Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Upplevde precis samma känsla och samma tankar, till den grad att jag inte kan motivera kostnaden av Q2:an + strap för det lilla jag använder den. Så blir till att lämna tillbaka den idag och köpa en begagnad Q1:a igen istället.
Gillade verkligen inte kontrollerna på Q2:an, alldeles för stora och hala.

Så långt skulle jag nog inte gå att lämna tillbaka och köpa tillbaka en begagnad Quest 1.
Om man du nu inte får väldigt billigt, men jag gissar att den som säljer en Quest 1 enda vill ha så mycket som möjligt betalt då det fortfarande är ett bra VR headset.

Om jag växlar mellan Quest 1 och 2 så föredrar jag att spela med Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Haha utslag? Vad för utslag? Jag blev röd men det var nog av tryck+svett!

Blev också rejält röd i fejan, men det verkar ha gått bort nu. Säkert bara trycket från headsetet under en längre period!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ja nu är den igång och efter allt pillande man ska göra fick jag igång virtual desktop och half-life alyx.

Det laggar som fan för mig fastän det står att jag har 1200 mbit och ungefär 30 ms latency. Jättemycket eftersläpning verkligen, det verkar inte ske utanför spelet dock.

Kan det bero på att datorn är för gammal? i5 4670k, vega 64.

Datorn är kopplad via kabel till wifi-6 routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Jag tycker god raysen är horribla i detta headset, jag har också problem med skärpan, misstänker att jag ligger mellan minsta och mellan IPD:n , dvs jag ser ingen skillnad på dom båda.

Annars ett väldigt bra headset för pengarna.

Ja upplever också raysen som stärkare än i q1, en kollega mäter min IPD till 65, som stämmer rätt så bra med vad jag använde på q1, faktiskt 65. Mjah kanske skickar i retur, får leke lite till med det, och kanske hoppa lite i mellan q1 och q2.

Skrivet av Xenofonus:

Vet inte vad som är system kraven för Alyx? Testa kör aktivtetshanteraren, kolla på cpu/gpu usage?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Ja upplever också raysen som stärkare än i q1, en kollega mäter min IPD till 65, som stämmer rätt så bra med vad jag använde på q1, faktiskt 65. Mjah kanske skickar i retur, får leke lite till med det, och kanske hoppa lite i mellan q1 och q2.

Tror att jag också har 65, och har märkt att allt är lite blurrigt. Har dock läst att man kan ställa in IPD mittimellan Nivå 2 och 3, alltså då på 65,5 utan problem, så ska testa om det funkar om en stund.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tror att jag också har 65, och har märkt att allt är lite blurrigt. Har dock läst att man kan ställa in IPD mittimellan Nivå 2 och 3, alltså då på 65,5 utan problem, så ska testa om det funkar om en stund.

Återkom gärna med resultat och hur du gjorde! Har också 65.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

För mig med.

Ah :/ tänkte avboka order o köpa någon annanstams men verkar bara att gå och ringa till kundtjänst.
Är det här 1994 ? Varför ingen mail-support :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ah :/ tänkte avboka order o köpa någon annanstams men verkar bara att gå och ringa till kundtjänst.

Jag ringde och ville avboka min igår men det fick jag inte för att den ”höll på att packas”. Fortfarande bara ”reserverad” och inget leveransbesked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Har för mig att jag läst det inte bara är fysisk flyttande, men också i sw för dom olika ipd inställninger?
Ja det är så, nästan allt är lite blurrig med godrays på toppen av det...

Skrivet av CubaCola:

Elgiganten? Letade i går efter kontakt info, tyckte det var svårt som f att hitta något. Man märker verkligen av vilka bolag som vill att man inte ska kontakta dom

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Har för mig att jag läst det inte bara är fysisk flyttande, men också i sw för dom olika ipd inställninger?

"In the event that you're on the outer edge of either setting, it is possible to position the lens in between both settings. Say for example your IPD is 65mm. The center position may not work for you because it is ideal for and IPD of 63mm, while the wide position may be too far apart, as it's ideally calibrated for 67mm. In this case, you can try to set the position of the lenses to rest in between the two settings. Oculus wouldn't recommend this, but I found that the lenses hold the position well at the half-step, so it's worth a shot if your IPD is preventing you from getting a clear image"
https://www.thegamer.com/oculus-quest-2-ipd-guide/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sheisse, jag försökte lägga ner den efter den dog, men stackarn hann bara laddas till 30% innan jag satte igång igen.

Nu är min största förundran, varför går det inte att ladda den och spela på samma gång? Batteriet dräneras oavsett.

Jag hann få igång virtual desktop, sidequest och testa SteamVR home, holy crap.... grafiken är.... jag ville slicka på väggarna

De youtube videos jag sett om virtual desktop så skulle man vara glad med ~25ms, men att det i värsta fall var spelbart på 50ms.
På menyn hade jag 11ms vid första uppstart utan att ändra något så blev glad för det!

Nu stendog den dock och jag vill bara fortsätta
Jag tänkte "2h åt gången blir bra, så får man gjort annat också" men AGHH just nu vill jag bara in igen...

Vad? Kan någon bekräfta detta?
Kan man inte ha den nätad så den håller sig igång hela tiden?
Borde väl vara samma som att koppla in Powerbank eller liknande lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

Jag ringde och ville avboka min igår men det fick jag inte för att den ”höll på att packas”. Fortfarande bara ”reserverad” och inget leveransbesked.

Gud vad dåligt.
Kanske ska beställa från Inet istället ändå och lämna tillbaka elgigantens när man väl får den.
Merkoatnad för Elgiganten och sur kund som följd

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Vad? Kan någon bekräfta detta?
Kan man inte ha den nätad så den håller sig igång hela tiden?
Borde väl vara samma som att koppla in Powerbank eller liknande lösning?

Om det inte gick så skulle ju inte elite strapen finnas med batteri
Troligen är hans powerbank inte tillräcklig kraftfull?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg någon som frågade tidigare om det var en uppgradering från PSVR, efter att ha spenderat omkring 4 timmar igår kväll med Quest 2 så kan jag nog besvara den frågan rätt enkelt. JA!

Har lirat en hel del PSVR, diverse stortitlar så som SkyrimVR, No Mans Sky VR, Dreams VR och en bunt andra så som SuperhotVR, Beat Saber, Moss etc.

Om vi börjar med skärmen så är den bättre på alla sätt och vis, även om PSVR rent tekniskt har en högre FOV så i och med hur lågupplöst den är och hur synliga pixlarna är gör det inte mycket till. Texten blir oskarp och i spel som exempelvis SkyrimVR så blir saker blurriga väldigt snabbt. I andra spel märks istället prestandan från PS4:an av, där den inte orkar med helt enkelt att pusha ut spelen i de högre grafikinställningar man kan kräma på med när man kör VR från en PC.

Jag upplever dock skärmen på Quest 2 som lite för ljus i vissa scenarios, exempelvis mörkare spel där svärtan kan sammanfattas som mörkgrå. Sett på Reddit att det verkar finnas ADB-kommandon för att ställa in ljusstyrkan, så möjligen är detta något som i framtiden kan justeras en del för Questen.

När det kommer till IPD så ligger jag mellan 63-65 och defaultinställningen (2) fungerar bra för min del, får så skarp bild man nu kan få i VR-headsets, med det menar jag att likt andra jag testat så har man det vanliga "skarpt rakt fram, vrid på huvudet för att göra annat skarpt" och "ludd i kanterna". Ärligt talat så kan jag inte förstå eller se hur man skulle använda detta för produktivitetsaktiviteter, t.ex. ha headsetet på sig för att sitta och programmera. Men beror givetvis på vart man kommer ifrån också, har man en sämre skärm hemma, eller saknar utrymme för flera skärmar så kanske detta kan vara en lösning. Tveksamt att man saknar en bra skärm dock om man har råd att köpa hårdvaran för att t.ex. spela Alyx i VR haha...

Passformen i jämförelse med PSVR är rakt av mycket sämre, givetvis beror detta på att man sparat in på materialkostnaderna här och jag kommer så snart som möjligt att beställa en elite strap. Passformen i själva headsetet tycker jag är bekväm, har inte haft några problem alls faktiskt med att foamet svider eller lämnar röda märken. Vad som däremot bör lyftas är att om man som jag bär glasögon så är passformen horribel. Har glasögon som matchar specifikationerna Oculus ger, men det är trångt och skalmarna trycker mot näsa/sidan av huvudet enormt mycket. I ärlighetens namn har jag svårt att se att om man inte har såna där små runda Joakim von Anka glasögon så är glasögon inte ett alternativ alls i längden.

Trackingen här är det inget snack om att lyftet mot PSVR är enormt, total frihet (kör med Virtual Desktop), Guardian systemet och för min del som är lång och har långa armar, inget mera viftandes utanför PS-kamerans FOV. Underbart!

Ska man jämföra batteritiden med PSVR blir det ju lite knepigt eftersom att det headsetet är trådat, men jag utgår istället från Move-kontrollrarna. Med PSVR så skulle jag höfta att 4-5 timmar i alla fall är rimligt utan att behöva ladda dem. För Quest 2 så verkar kontrollrarna vara smått odödliga, men headsetet i sig slukar en hel del batteri, speciellt i Virtual Desktop. Omkring 2 timmars speltid skulle jag säga, med efterföljande 2 timmar sedan för en full laddning. Så vet ni med er att ni gärna spelar längre än så, köp till en powerbank / elite strap med battery pack. Alternativt går det bra att köra en USB-C kabel inkopplad medan man spelar för att ladda samtidigt, kanske passar om man kör något mera avslappnat spel.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Ja nu är den igång och efter allt pillande man ska göra fick jag igång virtual desktop och half-life alyx.

Det laggar som fan för mig fastän det står att jag har 1200 mbit och ungefär 30 ms latency. Jättemycket eftersläpning verkligen, det verkar inte ske utanför spelet dock.

Nog grafikkortet
Hört att AMD kort har stora problem med VR

Permalänk
Medlem

Har nu kört trådlöst PCVR med virtua desktop.
Alla spel jag spelade fungerade bra, känns nästan som man har än mindre latency än tidigare med Quest 1 då jag körde några låtar Beat saber på expert utan problem (klarar inte expert+ varken på PC eller Quest)
Och alla spel såg betydligt bättre ut än med Quest 1, känns nästan som det är större skillnad i PC-spel än i Quest spel (som inte är uppdaterade)

Men half life alyx tyckte jag betedde sig konstigt, det är som att spelet går "långsammare" när man i början är på balkongen tex, att kasta ner saker känns som det faller i slowmotion. måste jämföra mot Quest 1 imorgon och se om jag "minns" fel eller om det är nått som är annorlunda, det är inte allt för länge sen jag spelade genom alyx igen med Quest 1.
Kan det ha att göra med att virtual desktop är inställt på 90FPS men det är bara 72hz?
jag vet inte jag tyckte alla andra spel gick normalt.

Jag testade allt på steam
Beat saber
SuperHot VR
Vertigo Remastered
Boneworks
Half life
Allt gick bra och såg fint ut förrutom det jag upplevde med half life.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Xenofonus:

Virtual Desktop ska fungera bättre med nVidia, vet inte om det är det. Jag körde Alyx på 4670K och GTX1070 med 16GB RAM och den defaultade till lägsta inställningar.

En annan lurig sak med Alyx när det var nytt var att man behövde en ordentlig växlingsfil på den disk spelet är installerat, jag körde 8-16GB. Vet inte om det fixades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

Jag tror att det kan vara lugnt. Min levererades igår och står fortfarande som "reserverad" på deras ordersida. Inget leveransbesked kom förrän kvällen innan och då att paketet var på väg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roosterx:

Elgiganten? Letade i går efter kontakt info, tyckte det var svårt som f att hitta något. Man märker verkligen av vilka bolag som vill att man inte ska kontakta dom

Om du är inne i Elgigantens sida så dyker en liten chat-ikon upp i hörnet längst ner. Där kan du chatta och avbeställa etc. Tog ett tag för mig att hitta den då de ju inte har någon info om det på sin kontaktsida.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har labbat lite idag och fått fart på VD 90Hz, är dock utsatt för lagg spikes till runt 120-130ms i SteamVR. Trots dedikerat AC1900 router (r7000) som jag står bredvid och datorn är ansluten till nätverket med kabel. Ska googla och se om det kan vara någon inställning man bör göra för att få bra flyt i VD.

Testade Skyrim VR, råkade spara inställningen att gå med sticka istället för teleportering.. Skakiga ben rätt omgående för en amatör som mig själv xD

Kul grej det här!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Jag har också lite bekymmer i just Alyx, trots bättre dator än din, men använder också AMD. Spelet flyter perfekt när man inte är i VR men hackar satan så fort man går in i VR, detta tycker jag borde betyda att nätverket ändå hänger med OK. Oftast fungerar det efter att jag har startat ett annat spel innan Alyx. Kolla också över så att du inte har för mycket SS via SteamVR så att grafikkortet inte hänger med, hjälper oftast

/S

Ninja edit: det fungerar som det ska när det fungerar. Jag har köpt ett verktyg i steam, fpsVR, det visar belastning av komponenter, FPS och vilka SteamVR inställningar man har, rekommenderas.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Verkar vara allmänt känt att AMD och VD inte är kompisar. Får se om man lyckas byta ut 5700XTn... Eller labba med AMD's relive D:

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Jag testade med wireless vr på min Quest 2, hade ungefär en latency på 25ms och upplevde ingen eftersläpning i half life alyx, har dock ett rtx 2060 super och ryxen 7 3800x. Testa att aktivera en fps counter för att se om det kan vara det som är problemet. Alternativt kör ett mindre krävande SteamVR spel för att se om du även där upplever eftersläpning, samt testa ansluta kabel. Antagligen är det din pc som är problemet. För jag kör bara på en 5Ghz uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Verkar vara allmänt känt att AMD och VD inte är kompisar. Får se om man lyckas byta ut 5700XTn... Eller labba med AMD's relive D:

Jag har inga större bekymmer med ett 5700xt, utöver de som jag räknar med när jag kör en osupportad mjukvara. Relive upplever jag ha mycket sämre bildkvalité att det inte ens är värt jobbet. Trots att det är gratis

Men det är klart, skulle jag köpa nytt grafikkort idag så skulle jag helt klart köpa Nvidia bara för att det lär funka bättre för VR.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag har inga större bekymmer med ett 5700xt, utöver de som jag räknar med när jag kör en osupportad mjukvara. Relive upplever jag ha mycket sämre bildkvalité att det inte ens är värt jobbet. Trots att det är gratis

Men det är klart, skulle jag köpa nytt grafikkort idag så skulle jag helt klart köpa Nvidia bara för att det lär funka bättre för VR.

/S

Ok, bra att höra. Vet inte heller om det var en tillfällighet att jag fick lag spikes, upplevde inga igårkväll när jag testade lite Valve the lab över trådlös VD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Skrivet av Spawnbadboy:

Nog grafikkortet
Hört att AMD kort har stora problem med VR

Vega 64 fungerade utmärkt för mig i VR - låg strax under 1080Ti generellt och långt bättre än 1070Ti- detta dock bara baserat på min upplevelse av att försöka kräma ut så mycket prestanda som möjligt. Kan vara driver issue- se om folk har problem med din specifika driver version?

Se om du kan kolla CPU/GPU load så borde du kunna få bättre hints där, jag skulle säga att 4670K är i minsta laget för krävande saker men får för mig att virtual desktop är rätt snällt på CPU utöver några versioner där issues fanns. Kör du virtual desktop via SteamVR? Kolla isåfall så att du inte tvingar supersampling globalt i SteamVR- virtual desktop kör sin egen supersampling har jag för mig och kan bete sig lite skumt om man forcerar via SteamVR.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ok, bra att höra. Vet inte heller om det var en tillfällighet att jag fick lag spikes, upplevde inga igårkväll när jag testade lite Valve the lab över trådlös VD.

Det finns flera orsaker som kan orsaka stutter osv i VD.
vissa spel märker man det mer.

Först kan det vara själva spelet, man får laborera med inställningar i spelet.
Sen kan det vara datorn/Windows, drivrutiner mm
Stäng av onödiga saker som andra launchers (Epic/gog/ gamepass osv) eller program som körs i bakgrunden.
Inställningar i router
Inställningar i virtual desktop

Kanske låter överdrivet men det är millisekunder vi jagar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som fått leverans av UPS eller är det det klassiska "mottagaren ej anträffbar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Någon som fått leverans av UPS eller är det det klassiska "mottagaren ej anträffbar"?

Bokade om min från utlämningsställe till min dörr, ska få mitt paket idag enligt spårningen iaf.
Fick svara på ett sms med mitt leveransval + portkod.

hoppas hoppas

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Bokade om min från utlämningsställe till min dörr, ska få mitt paket idag enligt spårningen iaf.
Fick svara på ett sms med mitt leveransval + portkod.

hoppas hoppas

Jag ringde och bokade om till min jobbadress, men efter jag sett Trustpilots betyg på 1,6/5 där alla nämner att de ljuger och säger att man inte varit hemma så är jag mindre hoppfull! Däremot skriver ju såklart bara folk som haft problem.