Intel avtäcker detaljer om elfte generationens Core "Rocket Lake-S"

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker detaljer om elfte generationens Core "Rocket Lake-S"

Uppdaterad: Kort efter AMD:s avtäckande av Ryzen 5000-processorerna lyfter Intel fram detaljer om elfte generationens Core.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Känns som Intel skriker som ett barn för att inte bli bortglömd. AMD ger Intel en napp med AMD logga

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Alder Lake

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, det låter ju måttligt imponerande. "Tvåsiffrig" ökning av IPC låter ju mer som 10-12% än 20%+; vill de locka åt sig Zen 3-kunder (och har prestandan som krävs) så borde de använda starkare språk.
Jag fortsätter definitivt kolla nära på Zen 3 snarare än att vänta ett halvår och hoppas på detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

De här kändes lite..... tänkte uppdatera min 10900k men så blir de inte.
Mina pcie3 diskar med ett 3080 får duga.

Permalänk
Medlem

Alltså Intel, snälla... I det här trängda läget hade det varit bättre att presentera konkreta data, exempelvis hur man påstår att Rocket-lake S mäter sig mot Zen3's påstådda prestandaförbättringar, typ Geekbench, CB20, sådanna saker. hade kanske folk tänkt "OK, jag väntar på ZEN3-recensionerna och om de underpresterar jämfört med det Intel påstår sig kunna leverera så avvaktar jag tills Intel slöpper sitt. Men sådanna här luddiga, vaga svepande intetsägande nonsensuttalanden kommer de ju absolut ingenstans med. Snarare ger det bilden av att de är desperata och inser sig besegrade, vilket knappast är ett önskvärt budskap att föra fram.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aahahahhahahahaha dagens skratt!

Permalänk
Medlem

Perfekt illustrerat

Permalänk

Det här passar faktiskt mig som handen i handsken. Jag tänkte bygga en ny HTPC med 4k blu ray stöd och jag har åkt på patrull eftersom jag då måste köra med intel + inbyggd grafik och 9 och 10 serien kör med hdmi 1.4 (4k 30 Hz).

En typ i5-11400 skulle nog passa perfekt.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Inget nämns om Intel går ifrån 14nm till 10nm eller 7nm? Troligtvis bli de ännu en refresh version av 14nm+++++++++++ -_-

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@DJ-SAAB det är 14nm som gäller igen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Inget nämns om Intel går ifrån 14nm till 10nm eller 7nm? Troligtvis bli de ännu en refresh version av 14nm+++++++++++ -_-
https://youtu.be/0A0CRv1oHK0

Om de kan hålla jämna steg med AMD och även varit bäst i spelprestanda även att dom kör på 14nm så vrf ens nämna detta?

Om jag köper något så vill jag ha det bästa och skulle skita i om det är tillverkat med 14nm eller 7nm så länge jag fick den bästa fps.
Fattar inte tjatet om 14nm. Skulle varit annorlunda om deras resultat varit kassa. Så snälla förklarar vad det har med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Bild från en Intel-presentation i maj 2012.

2020.. still in research

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

är det socket 1200 som gäller fortfarande då?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

är det socket 1200 som gäller fortfarande då?

Vill minnas att det är nuvarande styrkretsar för Rocket lake, men att det tar slut där

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intel kommer nog aldrig få tummen ur röven och få till varken 10nm eller 7nm. Om 20 år är dom kvar på 14nm. Känns som att det är en tröskel som dom måste klättra över för att det ska funka. Och går det inte så står dom bara där och stampar. Blir nog snart bättre att dom börjar göra vin med tanke på hur länge dom har stått och stampat på samma ställe.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Well, to be fair så står det ju faktiskt 2015+ och vi vet ju hur generösa de varit med plussen senaste tiden så de ljög inte.
Men det kan ju bara vara blinda fanatiker som hypar detta istället för att se AMD i främsta position nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir snabbare än AMD 5000-serien

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Intel brukar ha minst ett ess i rockärmen. Man får väl anta att det är så denna gången också?

Permalänk
Medlem

Fourteen forever \o/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Handlar väl om pris också, presterar de sämre bör det även kosta därefter tänker jag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Hm, det låter ju måttligt imponerande. "Tvåsiffrig" ökning av IPC låter ju mer som 10-12% än 20%+; vill de locka åt sig Zen 3-kunder (och har prestandan som krävs) så borde de använda starkare språk.
Jag fortsätter definitivt kolla nära på Zen 3 snarare än att vänta ett halvår och hoppas på detta.

Eftersom Intel nu specificerar Cypress Cove att verkligen vara Sunny Cove på 14nm lär IPC ökningen vara <= Sunny Cove.

Det luriga med att specificera en genomsnittlig IPC på Sunny Cove, vilket Intel satte till 18 %, är att de benchmarks som typisk används har en rätt dålig distribution av heltalstester vs flyttalstester.

För normalanvändaren är heltalsprestanda långt viktigare än flyttalsprestanda, men tyvärr är en klar majoritet av benchmarks flyttalstunga, bl.a. för det är vanligare att flyttalstunga applikation också skalar väl med kärnor av någon outgrundlig anledning verkar folk ha svårt för benchmarks som inte skalar nära perfekt med CPU-kärnor (vilket i många fall då betyder att man nog borde fundera på GPGPU i stället).

Sunny Cove har AVX512 stöd. Det kombinerat med att Intel är väldigt duktiga på att få in SIMD stöd i många flyttalstunga fall, Intels MKL är världens mest använda matematikbibliotek för x86. MKL är handoptimerat för Intels CPUer, man har gjort väldigt mycket runt AVX512 -> de flesta som testade Sunny Cove noterade att 18 % IPC ökning var rätt konservativt då de uppmätte högre siffror.

Tittar man i stället på Geekbench 5 som fatta detta med heltalsprestanda för desktop, man viktar heltal med 65 % medan flyttal viktas 30 % och krypto endast 5 %, är 18 % IPC ökning i överkant.

Tror de flesta som fortfarande sitter på desktop, där Rocket Lake S riktas, primärt gör det p.g.a. spelprestanda. Spel beror nästan enbart av heltalsprestanda sett till CPU, flyttalstuggandet utförs på GPU. Realistiskt kan man nog förvänta sig någonstans mellan 10-18 % högre "IPC" i spel, vilket kombinerat med rykten om 5,5 GHz maxboost nog ändå lär ge Intel ledartröjan i spelprestanda.

Själv ser jag Alder Lake som långt mer spännande CPU-släpp från Intel under 2021. Kommer man ens nära ryktet på 50 % IPC över Skylake är de ju med i matchen igen (då är man "bara" 33 % efter Apples Firestorm ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Börjar väl bli dags att förbera sig på att heja på underdogen Intel i hopp om att de åter ska kunna utmana AMD som sitter ohotad på tronen och tar betalt därefter.

Kul att AMD är ikapp, men vill inte se dom springa ifrån Intel för mycket.

Permalänk
Inaktiv

Kanske jag får en värdig ersättare till 9900k snart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klacko:

Om de kan hålla jämna steg med AMD och även varit bäst i spelprestanda även att dom kör på 14nm så vrf ens nämna detta?

Om jag köper något så vill jag ha det bästa och skulle skita i om det är tillverkat med 14nm eller 7nm så länge jag fick den bästa fps.
Fattar inte tjatet om 14nm. Skulle varit annorlunda om deras resultat varit kassa. Så snälla förklarar vad det har med saken att göra.

Håller helt med dig här. Intel kommer högst antagligen vara bäst för spel även nästa år så ifall det blir uppgradering för mig så blir det Intel rocket Lake (eller Ryzen om de faktiskt kommer ikapp). Argumentet man ofta hör är att det är "gammaldags och drar mycket mer ström" men det är skitprat imo och handlar mer om att vissa väljer att favorisera ett visst märke framför det andra även om de är sämre för ändamålet.

Stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJ-SAAB:

Inget nämns om Intel går ifrån 14nm till 10nm eller 7nm? Troligtvis bli de ännu en refresh version av 14nm+++++++++++ -_-
https://youtu.be/0A0CRv1oHK0

Haha, denna är också sjukt kul om läget just nu:

Jag ser framemot att tävla om att köpa 5900X nästa månad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Well, to be fair så står det ju faktiskt 2015+ och vi vet ju hur generösa de varit med plussen senaste tiden så de ljög inte.
Men det kan ju bara vara blinda fanatiker som hypar detta istället för att se AMD i främsta position nu.

Så här tänkte du?

Permalänk
Medlem

Haha, precis!

Permalänk
Medlem

Var det inte AMD som gjorde CPU:er åt Intel för väldigt länge sedan? Kanske dags igen? Helst ska det vara som Socket 7 så att man kan köra både Intel och AMD på samma moderkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare