 1080p 60Hz, finns det någon mening då, eller klarar min 3600 av allt utan problem?

Inga problem överhuvudtaget. En Ryzen 1300X klarar stabila 60 fps i många spel (dvs utan framedrops under), och snittar klart över 60 i alla de testar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Prispåslagen är inget speciellt problem då 5000 serien ger väldigt bra prestanda. Däremot känns 5600x som ett lite för dyrt alternativ för vad den är. Det jag personligen mest hoppas på är en 5700x för 400$, känns verkligen som den kan fylla ett utrymme som många just nu efterfrågar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Hur är läget med AM4? Är 5000 serien sista innan ny sockel? Tänker om man ska vänta tills nästa för att senare kunna uppgradera utan nytt mobo igen? Vet int vart jag hört det, men stämmer det? Usch, jobbigt när det nya alltid är runt hörnet, haha 😂

5000-serien är antagligen sista för AM4. Kommer säkert fler CPU-modeller i 5000-serien dock.

Ny sockel med nya moderkort och (troligen) stöd för DDR5 kommer tidigast om ett år - slutet av 2021 eller början av 2022.

Permalänk
Medlem

Kommer det en Ryzen 3 i 5000-serien, vad tror ni? 😊

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

"Min <insert random CPU> får tuffa på ett tag till."

Är det bara jag som är fruktansvärt trött på liknande inlägg? Vad är ens meningen med att posta något så meningslöst. Ingen bryr väl sig. Eller måste man rättfärdiga beslutet på något sätt? Eller lura sig själv att man inte vill uppgradera men vill egentligen fast inte kan pga budget eller nåt?

Det är väl lika meningsfullt eller meningslöst som de som postar OMG!!!!11!! nu måste jag byta min 3950X mot en 5950X!!!!
Dvs de som lurar sig själv att man måste uppgradera

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Prispåslagen är inget speciellt problem då 5000 serien ger väldigt bra prestanda. Däremot känns 5600x som ett lite för dyrt alternativ för vad den är. Det jag personligen mest hoppas på är en 5700x för 400$, känns verkligen som den kan fylla ett utrymme som många just nu efterfrågar.

Jämför jag 5800x med min 1800x så är det en bra ökning i prestanda till ett lägre pris än vad jag gav.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ok, när börjar priserna på tex 3900X/3900XT och 3950X att rasa?

Har inte bestämt mig ännu för om jag hoppar på 5 serien eller inte.

Blir rejäla investeringar om jag pensionerar mitt 1080Ti, mitt Asus Prime X370 Pro bord och min 3700X cpu, strömagg bör kanske ses över också. Totala prislappen blir inte så kul, kanske vill dra på detta lite till.

Permalänk
Avstängd

Först tar Intel mycket pengar för sina CPU som alla klagar över och nu tar AMD mycket pengar för sina CPU men det är ingen som klagar över det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

AMD slår Intel!

Det är så sjukt kul att det händer.

Hoppas nu även de mest trögsynta Intel fanboysen kan tänka sig köra AMD.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Fac31:

Borde jag använda öppet köp på min 10900k som ligger här i en obruten förpackning och köpa en 5900x ist? Det är någpt jag verkligen vill ha hjälp att avgöra har byggt helt ny rigg och väntar på 3090. Skicka gärna PM

Behöver du inte ha den innan lanseringen skulle jag sälja lämna tillbaka och avvakta tester/tillgång. Är den sinnesbra men går inte att få tag i kanske 10900k kommer på någon kampanj för att kontra och då kan du hugga en då alternativt vänta lite till

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Nej, det verkar som att endast B450/B550 och x570 har stöd för 5000-serien.

Exakt, för de som vill snåla och ligga kvar på X370 så kanske man istället kan deala 3900X, 3900XT eller 3950X när priserna börjar rasa (förhoppningsvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Har svårt att se att dem står sig i spel emot 10900k.

AMD visade ju grafer på massa spel i sin presentation där 5900x vinner i alla förutom 1 spel mot 10900k?

Dom uppmanade även att invänta 3e parts benchmarks, dom ljuger väl knappast om dom säger så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Först tar Intel mycket pengar för sina CPU som alla klagar över och nu tar AMD mycket pengar för sina CPU men det är ingen som klagar över det.

Är du bäst, top of the line kan du ta lite mera betalt men AMD spelar högt här, helt klart och självklart kommer inte Intel lägga sig ner och dö (förutom att Intel är ett av världens rikaste företag som måste sluta snåla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Min 2700x och mitt Vega 56 får tuffa på något år till då jag egentligen inte ser någon anledning att uppgradera, mer än "villhöver". Eventuellt en Zen 2-processor om priserna faller en aning

Helt rätt. Man behöver inte heller byta varje gång det kommer nytt heller. Ofta har folk redan en riktigt bra CPU redan innan bytet. Folk som klagar att priserna är höga, ge f*n att köp när det kommer ut då. Det är ju dyrast när det släpps
För mig är det lätt att motstå då jag inte har pengar till att köpa hårdvara (arbetslös igen)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

"Min <insert random CPU> får tuffa på ett tag till."

Är det bara jag som är fruktansvärt trött på liknande inlägg? Vad är ens meningen med att posta något så meningslöst. Ingen bryr väl sig. Eller måste man rättfärdiga beslutet på något sätt? Eller lura sig själv att man inte vill uppgradera men vill egentligen fast inte kan pga budget eller nåt?

Detta förekommer i varenda artikel om ny hårdvara...tröttsamt.

Som sagt, det handlar väl mest om man säger att produkten tillför för lite för att motivera att ersätta något befintligt fungerande.
Självklart är detta en individuell bedömning.
Men budskapet från tillverkare, handlare och de som är beroende av annonsintäkter är ju i gengäld alltid att man skall köpa. Och det är ett budskap som backas upp med mångmiljardbelopp. Kanske är det sunt att det finns röster som påpekar att kejsaren i bästa fall har kalsonger på sig.
Det här verkar vara helt OK produkter, men de är bara några procent bättre än de gamla, och det är AM4s svanesång. Det är inte här man bör byta till plattformen, om man nu inte verkligen tycker om att köpa/sälja/montera/debugga datorprylar. Och om man redan sitter på AM4, vilken inkrementell nytta har man av de nya processorerna? I synnerhet som de startar i pris på 3300?

Som sagt, folk köper prylar av många skäl, mer eller mindre goda, men jag kan inte se det som annat än ett sundhetstecken när konsumenter gör sig hörda och säger att de vill faktiskt vill ha mer för sin tid och sina pengar. Och det gäller bredare än bara datorkomponenter.