Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Första intryck! Är skillnaden så står som vi alla hoppats på?! Du är en av oss så din åsikt väger mycket tyngre än YouTubers

Nu rasslade det till i mailen, två paket från Elgiganten skickade. Så både Q2 och Elite headstrap (utan batteri) lär komma imorgon

Jag kommer från rift s.
Bilden är grym! Ser ingen skillnad mot mitt rift s.
Sweetspoten känna betydligt mindre än mitt rift.
Komforten är märkbart sämre. Spelat en timme nu ca och känner tryck på skallen även med elite strap. Jag skulle inte påstå att jag lider av det så mycket så att jag måste sluta spela men jag tror defenetivt inte man kör det 5 timmar som jag kunde göra med mitt rift.
Kontrollerna är skönare. Handtracking är awsome!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag fick precis bekräftelse från inet att min Quest 2 har sänts iväg! Efter att ha lurkat i den här tråden och sett att inet matchat Elgigantens pris kontaktade jag dem i deras chatt och bad om en justering.

Fick det fixat på under minuten av supporten! Stor tumme upp som alltid till inet

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Jag fick precis bekräftelse från inet att min Quest 2 har sänts iväg! Efter att ha lurkat i den här tråden och sett att inet matchat Elgigantens pris kontaktade jag dem i deras chatt och bad om en justering.

Fick det fixat på under minuten av supporten! Stor tumme upp som alltid till inet

Det där är så konstigt, att vissa får det fixat på momangen, och för andra (mig) försökte dom lura mig med att nej nej sådär går det inte till, förens jag gav bildbevis på att dom själva har sagt det.

Aja, jag har fått det med tillslut!

Har inte köpt någon strap eller så, hoppas på att det inte gör alltför ont att spela, men med tanke på att batteriet klarar ca 3 timmar så kanske det blir en bra paus att ta emellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Det där är så konstigt, att vissa får det fixat på momangen, och för andra (mig) försökte dom lura mig med att nej nej sådär går det inte till, förens jag gav bildbevis på att dom själva har sagt det.

Aja, jag har fått det med tillslut!

Har inte köpt någon strap eller så, hoppas på att det inte gör alltför ont att spela, men med tanke på att batteriet klarar ca 3 timmar så kanske det blir en bra paus att ta emellan

Det kan ju vara så att alla i supporten inte hade samma information eller något, när någon (du i det här fallet) pushade på och de uppmärksammade det och redde ut det så levde de upp till det också. Så tack till dig med!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Jag beställde min Quest 2 från Elgiganten ganska sent den 2/10, står som för många andra reseverad. Men det som gör mig frustrerad är att det på deras hemsida nu står "Kommer in i lager 2020-10-27" när det innan stått "Webblager 100+"

Ska höra av mig till kundtjänst nu för att se vad som händer. Om det nu är så att jag inte får mitt Quest förrän om 2 veckor, kommer jag beställa ett från inet. Börjar bli väldigt trött på Elgiganten..

Permalänk
Medlem

@Emtek Några frågor till dig som testat båda, skulle du rekommendera Rift S eller Quest 2 till en som kommer spendera 99% av tiden med den vid en dator. Vad menar du med att sweetspoten är mindre på Quest 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Jag kommer från rift s.

Du säger att bilden är grym men du märker ingen skillnad mot Rift S? Borde väl vara betydligt bättre än Rift S?
Mindre sweetspot? Det lät inte heller bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Du säger att bilden är grym men du märker ingen skillnad mot Rift S? Borde väl vara betydligt bättre än Rift S?

Q2 har 1600x1440 och 72hz vid launch!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Emtek:

Jag kommer från rift s.
Komforten är märkbart sämre. Spelat en timme nu ca och känner tryck på skallen även med elite strap. Jag skulle inte påstå att jag lider av det så mycket så att jag måste sluta spela men jag tror defenetivt inte man kör det 5 timmar som jag kunde göra med mitt rift.
Kontrollerna är skönare. Handtracking är awsome!

Skrivet av Aeqvist:

Sweet spot bör vara identisk då det är samma linser ("Super Libra G") som sitter i Rift S, Go, Quest och Quest 2. Däremot kan det vara att den sitter fel på huvudet så att ögonen hamnar ur fokus (testa i så fall att vinkla headsetet upp eller ner tills det känns bättre och se till att den sitter långt ner på skallen baktill), eller i värsta fall att IPD:n ligger mellan något av lägena 58, 63 och 68mm. Edit: Dock är mellanläget (63mm) samma som Rift S, så det bör inte bero på det heller.

Quest 2-panelen har drygt 90% mer pixlar än Rift S så det borde vara en ganska stor skillnad i spel som kan utnyttja det, dock så är spel som renderas lokalt på headsetet sällan (om någonsin) renderade i native upplösning och Link har inte uppdaterats för att greja högre bandbredd än.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Simon^L:

@Emtek Några frågor till dig som testat båda, skulle du rekommendera Rift S eller Quest 2 till en som kommer spendera 99% av tiden med den vid en dator. Vad menar du med att sweetspoten är mindre på Quest 2?

Sweetspot är området på linsen som ger maximal skärpa, men Rift S/Go/Quest/Quest 2 har samma slags lins så det bör inte vara någon skillnad. Antingen sitter den fel på huvudet eller så är det en effekt av att hans IPD ligger olyckligt långt bort från något av de förinställda lägena.

Edit: Insåg att mellanläget (63mm) samma som Rift S, så det bör inte bero på det heller. I så fall bör det helt enkelt vara att headsetet inte sitter helt rätt på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Beror lite på. Även fast man sitter framför datorn är det skönt att slippa kabeln. Någon form av pulley system så blir det säkert bättre men inget jag har testat själv. Tyckte det var irriterande att ha kabeln bak på ryggen när man lutade sig bak.
Rift S kände man knappt att man hade på skallen. Är komfort mycket värt för dig hade jag nog kört med ett rift s. Men det är en svår fråga!
Frågan är ju hur mycket krut oculus kommer lägga på rift s i framtiden.
Sweetspoten menas med att när du tittar i headsetet och allt är klart och fint, rör du headsetet lite så kan det bli blurrigt. Jag tyckte man behövde mycket mer justering med quest 2 för att få den helt bra.

EDIT: Jag har varit och kollat upp min ipd hos optiker och jag hade 65 så det är inte helt 100. Om det är de som gör det vågar jag inte svara på.

Skrivet av Aeqvist:

Ja skulle nog vilja säga att bilden på rift s kanske är lite bättre men nu är det en månad sen jag sålde den så kan ha glömt.
Ja mindre sweetspot helt klart.! När man väl får till det så är det inga problem dock.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha missuppfattat det hela, men jag har fått för mig att på grund av att Quest 2 har 1 enda display, istället för 2 som rör på sig, så kan pixelantalet faktiskt vara lägre beroende på IPD.
Quest 1 som har 2 olika skärmar, där rör sig väl skärmarna med linserna istället och därför har man samma pixelcount obeoende av ipd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu kan jag ha missuppfattat det hela, men jag har fått för mig att på grund av att Quest 2 har 1 enda display, istället för 2 som rör på sig, så kan pixelantalet faktiskt vara lägre beroende på IPD.
Quest 1 som har 2 olika skärmar, där rör sig väl skärmarna med linserna istället och därför har man samma pixelcount obeoende av ipd.

Det korrekta svaret får nån mer kunnig svara på men själva LCD panelen är större än vad som visas så det borde inte vara några problem.
Pixlarna "följer med" om man justerar ut/in.

Däremot har det nämnts att ligger man på max ipd så kan man se skarpa kanter längst ut

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fick också leveransbekräftelse för en timma sedan, var på väg att besöka Elgiganten under morgondagen för att köpa en I butik men slipper nu det besöket

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnStu00:

Jag beställde min Quest 2 från Elgiganten ganska sent den 2/10, står som för många andra reseverad. Men det som gör mig frustrerad är att det på deras hemsida nu står "Kommer in i lager 2020-10-27" när det innan stått "Webblager 100+"

Ska höra av mig till kundtjänst nu för att se vad som händer. Om det nu är så att jag inte får mitt Quest förrän om 2 veckor, kommer jag beställa ett från inet. Börjar bli väldigt trött på Elgiganten..

Ja har samma problem här, men får avvakta o se vad som händer, nu beställde jag 17/9 så blir riktigt grinig om dom inte levererar. Kundsupport gissade bara på att det kommer i morgon, egentligen visste hon inte mera än vad som står på hemsidan, dvs. reserverad.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som var dum nog at beställa från Oculus direkt?

Permalänk
Sötast

Fick sms/mail idag om att bring snappat upp ett paket åt mig från Elgiganten och att det bör vara på väg!
Är sjukt taggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Är jag den enda som var dum nog at beställa från Oculus direkt?

Jag var lika dum 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ja har samma problem här, men får avvakta o se vad som händer, nu beställde jag 17/9 så blir riktigt grinig om dom inte levererar. Kundsupport gissade bara på att det kommer i morgon, egentligen visste hon inte mera än vad som står på hemsidan, dvs. reserverad.

Pratade med kundservice och vi alla som köpt Quest 2 med ordern fortfarande "Reseverad" kommer tyvärr få ett samtal imorgon om att leveransen är fördröjd 2 veckor... pågrund av leverentören och covid-19..
Kommer avboka och hämta i butik, men blir att köra 10 mil imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnStu00:

Pratade med kundservice och vi alla som köpt Quest 2 med ordern fortfarande "Reseverad" kommer tyvärr få ett samtal imorgon om att leveransen är fördröjd 2 veckor... pågrund av leverentören och covid-19..

Jag fick en e-mail bekräftelse idag från Bring citymail om att min transport av Oculus är bokad och skall levereras inom kort, fick också ett e-mail från elgiganten där det står att "Ditt paket är snart på väg". Min order står fortfarande som reserverad på elgigantens hemsida. Blir spännande att se om min Oculus Quest2 kommer snart, men det verkar så iaf.

EDIT: Jag beställde 256 gb versionen, kanske är olika efterfrågan/tillgång på den och 64 gb versionen. Jag beställde den 2020-09-23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnStu00:

Kundservice har alltid fel, så ingen ide att avboka och greja nu. Den jag snackade med sade att det kunde dröja ändå tills imorgon förmiddag innan man får sitt kolli-id! Min är skickad och står fortfarande som reserverad förresten! Och det går ju alltid att beställa från Komplett/Inet, som verkar ha de i lager och skickar på direkten!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnStu00:

Om det nu är så, hur kan dom lägga skulden på leverantören, något den jag pratade med också forsökte, det är Elgiganten som packeterar och skickar, om någon som har beställd 19/9, 3/10 o.l. har fått sin, och jag som beställde den 17. inte får, är det ju fel hos Elgiganten och inte leverantören. Men får hoppas det bara är fel i deras system, att den dyker upp i morgon ändå.

[EDIT]

Fick meddellande i morse om leverans från Bring, så får troligtvis min q2 i dag, får dra tillbaka allt negativt?! om Elgiganten Men dom kan fortfarande jobba på deras system.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Sötast

Min står också som reserverad på Elgiganten men har också fått ett kolli# på bring.
Supporten verkar lika dålig som alltid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Min står också som reserverad på Elgiganten men har också fått ett kolli# på bring.
Supporten verkar lika dålig som alltid...

Sök på ditt spårnummer nu, verkar vara lite eftersläp. Nu vid halv åtta står det för mig att paketet sorterats på terminal i Jönköping kl 18:25, det hade inte dykt upp kl 18

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Sök på ditt spårnummer nu, verkar vara lite eftersläp. Nu vid halv åtta står det för mig att paketet sorterats på terminal i Jönköping kl 18:25, det hade inte dykt upp kl 18

Samma här
"Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare."

Permalänk
Skrivet av AnStu00:

Jag beställde den 22/09 och min står fortfarande som reserverad men jag har fått leveransbekräftelse och spårat den till jönköping för tillfället. Har du fått något mail eller sms?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Kundservice har alltid fel, så ingen ide att avboka och greja nu. Den jag snackade med sade att det kunde dröja ändå tills imorgon förmiddag innan man får sitt kolli-id! Min är skickad och står fortfarande som reserverad förresten! Och det går ju alltid att beställa från Komplett/Inet, som verkar ha de i lager och skickar på direkten!

Du hade helt rätt! Äntligen fått en leveransbekräftelse via mejl. Det var dumt av mig att lita på kundservicen, dom verkar inte ha koll för fem öre.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag och @roosterx nu som inte fått leveransbekräftelse?

Edit: Såg att roosterx fick sms nu på morgonen 13/10. Så även jag (07.08), och sedan utleverans påbörjad en timme senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsa:

Är det bara jag och @roosterx nu som inte fått leveransbekräftelse?

Nä, jag har inte heller fått Jag har förvisso inte beställt någon än, så det är förståeligt. Men det känns ändå som om tomten glömde mig på julafton just nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zachtionman:

19:34 Jönköping!!