Hur många dubbelbokade kort har vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det var nog lite otydligt men det jag tycker är patetiskt hur folk tar till flockbeteende för en datordel.

Ja det är Nvidias fel att de inte kan möta efterfrågan, men det är inte deras fel att folk beter sig som hyenor bara för att slippa vänta någon månad eller två extra.

Jag tycker inte direkt det är något moraliskt fel i beteendet. Det är ju i princip många olika köer för att köpa produkten, som har okänd längd och även okänt hur snabbt de rör sig (eller kanske snarare hur ofta). Klart att det finns en bra anledning att helgardera sig så att inte de som ställer sig i någon kö senare ändå kommer före.

Hade jag kunnat splitta upp mig i mataffären när det är långa köer, så jag hade fått en plats i alla hade jag gjort det. Och då handlar det ju sällan om att man tappar mer än någon minut ifall någon annan kö rör sig snabbare än väntat och/eller ens egen är seg, samt att man har informationen om längd när man ställer sig.

Har förövrigt inget kort bokat (men inte omöjligt att det blir ett till en helt ny dator det kommande året).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Att kalla folk som beställer flera kort för rövar anser jag att "brusa upp".

Tråden handlar om hur många kort som är dubbelbokade och du går på häxjakt. Tycker vi håller oss till ämnet istället.

Tråkigt att du tog illa vid dig av ordvalet, jag har redigerat ut det nu för fridens skull.

Jag anser att det jag skrivit absolut har med ämnet att göra.

Skrivet av e1m1:

Jag tycker inte direkt det är något moraliskt fel i beteendet. Det är ju i princip många olika köer för att köpa produkten, som har okänd längd och även okänt hur snabbt de rör sig (eller kanske snarare hur ofta). Klart att det finns en bra anledning att helgardera sig så att inte de som ställer sig i någon kö senare ändå kommer före.

Hade jag kunnat splitta upp mig i mataffären när det är långa köer, så jag hade fått en plats i alla hade jag gjort det. Och då handlar det ju sällan om att man tappar mer än någon minut ifall någon annan kö rör sig snabbare än väntat och/eller ens egen är seg, samt att man har informationen om längd när man ställer sig.

Har förövrigt inget kort bokat (men inte omöjligt att det blir ett till en helt ny dator det kommande året).

Du har legitima argument. Men om vi säger så här. Du ställer dig i alla köer, och andra ser att att du gör det och hakar på. Då står man där med 4 långa köer istället för 1, helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tråkigt att du tog illa vid dig av ordvalet, jag har redigerat ut det nu för fridens skull.

Jag anser att det jag skrivit absolut har med ämnet att göra.

Jag har inte bokat flera kort, så har ingen anledning att ta åt mig, tycker bara att du är en hycklare som säger att man inte ska bry sig, men ändå måste du visa hur duktig du är genom att smutskasta folk. Du får bry dig och tycka folk är rövar, men påstå inte att du inte bryr dig något, för då hade du inte skrivit alls.

Vad är det du vill uppnå med detta? Folk som avbokar i tid förstör inget och om de skalperar så bryr de sig inte. Så vad exakt är så hemskt med detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag har inte bokat flera kort, så har ingen anledning att ta åt mig, tycker bara att du är en hycklare som säger att man inte ska bry sig, men ändå måste du visa hur duktig du är genom att smutskasta folk. Du får bry dig och tycka folk är rövar, men påstå inte att du inte bryr dig något, för då hade du inte skrivit alls.

Vad är det du vill uppnå med detta? Folk som avbokar i tid förstör inget och om de skalperar så bryr de sig inte. Så vad exakt är så hemskt med detta?

Va? Var har jag sagt att jag inte bryr mig? Vad pratar du om ens?

Ja, uppenbarligen bryr jag mig om det jag påpekat. Flock och måste ha-beteende. Det har jag ju redan sagt.

Vad vill ja uppnå? Ja i en magisk värld hade alla väntat på sin tur och inte varit så desperata på att konsumera produkter.

Kommer det att uppnås? Nej förmodligen inte, jag får helt enkelt leva med det som alla andra.

Har du fler frågor svarar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du har legitima argument. Men om vi säger så här. Du ställer dig i alla köer, och andra ser att att du gör det och hakar på. Då står man där med 4 långa köer istället för 1, helt i onödan.

Jag vill hävda att om alla gör det blir det väsentligen en kö, vilket är det mest rättvisa.

Klart mitt köexempel neglerar faktumet att eventuella returer drar ut på tiden, men jag ser inte att det är omoraliskt att andra får vänta några dagar extra för att vissa inte vill riskera att vänta i veckor eller månader för att de endast står i en kö som också visar sig vara slö. I slutändan kommer många få sitt kort senare än vad de hade fått om systemet inte var skit*, men ordningen kommer vara mer rättvis sett till först in i köerna, först ut ur dem.

*dvs om det hade funnits EN global kö, eller åtminstone en per region/nation etc.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

4 st, alla 3080. Ett är på väg (här imorgon), dom tre andra 17, 22 resp. 27 oktober. Kommer nog sälja av den som kommer imorgon då jag inte är jättesugen på den (EVGA FTW3 ULTRA).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Va? Var har jag sagt att jag inte bryr mig? Vad pratar du om ens?

Ja, uppenbarligen bryr jag mig om det jag påpekat. Flock och måste ha-beteende. Det har jag ju redan sagt.

Vad vill ja uppnå? Ja i en magisk värld hade alla väntat på sin tur och inte varit så desperata på att konsumera produkter.

Kommer det att uppnås? Nej förmodligen inte, jag får helt enkelt leva med det som alla andra.

Har du fler frågor svarar jag gärna.

För att det är hyckleri att gnälla på folk för att det "bara är en datordel". Om du tycker folk lugnt ska sitta och vänta utan att boka flera tycker jag du kan visa att det "bara är en datordel" genom att inte bry dig om att folk bokar flera kort, det är ju "bara en datordel"? Eller det kanske inte "bara är en datordel" när det kommer kring?

Permalänk
Lego Master

Inte ett jävla kort. Hade ett bokat från fredagen efter lansering, men gav upp och avbokade eftersom det finns roligare saker att göra med 8000kr än att ha dem uppbundna på ett kort som kanske kommer före jul.

Jag avvaktar tills den största hysterin lagt sig och ÅF faktiskt har dem i lager, på riktigt (inte Elgigantens låtsaswebblager). Det blir när det blir, FE-tåget har ändå gått och passade på att köra genom en vattenpöl på vägen ut från perrongen, så alla som inte var med fick sig en kalldusch.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YesilTerra:

4 st, alla 3080. Ett är på väg (här imorgon), dom tre andra 17, 22 resp. 27 oktober. Kommer nog sälja av den som kommer imorgon då jag inte är jättesugen på den (EVGA FTW3 ULTRA).

Om du inte tänka "scalpa" kortet är jag fortfarande intresserad, bara som en påminnelse

(Endast om det är rimligt avstånd för hämtning från Västerås)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja och nej.

Nvidia förtjänar massvis med kritik och det får dom också. Men bara för att de är kassa, så betyder det inte att människor måste bete sig kasst också. Två fel blir inte ett rätt.

Påverkar det tiden man får vänta? Nej, kanske inte men som du säger blir kösystemet missvisande och det är tillräckligt. Det blir en ond cirkel av det hela.,

Vad har det med paragrafrytteri att göra? Det är bara ett grafikkort, det är inte en bristmedicin för dödssjuka personer. Att bete sig såhär för att konsumera en datordel är ju ett sjukt beteende.

Om alla väntar på sin tur, så blir världen en trevligare plats istället för att försöka tränga sig förbi i kön. För det är i princip det man gör. Det här för ju tankarna till "toapapperskrisen" i början på året.

Patetiskt.

”Om alla väntar på sin tur...” ställ dig i kön du, (vilken den nu är) så hörs vi när jag fått mitt kort och du fått mitt avbokade.

Edit: PS. Folk hoppade på tåget pga subventionerade priser, inte för att dom inte kan behärska sig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

Edit: PS. Folk hoppade på tåget pga subventionerade priser, inte för att dom inte kan behärska sig.

Mycket det ja

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

För att det är hyckleri att gnälla på folk för att det "bara är en datordel". Om du tycker folk lugnt ska sitta och vänta utan att boka flera tycker jag du kan visa att det "bara är en datordel" genom att inte bry dig om att folk bokar flera kort, det är ju "bara en datordel"? Eller det kanske inte "bara är en datordel" när det kommer kring?

Oj, nu har du nog missat poängen flera gånger om. Du får nog läsa om inläggen och reflektera.

Jag ber om ursäkt att du tog illa vid dig genom att säga "bara är en datordel". Förutom en liten detalj, jag har inte skrivit så.

Vad jag skrev var "över en datordel". Sen att du lägger till "bara" och repeterar det flera gånger för att göra en dålig poäng gör det inte mer sant.

Åter igen, det är inte produkten i sig som är problemet. Det är beteendet. Jag har påpekat det flera gånger, jag vet inte riktigt varför du inte förstår det.

Jag repeterar.

Det är INTE produkten som är problemet, det är beteendet. Hysterin över att konsumera. Det är inte första gången man ser det och det gäller INTE bara grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Oj, nu har du nog missat poängen flera gånger om. Du får nog läsa om inläggen och reflektera.

Jag ber om ursäkt att du tog illa vid dig genom att säga "bara är en datordel". Förutom en liten detalj, jag har inte skrivit så.

Vad jag skrev var "över en datordel". Sen att du lägger till "bara" och repeterar det flera gånger för att göra en dålig poäng gör det inte mer sant.

Åter igen, det är inte produkten i sig som är problemet. Det är beteendet. Jag har påpekat det flera gånger, jag vet inte riktigt varför du inte förstår det.

Jag repeterar.

Det är INTE produkten som är problemet, det är beteendet. Hysterin över att konsumera. Det är inte första gången man ser det och det gäller INTE bara grafikkort.

Och du missar helt min poäng, du är lika indragen i det problemet du vill lyfta upp.

Sedan, vad blir så mycket bättre genom att lösa ditt "problem"? Hur blir världen så mycket mer underbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag repeterar.

Tror du folk kommer att KONSUMERA 5 kort var? Jag tror du är bitter bara. Återigen, subventionerade priser = alla vill ha det billigt. Ganska bra och medvetet konsumtionsbeteende om du frågar mig

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Jag har aldrig riktigt förstått hatet mot att köpa saker. Du säger ju själv att du köper ett när tillgången är bra, vad är skillnaden mot att förboka ett par ex från olika ÅF istället för att vänta?

Om ingen köper något nytt så finns det inte heller någon begagnat-marknad. Hur är det hysteri att köpa nya teknikprylar om man hela tiden säljer saker vidare till de som inte har råd med det nyaste?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Och du missar helt min poäng, du är lika indragen i det problemet du vill lyfta upp.

Jaså? Hur bidrar jag till hysterin vid produktlanseringar? Jag anser personligen inte att jag är en del av problemet, eftersom jag väljer att inte beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jaså? Hur bidrar jag till hysterin vid produktlanseringar? Jag anser personligen inte att jag är en del av problemet, eftersom jag väljer att inte beställa.

Lovar att jag ska rendera ett skitsnyggt diplom till dig från mitt nya 3090 kort 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du har ju själv sagt att du gjort en bokning. Alltså är du en av de som måste ha direkt. Sedan sitter du på ett forum och gnäller på folk i en tråd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har aldrig riktigt förstått hatet mot att köpa saker. Du säger ju själv att du köper ett när tillgången är bra, vad är skillnaden mot att förboka ett par ex från olika ÅF istället för att vänta?

Om ingen köper något nytt så finns det inte heller någon begagnat-marknad. Hur är det hysteri att köpa nya teknikprylar om man hela tiden säljer saker vidare till de som inte har råd med det nyaste?

Jag kommer inte att köpa som det ser ut just nu, även när tillgången är bra. Var inne på ett 3070, men jag känner att det inte är värt det.

Mitt personliga hat mot att köpa saker är att det inte är hållbart att leva som vi gör just nu, men det har inte med denna diskussionen om förbokningar att göra egentligen, då har diskussionen verkligen gått OT.

Skrivet av mastrovious:

Lovar att jag ska rendera fram ett skitsnyggt diplom till dig från mitt nya 3090 kort 😁

Ja tack Väntar med spänning.

Skrivet av wargreymon:

Du har ju själv sagt att du gjort en bokning. Alltså är du en av de som måste ha direkt. Sedan sitter du på ett forum och gnäller på folk i en tråd.

NEJ!? Jag har inte gjort någon bokning. Vad pratar du om egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det är fullt rimligt att folk, om de faktiskt vill ha ett 3080 i närtid, bokar upp kort i de modeller de kan tänkas ha. Det bästa vore ju om man kunde säga till butiken att "jag vill ha ett 3080, det här är modellerna jag kan tänka mig" så skickar de sedan ett 3080 av den modell som kommer in, så man själv slipper avboka. Det bästa vore också om man kunde boka upp sig på en central kö som gäller mellan flera olika ÅF. Men det går ju inte att göra med det system vi har nu, så folk får göra på de sätt som är möjliga.

För att få bäst chans att ha ett 3080, om det finns flera modeller man kan tänka sig, så är alltså att lägga upp en bokning för flera ett rimligt beteende, gärna på flera återförsäljare.

Det här beteendet är ju tyvärr mindre än optimalt, men att det inte funkar bättre har att göra med att Nvidia dumpat priset på sin GPU till en nivå som gör att de inte kan fullfölja efterfrågan, med den här typen av bristsituation som resultat. Hade Nvidia istället prissatt sina kort i linje med faktiskt kapacitet att leverera så hade denna situation inte uppstått.

Jag har också väldigt svårt att bli sur på "scalpers" som köper och sedan säljer korten dyrare. De drar helt enkelt nytta av en situation där priset är satt artificiellt lågt i förhållande till tillgång och efterfrågan och är en naturlig mekanism för att försöka korrigera marknaden. Det är som att bli arg på bananflugor i köket, när det beror på att du har tre veckor gamla bananer du inte orkat slänga. Det är inte flugornas fel att du inte kan städa i köket.

I slutändan så kommer inget av det här orsaka någon slags brist på marknaden. Ingen som beställt 3 st 3080 kommer att behålla 3 st 3080, och alla som köper ett kort och återförsäljer till någon annan över MSRP är en köpare mindre i kö.

I slutändan är det upp till Nvidia som ska styra upp så att de kan möta sin efterfrågan. Att de inte klarar av att leverera är ingen annans fel.

Jag kan tänka mig att AMD kan hjälpa Nvidia på traven lite här, om Big Navi på riktigt konkurrerar med 3080 så är det nog många som vill ha en GPU som kan tänka sig att testa gå över till röda laget om det inte går att köpa något grönt, vilket också kortar ner köerna till 3080 för de som ska ha ett sådant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Mitt personliga hat mot att köpa saker är att det inte är hållbart att leva som vi gör just nu, men det har inte med denna diskussionen om förbokningar att göra egentligen, då har diskussionen verkligen gått OT.

Absolut, det argumentet köper jag.

Men jag skulle inte säga att high-end grafikkort för datorer är en del av det problemet sett till det stora hela. Speciellt i diskussionen om att förboka massa kort när du i slutändan bara ska ha ett av dem, det är väl den delen jag inte riktigt kopplar med dina inlägg i tråden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

NEJ!? Jag har inte gjort någon bokning. Vad pratar du om egentligen?

Ah, trodde du hade gjort det. Du är enbart här för att gnälla alltså.

Permalänk
Medlem

Bokat 2, kommer köpa 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut, det argumentet köper jag.

Men jag skulle inte säga att high-end grafikkort för datorer är en del av det problemet sett till det stora hela. Speciellt i diskussionen om att förboka massa kort när du i slutändan bara ska ha ett av dem, det är väl den delen jag inte riktigt kopplar med dina inlägg i tråden.

Jag benämnde det i början. Det enda riktiga påverkan det har är det jag nämnde i mitt första inlägg sen har det spunnit iväg lite minst sagt.

"Det är ju sånt här som gör att leveransdatumen blir ännu mer osäkra." Så egentligen ingen större sak, men likväl onödigt.

Skrivet av wargreymon:

Ah, trodde du hade gjort det. Du är enbart här för att gnälla alltså.

Japp! Jag tror vi kan bilda klubb på det faktiskt, du verkar trivas med att göra det med.

Permalänk
Medlem

Men jisses. Ge er någon gång. Om X vill att vi inte ska konsumera måste han ju få tycka det. Om Y vill ställa sig i kö hos 17 återförsäljare måste han få göra det. The End.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Väntade 10 dagar med att boka så ligger långt bak i kön, kände inte att det var någon mening att boka flera då jag ändå låg så långt bak i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp! Jag tror vi kan bilda klubb på det faktiskt, du verkar trivas med att göra det med.

Jag kom till tråden för att jag har bokat kort, väntar på det och bidrar med det. Varför kom du till denna tråd utöver att gnälla på folks konsumering?

Permalänk
Avstängd

Återförsäljare borde bara ta bort förbokningsfunktionen & göra först till kvarn när korten väl dyker upp som köpbara.
Gg ez.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Jag kom till tråden för att jag har bokat kort, väntar på det och bidrar med det. Varför kom du till denna tråd utöver att gnälla på folks konsumering?

Läs mitt första inlägg i tråden igen så ska du få svar på det med. Det hade ingenting med konsumtion att göra. Det är en diskussion som dök upp senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att kalla folk som beställer flera kort för rövar anser jag att "brusa upp".

Tråden handlar om hur många kort som är dubbelbokade och du går på häxjakt. Tycker vi håller oss till ämnet istället.

Ja, greymons överblivna kort går dessutom att köpa för en överkomlig peng på Tradera.

Själv har jag bokat 4st kort, inet, NoN, Webhallen och komplett.