Permalänk
Medlem

Kontorslaptop ~7k

Min sambos gamla Macbook Pro (mid 2010) är slut, batteriet svällde så den tryckte ut trackpaden. Nu fungerar den fortfarande utan batteriet inkopplat men känner inte att det är värt att kosta på pga att den är väldigt slö i övrigt. En SSD och nytt batteri skulle ju säkert få den piggare, men känns inte värt pga åldern.

Det jag söker nu är en "kontorsdator" som ska användas för surf, digitala möten (webbkamera) och vi kommer ej ha extern skärm, tangentbord osv kopplat utan den ska fungera som den är.

Vi chansade och köpte en Acer Inspire 3 15,6" från Elgiganten för 4995 kr, vilket i sig kändes som ett klipp med AMD Ryzen 7 3700U-processor, Radeon RX Vega 10 onboard-grafik, 8 GB RAM, 512 GB M.2 SSD. Men skärmen var riktigt usel, TN-panel och vansinnigt dåligt betraktningsvinkel och 220 nit (vilket jag såg efter vi fått hem den) samt en webbkamera med 0,3 MP/VGA upplösning, vilket ni förstår såg ut som en dålig skräckfilm man hittat i källaren på VHS sedan barndomen. Batteritiden kändes väldigt begränsad också.

Så, vi önskar förslag med följande krav:

• Minst 15"-skärm som håller måttet speciellt med betraktningsvinkeln (IPS?)

• Bra prestanda (gärna Ryzen 5/7 eller motsvarande)

• Webbkamera som är good enough för kontorsjobb/digitala möten

• Vettig batteritid

Finns det någon som skulle fylla våra krav för kanske runt 7k? Kan tänka mig att betala lite mer också om det är värt skillnaden.

Permalänk
Medlem

Rent generellt, IPS skärm är det du vill ha.

Ryzen 4000-serien är den nyaste för bärbara, ger bra prestanda och bättre batteritid än 3000-serien. (Med samma batterstorlek)
Har inte kollat aktivt, men tror 4000- serien fortfarande är ganska dyra laptops.

Nu vet jag inte om du har behov av att flytta runt datorn mycket eller om du väljer laptops för att du tycker en dator tar för mycket plats.
Kan vara värt att kolla in en minidator typ Asus pn-50 serie som använder just 4000-seriens CPU.
Kräver dock köp av minne och SSD samt installation av Windows 10 (eller Linux). Tror du kan hamn runt 7 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Nu vet jag inte om du har behov av att flytta runt datorn mycket eller om du väljer laptops för att du tycker en dator tar för mycket plats.
Kan vara värt att kolla in en minidator typ Asus pn-50 serie som använder just 4000-seriens CPU.
Kräver dock köp av minne och SSD samt installation av Windows 10 (eller Linux). Tror du kan hamn runt 7 då.

Det är laptop som gäller, behöver en flyttbar och smidig dator men tack för tipset 👍

Skrivet av Sions:

Rent generellt, IPS skärm är det du vill ha.

Ryzen 4000-serien är den nyaste för bärbara, ger bra prestanda och bättre batteritid än 3000-serien. (Med samma batterstorlek)
Har inte kollat aktivt, men tror 4000- serien fortfarande är ganska dyra laptops.

Japp, så långt är jag med.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på en macbook, den tidigare höll ju i 10 år. Känns bättre att köpa kvalitet lite dyrare än att köpa en acer var 1-3e år.

Du kan säkert sälja den gamla macbooken för 1-2 tusen kronor för att finansiera att köpa den nya. Dock lite dålig timing just nu. Stå ut med acern i en månad och satsa på en macbook arm när de släpps i november. En sådan har goda förutsättningar att hålla i tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Skulle satsat på en macbook, den tidigare höll ju i 10 år. Känns bättre att köpa kvalitet lite dyrare än att köpa en acer var 1-3e år.

Du kan säkert sälja den gamla macbooken för 1-2 tusen kronor för att finansiera att köpa den nya. Dock lite dålig timing just nu. Stå ut med acern i en månad och satsa på en macbook arm när de släpps i november. En sådan har goda förutsättningar att hålla i tio år.

Håller med om att Mac ofta håller, men det är ju så galet högt pris bara. Finns några priser på de som ska släppas än?

Jag tror inte det blir Mac denna gång eftersom det spräcker budgeten med minst det dubbla gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Håller med om att Mac ofta håller, men det är ju så galet högt pris bara. Finns några priser på de som ska släppas än?

Jag tror inte det blir Mac denna gång eftersom det spräcker budgeten med minst det dubbla gissar jag.

799 - 999 usd för enklaste modellen enligt rykten. Vilket låter billigt för apple. Men tror inte det är dubbelt mot din budget

https://www.google.se/amp/s/www.tomsguide.com/amp/news/arm-ma...

https://www.google.se/amp/s/www.trustedreviews.com/news/macbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

799 - 999 usd för enklaste modellen enligt rykten. Vilket låter billigt för apple. Men tror inte det är dubbelt mot din budget

https://www.google.se/amp/s/www.tomsguide.com/amp/news/arm-ma...

https://www.google.se/amp/s/www.trustedreviews.com/news/macbo...

Okej, inte överdrivet isåfall men vill ju inte ha 13 tum så då springer det iväg ändå skulle jag tro.