Permalänk
Relik 📜

Filmer och serier med riktigt bra HDR

Med hyfsat ny TV på plats har HDR onekligen fått ett lyft. Det har också blivit tydligare att mycket som får HDR-stämpeln egentligen är "HDR". Ingen överraskning direkt, men som sagt – tydligare. Då menar jag på serie- och filmnivå, att många TV-apparater inte når upp till vettiga nivåer är ju sedan gammalt.

Tänkte därför det vore kul att samla filmer och serier som har riktigt bra HDR. Dels för att kunna testa lite själv, sedan som renda "demoskivor" när den där HDR-oförstående grannen ska titta förbi. Som bonus, går även att tipsa om material som INTE lever upp till HDR-stämplen!

Jag börjar med två...

The Greatest Showman
Såg på HDTVTest att den skulle ha bra HDR-presentation, hade UHD-skivan hemma som jag inte tittat på så pluppade i. Wow! Riktigt snyggt, bra tryck i highlights och mustiga färger.

Mad Max: Fury Road
Ingen överraskning kanske. Ser väldigt bra ut, använder HDR föredömligt tycker jag med härliga färger och stor bredd från highlights till skuggtoner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag fyller på med en av mina guilty pleasure-filmer:
Valerian and the City of Thousand Planets. Nä den är inte världens bästa film, men det är väldigt få som är nu för tiden. Jag gillade upplevelsen på bio (ovanligt bra 3d). Hemma så gör sig Valerian väldigt bra på en Oled. Inga svarta kanter och väldigt mycket 3d-renderat som ger mycket färger ( så mer WCG än HDR kanske)

(OT - modellen som stått som utgångspunkt för karaktären i början av filmen, Prinsessan Lihio Minaa, skådespelerskan Sasha Luss gjorde ett sådant intryck på Luc Besson att han lovade att göra en film enbart åt henne. Det blev filmen ANNA, en råkopia av La Femme Nikita).

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Relik 📜

Kan fylla på med en på minuskontot!

Blade Runner 2049 må vara en väldigt snygg film, men HDR-presentationen är inget speciellt. Vet att HDTV-Vincent tittat på den också, att den egentligen aldrig går utanför vad SDR redan klarar av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Planet Earth II är nog det snyggaste jag sett, fast jag har inte kollat så mycket på HDR-material. Av det jag sett nyligen så tyckte jag 4K Bluray-utgåvan av Once Upon A Time in Hollywood hade fina färger, men kanske mest pga väldigt bra kamera-jobb av Robert Richardson.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

The Matrix 4k UHD.
Interstellar har bra HDR effekter men verkar vara lite grynig och ibland ha ett "gammal film" filter. Ljud och filmen är ju top notch.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att för majoriteten av "bio-filmer" så är det SDR/DCI-P3 som huvudprodukten, HDR-versionen blir lite av en efterkonsutruktion i många fall, och görs i många fall helt utanför själva kärnproduktionen.

Det är dessutom inte sådär jättepopulärt att göra produktioner med starka färger och starka kontraster nu för tiden, vilket gör HDR ännu mer lidande. Det är även här många streaming serier faller lite på, då det fortfarande är väldigt trendigt med låg kontrast, dvs lite mjölkigt.

Men men, kan droppa Chefs Table S04e04, troligen bland det bäst streamade videomaterialet jag sett.

Skrivet av KingCobra:

The Matrix 4k UHD.
Interstellar har bra HDR effekter men verkar vara lite grynig och ibland ha ett "gammal film" filter. Ljud och filmen är ju top notch.

Den är ju filmad på "gammal film" så är ju inte så konstigt, behövs nog inget filter där. Dock stämmer det att den är rätt gryning, även i analoga mått.

Permalänk
Medlem

Lejonkungen. Den nya. Färgrik och klar!
Draktränaren 3. Ser bra ut.
Godzilla king of monsters. Har några väldigt ljusa blixtar.
Aquaman. Färg.
Oblivion. Ser bra ut.
Funderar lite på hur Avatar ser ut i hdr?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Alita battle angel, filmen sisådär den är okej men snyggt.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

The Grand Tour är utan tvivel det bästa jag i HDR, grymt imponerande när TV:n blir ett fönster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BengaBang:

The Grand Tour är utan tvivel det bästa jag i HDR, grymt imponerande när TV:n blir ett fönster.

Här är vi inte överens riktigt!

Sista säsong(erna) är helt okej, men första tycker jag är rätt dåliga. Utan att faktiskt ha analyserat bilden känns det som de träffade helt fel med färgerna. Allt är övermättat, Clarkson ser mer än vanligt ut som en tomat i ansiktet. Någon har mest dragit upp ett saturation-reglage i taket. SDR-presentationen må vara halvbra den med, men inte riktigt samma MY EYEEES-effekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S