Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

MX500 är bra (haft både MX100 och MX300), men kom ihåg att MS direct storage teknik inte kommer att fungera med SATA teknik.
(ska man köpa Crucial så är det BX500 man ska undvika, den är mycket segare)

"That’s where DirectStorage for PC comes in. This API is the response to an evolving storage and IO landscape in PC gaming. DirectStorage will be supported on certain systems with NVMe drives and work to bring your gaming experience to the next level. If your system doesn’t support DirectStorage, don’t fret; games will continue to work just as well as they always have."
https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

Funderar om man ändå skall slänga på några tusen och ta en gen 4 NVMe istället? För att slippa köpa nytt om några år.
Sabrent M.2 NVME gen4

Har visserligen bara Pci Express 3 idag (B450M-PRO Gaming). Hur framtidssäker är en sån disk? Skulle den hålla minst fem år? Dels hastighetsmässigt men främst gällande Nvidia IO/direct storage? Finns det risk att man kan behöva ny framtida SSD för det?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Funderar om man ändå skall slänga på några tusen och ta en gen 4 NVMe istället? För att slippa köpa nytt om några år.
Sabrent M.2 NVME gen4

Har visserligen bara Pci Express 3 idag (B450M-PRO Gaming). Hur framtidssäker är en sån disk? Skulle den hålla minst fem år? Dels hastighetsmässigt men främst gällande Nvidia IO/direct storage? Finns det risk att man kan behöva ny framtida SSD för det?

Bara så du vet. Gen4 betyder INTE pcie 4.0.

Edit: Jag ser att du har länkat till PCIE 4.0 dock, men "Gen4" (Den vita till vänster) är PCIE 3.0.

Jag tittade själv på denna, men märket "sabrent" är inte känt hos mig, så det blev en Samsung 970 Evo Plus 1tb istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Bara så du vet. Gen4 betyder INTE pcie 4.0.

Edit: Jag ser att du har länkat till PCIE 4.0 dock, men "Gen4" (Den vita till vänster) är PCIE 3.0.

Jag tittade själv på denna, men märket "sabrent" är inte känt hos mig, så det blev en Samsung 970 Evo Plus 1tb istället.

Det är denna versionen av ”vit” som är Pcie 3.0...
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0829DZH2W/ref=sspa_mb_hqp_deta...

Sabrent är stort och kvalitetsbetonat märke i USA. Samsung 970 evo plus är väl inte pcie 4.0? Det är väl kommande 980 som är det?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Sabrent M.2 NVME gen4

Jag drog till på denna. Svårslaget pris/prestanda om man vill ha pcie 4.0. Så framtidssäkrad man nu kan bli... pcie 4.0 samt Nvme 1.3 säkrad. Den är för övrigt pcie 3.0 kompatibel också.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Det är denna versionen av ”vit” som är Pcie 3.0...
https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0829DZH2W/ref=sspa_mb_hqp_deta...

Sabrent är stort och kvalitetsbetonat märke i USA. Samsung 970 evo plus är väl inte pcie 4.0? Det är väl kommande 980 som är det?

Nope, Samsung är inte Pcie 4.0, "endast" 3.0.
Men i mitt fall, ha den som OS+speldisk är 3500/3300 tillräckligt, och för mig är Sabrent ett okänt märke.
Sen att det bara "känns" bättre att köpa en Samsung disk för att där finns tusentals reviews samlade över youtube/internet, det är så jag fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Nope, Samsung är inte Pcie 4.0, "endast" 3.0.
Men i mitt fall, ha den som OS+speldisk är 3500/3300 tillräckligt, och för mig är Sabrent ett okänt märke.
Sen att det bara "känns" bättre att köpa en Samsung disk för att där finns tusentals reviews samlade över youtube/internet, det är så jag fungerar.

Jag är helt med dig, Samsung va mitt go to märke. Men det fanns gott om reviews av Sabrent och visade sig vara ett starkt varumärke. Så sett till pris/prestanda tycker jag det är svårslaget. Enligt många reviews är det Corsair m600 (?) och Sabrent som är de bästa tillgängliga på marknaden just nu. Samsung lär ju leta sig upp där med 980 också.

Hursomhaver, för mig va detta ett givet val iaf om man är ute efter m2 disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag är helt med dig, Samsung va mitt go to märke. Men det fanns gott om reviews av Sabrent och visade sig vara ett starkt varumärke. Så sett till pris/prestanda tycker jag det är svårslaget. Enligt många reviews är det Corsair m600 (?) och Sabrent som är de bästa tillgängliga på marknaden just nu. Samsung lär ju leta sig upp där med 980 också.

Hursomhaver, för mig va detta ett givet val iaf om man är ute efter m2 disk

Jag ser att Linus har pratat gott om den, och det är med all säkerhet en riktigt trevlig disk.
De reviews jag har sett på youtube så presterar den riktigt bra med heatsink, så de som köper den kommer säkerligen att bli riktigt nöjd!
Jag var väldigt nära på att köpa den själv, men efter att jag hade "tänkt" så var dealen på 1tb med heatsink för 149€ slut, så då var valet lättare för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Ska man shucka så är det lika bra att ta billigaste 12tb väl?
Ingen skillnad på elements och my book-diskarna?

Kommer nog göra det, vet inte om det är någon skillnad på typen av diskar på 12TB varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jag ser att Linus har pratat gott om den, och det är med all säkerhet en riktigt trevlig disk.
De reviews jag har sett på youtube så presterar den riktigt bra med heatsink, så de som köper den kommer säkerligen att bli riktigt nöjd!
Jag var väldigt nära på att köpa den själv, men efter att jag hade "tänkt" så var dealen på 1tb med heatsink för 149€ slut, så då var valet lättare för mig.

Ja, just det priset va ju helt klart avgörande!

Till en helt annan fråga, Dells halvårsrea. Har ganska dålig koll på deras skärmar men finns det något prisvärt att hämta där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Kommer nog göra det, vet inte om det är någon skillnad på typen av diskar på 12TB varianterna.

Visat det förr, men de här diskarna ingår i 12TB Elements, iaf de 6 jag köpt tidigare:

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ja, just det priset va ju helt klart avgörande!

Till en helt annan fråga, Dells halvårsrea. Har ganska dålig koll på deras skärmar men finns det något prisvärt att hämta där?

Fick precis hem deras S2721DGF. Tycker den är grym! Samma panel som populära LG 27GL850, fast med bättre stativ, kontrast och Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Fick precis hem deras S2721DGF. Tycker den är grym! Samma panel som populära LG 27GL850, fast med bättre stativ, kontrast och Hz.

Köpt var etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Köpt var etc?

Hos Dell.se för 5200kr några dagar innan denna rean startade. Dessutom har Dell 3 år pixelgaranti. En trasig pixel och de skickar en ny skärm dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Nice tack för tipset. Ska kolla in den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft den där Sabrent-disken sen i Juli, den är grymt snabb. Gick från en A1000 och skillnaden är markant i uppstart, gaming, allt!
Klockrent att man fick med Acronis (även om det inte var fullversion). Gick bra fort att föra över allt från gamla disken, sen var det bara att byta bootdisk i BIOS och köra!

Lilla heatsinken som följde med är så himla gullig med, ser ut som en leksak!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara tjatig... Är det nån av er som hann beställa en av de billiga datorerna från elgiganten som fått era skickade?
Vet att flera ska få av de som kommer in imorgon, men tänker om nån hann innan dess?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Med risk för att vara tjatig... Är det nån av er som hann beställa en av de billiga datorerna från elgiganten som fått era skickade?
Vet att flera ska få av de som kommer in imorgon, men tänker om nån hann innan dess?

Användaren @Mortal1ty har hämtat ut sin i alla fall och tyckte den höll en bra kvalitet överlag för att vara en prebuild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Användaren @Mortal1ty har hämtat ut sin i alla fall och tyckte den höll en bra kvalitet överlag för att vara en prebuild.

Jaaa, är ju ett superpris. Är mest orolig för att de kommer annulera orderna

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag pratade med dem idag för att lägga till saker i min beställning och de sa ingenting om det då, hade det varit något fel hade de sannolikt agerat. Fått beräknad leverans till tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Produkt: PlayStation 4 Pro (refurbished)
Länk: https://www.amazon.de/PlayStation-Pro-Konsole-Schwarz-General...
Kategori: Spelkonsoler
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3709489
Pris: 239,99 EUR

Refurbished PS4 Pro, valutakursväxling (ca 10,60) + 9% svensk moms tillkommer. Du måste ha amazon prime medlemsskap (kostar inte många tior och så ingår det amazin prime video, music mm).

Priset gäller bara till 18:00 idag.

Det är bara 5% som läggs på, inte 9%.
Tyskland har 19% moms och vi har 25% i Sverige. (Innan någon påpekar det så är jag medveten om att det är 6 procentenheter skillnad mellan 19 och 25.)

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är bara 5% som läggs på, inte 9%.
Tyskland har 19% moms och vi har 25% i Sverige. (Innan någon påpekar det så är jag medveten om att det är 6 procentenheter skillnad mellan 19 och 25.)

Tror Tyskland har ett "corona kris paket" aktivt som sänker deras moms ytterligare. Så tror de 9%en stämmer rätt bra om jag minns rätt.

EDIT: efter att ha provat själv med mina produkter så stämmer en 5%ig ökning

Kollade, så rättar mig själv :D
Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Skrivet av Steamroad:

Jag pratade med dem idag för att lägga till saker i min beställning och de sa ingenting om det då, hade det varit något fel hade de sannolikt agerat. Fått beräknad leverans till tisdag.

Vilken tid fick ni orderbekräftelse på mail? Fick min 17:04

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Märklig fråga kanske. men får man inte länka till en Köp nu annons på Tradera i dagens fynd tråd? la ut ett inlägg angående en brutal gamingskärm som bara hade avhämtning men såg att inlägget blev bortplockat utan någon kommentar från moderatorer

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Hur är den skärmen för bildbehandling, redigering osv, något du testat eller kör du kanske bara spel? 1 månads lev tid på den skärmen nu tyvärr...

Är det fri retur hos Dell? Längesen jag beställde från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Hur är den skärmen för bildbehandling, redigering osv, något du testat eller kör du kanske bara spel? 1 månads lev tid på den skärmen nu tyvärr...

Är det fri retur hos Dell? Längesen jag beställde från dem.

Kör bara spel och kan ingenting om skärmval för bildredigering tyvärr.

Leveranstiden är skriven med månad först. Jag trodde jag skulle få skärmen 10e november då leveransdatum var 10/11/2020 men jag fick den 11 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Kör bara spel och kan ingenting om skärmval för bildredigering tyvärr.

Leveranstiden är skriven med månad först. Jag trodde jag skulle få skärmen 10e november då leveransdatum var 10/11/2020 men jag fick den 11 oktober

Jag har varit insnöad på Samsung Odessey G7 27" eller 32" men känner att det här med skärm är inte min starka sida. Hur ska man tänka här? Är det bättre att köpa en skärm som löser upp till 4k upplösning med hög refresh rate även om det liras 1440 eller ska man gå på en 1440 direkt med "lagom" refresh rate (144-165hz)? Har ett RTX 3080 kort som ändå gör 4k spelandet hyfsat trevligt men vill kunna pendla mellan högre refresh kontra högre upplösning.

Så hur ska man tänka helt enkelt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är oldnews men beställde en crucial ssd från primedays på Amazon.de och den skickas från lagret dem öppnade i Eskilstuna, så det verkar som Amazon.se är redo när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag har varit insnöad på Samsung Odessey G7 27" eller 32" men känner att det här med skärm är inte min starka sida. Hur ska man tänka här? Är det bättre att köpa en skärm som löser upp till 4k upplösning med hög refresh rate även om det liras 1440 eller ska man gå på en 1440 direkt med "lagom" refresh rate (144-165hz)? Har ett RTX 3080 kort som ändå gör 4k spelandet hyfsat trevligt men vill kunna pendla mellan högre refresh kontra högre upplösning.

Så hur ska man tänka helt enkelt?

Jag väntar på mitt 3080 nu och köpte precis skärmen från Dell. Tittade på G7 också men är tveksam till den aggressiva kurvningen och ville dessutom inte ha en VA-panel. Lagt mycket tid på att jämföra 27", 1440p med 144Hz eller mer.

Kommer du lira på 1440p så ska du ha en 1440p-skärm. Annars kommer du rendera i 1440p och skala upp till 4k. Blir inte lika snyggt vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Jag väntar på mitt 3080 nu och köpte precis skärmen från Dell. Tittade på G7 också men är tveksam till den aggressiva kurvningen och ville dessutom inte ha en VA-panel. Lagt mycket tid på att jämföra 27", 1440p med 144Hz eller mer.

Kommer du lira på 1440p så ska du ha en 1440p-skärm. Annars kommer du rendera i 1440p och skala upp till 4k. Blir inte lika snyggt vad jag vet.

Hmm utveckla gärna det sista där, hur menar du att man renderar i 1440 och skalar till 4k? Skulle Samsungen bete sig så menar du?

Tack för info btw Om detta är lite för OT får du gärna pma mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Hmm utveckla gärna det sista där, hur menar du att man renderar i 1440 och skalar till 4k? Skulle Samsungen bete sig så menar du?

Tack för info btw Om detta är lite för OT får du gärna pma mig

Om jag fattat rätt; Om du väljer att spela på 1440p på din 4k skärm för att få högre FPS, så innebär det att datorn ritar upp varje frame i 1440p och "sträcker" (väldigt förenklat) ut bilden till 4k då din skärm har 4k-upplösning. Det gör att bilden blir suddigare än om du kört 1440p på en 1440p-skärm eller 4k på en 4k-skärm osv. Så är det alltid om man inte spelar med skärmens upplösning.

Samsungen är ju 1440p så då går det ju fint. Syftade på att du nämnde att köpa en 4k-skärm.

Sista stycket