Permalänk
Medlem

@Molotov
VD ska vara låst till 72hz som det är nu ellerhur? Har ställt in på maxade grafik i det jag provat och märker inget, visst är det så att VR glasögonen är låst i 72hz när man kör via VD oavsett trådat eller trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@Molotov
VD ska vara låst till 72hz som det är nu ellerhur? Har ställt in på maxade grafik i det jag provat och märker inget, visst är det så att VR glasögonen är låst i 72hz när man kör via VD oavsett trådat eller trådlöst.

Ja alla appar osv ska bara köras i 72Hz tills oculus släpper sin uppdatering (Problem med Guardian i 90hz)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sämre svärta jämfört med Quest 1, ganska tydligt faktiskt. Även lite mer utsmetat om man ska vara ärlig.
Däremot den högre upplösningen och allmänt klarare bild än Quest 1 gör det endå till en bättre upplevelse när man spelar spel.

Det är mycket högre ljusstyrka känns det som, mot helvitt så ser man en blå smal ring runt i periferin.

IPD så funkar både 1 och 2 för mig, läge 3 fungerade faktiskt också bara lite suddigare, men dom yttre kanterna blir raka, det kan jag tänka mig är otroligt störande för dom som kommer från Quest 1 och har hög IPD tyvärr.

Screendor är MYCKET mindre, man kan se pixlarna om man verkligen kollar noga, jag tror majoriteten av alla som kör inte bryr/stör sig på detta, ett icke problem.

Kontrollen är inte skönare, jag gillar Quest 1 touch bättre, speciellt om man ska hålla pistolgrepp. Nu måste man ha tummen uppe på "plattan" och då känns det inte som att hålla ett riktigt pistolgrepp.

Alla spel jag provade såg bättre ut med Quest 2 även fast det inte kommit nån speciellt Quest 2 uppdatering.
Jag har inte testat PCVR än.

Allt som allt, i början kändes det inte som en uppgradering men efter man spelat ett tag så känns det bättre.
Hela produkten i sig ger ifrån sig en "billig" känsla jämfört med quest 1.

Är man redan Quest 1 ägare, så tycker jag att man behöver inte känna bråttom att byta upp sig, om man nu inte oroar sig om att andrahandsvärde ska störtdyka på sin Quest 1 men den risken finns väll att det redan gjort.

Om nån har en fråga om jämförelse Quest 1 och Quest 2 så är det bara fråga.

Håller i stort sett med, svärtan är verkligen inte svart längre, riktigt grått om man kollar efter. Ljusstyrkan är inget jag tänkt på, eller märkt av.

Så även om screendoor effekten är det som jag störde mig mest på med q1, så tycker jag väl egentligen inte det är värt 3600:- för uppgradering av q1.

Jag har fortfarande svårt för att hitta bra skärpa, är typ ett lite lite område i mitten som blir skarpt för mig. Vet inte om min IPD är problemet, eller vad det är. Men blir till att använda lite mera och hoppas på att det blir bättre när man vänjer sig.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Kaleid:

Ser i vissa trådar på andra forum att folk är lite undrandes varför 8K videomaterial inte är superskarpt.
Det är för att upplösningen på Q2 är inte ens 4K i realiteten.

Om man räknar antalet pixlar lite snabbt:

Q1
4608000

Q2:
7034880

G2:
9331200

Pimax Vision 8K Plus VR Headset (den med högst upplösning som går att köpa?)
16588800
(halva 8K trots namnet)

Jämförelse med monitorupplösningar:

1440p:
3686400

4K:
8294400

8k:
33177600

Det går inte att jämföra pixlar rakt av med VR, pixlar per grad blir ett bättre mått. Med 8K-material är det till exempel en skillnad om du sitter i BigScreen långt bak i biosalen och kollar på en duk, eller om det är 180/360-video som du kan titta runt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Håller i stort sett med, svärtan är verkligen inte svart längre, riktigt grått om man kollar efter. Ljusstyrkan är inget jag tänkt på, eller märkt av.

Så även om screendoor effekten är det som jag störde mig mest på med q1, så tycker jag väl egentligen inte det är värt 3600:- för uppgradering av q1.

Jag har fortfarande svårt för att hitta bra skärpa, är typ ett lite lite område i mitten som blir skarpt för mig. Vet inte om min IPD är problemet, eller vad det är. Men blir till att använda lite mera och hoppas på att det blir bättre när man vänjer sig.

Nej har man Quest 1 kan man lika fortsätta köra med den till den slutar supportas helt eller att Quest 2 uppdaterats så pass mycket att det ger fördelar man värderar högt.
Men med det sagt, efter att ha spelat ett tag med Quest 2 så märks "nedgraderingen" till Quest 1 mer än vad "uppgraderingen" till Quest 2 först gjorde, man vande sig ganska snabbt med den klarare bilden.
Och "uppgraderingar" känns oftast inte lika stora fören man provar en "nedgradering" igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak till måste ju nämnas.
Det är svårare att få headsetet att sitta rätt mot ansiktet, speciellt med original-strap och interface.
Den vill till att flytta på sig och man är mer upp med händerna och rättar till än vad man är med Quest 1.
Nu har jag inga komfortmoddar, ska skaffa silicon faceinlägg så fort set finns och antingen batteri eller en 3e parts strap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är man PCVR-spelare och redan kör Index eller ska köpa Reverb G2 så behöver man nog inte bry sig. Om man nu inte skulle vara sugen på Stand-alone eller trådlös PCVR.

Jag har kört VR sen DK1/DK2 tiden och haft mitt CV1 sen det lanserades. Just standalone aspekten och att kunna köra trådlöst är vad som gör Q2 till ett fantastiskt VR headset. Att bara kunna plocka upp headsetet för en snabb VR session, träffa lite VR folk och sen lika snabbt lägga ner den är vad som gör den så otroligt grym. Som småbarnsförälder är det oslagbart.

Trådlöst PCVR ska jag prova med VD men är osäker på om våran Technicolor TG789vac pallar måttet. Är ju en router som skickades från Ownit, och är konfad för IPTV etc, så vet inte hur lätt den är att byta ut av den anledningen. Behöver testas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Det går inte att jämföra pixlar rakt av med VR, pixlar per grad blir ett bättre mått. Med 8K-material är det till exempel en skillnad om du sitter i BigScreen långt bak i biosalen och kollar på en duk, eller om det är 180/360-video som du kan titta runt i.

Självklart är distans en faktor, syftet var mer att påpeka att uppspelning av 8K material med Q2 är i stort sett meningslöst.

Edit: Samt hur tungt det kan vara att köra det i vissa upplösningar..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Jag har kört VR sen DK1/DK2 tiden och haft mitt CV1 sen det lanserades. Just standalone aspekten och att kunna köra trådlöst är vad som gör Q2 till ett fantastiskt VR headset. Att bara kunna plocka upp headsetet för en snabb VR session, träffa lite VR folk och sen lika snabbt lägga ner den är vad som gör den så otroligt grym. Som småbarnsförälder är det oslagbart.

Trådlöst PCVR ska jag prova med VD men är osäker på om våran Technicolor TG789vac pallar måttet. Är ju en router som skickades från Ownit, och är konfad för IPTV etc, så vet inte hur lätt den är att byta ut av den anledningen. Behöver testas.

oja jag håller med dig skulle aldrig byta mot trådbunden VR

Om du inte får det att fungera med den där routern och inte kan byta ut den så går det ju att köra en enkom router enbart kopplad till datorn för Virtual Desktop, det måste inte vara "internet routern".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte gått igenom tråden men har någon testat att casta till t.ex. Chromecast?
Casting och att spela in video hade jag önskat input på! 😃
Att spela in video i Quest var ju helt meningslöst då ljudet hamnade flera sekunder efter i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Snorlätt att byta ut, ring ISP och be dom brygga din router så den endast agerar som en tjänstefördelare. in med router i en nätverkskort och så är du gold 😎

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Haha utslag? Vad för utslag? Jag blev röd men det var nog av tryck+svett!

Men typ som nässelutslageller nått. Röd och prickig typ.
Måste vara något dom behandlat foamen med som min hud inte gillar, har aldrig haft det problemet innan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Men typ som nässelutslageller nått. Röd och prickig typ.
Måste vara något dom behandlat foamen med som min hud inte gillar, har aldrig haft det problemet innan.

Köp VRCover eller Silicon när det kommer. Mycket mer hygiensikt och skönare mot ansiktet.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Verkar på er som gått från Q1->Q2 att jag kan låta bli att uppgradera, tur att man var apatisk då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp VRCover eller Silicon när det kommer. Mycket mer hygiensikt och skönare mot ansiktet.

Japp! Ska helt klart beställa det så fort det går!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Verkar på er som gått från Q1->Q2 att jag kan låta bli att uppgradera, tur att man var apatisk då.

Känner samma. Gott att höra för min ekonomi Man får många spel för 3000kr om man vill lägga pengar

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag ångrar inte uppgraderingen men samtidigt känner att man kunde lika ha väntat.
Det finns både fördelar och nackdelar.
Det är inget generationshopp, det är en ersättningsprodukt som gör "samma sak" vissa saker lite bättre, iaf i nuvarande tillstånd.

Kan mycket väl vara värt att vänta på uppdateringar och fler komfort tillbehör innan man byter.
i nått läge i framtiden kommer det säkert till en punkt då det gör en större skillnad att ha en Quest och Quest 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Står "Reserverad" fortfarande för mig på Elgiganten :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Någon som har orkat testa ALVR och VD?

Permalänk
Medlem

FYI - inte testat själv ännu eftersom jag inte fått min Q2 men låter ju lovande...

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jajfv8/how_to_r...

How to switch refresh rate in Quest 2:

Make sure your Quest 2 is connected to your PC and you have access to running adb c. Or run the adb command through thw sidequest app.

Run the command:

adb shell setprop debug.oculus.refreshRate 90

Tap the power button once to turn off the display and tap the power button a second time to turn the display back on. All apps should now be running in 90 hertz mode (including Virtual Desktop).

To run back in 72 hertz mode run the command adb shell setprop debug.oculus.refreshRate 72 and tap the power button twice again.

PS. The device will be defaulted to 72Hz after a reboot and you'll need to run the adb command again

Thanks to Ermac & baggyg for pointing me/us to this.

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Jag tycker god raysen är horribla i detta headset, jag har också problem med skärpan, misstänker att jag ligger mellan minsta och mellan IPD:n , dvs jag ser ingen skillnad på dom båda.

Annars ett väldigt bra headset för pengarna.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
VR-fantast

Precis som att det går att forcera 90Hz går det att sänka ljusstyrkan med nedan kommando, ska ge förbättrat svart.

adb shell settings put system screen_brightness 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Står "Reserverad" fortfarande för mig på Elgiganten :/

För mig med.

Permalänk
Medlem

Så Quest 2 versionen av wireless VD, kostar 19.99? Inte 13?
Så jag inte blir lurad bara för jag köpte VD igår och inte idag :/

Ska testa att spela Hot dogs igen, enligt VD har dom patchat så det ska vara mindre problem med just det fattar jag det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Jag tycker god raysen är horribla i detta headset, jag har också problem med skärpan, misstänker att jag ligger mellan minsta och mellan IPD:n , dvs jag ser ingen skillnad på dom båda.

Annars ett väldigt bra headset för pengarna.

Intressant. Jag som levt med godrays med mitt CV1 på allt som visats med kontrast (typ vitt på svart bakgrund), tycker att det nästan är helt borta på Q2. Jag kan se en mildare effekt av det i vissa lägen, men inget jag tänker på.

På CV1 så var det så mycket så man helst blundade när t ex loggor visades med svart bakgrund.

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Intressant. Jag som levt med godrays med mitt CV1 på allt som visats med kontrast (typ vitt på svart bakgrund), tycker att det nästan är helt borta på Q2. Jag kan se en mildare effekt av det i vissa lägen, men inget jag tänker på.

På CV1 så var det så mycket så man helst blundade när t ex loggor visades med svart bakgrund.

Ok, det här är mitt första headset men jag har haft tv apparater och gamingskärmar i olika varianter genom åren och
hört begreppet godrays men aldrig förstått vad det har varit förräns nu. Hoppas an kan få några brightness och contrast inställningar framöver.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Upplever mer godrays vitt på svart, men om det beror på att man är van Quest 1 och det bara är en "bieffekt" med LCD panel vet jag inte.
flyttar man headsetet lite så ändras godraysen.
Men helt klart jag tror olika personer påverkas olika, den fasta ipd inställningen kan kanske beskyllas när man inte kan "finjustera"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Så Quest 2 versionen av wireless VD, kostar 19.99? Inte 13?
Så jag inte blir lurad bara för jag köpte VD igår och inte idag :/

Ska testa att spela Hot dogs igen, enligt VD har dom patchat så det ska vara mindre problem med just det fattar jag det som

Precis! Ta på dig ditt headset och köp VD i headsetets store. Köp inte versionen via din dator.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hämtade ut headsetet igår kväll efter jobbet 5min innan stängning av utlämningstället, så har hunnit prova headsetet en del nu på.
Så mina första intryck.
Sämre svärta jämfört med Quest 1, ganska tydligt faktiskt. Även lite mer utsmetat om man ska vara ärlig.
Däremot den högre upplösningen och allmänt klarare bild än Quest 1 gör det endå till en bättre upplevelse när man spelar spel.

Det är mycket högre ljusstyrka känns det som, mot helvitt så ser man en blå smal ring runt i periferin.

IPD så funkar både 1 och 2 för mig, läge 3 fungerade faktiskt också bara lite suddigare, men dom yttre kanterna blir raka, det kan jag tänka mig är otroligt störande för dom som kommer från Quest 1 och har hög IPD tyvärr.

Screendor är MYCKET mindre, man kan se pixlarna om man verkligen kollar noga, jag tror majoriteten av alla som kör inte bryr/stör sig på detta, ett icke problem.

Kontrollen är inte skönare, jag gillar Quest 1 touch bättre, speciellt om man ska hålla pistolgrepp. Nu måste man ha tummen uppe på "plattan" och då känns det inte som att hålla ett riktigt pistolgrepp.

Alla spel jag provade såg bättre ut med Quest 2 även fast det inte kommit nån speciellt Quest 2 uppdatering.
Jag har inte testat PCVR än.

Allt som allt, i början kändes det inte som en uppgradering men efter man spelat ett tag så känns det bättre.
Hela produkten i sig ger ifrån sig en "billig" känsla jämfört med quest 1.

Men men kanske låter negativ men jag är ändå nöjd och jag kan sitta här och växla mellan Quest 1 och Quest 2 och kolla skillnaden direkt

Är man VR nybörjare så är endå Quest 2 överlägset det bästa man kan köpa för priset den kostar och perfekta insteg för både stand-alone VR och PCVR.

Är man PCVR-spelare och redan kör Index eller ska köpa Reverb G2 så behöver man nog inte bry sig. Om man nu inte skulle vara sugen på Stand-alone eller trådlös PCVR.

Är man redan Quest 1 ägare, så tycker jag att man behöver inte känna bråttom att byta upp sig, om man nu inte oroar sig om att andrahandsvärde ska störtdyka på sin Quest 1 men den risken finns väll att det redan gjort.

Om nån har en fråga om jämförelse Quest 1 och Quest 2 så är det bara fråga.

Upplevde precis samma känsla och samma tankar, till den grad att jag inte kan motivera kostnaden av Q2:an + strap för det lilla jag använder den. Så blir till att lämna tillbaka den idag och köpa en begagnad Q1:a igen istället.
Gillade verkligen inte kontrollerna på Q2:an, alldeles för stora och hala.

Permalänk
Medlem

Vetefan om jag har motion sickness men efter jag spelat klart och sätter mig vid datorn så vill hjärnan tro att skärmen ska röra sig medans jag tittar runt, men det gör den ju inte, fett konstigt