Fler 3DMark-resultat visar AMD "Big Navi" i överläge mot Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Reflektioner är ju bara en del av RT, du har upplysning och skuggor också. Tycker ljuset de gjorde i Metro är helt magiskt. Sedan fattar jag inte att man inte vill ha det för det äter FPS. Kör du alla dina spel i lägsta kvalité för att högre inställningar äter FPS också?

Med tanke på hur populära +120hz-skärmar är och hur många som säger att de aldrig kan tänka sig att spela med lägre frekvens så är nog svaret ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sen om man sitter och gissar lika mycket som moores law is dead är det ju inte konstigt att man träffar rätt ibland. Har dock nästan helt slutat använda YT just av den anledningen att alla sitter och drar ut på all info till förbannelse. Så Moores law is dead har jag bara gett en chans, möjligt att hans övriga videos håller bättre nivå

Exakt! Inte svårt och påstå att man haft rätt när man kastat ett tillräckligt stort nät för att täcka atlanten.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ååå, minnen. Ati Radeon 9700 Pro, Intel P4 @2.8GHz, 512MB RAMBUS..

Rambus sockeln hade väl inte stöd för de snabbare P4 chippen? Trodde det bara var 478 (+DDR) som fick chippen över 2.5*?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Håller inte helt med. Dagens prestandajämförelser har fastnat i det förflutna där man jämför två varianter ger exakt samma bildkvalitet. Ja, jämförelsen blir enkel om bilden är identisk, men blir det en relevant jämförelse?

Om nu DLSS är så pass bra att jag som spelare vill använda det, då blir den relevanta jämförelsen med AMD-kort och inställningar som renderar en ungefär likvärdig bild. Varför skulle jag bry mig om Nvidias nativerendering om DLSS är det jag använder?

Klart att det är svårt rangordna bildkvalitet på olika bilder, men det borde gå.

Alla 99%+ av spel som inte stödjer DLSS då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Far Cry och Doom. Det va väl det man spelade då för att testa systemet?

Far Cry!!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rambus sockeln hade väl inte stöd för de snabbare P4 chippen? Trodde det bara var 478 (+DDR) som fick chippen över 2.5*?

Mindes kanske lite tokigt. 512MB med snordyra RDRAM ska det vara. Det satt i en Dell 8250 (hem-pc).

Edit: Är RAMBUS och RDRAM samma sak? Det kan ha varit sockel 478 efter lite googlade. Men i 2,8GHz är jag säker på. Och 120GB HDD.

Liknande denna:
https://www.dell.com/community/Desktops-General-Read-Only/Dim...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Det jag skulle behöva uppgradera i min dator är just ett grafikkort då jag fortfarande har mitt 1070. Spelar iofs bara CSGO, men känner det börjar bli dags nu. Var väldigt exalterad över 3070/3080 för just den prissumman men fasen, nu blev ju valet svårt

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns nog en ganska stor andel konsumenter som inte bryr sig om RT överhuvudtaget. Tycker fortfarande det är en överskattad, ofärdig teknik. Ser inte värdet i att gimpa FPSen till konsolnivåer för lite reflektioner, som att sänka en sportbil så den går i backen typ.

Precis. Det stora grafiska flaskhalsen i 3d-renderade spel är den stora bristen på geometriska detaljer.
Jag förstår mig inte på folk är de blinda eller bara lättlurade? Jag tar mycket hellre ljus och reflektioner från 10 år sen om jag kan få dubblerat polygonantal. Geometrin är själva stommen, ljus och reflektioner är bara lök på laxen och sanningen är att stommen i dem flesta spel ser ut som skit idag (kolla på hur vegetation ser ut).

Permalänk
Skrivet av medbor:

Alla 99%+ av spel som inte stödjer DLSS då?

Om inte AMD kommer med någon liknande funktion var så säker på att de kommer implementera deras variant förr eller senare även till denna generation.

Spel som saknar DLSS är i klar majoritet till de spel som i en tiondel procent av fallen stöder det idag.

Skrivet av solomon:

Det jag skulle behöva uppgradera i min dator är just ett grafikkort då jag fortfarande har mitt 1070. Spelar iofs bara CSGO, men känner det börjar bli dags nu. Var väldigt exalterad över 3070/3080 för just den prissumman men fasen, nu blev ju valet svårt

Ni som spelar CS Go funkar ett tio år gammalt inbyggt Intel grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har ju läst om nån raytracing funktion med AMD i nya konsoler, så lär ju finnas nåt men om det funkar är en annan sak.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av tjofritz:

Precis. Det stora grafiska flaskhalsen i 3d-renderade spel är den stora bristen på geometriska detaljer.
Jag förstår mig inte på folk är de blinda eller bara lättlurade? Jag tar mycket hellre ljus och reflektioner från 10 år sen om jag kan få dubblerat polygonantal. Geometrin är själva stommen, ljus och reflektioner är bara lök på laxen och sanningen är att stommen i dem flesta spel ser ut som skit idag (kolla på hur vegetation ser ut).

Ljus är väl minst lika viktigt, testa att rendera något utan ljus så får du se (eller inte se) hur svart det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Mindes kanske lite tokigt. 512MB med snordyra RDRAM ska det vara. Det satt i en Dell 8250 (hem-pc).

Edit: Är RAMBUS och RDRAM samma sak? Det kan ha varit sockel 478 efter lite googlade. Men i 2,8GHz är jag säker på. Och 120GB HDD.

Liknande denna:
https://www.dell.com/community/Desktops-General-Read-Only/Dim...

Rambus är ju ett företag och RDRAM är just Rambus-DRAM som var först med dual channel strax efter millenniet... första gen P4 hade dessa, men hade för mig att de nyare och framförallt högre klockade chippen körde den senare sockeln. Men kan också ha helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om inte AMD kommer med någon liknande funktion var så säker på att de kommer implementera deras variant förr eller senare även till denna generation.

Spel som saknar DLSS är i klar majoritet till de spel som i en tiondel procent av fallen stöder det idag.

Ni som spelar CS Go funkar ett tio år gammalt inbyggt Intel grafikkort.

Jag vill absolut se att AMD skapar ett alternativ till DLSS! Jag menar bara att DLSS inte är framtiden för allt och alla spel.

Verkar som att många tror att DLSS bara är en magisk teknik som felfritt skapar mer än dubblerad bildfrekvens utan några problem, och dessutom att det ska fungera felfritt i alla spel. Så är det verkligen inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om inte AMD kommer med någon liknande funktion var så säker på att de kommer implementera deras variant förr eller senare även till denna generation.

Spel som saknar DLSS är i klar majoritet till de spel som i en tiondel procent av fallen stöder det idag.

Ni som spelar CS Go funkar ett tio år gammalt inbyggt Intel grafikkort.

Nej, jag testade spela på intels integrerade grafik ungefär i 2 veckor och fick inte över 15fps på lägsta inställningarna + en jäkla massa lagg. Det är nice att kunna öka grafikinställningarna från lägsta/medium och ändå ha över 240fps, vilket man inte kan ens med ett 970 i dagsläget. Men ja, det är en av de vanligaste åsikterna här på forumet. Jag har nog hört det minst 30ggr av olika personer sedan jag blev medlem för lite mer än 2 månader sedan!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså.. Det blir ju ett avvägande man som konsument får göra nu när det inte längre går att jämföra äpplen och äpplen. Om nu AMD vid sitt avtäckande utlovar en motsvarighet till DLSS, så tror jag många kommer köpa in på det. Jag hoppas såklart på ett konkurrenskraftigt pris, men det tror jag inte riktigt på i det här segmentet. Som Paul tar upp i videon så diskuterade AMD ett pris om 50 USD lägre än nvidias motsvarighet, men det var alltså innan de insåg att de skulle kunna konkurrera rakt av med sitt näst bästa kort mot 3080 och vinna vid 1440p. Eftersom nästa generations konsoler alla kör RDNA2 så tror jag kanske på "fine whine" från AMD även om första generationens RDNA2 kommer ha sämre ray tracing-prestanda än nvidia. Majoriteten spelutvecklare lär inte lägga för mycket krut på ray tracing om konsolerna inte klarar av att hantera det. Sen får du mer vram med AMD här också.

Det som jag tror kanske kommer pressa ner priserna något är väl som sagt det faktum att konsolerna blir förhållandevis prisvärda jämfört med grafikkort. Får du en hel konsol med sjukt snabb lagring hand kontroll etc. för ett lägre pris än vad grafikkorten i det näst högsta segmentet, ja då tror jag folk kommer spela grafiskt tunga spel på konsol och satsa på billigare grafikkort till PC som får agera plattform för typ e-sporttitlar istället. Det är lite vad jag funderar på själv faktiskt. Köpa konsol istället för nytt grafikkort och vänta på mellansegmentet för grafikkort. Men vem vet... Kanske att AMD avtäcker något mer prispressat också? Vore oavsett skönt om det fanns kort ute på marknaden, för just nu väntar alla bara vilket gör att begagnatmarknaden även den har stagnerat helt.

Spännande och utförligt svar. Tackar för det! Ligger många bra poänger i det du säger. Jag håller tummarna för AMD. Vet vi när själva släppet är? Eller är det något de kommer presentera nu på onsdag?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, den är relevant. Enda sättet att jämföra just "prestanda" är att eliminera andra variabler. Men försökte förut framstå som bättre prestanda genom att fuska i drivrutinerna med resultatet olika bildkvalitet och även om det knappt syntes så blev det ett herrans liv när det till sist upptäcktes.

Så ja, om man skall jämnföra prestanda i 1080p så skall korten självklart rendera i den upplösningen.

Sedan kan man ha en egen avdelning som man kallar upsampling där man subjektivt får bedöma bildkvalitet och presentera prestanda gälla de det om man vill.

Självklart ska korten rendera i upplösningen som jämförs. Det jag påpekar är att jämföra prestanda i en specifik upplösning är orelevant om ena produkten som jämförs inte primärt (iaf ibland) kommer användas med den inställningen.

Det är väl mest ett problem för recensenter, hur de ska kunna jämföra produkter med olika funktioner på ett rättvist sätt. Jag tycker det är bra av SweClockers att åtminstone påpeka detta i den här artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla 99%+ av spel som inte stödjer DLSS då?

Sant. Där är det relevant, men oftast så brukar man väl presentera prestandajämförelser per spel ändå? Men att stoppa in DLSS i jämförelser med oskalad rendering är vettigt om man kan hitta vilken oskalad rendering som motsvarar samma kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslag:

Ljus är väl minst lika viktigt, testa att rendera något utan ljus så får du se (eller inte se) hur svart det blir.

Ljusbakade texturer som de som används i vanliga rasteriserade spelen kan ju dock fejka ljussättning ganska bra. Det finns många saker som krävs för att komma närmare foto-realism, och jag tycker nog fortfarande inte att RT gör en så tydlig förbättring ännu. Om vi får avsevärt bättre RT prestanda (5-10x) snart så kommer det kunna börja räcka till bra saker (så utvecklarna kanske kan skippa att ljusbaka helt och hållet?). Finns en ljus framtid för detta, men dagens kort eller ens nästa generation kommer inte räcka tillräckligt långt för att vara med på resan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Sant. Där är det relevant, men oftast så brukar man väl presentera prestandajämförelser per spel ändå? Men att stoppa in DLSS i jämförelser med oskalad rendering är vettigt om man kan hitta vilken oskalad rendering som motsvarar samma kvalitet.

Jag tycker absolut DLSS kan vara med i graferna, men vilken nivå som är jämförbar mot en annan blir ju upp till någon annan att jämföra. Finns inga klara mått på sådant.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer lär de kosta mer än 3080 tyvärr :/
Men är ganska skeptisk då prestandahoppet är lite väl mycket, den som lever får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Håller inte helt med. Dagens prestandajämförelser har fastnat i det förflutna där man jämför två varianter ger exakt samma bildkvalitet. Ja, jämförelsen blir enkel om bilden är identisk, men blir det en relevant jämförelse?

Om nu DLSS är så pass bra att jag som spelare vill använda det, då blir den relevanta jämförelsen med AMD-kort och inställningar som renderar en ungefär likvärdig bild. Varför skulle jag bry mig om Nvidias nativerendering om DLSS är det jag använder?

Klart att det är svårt rangordna bildkvalitet på olika bilder, men det borde gå.

Du har en poäng. I synnerhet som i och med drivrutinsoptimeringar för spel, så kör inte grafikkorten nödvändigtvis samma kod även om de kör samma testslinga med samma settings.

Och de som faktiskt spelar på PC gör nog i de flesta fall så - justerar settings så att de får en optimal (enligt de egna preferenserna) kombination av prestanda och grafiskt finlir. Det är ju en stor del av poängen med att spela på PC! Vilket också gör att om man inte köper hårdvara för att det är kul att köpa hårdvara så har man ingen anledning att bry sig om ens ganska stora skillnader i benchmarkresultat - variansen i prestanda mellan olika spel och settings gör att man ofta kan vinna stort i prestanda genom att välja nästan likvärdiga inställningar. För när man faktiskt spelar spelet är små skillnader irrelevanta.

Å andra sidan är det också det som gör approachen svår att använda för benchmarking, även om HardOCP försökte.
1. Att prova ut visuellt närliggande resultat är både a) subjektivt och b) tar tid. Det är illa nog att bara göra det för två grafikkort och få spel (vilket var vad HOCP ofta gjorde), det vore helt hopplöst med större antal grafikkort och spel. Tänk Sweclockers, Techpowerup och liknande, den kombinatoriska explosionen blir mycket snabbt helt ohanterlig praktiskt.
2. Inte nog med att "visuellt ungefär likvärdig" är subjektivt, dessutom spelar det roll vad man siktar på. 1080p vid 144Hz? 4k vid 30 Hz? (Under en period höll jag på att bli galen av alla reviewsajter som testade med högsta inställningar och fps som kröp ner under 10fps för de lägre korten. Ingen skulle någonsin drömma om att spela med sådana settings så varför alls testa irrelevanta betingelser? För att inte tala om att man hade högsta inställningar och ansåg att 30fps i medelvärde var "playable". Jo, ja, men balansen mellan ögongodis och spelrespons är förfärlig när man nu faktiskt kan justera detta!)

Så trots att det inte nödvändigtvis är helt rättvist, och heller inte för PC-spelare särskilt relevant, så är modern standard att man använder spelets fasta inställningar om de finns, liksom oftast standardiserade testsekvenser. Det ger mer konsistenta och mindre relevanta resultat, vilket tyvärr förmodligen är den bästa kompromissen för både testare och läsare.

Vad jag tycker alla borde göra är att skruva på inställningarna och bygga en egen erfarenhetsbas! Och inte bara försöka hitta skillnaderna i en statisk bild, utan faktiskt spela spelet och jämföra spelupplevelsen. Vad spelar roll, vad spelar mindre roll, vad spelar i praktiken ingen roll? Beror det på typen av spel? Hur? I grund och botten är det också den erfarenheten som behövs för att kunna tolka benchmarkresultaten som testsajterna producerar. Men framför allt är det både kul och lärorikt, och skapar kanske en förståelse för att det finns utrymme för att människor kan prioritera annorlunda och ändå vara vettiga.

Utom att sub 30Hz är OK. Nån jävla ordning får det faktiskt vara.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket liknande bulldozzer detta blir var samma hype då & fantastiska resultat som senare visade sig vara hype& bullshit, är själv mest intresserad av hur de lyckas med impimenteringen av ray tracing om de har 10 fps mer eller mindre än nvidias kort spelar inte så stor roll för mig, utan ljudnivå, raytracing, tekniskt bra grafikkort (kvalite) drivrutiner, funktioner finns det nåt nytt? vill ej se nåt fusk, upp-skalning eller liknande (även om det hjälper i vissa fall) & pris.
https://www.tomshardware.com/news/fake-rumors-suck-will-the-r...
Fantastiskt att se fanboyismen flöda & teknikintresset verkar handla mest om vilken färg grafikkorten är förknippade med.
Ser fram mot ons. (ie så ser jag fram mot oberoende tester som tex sweclockers testlabb.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Det jag skulle behöva uppgradera i min dator är just ett grafikkort då jag fortfarande har mitt 1070. Spelar iofs bara CSGO, men känner det börjar bli dags nu. Var väldigt exalterad över 3070/3080 för just den prissumman men fasen, nu blev ju valet svårt

Om du bara spelar CSGO, vad är då poängen. Jobbigt att ha pengar på banken?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Lutar mot att det blir ett nvidia kort eller ett intel om de presterar hyfsat å får en bra implementering av ray tracing börjar bli lite för mycket amd nu processorer e de ikapp intel å troligtvis förbi med ryzen3 båda av de stora konsollerna har amd å om rykterna stämmer bra grafikkort på gång,förut stödköpte man via för småprojekt nu har rasperry pi tagit den rollen via e för långt efter i nuläget .Risken e att amd håller på att bli en alltför stor gigant i långa loppet, men vi får väl se

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

För min del är prestandan om inte sekundär så idag mindre intressant.
Drivrutinsschabblet med mitt 5700XT som AMD fortfarande inte fullt ut tagit åt sig gör att AMD går bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Undrar hur mycket liknande bulldozzer detta blir var samma hype då & fantastiska resultat som senare visade sig vara hype& bullshit, är själv mest intresserad av hur de lyckas med impimenteringen av ray tracing om de har 10 fps mer eller mindre än nvidias kort spelar inte så stor roll för mig, utan ljudnivå, raytracing, tekniskt bra grafikkort (kvalite) drivrutiner, funktioner finns det nåt nytt? vill ej se nåt fusk, upp-skalning eller liknande (även om det hjälper i vissa fall) & pris.
https://www.tomshardware.com/news/fake-rumors-suck-will-the-r...
Fantastiskt att se fanboyismen flöda & teknikintresset verkar handla mest om vilken färg grafikkorten är förknippade med.
Ser fram mot ons. (ie så ser jag fram mot oberoende tester som tex sweclockers testlabb.)

Testerna kommer med allra största sannolikhet inte på onsdag väl, det är ju bara en lansering/presentation av nya korten. Säljstart och embargo brukar komma senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testerna kommer med allra största sannolikhet inte på onsdag väl, det är ju bara en lansering/presentation av nya korten. Säljstart och embargo brukar komma senare

Ja men ser fram mot reklam-jippot på onsdag & mot förhoppningsvis lite fakta också & lanseringsdatum & embargo datum & sen så ser jag fram mot oberoende tester tex sweclockers.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla 99%+ av spel som inte stödjer DLSS då?

Vi har alla olika uppfattningar om hur viktigt DLSS är, och det spelar också en väldigt stor roll vilka spel du spelar. Det är helt okej att se DLSS som något som man inte kommer ha nytta av i de flesta spel man spelar, men det finns också många som kommer ha väldigt stor nytta av det.

DLSS finns inte i de flesta spelen, men alla framtida COD och Battlefield kommer ha det, Cyberpunk har det, och helt ärligt är det redan en stor deal för mig enbart på grund av det. Sen kommer förmodligen i stort sett alla AAA spel framöver att stödja det.

Det är inte någon gimmick, och det kommer bli standard för alla spel med tiden. Det är därför AMD har ett svar på det, återstår bara att se hur bra svaret är.

Permalänk
Medlem

Radeon ser lovande ut skulle vara gött o slippa Nvidia denna gång alltid haft dom typ nu är det dags byta lag.....

hoppas att man kan köra 2 stycken Radeon 6900XT i crossfire då Nvlink eller sli inte finns på amd kort och att priserna är lägre än nvidias rtx 3090 på grund av mindre minne på 6900xt borde priserna vara lägre tycker man ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellanslag:

Ljus är väl minst lika viktigt, testa att rendera något utan ljus så får du se (eller inte se) hur svart det blir.

Ljus ligger på en så otroligt mycket högre nivå redan än geometrin. Fokus är på helt fel sak, varför lägga krut på ray tracing när man har träd och gräs som ser ut som platta pappkulisser?