Köra Edge från Schemaläggaren

Permalänk
Medlem

Köra Edge från Schemaläggaren

Vill att Microsoft Edge ska besöka en webbsida (eller egentligen ett php script) automatiskt varje timma via schemaläggaren.
Hur bär jag mig åt? Vill ju att Edge ska avslutas efter maximalt 30 minuter så en batchfil blir väl dumt då?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vill att Microsoft Edge ska besöka en webbsida (eller egentligen ett php script) automatiskt varje timma via schemaläggaren.
Hur bär jag mig åt? Vill ju att Edge ska avslutas efter maximalt 30 minuter så en batchfil blir väl dumt då?

Nu förutsätter jag att du har kunskapen att skapa en task i Schemaläggaren.

När det det är gjort kan du i "Triggers" tabben/fliken och under "On a schedule" under "Advanced settings" ställa in att det ska repeteras,.
För att stoppa tasken efter en viss tid så går du till "Settings" och om du bockar i "Stop the task if it runs longer than:" så kan du välja tid, nu finns inte just 30 minuter som valbart men det går att skriva in tid i det fältet.

(Jag har iofs. inte testat sådana avancerade inställningar, utan har bara skapat enkla som startar vid inloggning utan några avancerade inställningar.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Varför? Vad vill du åstadkomma? Din trådstart skriker XY-problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kan du inte exekvera phpskriptet med php.exe istället

Permalänk
Medlem

Läs på lite grann så bör du kunna fixa det, så länge Edge stödjer behövda start-parametrar.

Börja med "edge.exe /?", och Googles / Microsofts utvecklar-resurser för utförligare om behövt.
Visar det sig att Edge är strippat i funktionalitet:
Firefox ! 😉

... fortsatt...

Exempelvis i stil med
"edge.exe /url http://www.sajt.cøm"

Nu var det länge sen jag fepplade tillräckligt i Windows (eller ens använde det), så exakt hur det kan ordnas i schemaläggaren bör du som sagt kolla upp mer detaljerat själv.

Då det begav sig använde jag macro-språk som prima "komplement" (gjorde eg. grovgörat, då Windows är begränsat i dylika avseenden)...
... exempelvis "Ground Control".

I Linux (♥️) etc. är det bara att slänga in "wget ..." i ett skript 🤟🤙

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Varför? Vad vill du åstadkomma? Din trådstart skriker XY-problem.

Har en fil med statistik över spelare på min spelserver som varje timma laddas upp till en webbsida. Denna fil ska sedan ett php-skript läsa av och sätta in i en tabell som rangordnar spelarna. Har för typ 10 år sedan gjort detta genom IE som hade en .exe som gick att ha argument till genom schemaläggaren. Verkar dock inte vara likadant för Edge.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det där kanske skulle fungera.
Hur kör jag det från schemaläggaren? Går det?

Edit: Det var ju enket.
powershell
argument: Invoke-WebRequest -uri

Tack!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)