Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Min surrar lite. Normalt?

Vet att det sitter en fläkt i Q1, hörde samtidigt nått rykte tidigt om att det inte skulle vara någon i Q2, vet inte om det bekräftades. Men surrar den så är det säkert en fläkt i, kanske är att den behöver kyla ner sig iom att den säkert uppdaterar och installerar massa nytt nu till en början?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av psp123:

Min surrar lite. Normalt?

Både Q1 och Q2 har aktiv kylning, det är väldigt sällan jag märker den på Q1. Enligt en recension jag länkade för några sidor sen ska fläkten märkas mindre på Q2. Är det störande mycket kanske det är något fel.

Permalänk
Medlem

Testade nu köra helt off-linked, men det laggade väldigt mycket och det beror nog på att datorn inte är trådbundet utan är ansluten 5ghz till routern och VR grejerna likaså.
Så det får vara linked för mig.

Permalänk
Medlem

Har inte fått mitt Quest 2 än :/

Kom på en sak jag inte kollade upp innan, kan man spela Quest 2 i mörker?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Testade nu köra helt off-linked, men det laggade väldigt mycket och det beror nog på att datorn inte är trådbundet utan är ansluten 5ghz till routern och VR grejerna likaså.
Så det får vara linked för mig.

Datorn bör vara kopplad med en kvalitetskabel ja.
Vissa nöjer sig dock med att köra även datorn wireless men men det hänger ju helt på ens personliga smak

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av CubaCola:

Har inte fått mitt Quest 2 än :/

Kom på en sak jag inte kollade upp innan, kan man spela Quest 2 i mörker?

Inte totalt mörker såvida du inte skaffar en IR-lampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har du testat om det faktiskt fungerar? Hade varit ganska smidigt.
Jag har haft folk hemma i min lilla lägenhet som testat lite VR, men jag har WMR så får dra på ~2000 lumen vilket inte är så mysigt för alla andra som sitter där och umgås.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ok, men ett halv svagt vardagsrum går bra?

Tänkte på att guardian kanske inte ser var jag är

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Datorn bör vara kopplad med en kvalitetskabel ja.
Vissa nöjer sig dock med att köra även datorn wireless men men det hänger ju helt på ens personliga smak

Hmm, satte tillbaks Link-kabeln men jag hamnar hela tiden i native mode, hur kommer jag åt Link mode igen?

Permalänk
Medlem

@johanandersson
@CubaCola
Det går inte att använda helt i mörker.
Däremot inte alls lika dåligt som WMR.

Quest 2 ska enligt förhandstester klara mörkare miljö än Quest 1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med Elgiganten, enligt deras ”hämta i butik” tjänst så finns det ytterst få butiker som har Quest 2 i lager. Någon som vet om det betyder att den tjänsten inte är aktiv för produkten i många butiker eller om de helt enkelt inte har q2 i lager i butiker alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hmm, satte tillbaks Link-kabeln men jag hamnar hela tiden i native mode, hur kommer jag åt Link mode igen?

Vad menar du med native mode?
Du bör ha en knapp nånstans att aktivera Link så kommer du in i "Rift home".
Ärligt har jag inte så stor koll, länge sen jag använde link, nån annan kanske kan fylla i bättre info.

Edit. Link är fortfarande beta, kanske en omstart hjälper både dator och headset (med kabel urkopplad)

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av johanandersson:

Har du testat om det faktiskt fungerar? Hade varit ganska smidigt.
Jag har haft folk hemma i min lilla lägenhet som testat lite VR, men jag har WMR så får dra på ~2000 lumen vilket inte är så mysigt för alla andra som sitter där och umgås.

Skrivet av CubaCola:

Ok, men ett halv svagt vardagsrum går bra?

Tänkte på att guardian kanske inte ser var jag är

Jag själv har inte testat, men har läst om flera andra som köpt en IR-lampa för några hundringar som tycker det funkar fint. Passthrough:en blir som night vision goggles.

Svag belysning har funkat bra för mig i mitt vardagsrum.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Särimner:

Med kabeln ansluten finns det en knapp i menyn där det står ”Aktivera Länk (beta)”. Trycker du på den så kommer du in i Rift store. Någonstans till höger är det.

Permalänk
Medlem

Mitt uppe i en flytt som skjutits upp, adressen redan ändrad och jag trodde ju att vi skulle bo där redan.. så mitt paket fick ju åka till närmsta UPS service access point och jag kan inte hämta ut den förrens imorgon kväll.. vilken jävla soppa :I
Hade sett fram emot att få leka med den idag redan

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

@Halldin
@Molotov

Räckte med att man satte igång Oculus programmet så dök rutan upp!

------------------

Kört Beat Saber (köpte på Steam) 2 ggr idag, andra gången ett längre pass tills jag blev småsvettig och det började kännas jobbigt för ögonen så jag stängde av.

Inte känt av något yrsel eller balansproblem, inte heller illamående för den delen.

Ikväll efter jag lagt barnen tänkte jag dra igång the walking dead:saints & sinners, på steam givetvis.

Resonerar såhär, bättre att ha det mesta på steam ifall man lämnar Oculus Quest 2 för t.ex. Reverb eller konkurrenter som erbjuder bra alternativ där man slipper facebook snokades!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kört Beat Saber (köpte på Steam) 2 ggr, andra gången tills jag blev småsvettig och det började kännas jobbigt för ögonen så jag stängde av.

Inte känt av något yrsel eller balansproblem, inte heller illamående för den delen.

Ikväll efter jag lagt barnen tänkte jag dra igång the walking dead:saints & sinners, på steam givetvis.

Resonerar såhär, bättre att ha det mesta på steam ifall man lämnar Oculus Quest 2 för t.ex. Reverb eller konkurrenter som erbjuder bra alternativ där man slipper facebook snokades!

The Walking dead Saints and sinners är ett bra spel.
Sen rekomenderar jag förståss Half life alyx, Boneworks och Vertigo Remastered.
Men kör The Walking Dead först

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@Halldin
@Molotov

Räckte med att man satte igång Oculus programmet så dök rutan upp!

------------------

Kört Beat Saber (köpte på Steam) 2 ggr idag, andra gången ett längre pass tills jag blev småsvettig och det började kännas jobbigt för ögonen så jag stängde av.

Jag tycker att du resonerar mycket rimligt
Om spelen finns på Steam så ska de köpas på Steam, med undantag för beat saber, som tydligen inte ska fungera så bra där med quest, och diverse sport/träningsspel där kabeln kommer i vägen, om man kör link och inte vd alltså!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Suck, undra om Bring tappat bort paketet från Elgiganten? Senaste var att det var ute för leverans kl 07:45 imorse.
Inget sen dess...
Man tycker ju dom ska hitta till Göteborg från Mölnlycke.
Känns som man alltid har otur med leveranser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agentq15:

Suck, undra om Bring tappat bort paket från Elgiganten? Senaste var att det var ute för leverans kl 07:45 imorse.
Inget sen dess...

Fick inte mitt från Jönköping till Skövde heller, bara 85km. Inget mer att göra än att hålla ut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Alltsååå fattar nada av detta med developer mode, VD och allt

Jag har köpt VD, och installerat det på datorn och Quest 2, och även fixat drivrutinerna för PCn för Sidequest

Men fattar inte hur man "sidequestar" VD för att få med Games taben så jag kan börja spela?!

Permalänk
Medlem

Kan man sätta på guardian så man ser kamerabilden när man spelar?
Tänkte ifall man justerat in headsetet skönt o bara ska trycka på någon knapp på tangentbordet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Suck, undra om Bring tappat bort paketet från Elgiganten? Senaste var att det var ute för leverans kl 07:45 imorse.
Inget sen dess...

Samma problem men med postnords paket från Inet som kom in i till distruberingsstället i Göteborg vid 09:45 imorse där det stod förväntat leverans 18:00. Bor 3 mil norr om Göteborg så bör inte vara några problem för dem tänker jag att leverar upp hit, skickades ändå från Härryda vid 18:00 igår

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av totte1015:

Alltsååå fattar nada av detta med developer mode, VD och allt

Jag har köpt VD, och installerat det på datorn och Quest 2, och även fixat drivrutinerna för PCn för Sidequest

Men fattar inte hur man "sidequestar" VD för att få med Games taben så jag kan börja spela?!

Det enklaste är att kolla någon guide på YouTube. Sen ska väl sägas att hela det här krångliga förfarandet med att hålla på med developerkonton osv. kommer att försvinna inom en ganska nära framtid, SideQuest kommer bli ett officiellt verktyg för att sideloada saker. Men ska du använda det här och nu får du stå ut med att det är lite pill att installera.

Har du lyckats installera SideQuest och har anslutit Quest till datorn är det bara att söka upp Virtual Desktop i SideQuest och trycka på Install, så ersätter den versionen från Quest store med en patchad version som stödjer streaming.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av CubaCola:

Kan man sätta på guardian så man ser kamerabilden när man spelar?
Tänkte ifall man justerat in headsetet skönt o bara ska trycka på någon knapp på tangentbordet

Det går att aktivera doubletap för passthrough i inställningarna, så då knackar du bara två gånger snabbt på sidan så får du upp kamerabilden.

Permalänk
VR-fantast

ThrillSeeker verkar gilla Virtual Desktop på Quest 2: https://www.youtube.com/watch?v=K-ycDPkv-LE#t=11m26s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

ThrillSeeker verkar gilla Virtual Desktop på Quest 2: https://www.youtube.com/watch?v=K-ycDPkv-LE#t=11m26s

Många YouTubers lovordar nästan lite för mycket allt som är Oculus Quest, kan kännas lite "köpt" ibland.
När ThrillSeeker recenserar och säger vad han tycker känns det genuint.
Så endå ett gott betyg för Quest 2, helt enligt mina egna förväntningar. (Utan att ha provat själv än)

Visa signatur

Permalänk

Några bra spel för Quest 2 som körs på Questen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det enklaste är att kolla någon guide på YouTube. Sen ska väl sägas att hela det här krångliga förfarandet med att hålla på med developerkonton osv. kommer att försvinna inom en ganska nära framtid, SideQuest kommer bli ett officiellt verktyg för att sideloada saker. Men ska du använda det här och nu får du stå ut med att det är lite pill att installera.

Har du lyckats installera SideQuest och har anslutit Quest till datorn är det bara att söka upp Virtual Desktop i SideQuest och trycka på Install, så ersätter den versionen från Quest store med en patchad version som stödjer streaming.

Det sistnämnda gjorde susen!
Polletten ramla ner och jag fattade! Den biten har jag inte koll på

Ska ladda härket fullt nu och kika sedan

Gillar fysikspel och sånt

Men alltså en sak undrar jag...

Det går inte att spela på steam vr i Quest 2 trådlöst? Man måste ha kabel då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaius Julius Caesar:

Några bra spel för Quest 2 som körs på Questen?

Har kört Star Wars VR på Q1 hos kompisen. Ganska korta (tror det finns totalt 3, dessa är definitivt mer inlevelsefulla än t.ex. filmerna).
https://www.oculus.com/vader-immortal/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR