Ny lägenhet = Internet problem, kan inte ansluta vissa enheter

Permalänk

Ny lägenhet = Internet problem, kan inte ansluta vissa enheter

(edit)***PROBLEMET ÄR LÖST***
Hallå!
Hoppas ni har lust och tid att kika på mitt inlägg nu på självaste lördagsafton.

Flyttade precis in i en ny lägenhet. Där jag endast kan ansluta med telefoner till wifi. När jag ansluter trådlöst (ska köpa sladd snart) via datorn så får jag detta felmeddelande (se bild) konstigt nog. Kommer ej in på routerns inställningar, förra ägaren har bytt lösenord. och kommer ej ihåg det
Använder mottagare D-link Airplus G DWL-G122 samt router Asus RT-AC53.

Är det någon här som har någon koll på hur man gör? Kan ju inte sitta och vänta tills jag fått upp kabeln genom hela lägenheten....
Tack för förhand!!

Vad jag testat:
*Startat om router
*Avinstallerat mottagare och uppdaterat drivrutin

(edit)***LÖST*** En reset löste problemet.

Problem löst
Permalänk
Medlem

Du kan antagligen göra en fabriksåterställning på routern så nollställs lösenordet

Permalänk
Inaktiv

Du kan återställa routern helt om tidigare användare glömt lösenord till adminsidan. Det finns ett litet hål på baksidan av routern, tryck in något där i typ 10 sek. Sedan är det lösenordet som står på routern som gäller igen.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in routern? Typiskt problem när folk inte kopplar in nätverkskabeln i WAN utan i LAN, då tar IP-adresserna snart slut och det fungerar bara (bristfälligt) på vissa enheter.

Permalänk
Medlem

@Adamskii13

Känns som att möjlighet att ändra routerns inställningar (eller åtminstone kunna kolla dem) är A och O i allmänhet, och i detta fall i synnerhet.

Tycker därför du ska reset'a den; efter det bör du kunna logga in i den med uppgifterna som står på etiketten på undersidan (förhoppningsvis sitter den kvar...) .

Kolla överallt på den efter ett litet hål (alternativt en liten knapp) för att göra en reset.
Bäst skulle vara om du har ( / kan ladda ner ) en manual då det brukar stå exakt hur det görs på just din modell.

Är det ett hål så ska något lämpligt stickas in för att nå en inre reset-knapp.

Tryck in det din router har medan den är påslagen, och tills det börjar blinka lite annorlunda (ofta högfrekvent, och minst 10 s.)

Därefter ska du kunna logga in med förtryckt användare+lösenord.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag är kanske lite förvirrad, men varför har du en router från föregående hyresgäst?

Om den följer med lägenheten så ska du ju absolut nollställa den och ställa in ditt egna lösenord etc.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställ router och se till att kablar är anslutna i rätt port så ska det ju fungera.
Börja där.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du kopplat in routern? Typiskt problem när folk inte kopplar in nätverkskabeln i WAN utan i LAN, då tar IP-adresserna snart slut och det fungerar bara (bristfälligt) på vissa enheter.

Det kan tänkas, tack för tipset. Ska kika!

Permalänk
Skrivet av Calsoe:

Jag är kanske lite förvirrad, men varför har du en router från föregående hyresgäst?

Om den följer med lägenheten så ska du ju absolut nollställa den och ställa in ditt egna lösenord etc.

Hyr i andra hand, så lite grejer är kvar.

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@Adamskii13

Känns som att möjlighet att ändra routerns inställningar (eller åtminstone kunna kolla dem) är A och O i allmänhet, och i detta fall i synnerhet.

Tycker därför du ska reset'a den; efter det bör du kunna logga in i den med uppgifterna som står på etiketten på undersidan (förhoppningsvis sitter den kvar...) .

Kolla överallt på den efter ett litet hål (alternativt en liten knapp) för att göra en reset.
Bäst skulle vara om du har ( / kan ladda ner ) en manual då det brukar stå exakt hur det görs på just din modell.

Är det ett hål så ska något lämpligt stickas in för att nå en inre reset-knapp.

Tryck in det din router har medan den är påslagen, och tills det börjar blinka lite annorlunda (ofta högfrekvent, och minst 10 s.)

Därefter ska du kunna logga in med förtryckt användare+lösenord.

Tank för tipsen! Ska försökas.

Permalänk

Problemet är nu löst. Det var något knepigt i inställningarna, en reset gjorde susen. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Problemet är nu löst. Det var något knepigt i inställningarna, en reset gjorde susen. Tack för all hjälp!

Stod den som accesspunkt? Skulle förklara problemen även om den var ansluten rätt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Stod den som accesspunkt? Skulle förklara problemen även om den var ansluten rätt.

Ingen aning, kom inte in i inställningarna.