Permalänk

Extrem budget dator för stream

Tjo

Försöker bygga ihop en budget dator för väldigt väldigt lågt pris. Har Windows löst och skärm m.m.

Vad jag hoppas datorn ska klara av att göra är att streama i 720p i medel kvalité minecraft och among us inget mer.

Har räknat att amds inbyggda grafik ska räcka. Så skulle denna simpla dator kunna funka eller hur mycket mer måste jag lägga till eller ändra?

Tack

Permalänk
Medlem

Släng in ett grafikkort, ett beggat från marknaden på sidan här är nog mest prisvärt.
Du kommer ha igen det tusenfalt när du streamar då du kan köra hårdvaruaccelaration på kortet, samt att du slipper köra inbyggda grafikdelen på processorn som är betydligt svagare än de flesta grafikkort.

Ett 1070, eller 1080 är helt klart billiga och bra alternativ, sen finns det säkert 2060 eller 2070 ute för vettiga priser, särskilt nu när 3000-serien lanserats.

För streaming är 8GB minne för lite, du kommer slå i taket i princip direkt. lägg till minst 8 GB för att skapa någon form av bas.

Det är i varje fall min åsikt.

P.S Dra en nätverkskabel till datorn från routern och skippa Wifi, du vill ah stabilt nätverk för streaming.

lade till diss av wifi.
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Skulle säga samma som Nbwu, titta på en Ryzen 3100x eller 3300x (3300x är 500 dyrare men mycket rappare i spel) och ett begagnat nVidia kort, typ 980ti eller liknande, så borde du ha en fin streamingburk.

edit: lade till lite fakta

Permalänk

Tack för svaren! Har helt glömt bort marknaden. Kommer då gå på era förslag, 16 gb ram och grafikkort. Kan man nedgradera sig på cpun och istället köpa ett bättre grafikkort eller ska jag satsa på ryzen 5. Funderade på AMD Ryzen 3 3100 + grafikkort. AMD Ryzen 3 3100
Socket AM4 / 4-kärnor / 3.6 GHz / 16 MB

Vilken cpu
Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Tack för svaren! Har helt glömt bort marknaden. Kommer då gå på era förslag, 16 gb ram och grafikkort. Kan man nedgradera sig på cpun och istället köpa ett bättre grafikkort eller ska jag satsa på ryzen 5. Funderade på AMD Ryzen 3 3100 + grafikkort. AMD Ryzen 3 3100
Socket AM4 / 4-kärnor / 3.6 GHz / 16 MB

Att ha en kärna extra eller två skadar inte när du ska köra flera saker samtidigt, så försök sikta på något med åtminstone 6 kärnor för att få lite fart på det och kunna multitaska.
bättre att ta i lite extra nu och kunna uppgradera i framtiden, en 6 kärning ryzen är inte många hundra dyrare och levererar en hel del extra kräm.
Dessutom så kommer den nya 5000 serien ut nu, och då kommer det finnas en nya budgetprocessor som är rejält mycket snabbare än R3 3100 som du tänkte dig, så om du kan hålla lite kallt är det ett bra alternativ.'

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Aha är med nu hur jag ska göra! Tack alla 😃 Sista fråga, räcker 256 gb ssd? Vill inte att det ska falla på det, men samtidigt är jag redan långt över budget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt bygga begagnat i den prisklassen om jag var du.

Jag byggde nyss ihop denna med nya/beggade delar för samma pengar:

Processor + koderkort: intel i7 3770K @4,2GHz, 900:-
Ram-minnen: Corsair dominator 16GB DDR3 2400MHz 400:-
Grafikkort: Sapphire Nitro+ RX 570 8GB, 1000:-
SSD: 120GB, 200:- (helt ny)
HDD: 1TB, 200:- (nästan helt ny)
Nätaggregat: Kolink 500W 400:- (nytt)
Chassi: Phanteks P400A, 800:- (nytt)
Processorkylare, Corsair h45 (valbart, kan även använda en medföljande men sämre kylare) 200:-
=4050:-

Det är en betydligt trevligare dator imo och det går ganska lätt att bygga ihop något likvärdigt om du håller utkik här på marknaden under en vecka typ

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag skulle definitivt bygga begagnat i den prisklassen om jag var du.

Jag byggde nyss ihop denna med nya/beggade delar för samma pengar:

Processor + koderkort: intel i7 3770K @4,2GHz, 900:-
Ram-minnen: Corsair dominator 16GB DDR3 2400MHz 400:-
Grafikkort: Sapphire Nitro+ RX 570 8GB, 1000:-
SSD: 120GB, 200:- (helt ny)
HDD: 1TB, 200:- (nästan helt ny)
Nätaggregat: Kolink 500W 400:- (nytt)
Chassi: Phanteks P400A, 800:- (nytt)
Processorkylare, Corsair h45 (valbart, kan även använda en medföljande men sämre kylare) 200:-
=4050:-

Det är en betydligt trevligare dator imo och det går ganska lätt att bygga ihop något likvärdigt om du håller utkik här på marknaden under en vecka typ

Intressant! Hittade en som säljer (på annan sida) en Intel Core i7 2600K + nyare kylare med MSI GTX 560TI + extra kylare och nya ram minnen och moderkort. Är det alldeles för gammalt? Priset han säljer det för gör det nästan värt att köpa, om det går att använda och kasta ut det om ett år och fortfarande ha ramminnen kvar + det jag köper själv och uppgradera då till amd när jag lyckats spara ihop betydligt mer till pengar. Vi pratar om en 2000 med hårddisk, minne och Chassi som jag köper Själv.

Missa info
Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Intressant! Hittade en som säljer (på annan sida) en Intel Core i7 2600K + nyare kylare med MSI GTX 560TI + extra kylare och nya ram minnen och moderkort. Är det alldeles för gammalt? Priset han säljer det för gör det nästan värt att köpa, om det går att använda och kasta ut det om ett år och fortfarande ha ramminnen kvar + det jag köper själv och uppgradera då till amd när jag lyckats spara ihop betydligt mer till pengar. Vi pratar om en 2000 med hårddisk, minne och Chassi som jag köper Själv.

En 2600K är en rätt dulig cpu som du ganska lätt klockar upp i runt 4,2GHz. Kör du den med 16gb ram och ett typ gtx 980, gtx 1060 eller RX 570 för runt tusenlappen så har du en rätt shysst burk ändå (kolla med @galenmyra tror han fortfarande har ett RX 570 kvar?). Jag hade föredragit det framför att köra på den integrerade grafiken. Jag köper ganska mycket beggade datorkomponenter och tycker att för en 2600K med 16gb ram och ett duligt moderkort så är ca 1000:- ett ganska rimligt pris.

Ssd, psu och chassi brukar ofta gå att köpa en nya rätt billigt, typ 600 för en 500gb ssd och nätaggregat går även dom att få för runt 3-400:- om du köper ett billigt, typ Kolink 500W från Webhallen för 329:- som inte är något superaggregat men gör definitivt jobbet för en burk i den här prisklassen. Även chassin går att köpa nya för knappt 500:- som är dugliga, typ nåt sånt här:

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

En 2600K är en rätt dulig cpu som du ganska lätt klockar upp i runt 4,2GHz. Kör du den med 16gb ram och ett typ gtx 980, gtx 1060 eller RX 570 för runt tusenlappen så har du en rätt shysst burk ändå (kolla med @galenmyra tror han fortfarande har ett RX 570 kvar?). Jag hade föredragit det framför att köra på den integrerade grafiken. Jag köper ganska mycket beggade datorkomponenter och tycker att för en 2600K med 16gb ram och ett duligt moderkort så är ca 1000:- ett ganska rimligt pris.

Ssd, psu och chassi brukar ofta gå att köpa en nya rätt billigt, typ 600 för en 500gb ssd och nätaggregat går även dom att få för runt 3-400:- om du köper ett billigt, typ Kolink 500W från Webhallen för 329:- som inte är något superaggregat men gör definitivt jobbet för en burk i den här prisklassen. Även chassin går att köpa nya för knappt 500:- som är dugliga, typ nåt sånt här:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/281745,290335,307219

Tack för all hjälp! Blir nog såhär i början, inte lätt att gå runt när man är arbetslös. Han skickar med grafikkortet MSI GTX 560TI där han satt till en kylare men den kanske är allt för gammal nu och inte passar nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Tack för all hjälp! Blir nog såhär i början, inte lätt att gå runt när man är arbetslös. Han skickar med grafikkortet MSI GTX 560TI där han satt till en kylare men den kanske är allt för gammal nu och inte passar nya spel.

Ett 560ti kommer typ inte att klara några spel alls. Men om du köper typ ett gtx 970 eller bättre så kommer burken klara sig bra i 720p

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa ett lite modernare nvidia grafikkort för då kan du välja att encoda med nvenc vilket kommer att reducera processorlasten väsentligt när du streamar.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Ett 560ti kommer typ inte att klara några spel alls. Men om du köper typ ett gtx 970 eller bättre så kommer burken klara sig bra i 720p

Är inte ett typ 560ti rätt så likvärdigt med gpun i en Ryzen apu?
560ti kan nog eventuellt duga till minecraft och among us i lite lägre inställningar, får dock encoda på cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ett tips är att skaffa ett lite modernare nvidia grafikkort för då kan du välja att encoda med nvenc vilket kommer att reducera processorlasten väsentligt när du streamar.

Är inte ett typ 560ti rätt så likvärdigt med gpun i en Ryzen apu?
560ti kan nog eventuellt duga till minecraft och among us i lite lägre inställningar, får dock encoda på cpun.

Ja, 1660 Super exempelvis har NVENC-kodare.
1660 Super / + allt från 2000/3000-serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ett tips är att skaffa ett lite modernare nvidia grafikkort för då kan du välja att encoda med nvenc vilket kommer att reducera processorlasten väsentligt när du streamar.

Är inte ett typ 560ti rätt så likvärdigt med gpun i en Ryzen apu?
560ti kan nog eventuellt duga till minecraft och among us i lite lägre inställningar, får dock encoda på cpun.

Ett 560ti är nog avsevärt mycket sämre än AMD's apu. Jag skulle inte tro att det klarar nästan nåt typ.. Har ett själv som jag använder som felsökningskort men har inte ens testat att spela med det.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, 1660 Super exempelvis har NVENC-kodare.
1660 Super / + allt från 2000/3000-serien.

även tex 970, 1050ti och 1060 verkar ha det om jag tolkar denna lista rätt
https://developer.nvidia.com/video-encode-and-decode-gpu-supp...
Så man kan nog fynda lite på andrahandsmarknaden om man vill komma undan billigt med att spela och streama dessa enklare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

även tex 970, 1050ti och 1060 verkar ha det om jag tolkar denna lista rätt
https://developer.nvidia.com/video-encode-and-decode-gpu-supp...
Så man kan nog fynda lite på andrahandsmarknaden om man vill komma undan billigt med att spela och streama dessa enklare spel.

Ja, jag skulle nog skriva att 1660 har nya Turing NVENC.

Kollade upp det nu och det verkar vara minimal skillnad så.
Det går nog lika bra med den äldre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Intressant! Blir att skrota vidare efter ett begagnat grafikkort. Någon pratade om grafiken som är med i cpun, vad klarar den av?

Permalänk

Hittade en Gigabyte gtx 770 windforce begagnad, verkar köra okej i spel vid tester på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpeltoniem:

Hittade en Gigabyte gtx 770 windforce begagnad, verkar köra okej i spel vid tester på Youtube.

Det är det.

Dottern hade en i5 2500k med just 770, hon ville testa på lite streaming så la in OBS och la till en webkamera.
Fungerade fint med enklare spel som minecraft.

Jag skulle inte betala många kronor för det dock, jag betalade 300 för det för typ 1,5 år sen.

Tips om du ska sträcka budgeten till modernare kort som några föreslår här ovan, försök hittal ett 2060 isåfall, virtuella greenscreenen verkar fungera riktigt bra och det finns bara till RTX kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Förlorade budet på i7an. Har hittat en I5-3570K men det är ju lägre generation.. Kan den streama och spela eller är det slöseri med pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpeltoniem:

Förlorade budet på i7an. Har hittat en I5-3570K men det är ju lägre generation.. Kan den streama och spela eller är det slöseri med pengar

Bor du i Stockholm? Har en 2700K@4,4GHz, 16GB Ram, 970, 256GB SSD. FD Define R4, 750W nätagg. PM om du är intresserad.

Permalänk

Tack för all hjälp folk uppskattas! Så det jag köpte vart: MSI Z77A-S01 med I5-3570K utan kylare med 16 gb ram för 800 kronor (allt ser läskigt nytt ut) och en EVGA GTX 660 Ti 2GB för 250 kronor.

Så det som behöver köpas nu är hårddisk, kylare, chassi och nätagg. Så allt som allt bör allt ha hamnat på 2400 kronor med Windows. Tänker att jag byter kylpasta på grafikkort för att hjälpa den lite. Får väll se vad den klarar av.