Permalänk
Medlem

En udda LCD - möjligheter?

Hej, på mitt sommarjobb fick jag tag på en display av en Kyocera Mita 2360(kopiator) och tänkte se om den går att använda.

Som ni ser är det en blå LCD. Kretskortet sitter precis på baksidan o jag antar att det är styrkortet eller vad man säger.
Sen har jag ett strömkort där man ansluter en 4pins-fläktkontakt (?)..
Nån som har några idéer o lösningar? Kanske det inte ens går att använda.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

är det bara lcd:n du ska använda så föreslår jag dej att försöka hitta vilken tillverkare det är på den och se om där finns nått nummer på den så att man kan hitta ett datablad till den.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Lite nya bilder av den numera isärplockade LCD:n..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Styrchipset: KS0083

Ok, nya bilder!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

det verkar som om KS0083 är styrschippet, här finns ett datablad på det:

http://www.eio.com/ks008384.pdf

sedan får någon som kan detta lite bättrea arbeta vidare på det.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Ett litet lysrör för att ändra gamma typ..

du måste använda drivern på denna bilden för att få lysröret att fungera:
http://w1.316.telia.com/~u31608729/swec/mod/mod6.jpg

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Jo, jag såg det...
Men det hjälper inte mig? Kan jag följa kretsarna menar du från chipset? För jag har ju en färdig kontakt, men vet inte vad som ska in där..

Edit: Jag ska kolla på jobbet imorgon vad den heter i Parts list(hela LCD:n) och se om jag hittar nåt.

jomen jag tänkte så har du något att gå på.
det kan ju hända att det är ett "vanligt" driver chip, som de flesta lcd'er använder.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Zapher: Du har ett likadant chassi som mig, Neonlight najs men du borde röja upp bland sladdarna inne i chassit

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher

aik_hugo: Du menar strömkortet? Det vet jag att jag måste ha till lysröret ja. Men måste jag ha lysrör? Alltså för att köra lcd:n? Funkar en lampa?(tillfälligt)..
Jag hittade art. nummret: 67328030
Får se om jag kan hitta nåt på det, sökte igår men hitta nada.. Men då var klockan nog 1 så.
Jag ska pröva att söka på Kyoceras hemsida(inte för att jag kommer hitta nåt men).
Hmm, jag undrar hur jag ska göra. Egentligen behöver jag ju bara hitta nåt som talar om vilka pins som går till vad i kontakten?
Tittade för övrigt på en annan 2360 snabbt igår, kabeln gick inuti chassit så jag fick inte tag på den.

Vad menar du med "vanligt driverchip"? Underlättar det för mig isånafall eller tvärt om?

jomen vad jag vet så ser du inte så mycket av en blå lcd utan bakgrundsbelysning..

vi har haft en liknande på en kopieringsmaskin i plugget..en gång dog lysröret på den..såg inte ett skit..råkade kopiera typ 50 kopior av ett foto på en polare (ett sånt litet 3*5 cm eller va de e) till A3 storlek..inte så kul..så kör MED lysröret.

jag hittade heller inget på det art numret..

om det är ett vanligt styrchip så blir det ju mycket enklare för då händer det ofta att någon annan har använt en sådan lcd med det styrchippet..vilket betyder att då finns oftast kopplingsschema m.m. redan färdigt.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Ok, nu har jag tittat i Parts list o hittat en ritning över LCD:n o annat.
Ska kolla om jag hittar på strömkortet för lysröret(vafan heter den?)
Kopierat alla sidor jag hittat, försöker få upp dem när jag kommer hem.

försök lägga ut alla sidor på nätet om du kan så ska vi se om vi kan komma fram till något

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Allt handlar inte bara om hur det skall kopplas.
Det handlar även om kommunicationen mellan programmet och controllern.

Olika styrchip = olika kommandon.
Dom måste initieras etc.
Så det gäller inte bara att få kablarna rätt.
Men om controllern är kompatibel med HD4470 så är det lugna puckar.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

Du gillar att bumpa upp dina trådar va Zapher

Permalänk
Medlem

Jag tror den ska gå att få igång

mer vet ja inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Allt handlar inte bara om hur det skall kopplas.
Det handlar även om kommunicationen mellan programmet och controllern.

Olika styrchip = olika kommandon.
Dom måste initieras etc.
Så det gäller inte bara att få kablarna rätt.
Men om controllern är kompatibel med HD4470 så är det lugna puckar.

Joo, ja vet..han måste ju ha ett program som kan skicka alla kommandon till styrschippet.
men det var ju det jag menade med att om det är ett vanligt chip eller kompitabelt med ett vanligt chip så finns det oftast mjukvara som stödjer displayen.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Haha.. Jag försöker få över bilderna nu, borde ha dem inom en halvtimma..

Ok, nya bilder!

De bliderna säger tyvärr inte mig så mycket, men jag är rätt så säker på att någon annan kan luska ut mer information ur dem.

Det stod ju iaf hur du ska göra för att få ström till både LCD'n och lysröret.

sedan så fanns det ju ett helt kopplingsschema för hur LCD'n ska kopplas för vissa ändamål, vilket det säkert finns tillräckligt mycket information i för att kunna komma några steg vidare eller kanske tom se hur själva LCD'n ska kopplas.

men sedan så behövs en mjukvara som är kompitabel med LCD'n.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

ja kan se in i framtiden... snart postar Zapher ett till svar

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Zapher: heh jo, kollade lite på bilderna och såg att det helt plötsligt var typ 20stycken fler än förra gången några minuter innan... därför ja trodde du skulle posta lite svar här

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Majestic XII: Ingen bump, hade nya uppgifter och bråttom..
Det var minst 30 minuter mellan varje post

Och att det var minst 30 minuter mellan varje post leder till vad?

I vilket fall som helst så tillförs ny information eller svar på frågor ges så det är inte bumpning. Men ibland skadar det inte med lite redigering av tidigare inlägg, man behöver ju inte posta ett nytt bara för att man kan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

YES! Hittade både ett Wire:ing och Connect:ing-schema i manualen!
Så nu vet jag vad de går till, men jag vet inte om datorn klarar alla kontakter.
Dessa är det:
Pin1: 5v (orange)
Pin2: VEE (Orange)
Pin3: DI (Brun)
Pin4: CL2 (Gul)
Pin5: FLM (Grön)
Pin6: Disp. Off (Rosa)
Pin7: M (Ljusblå)
Pin8: CL1 (Lila)
Pin9: VC (Orange)
Pin10: S GND (Blå)
Pin11: P GND (Blå)

Ps. När jag tittade på kabeln var dock färgerna såhär: Orange Orange Brun Gul Grön Rosa Ljusblå Lila Orange Blå Vit

Sen på kretskortet till Halonlampan:
Pin1: 24v
Pin2: P GND
Pin3: CFL REM
Pin4: 5v

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

efter lite jämförelser med alla papper i maualen du skickat och ett vanligt kopplingsschema så har jag kommi fram till en sak..

om du koller på denna bilden:

och tittar till höger på LCD control IC (IC29), så ser du 8 stycken utgångar, D0-D7.

om du tittar på detta kopplings schemat för vanliga LCDer:

så ser du att där finns också D0-D7 vilket är databusen, vidare finns också R/W som finns på både din LCD controler+det kopplingschemat.
saken är bara den att din lilla lcd även har ett RAM minne, vilket försvårar saken..
men detta kanske var lite värdefull information iaf.

Lycka till och hoppas du får det till att funka till slut!

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
efter lite jämförelser med alla papper i maualen du skickat och ett vanligt kopplingsschema så har jag kommi fram till en sak..

om du koller på denna bilden:
http://w1.316.telia.com/~u31608729/swec/mod/mod12.jpg

och tittar till höger på LCD control IC (IC29), så ser du 8 stycken utgångar, D0-D7.

om du tittar på detta kopplings schemat för vanliga LCDer:
http://www.fractalposter.com/fractronics/lcdkoppling.gif

så ser du att där finns också D0-D7 vilket är databusen, vidare finns också R/W som finns på både din LCD controler+det kopplingschemat.
saken är bara den att din lilla lcd även har ett RAM minne, vilket försvårar saken..
men detta kanske var lite värdefull information iaf.

Lycka till och hoppas du får det till att funka till slut!

Om du läser texten så står det att "LCD control circuit" sänder den okrypterade signalen VIDARE till lcd pcb:n..
Så jag hoppas fortfarande

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

jojo, men asså..var e lcdn på papperna?
för jag hra då inte sett den än? så var kopplas allt på alla papper någonstans till lcdn?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag såg alltså först inte LCD:n..
Men jag hittade två wire:ing-papper, tyvärr har jag inte min digi tillgänglig, lägger upp dem så fort jag kan.
Saken är att det är så komplicerat med alla styrkort överallt, det var det jag inte fattade i början, men lcd control är det som kodar om signalerna som talar om vad som händer i maskinen, själva lcd pcb är det som gör om de skickade signalerna till bild.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

okej, så det finns ingenstans på de bilderna du redan har lagt upp, ställen där de ska kopplas ihop med lcdn?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nej, jag hittade bilderna jag la upp direkt, tog med dem för det stod LCD på dem.
Nu senast hittade jag längst bak ett A2-papper med ett kopplingsschema, alltså vilken färg kontakterna hade och vad som gick i dem.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

de va ju inte så kul..för isf så vet vi ju inte vart LCD'n ska kopplas in.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

LCD´n har oxå ett kontrollerchip som översätter datan som kommer in till chippet och styr andra drivkretsar som oxå sitter på lcd pcb´n.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Jo, men den datan de får in är samma som en dator skickar!

BTW: Skaffa en ny digitalkamera idag, ska testa den lite på papperena

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Håll tillgodo

Edit: Jag var lite snabb på fingret o ryckte till på alla tre korten
Men man kan ju läsa iaf

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett nytt problem, jag vet inte vilken sida jag ska räkna pins...
Alltså vilken sida som har orange längst ut resp. blå :/
Hur ska jag göra?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'